2024. Április 25. Csütörtök - Márk

2006.04.13.

Koncepció

MAZDA CX-9 óriás.

MAZDA CX-9 óriás.

A new-york-i Nemzetközi Autókiállításon debütál a Mazda legújabb típusa, a CX-9. Kisebb testvéréhez, a CX-7-hez hasonlóan a Mazda CX-9 is elsődlegesen az amerikai piaci igények figyelembevételével lett megtervezve. A több mint ötméteres, hétszemélyes "zoom-zoom" terepjáró szabadidőautó európai bevezetésére kisebb az esély, mint a CX-7 esetében, de ki tudja? Szerintünk mindenképpen érdemes jobban megismerkedni az új Mazda típussal.


Elsődleges külső formatervezés – Nagyon sok közepes méretű (amerikai mérce) terepjáró-szabadidőautó külsejét a célszerűség határozza meg. A Mazda CX-9 olyan megjelenésű, hogy tulajdonlása erős büszkeséget vált ki gazdáiból. A CX-9 kifinomult formaterve alapján két, vagy akár háromszor drágább típusokkal is összehasonlítható. A lágy, és hullámzó sziluett, a hatalmas kerekek és gumik, az erőteljes sárvédődomborítások, a sportautósan döntött szélvédő, a különleges hátsó lámpák drámai, és egyben finom megjelenéssel ruházzák fel az új Mazda típust. Az orrkiképzés félreismerhetetlenül Mazdás, az elegánsan megformált ötszögletű hűtőráccsal, és a széles, merész vonalú lökhárítóval. A horizontális krómozások elkülönülő, magas minőségi kisugárzással ruházzák fel a CX-9 orrát. Az finom vonalú oldalablakok minden utasnak kiváló kilátást nyújtanak, egy modern lakás nyitottságát imitálva. Az egyedülálló, trapéz alakú krómozott kipufogóvégek kihangsúlyozzák a részletek fontosságát.Mazda CX-9

Zoom-zoom hét személyre - A Mazda CX-9 a 7 személyes terepjáró kategória leghosszabb tengelytávjával rendelkezik, könnyű beszállást biztosítva a harmadik üléssorba is. A hatalmas tér, amely felnőtteknek is elegendő bármelyik üléshelyen, és a mindemellett még szintén nagyméretű csomagtér, megfelel a nagyobb amerikai családok elvárásainak. A szép vonalú külső alatt egy nagyméretű, jól használható, átalakítható, és prémium szolgáltatásokkal rendelkező belső rejlik, amely lenyűgözi az autó használóit. A kormányoszlop és a vezetőülés helyzete könnyedén, és sokféleképpen beállítható, kényelmes és jó kezelési körülményeket biztosítva bármilyen testalkatú embernek. A 60/40 arányban osztott 2. üléssor három embernek is komfortos, és tizenöt centis tartományban állítható előre-hátra.Mazda CX-9 A harmadik üléssor fele-fele arányban van megosztva, és az itt helyet foglalók rendelkezésére álló helyről elmondható, hogy a kategóriában a legnagyobb, és valódi komfortot nyújt. A beszállás sem nehéz az utolsó sorba, mivel a „C” oszlop, és a 2. üléssor között 65cm-es hely van erre. Az utolsó ülések használata esetén is tisztességes méretű marad a csomagtér, ami sok mindent elárul a Mazda CX-9 méreteiről. Szükség esetén a második, és a harmadik üléssor egyaránt lehajtható, furgonnyi helyet biztosítva a csomagoknak. Az olyan kisebb dolgokra is extra figyelmet fordítottak a mérnökök, mint az ülések ötletes variálhatósága. Például a harmadik üléssorra bejutás megkönnyítésére, mindössze egy kis kézmozdulat szükséges, és a második sor előre bukik, és csúszik, vagy az „összehajtott” harmadik sor kiemelése a padlóból szintén egy mozdulattal megoldható, a Mazda5-ben alkalmazott megoldáshoz hasonlóan.Mazda CX-9

Kimagasló belső formatervezés – Miután a vezető beült az CX-9-be, ízlésesen kombinált, hengerekbe rejtett elsötétített műszerfallal, és T alakú középkonzollal találja szemben magát. Az órák fényes fém hatású keretei, és az indirekt kék megvilágítás különleges hatást teremt. Ugyanez az indirekt kék megvilágítás több helyen feltűnik még az utastérben. A függőleges elemekkel metszett horizontális díszítőelemek feltűnnek a központi panelon, az üléseken, és az ajtóborításokon is, harmóniát teremtve a beltér „bútorzatában”. A belső térre fordított kiemelt figyelem, és az összeszerelés minősége kézzelfogható. A puha tapintásúak a felhasznált anyagok, az invitáló ülések sportos megjelenése tökéletesen illik az autó jellegéhez. A kezelőszervek világosan elkülönülnek egymástól, könnyen kezelhető a fűtés-szellőzés, és az audió berendezés is.  Finom öltések, illetve fémhatású lágyan ívelő ajtóborítás díszek dicsérik a tervező jó ízlését.Mazda CX-9

