2024. Április 20. Szombat - Konrád, Tivadar

Mazda RX-8 kérdések, mit, miért fórum. Mennyi a szerviz intervalluma az RX-8-nak?

Vissza a topikokhoz

Kérem, jelentkezzen be, ha hozzászólna!


Roland__ | 2011-01-21 14:03

apexnek az egesz eltomitest hivjak a sarokkal egyutt, hiszen vannak 1,2,3 reszes eltomitesek.

ha te az apexek sarkaira ertetted a nagyobb hoterhelest, akkor igaz amit irtam, sorry. En azert ertettem felre, mert az egesz vilagon az apex a komplett eltomitest jelenti.

nem tudom,h hany darab gyari olajjal mukodo, mas olajjal mukodo ill hany premixes motort szereltetek, de a sajat tapasztalatom alatamasztja a kulfoldi forumokon, cegek honlapjan olvashato infokat miszerint a gyari rendszernel nagysagrendekkel jobb a premix... de meg is tudom mutatni szemelyesen,jopar kepet is csinaltam anno, mikor meg ez ujdonsag volt :)

igazad van,h a mop hatasfoka jobb (ha megfelelo olajat juttat be), de hiaba mukodik jo hatasfokkal, ha a premix a kisebb hatasfokkal is sokkal jobb a motornak.

a lerakodasokkal kapcsolatos erveidet bevallom nem ertem, hiszen egy premixes motor belsosegei teljesen fem tisztak "mintha most jott volna le a futoszalagrol", mig gyari olajrendszerrel hasznaltak belseje hihetlenul olajsaras, ragados, stb ezt nem 10, nem 20, nem 50, hanem joval tobb motor utan mondom, premixes motor belseje mindig ugyanolyan tiszta, gyari rendszeres motor belseje valtozo, de mindig olajsaras (tehat pl a rotorn talalhato jelolesek soha nem latszodnak, sooot...)

a versenytapasztalatokat sem ertem, milyen versenyautoknal probaltatok? En eddig 6 versenyautonal probaltam es rendre ugyanaz jott ki. Egy gyari olaj rendszerrel mukodo turbos 8as premixre torteno atalakitasa utan 1500km elteltevel teljesen megtisztult (rotor, trochoid, stb). Arrol nem is beszelve, h gyari olajrendszer eseten ahol az olajbefecsek furatai vannak megfigyelheto 1-1 "fenycsik" -ahol volt kenes- mindenhol mashol mattak a feluletek (trochoid, oldalfal), premixes autonal minden gyonyoruen, egyenletesen fenyes.

...de ezt nem en talaltam ki, en is utanaolvastam sokat es csak akkor alakitottam at a sajat automat, utana beirtam tapasztalataimat, olvasott infokat az rx-7-8 forumba. Azota mar szamtalan motort epitettem, ujitottam fel es mindegyiknel beigazolodott a kulonbseg.

nem azt mondom,h csak premix letezik, hiszen a legtobb felujitasom alkalmaval (a tulaj kivansaga vegett) a gyari olajrendszer kerul vissza (noha en mindig felhivom a figyelmet elony/hatrany). Eros igenybevetelnek kitett motoroknal, versenymotoroknal szoktam mindig full premixet hasznalni. Ugyanakkor egyik ugyfelemnek epitett autojaban maradt a mop es jelenleg 520LE kozepes nyomason, igaz,h a mop vezerleset atprogramoztam.

Termeszetesen kulfoldon is vannak olyan cegek, akik a gyari rendszert preferaljak, de szvsz a legtobben egyetertenek abban,h a premix -jelenleg. jobb es biztosabb megoldas a gyari rendszernel.

...de mint irtam is, en benne vagyok,h kitalaljunk vmi jobbat! :)

zzoltan | 2011-01-21 07:22

Abba ne hagyjátok! Olyan jó olvasni. :)

mazda-auto.hu | 2011-01-20 20:22 Roland__ részére

Tisztázzuk, mit nevezünk éltömítésnek! A hozzászólásomban azt hangsúlyoztam, hogy az oldalsó kipufogó nyílások miatt sokkal nagyobb az éltömítések és saroktömítések hőterhelése. Sőt nem sokkal, hanem nagyságrendekkel. Az apexeket is nevezhetjük éltömítésnek, de inkább az oldalsó felső tömítéseket hívjuk annak. De ez szerintem abból is egyértelművé válhatott volna, hogy véleményem szerint a premix a Renesisben csak az apexek hűtését segítheti számottevő szinten. Ha az apexeket is éltömítésnek neveztem volna, akkor elég nagy ellentmondás lett volna az előző hozzászólásomban. De nem is ez a lényeg.

