2017. November 23. Csütörtök - Kelemen

Mazda CX-9 2008.

Mazda CX-9 2008.

Bár Európában hivatalosan nem kapható, mégis sokakat érdekelhet a Mazda hatalmas, 7 személyes terepjáró szabadidő autója. A Kanadában készült tesztben bemutatott 2008-as Mazda CX-9 egy újabb típus. A CX-9 példája is a japán gyár önállósodási törekvéseit támaszthatja alá, hiszen míg az alig egy éves 2007-es kivitel a Ford konszern motorját és váltóját használta, a jövő évi kivitel már Japánban készült és tervezett erőforrást, illetve váltóművet kap.


 A Mazda CX-9 mindössze egy évvel ezelőtt született meg, máris kisebb fazonigazítást, valamivel nagyobb és erősebb motort kap a típus. Az eddig használt 3.5 literes erőforrás helyét egy 3.7 literes veszi át, így a 6250-es főtengely fordulaton jelentkező 263 lóerő helyett immár 273 lóerő áll a rendelkezésünkre, ugyanezen a fordulaton. A nyomatéki maximum 366Nm/4250-re nőtt az eddigi 336/4000 értékről. A motor ezáltal sokkal élénkebbnek tűnik, ami javítja a vontatási képességeket is, bár a vontatható tömeg továbbra sem több 1588kg-nál. A teljesítmény növekedése ellenére a fogyasztási adatok nem igazán növekedtek. A hivatalos adatok szerint a 2008-as fronthajtású Mazda CX-9 városban 13,2L, míg országúton 9,0 liter benzint fogyaszt 100km-en. A 2007-es elsőkerék hajtású kivitel 13,3L/8,9L, míg az összkerékhajtású jövő évi CX-9 14,0L/9,7L fogyasztási adattal rendelkezik.Az új Mazda CX-9 immár teljes egészében Japánban készül.

 A CX-9 alapját a Mazda6 platformja képezi, ugyanúgy mint a Ford Edge és a Lincoln MKX terepjárók esetében. Azonban az utóbbi kettővel ellentétben a Mazda CX-9 Hiroshima-ban készül, míg azok Oakville-ben, Ontario-ban. A 2008-as Edge és az MKX továbbra is a Ford 3.5 literes V6-os motorját használja majd, de a CX-9 a jövőben egy Japánban összeszerelt új 3,7 literes V6 Mazda erőforrást kap. A váltó szintén japán gyártmányú egységre, egy Aisin 6 sebességes automatára változik, a jelenlegi Ford gyártmányúról. A Mazda CX-9 így csatlakozik a Japánban tervezett és össszeszerelt típusokhoz. Az új kivitelek esetében változás még, hogy a négykerékhajtás a GT felszereltség része lett, a Bluetooth telefon rendszer pedig minden CX-9-ben benne lesz a jövőben. A Luxus felszereltségi csomagban később elérhető lesz a kivetítős éjjellátó berendezés is.A hiroshima-i gyártósor végén egy Mazda CX-9. 