Erő, és finomság a hajtásban. - Minden Mazda szívében egy erős motor lakozik. A CX-9 hajtásáról egy új, 3.5 literes V6-os benzines erőforrás gondoskodik, előzetesen 250 lóerő teljesítményre kalibrálva. A magas kompressziójú motor hengersoronként dupla vezérműtengellyel, elektronikus fojtószeleppel, hengerenként négy darab, variálható vezérlésű szeleppel készül. Habár a hatfokozatú automata váltó feláras extra a legtöbb felsőbb kategóriás terepjáró-szabadidőautóhoz, a Mazda CX-9 esetében ez is az alapfelszereltség része. Az abszolút előnye ennek a megoldásnak a jó gyorsulási, és előzési képességben, illetve az autópályán is előnyös fogyasztási adatban jelentkezik. A CX-9 kérhető csak elsőkerék-hajtással, vagy összkerékhajtással. A négykerék-hajtású modellekben a Mazda6 MPS, és a Mazda CX-7-ben alkalmazott számítógép vezérlésű rendszerrel találkozhatunk, amely minden egyes kerék tapadását külön felügyeli, és ez alapján továbbítja a motor nyomatékát azokhoz. Egy szintén komputer vezérelt kuplung, akár az erő 50%-kát is a hátsó tengelyre irányíthatja.Mazda CX-9

Biztos lábakon – A Mazda CX-9 erős szerkezete egészséges megoldást biztosít a kiegyensúlyozott gördülés, és a közvetlen kezelhetőség között. Komputerrel végzett elemzések segítségével lett optimalizálva a felépítmény, amely a lehető legkevesebb súlyfelesleg alkalmazása mellett, magas torziós merevséggel rendelkezik. A kellő szilárdság eléréséhez, a kritikus helyeken extra lézeres hegesztést, és ragasztást alkalmaztak egyidejűleg, a fémlemezek csatlakozásánál. A padlólemezen csillapító lapok lettek elhelyezve, míg a karosszéria különböző üregeit akusztikus habanyaggal töltötték fel az utaskabin csendessége, azaz a magasabb komfortérzet érdekében.
Szintén a zaj, és a rezgések blokkolása érdekében, az erőátvitel, a sebességfüggő rásegítésű kormánymű, és a kis súrlódási ellenállású első felfüggesztés egy segédkereten helyezkedik el, ami 6 rezgéselnyelő gumi felfüggesztő elemen keresztül csatlakozik az „alvázhoz”. A többlengőkaros, úgynevezett multilink hátsó felfüggesztésben oldalanként egy-egy hosszanti, és két keresztlengőkart találunk. Annak érdekében, hogy a csomagtér szélessége, és mérete ne csorbuljon, a spirálrugók az alsó keresztlengőkar, és a padlólemez közzé lettek helyezve. A lengéscsillapítók szintén e célnak megfelelően, a lehető legközelebb kerültek a kerekek mellé. Elöl-hátul torziós stabilizátorok segítik a CX-9 agilis viselkedését, forszírozottabb vezetési körülmények esetére. A legjobban felszerelt Garnd Touring kivitelen 20 collos könnyűfém felniket találunk, extra alacsony profilú 245/50R20 gumikkal. A valamivel kevésbé felszerelt Sport, és Touring modelleken 245/60 R18-as gumiabroncsokat találunk, természetesen itt is könnyűfém felniken. A hatalmas kerekek a széles gumiabroncsokkal a Mazda CX-9 megjelenését, és hatását egyedivé teszik a kategóriában, míg menettulajdonságok tekintetében egyértelműen a kategória legjobb autójáról beszélhetünk.Mazda CX-9