Mint írtam a MOP befecskendezők kifejezetten ezekhez a kimondottan nagy hőterhelésben dolgozó alkatrészekhez juttatják az olajat. A Renesis MOP befecskendezői gyakorlatilag úgy működnek, mint apró karburátorok. A motor rajtuk keresztül levegőt szív, és ez a levegő bejuttatja a MOP által a befecskendezőbe adagolt olajat. Az eddigi tapasztalatok alapján kimondottan előnyös, hogy nem szegény olajködöt kapnak ezek a hőterhelt alkatrészek, hanem kevésbé porlasztott irányított olajat, melyet ráadásul valamivel hamarabb megkapnak a rotor mozgása közben, és nem is tud úgy "elillanni", mint az egységnyi felületre a benzin-levegő-premix keverékből kisebb mennyiségben "szóródó" premix. Bár fordulatszám mennyiségre vetítve viszonylag kevés olajat adagol a MOP, de jóval nagyobb hatásfokkal tudja végezni a feladatát ez a kevesebb, de ezeken a helyeken egységnyi felületen több olaj. Ebből a szempontból még azt is kijelenteném, hogy ebben a feladatkörben a négyütemű motorolaj jobb hatásfokkal dolgozik. Ráadásul kimondottan a teljesen szintetikus motorolajok. Az viszont fontos, hogy a gyakoribb olajcserék biztosítsák a befecskendezett olaj megfelelő jellemzőit.

Mint már említettem, a versenytapasztalatok is egyértelműen igazolják a MOP jó munkáját az éltömítések számottevően hosszabb élettartamában. A Renesis viszonylag kis tömegű Apex tömítései a legtöbb működési tartományban (nem verseny) gyakorlatilag (nem teljesen) nem igényelnek hűtést, de tény, hogy a benzinbe kevert olaj csökkenti a hőmérsékletüket.

Véleményem szerint a Renesis-ben a káros lerakódások egyértelműen a benzin égéséből származnak. Eltekintve a világszerte összegyűlt ezt igazoló rengeteg tapasztalattól, ennek igazolásához elég megnézni a premixes motorok gyújtógyertyáit. Ugyanaz a karbon lerakódás van rajtuk, mint a MOP-os kenésű motorok esetében. Ráadásul tévhit, hogy a mai motorolajok nem égnek el, és ráadásul fordulatszám mennyiségre vetítve olyan kis mennyiségben, mint a Renesisben.

A MOP hibája vagy hibakóddal jelenkezik, vagy a feltűnően lecsökkenő olajfogyasztás felhívja a tulajdonos figyelmét. Persze el kell ismerni, eddig akár több száz kilométert is megtehet az autó. De azért szerencsére egyáltalán nem jellemző a MOP befecskendezők eldugulása.

Egy már nem 100%-os rendszernek (motor és segédberendezések) tekinthető RX-8 esetében nyílván a premix segítheti elfedni a hiányosságokat egy bizonyos mértékig. Lassú indítási ford, kisebb feszültség mellett is beindul a tömítetlenség elfedésével. De a jó állapotú autók esetében nem sokat tud hozzátenni a dolgokhoz.

Szóval nekem más a véleményem, de a vélemények "ütköztetése" során jutnak előre a dolgok.

Roland__ | 2011-01-20 17:28 mazda-auto.hu részére

mivel a benzinnel egyutt nagynyomason elporlasztva kerul az egesterbe, igy mindenhova kerul olaj, mig gyari rendszernel csak az apexekhez "becsopogtetve". A premix adalek direkt arra van kifejlesztve,h egesterbe kerulve kenjen, elegjen, szabadba kikeruljon, mig a gyari rendszerrel a motorolaj elegetesebol szarmazo egestermekek karokat tehetnek a motorban. A premix megbizhatobb is, mert amikor a motor jar(van benzin) akkor biztos,h olaj is van az egesterben.Gyari olajrendszerrel az egester feluletei mind olajsarral, lerakodassal telitettek, tomitesek megszorulnak, felfekszenek, gazszokes, kompreszio vesztes, stb... Premix eseten az egester teljesen femtiszta(!!!).
Premix eseten a kopas szemmel lathatoan es merhetoen is kisebb, ez teny.
Renesis eseten pont,h az apexeknek kisebb(!) es a sarkoknak valamint az oldaltomiteseknek nagyobb a hoterhelesuk, mint a PP portos wankelekben pont az altalad emlitett oldalso kipufogo miatt (motorepitesnel maskepp is kell turesezni emiatt).
Az idozitessel nincs problema, hiszen mindig, folyamatos az utanpotlas a benzinnel egyutt. Motorfek uzem alatt sincs problema mert a falakon a mikro es makro porusokban ill jaratokban megmarad az olaj, kivetel az extra hosszuaknal (pl hosszu hegyrol lefele), de ott 1-1 kuplungkinyomas vagy 1-1 pillanat uresben jaratas megoldja a hianyt.