 Ahogy már említettük, minden Mazda CX-7 (2008) hét üléssel van szerelve. A GS kivitelek elsőkerék hajtásúak, de opcióként kérhető ezekhez is az összkerékhajtás.  A GT mind összkerekes. Az utóbbi hajtási rendszer megegyezik a Mazda6 MPS-ben és a CX-7-ben található megoldással, azaz alaphelyzetben csak az első tengely kapja a nyomatékot. A rendszer automatikusan akár a nyomaték 50%-át is hátra küldheti, amennyiben a kerekek tapadása, a kormányzási szög, gyorsulás stb.. figyelembevételével ennek szükségét látja. A kevésbé felszerelt GS modell szériatartozékai a következők: 18 collos alufelnik, négy tárcsafék, ABS elektronikus fék differenciállal, menetstabilizáló, kipörgésgátló, borulás érzékelő szenzorok és stabilizáló elektronika, 4 irányban állítható kormányoszlop. Az utastérben elöl és hátul külön állítható a klíma, zongoralakk fekete műszerfal borítást találunk és va még hat hangszórós audio, iPod konnektor, Bluetooth telefon kapcsolat, szövet üléshuzat, bőrborítású váltógomb és kormány, 8 irányban elektromosan állítható vezetőülés manuális gerinc támasszal, 60/40 arányban dönthető második üléssor, 50/50 arányban lehajtható harmadik sor, távirányítású központi zár, kulcsnélküli rendszer, elektromosan mozgatható ablakok-tükrök, 8 pohártartó és két darab 12V-os aljzat. Az opcióként rendelhetó összkerékhajtás 400000Ft (Kanada), míg az elektromos tető 200000Ft (Kanada).Igazi cirkáló a Mazda CX-9, de terepen sem bizonytalanodik el.

 A GT felszereltségben ehhez képest 20 collos kerekeket, xenon fényszórókat, faberakást, elöl fűthető bőr üléseket, elektromosan állítható utasülést, egy érintésre nyitható üveg tolótetőt, illetve a drágább Mazdákban megszokott indirekt kék műszerfal megvilágítást kapunk. A GT szinthez további három kiegészítő csomag közül választhatunk. A Luxus csomag: 6 lemezes CD váltóval, illetve Centrepoint térhangzás segítő hangszóróval szerelt 10 hangszórós Bose HiFi, automata hangzásbeállító (a külső zajok elnyomása)mikrofonos rendszer, kulcsnélküli indító rendszer, motorosan nyíló csomagtérajtó, később némi pluszpénzért az éjjellátó rendszer is elérhető ehhez a csomaghoz. Navigáció csomag: hangvezérlésű navigációs rendszer, MP3 lejátszás, tolatókamera és bluetooth telefon kihangosító rendszer.  Hátsó Szórakoztatás csomag:  Ezt a csomagot csak akkor kérhetjük, ha az előző kettő közül szintén kértük valamelyiket. A csomag része a 9 collos monitor, cd/dvd lejátszó külső hangbemenet csatlakozóval, Bose 5.1-es térhangzású rendszer 11 hangszóróval, két vezeték nélküli fejhallgató, és egy 115 V-os csatlakozó.A luxus felszereltséghez méltó partner a csodálatos V6-os benzines erőforrás is.

 Vezetési benyomások: A két napos tesztút alatt Vancouverből indulva a Vancouver sziget nyugati partjainál található távoli Bamfield települést tűztem ki úticélnak. A kicsi halászfalu lakossága mindössze 200 fő. Miután komppal átkeltünk a szigetre, kényelmes és pihentető vezetési körülmények között autóztunk a szigetet észak-dél irányban átszelő főúton, majd nyugati irányban rátértünk a meglehetősen szeles 4-es számú főútra. Ezen az úton körülbelül a teljes távolság felénél tartva Port Alberni-nél véget ért az aszfaltozott út. Innen kővel felszórt, itt-ott kátyúkkal tarkított úton haladtunk, ahol hatalmas farönk szállító teherautóké az elsőbbség. Minden esetben jobb azonnal lehúzódni, ha egy ilyen közúti vonat közeledik. Ez a szakasz jó alap volt CX-9 futóművének tesztelésére. Miután szinte minden terepjáró-szabadidőautó inkább közúti és családi használatra van tervezve mint terepezésre, kíváncsian vártam hogyan viselkedik az autó ezeken a rögös utakon. A korábbi kiadású Mazda CX-9 az úthibákon pattogósan viselkedett, így nem számítottam másra az új kivitel esetében sem. A 204 mm-es szabad magasság segít a szikladarabok elkerülésében, a független kerékfelfüggesztés pedig eléggé komfortos utazást garantál, bár a rugózás feszes, nem nevezhető rázósnak. Bamfild-be végül is zsibbadt végtagok , fej és gerinc-fájdalom nélkül érkeztünk meg, így nem lehetett olyan rossz az utazás.Nemcsak a tájban, a Mazda CX-9 látványában is lehet gyönyörködni. (Persze jobb lenne ha tiszta lenne.)