Biztonság, fejlett technikával – A Mazda CX-9 biztonsági felszereltségi arzenáljának fénypontja a fejlett Gördülési Stabilitás Kontroll (RSC) rendszer, amely egyidőben figyeli a karosszéria mozgását, és a keréksebesség szenzorok adatait egy esetleges korrigáló beavatkozás szükségességének elbírálásához. Korrigálás esetén a rendszer a motor nyomatékleadását tudja csökkenti, illetve a fékeket is automatikusan működtetni tudja, a CX-9 stabilitásának visszaállításához. Az RSC mellett, természetesen megtalálható a blokkolásgátló is (ABS), amely a négy belső szellőzésű tárcsafék rendszer hatását kerekenként tudja csökkenteni, azok közül bármelyik blokkolása esetén. Szintén a biztonsági felszerelés része, a hajtásláncban keletkező nyomaték csökkentésével működő kipörgésgátló (TCS), a kerekek tapadásvesztés miatti kipörgése esetére. Érdekes, hogy az előbb említett RSC mellett a DSC, azaz a menetstabilizáló is „megmaradt”, amely egy-egy fék működtetésével, és szintén a nyomaték csökkentésével megakadályozza egy esetleges alulkormányzottsági, vagy a túlkormányzottsági szituáció veszélyes mértékűvé fajulását.Mazda CX-9
További védelmi eszköz, az oldalirányú ütközés, vagy borulás esetén működésbe lépő függönylégszákok, melyek egészen a harmadik üléssor végéig elérnek. A rendszer akár 6 másodpercig is felfújva tartja ezeket a légzsákokat az utasok maximális védelme érdekében, ami természetesen csak a biztonsági övek bekapcsolt állapotában valósulhat meg. Az övfeszítő megakadályozza a biztonsági övek legkisebb lazaságát is, értékes centimétereket, és ezzel nagyobb esélyt nyerve egy esetleges ütközés esetén bekövetkező sérülési kockázat csökkentésére. A fejtámlák kialakítása, az úgynevezett hátulsó belehajtásos ütközések esetén meggátolja a nyakcsigolyák túlzott terhelését.
A Mazda CX-9 karosszériája a Mazda Fejlett Ütközési Energia Elosztó, és Elnyelő Rendszerének (MAIDAS) használatával lett megtervezve, egy esetleges baleset esetén az utaskabin deformációjának elkerülése érdekében. Itt a már szokásos, jól bevált szerkezeti megoldásokkal, és nagy szilárdságú acélból készített elemek alkalmazásával találkozhatunk.

Felszereltség, szórakoztatás – A Mazda CX-9 három felszereltségi szinttel rendelhető (Észak-Amerikában), ezek a Sport, Touring, és a Grand Touring. Részletekkel a típus piacra kerülése után szolgálhatunk, de az biztos, hogy minden kivitelben széria a légkondícionáló, a hat légzsák, az elektromos ablakok-tükrök-zárak, a sebességtartó automatika, az ABS-DSC-RSC-TSC négyes, és a vészfék asszisztens. Opcionális a elektromosan nyíló raktérajtó, mellyel gombnyomásra nyílik, és csukódik a csomagtérajtó. Felszereltségi csomagtól függően kaphatunk még bőrborítású üléseket elektromos állíthatósággal, automatikusan bekapcsoló gázkisüléses fényszórókat (xenon), eső szenzoros ablaktörlőket, külsö tükrökbe integrált irányjelzőket, és memóriás vezetőülést.Mazda CX-9 

A Mazda CX-9 megjelenése 2007 elején várható Észak-Amerikában.

Műszaki adatok: hosszúság/szélesség/magasság: 5.071mm/1.936mm/1.729mm 18 collos kerékkel, vagy 1.734 mm 20 collos kerékkel, tengelytávolság: 2.875 mm,   MZI 3.5L V6 DOHC 24 szelepes motor, 250 lóerő, 240 Nm nyomaték, 6 sebességes, kézzel is vezérelhető, elektronikusan működtetett váltó és tengelykapcsoló.

Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:



Autó katalógus

Lancia Rallye 037 Stradale 1982.

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 3915, 1850, 1245 mm

Tengelytávolság: 2440 mm

Hasmagasság: 

Saját tömeg: 1170 kg
Hengerelrendezés: 4 henger (soros)

Szelepek száma: 8

Szelepvezérlés típusa: DOHC

Furat/löket: 84 / 90 mm

Sűrítési viszony: 7,5:1

Feltöltés: Abarth kompresszor   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt keresztben

Tüzelőanyagellátás: 1db duplatorkú Weber karburátor

Sebességfokozatok száma: 5 
 

Hajtás: Hátsókerék

Lökettérfogat (cm3):     1995    
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):    207,8 (152,9)/ 7000
Nyomaték (Nm / 1 min):     226 / 5000

Gyorsulás 0-100 km/h: 7 mp.

Végsebesség: 220 km/h

Több autó