teny,h extrem hosszu motorfeknel oda kell figyelni, teny,h a szuksegesnel tobb olaj jut be....de a motor elettartama jelentosen javul, tobben fogyasztascsokkenesrol szamoltak be, megbizhatobb a motor.
RX-8asok jobb indulast is tapasztaltak melegen. Sot par rx-8nal a premixre valo atteres megszuntette a nehezen indulast, nem indulast.

...de ha ki tudunk talalni vmi jobbat mint a gyari ill a full premix, en benne vagyok :)

mazda-auto.hu | 2011-01-20 16:38 zzoltan részére

Elképzelhető, hogy hidegen a szintjelzés határa alá került a folyadékszint, azaz tette a dolgát a szenzor. Azt hittem csak tartós nagy sebességnél világított néha.

mazda-auto.hu | 2011-01-20 16:36 Atika részére

Holnap kapunk választ.

zzoltan | 2011-01-20 14:41 mazda-auto.hu részére

Nemrég említettem, hogy mínuszok esetén hidegindításnál kijelez a "múzeum" lámpa, aztán pár másodperc múlva kialszik.

Elfelejtettem mondani, hogy rátöltöttem kb 1,5-2 dl fagyállót és azóta nem csinálja. :)
1,5 évvel ezelőtt is ez volt a megoldás.

Atika | 2011-01-20 09:44 mazda-auto.hu részére

kb. 78ezer

mazda-auto.hu | 2011-01-20 08:43 Roland__ részére

Véleményem szerint nem kielégítő megoldás, főleg nem hétköznapi használatú autókban, de mint a tapasztalatok mutatják a Renesis esetében a versenysportban sem. A Renesis oldalsó kipufogónyílása - szemben a korábban alkalmazott periférikussal - annyira megemeli az éltömítések-saroktömítések hőterhelését, hogy első körben az éltömítések rugói adják meg magukat a MOP direkt ide irányított olajbefecskendező fúvókáinak működése nélkül, és "pattog a tömítés" a megfelelő hűtés-kenés nélkül. Lényegesen kevesebbet bírtak a kizárólag benzinbe kevert olajjal futó motorok, még nagyobb arányban használt olajmennyiség esetén is, mintha a premix mellett a MOP is ment. A különböző helyeken elhelyezett benzin-befecskendezőkből, a benzinnel érkező olaj nem tud kielégítő kenést nyújtani a Renesisben. Ez az időzítés, az áramlási viszonyok stb. miatt lehet így, illetve a már említett oldalsó kipufogónyílások miatt teljesen megváltozott hőterhelés miatt. Ráadásul a motorfék üzemmódról még nem is beszéltünk, ilyenkor a kenés szünetel full premix esetén.

Egyes versenysorozatokban engedélyezett a benzinbe kevert olaj használata.

mazda-auto.hu | 2011-01-20 08:17 Atika részére

Elnézést, még a kilométer óra állást is kérjük!

Kérem, jelentkezzen be, ha hozzászólna!





Autó katalógus

Maserati Bora

 

Gyártási időszak: 1971-1978

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4355, 17688, 1134 mm

Tengelytávolság: 2000 mm

Hasmagasság:       mm

Légellenállási együttható:

Saját tömeg: 1619 kg
Hengerelrendezés: 8 henger, 90 fokos V alakban.

Szelepek száma: 16

Furat/löket: 93,9 / 89 mm

Sűrítési viszony: 8,05:1   
Motorbeépítés:  Hátsó tengely előtt hosszában, középen

Tüzelőanyag ellátás: 4 db Weber DCNF karburátor

Sebességfokozatok száma: 5 kézi (ZF)

Meghajtott tengely: hátsó
Lökettérfogat (cm3):  4930  
Szelepvezérlés típusa:   Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):   330 (246,1)/ 5500
Nyomaték (Nm / 1 min):     440,6/ 4000

Gyorsulás 0-100 km/h: 6,6

Végsebesség: 284 km/h

Gumiméret elöl: 205/70 VR15

Gumiméret hátul: 215/70 VR 15

Összesen 564 db készült.

 

Több autó