 A CX-9 összkerékhajtási rendszere egyik záloga a jó tapadásnak és a stabilitásnak, de azért ilyen kavicsos, köves úton - mint amilyenen az utunk felét megtettük - némi vezetési képzettségre is szükség van. Ilyen utakon hamarabb kell a kanyarok előtti fékezést megkezdeni, kanyarodás közben gyakran újra rá kell kormányozni az ívre. Védőkorlát nem volt az úton és mivel nagyon meredeken esett a széle az erdő felé, ezért nem mertünk lemerészkedni, hogy komolyabban próbára tegyük a Mazda CX-9 terepjáró képességét. Szerencsére az autó borulás elleni védelmi rendszerét sem volt alkalmunk tesztelni, ami a gázpedál és a fékek kezelésével beavatkozhat, illetve a függöny és oladal légzsákokat is aktivizálhatja.A 3700 köbcentiméteres, V6 hengerelrendezésű, 24 szelepes benzines szívómotor nyugodt egyénisége gázadásra bármikor

 Az új 3,7 literes DOHC 24 szelepes V6 erőforrás erőteljesen és csendesen végzi dolgát és sokkal jobban reagál a gázparancsokra, mint az előd 3,5 literes motorja. Alacsonyabb fordulatszámon mintegy 8 százalékkal több nyomaték áll a rendelkezésünkre, ami választ adhat a motor fokozottabb kezességére. Alig érzékelhető, hogy a hatsebességes automata váltó mikor cserél fokozatot, ami dícséretes, de azért csúszós lejtőkön jól jön a kézi váltás lehetősége. Az utaskabin nagyon csendes, amiben része lehet az áramvonalas karosszériának és a kultúrált működésű erőforrásnak is. A CX-9 egy igazi cirkáló az országutakon és az autópályákon. Az én GT tesztautóm utastere komfortos bőrülésekkel és magas minőségi színvonalú anyagokkal készült. A beltér vegyíti a sportos kör alakú műszereket, a vastag bőrbevonatú kormányt, illetve a tradícionális bőr és fa használatot. A kezelőszervek és gombok mind viszonylag nagy méretűek, ezáltal jól kezelhetőek. Nekem egy kissé zavaró, hogy a középkonzol feletti kijelzőn egymás mellett jelennek meg a szellőzésre és az HiFi-re vonatkozó adatok, bár ezek kezelőszervei lejjebb jól el vannak szeparálva egymástól. Ezen felül a piros háttérvilágítást nem kedvelem annyira, bár megjegyzem minden adat jól látható és leolvasható.Rengeteg szolgáltatása ellenére egyszerű és letisztult a Mazda CX-9 műszerfala.

 Az első két üléssorhoz bőséges láb és fejtér tartozik, de mág a harmadik sorban is elegendőek a helyviszonyok. A második sor előre-hátra csúsztatható, így a lábtér nagyságát mi is állíthatjuk. A harmadik sorban lévő ülések elfoglalása nem nehéz, hiszen a második sor háttámlája egy mozdulatra előre dől és közben az üléssor is előre csúszik. A CX-9 egyik, a hétszemélyes autókkal szembeni óriási előnye pedig most következik: még a harmadik üléssor használata esetén is 487 literes csomagterünk van. Amennyiben még is bővíteni kellene a rakteret, nemcsak a harmadik, hanem a második üléssor is vízszintes helyzetig lehajtható. Golfosok figyelem! A csomagtér szélső falainak borításán direkt mélyedések vannak kiképezve, melyek segítségével két golftáska is jól rögzíthető.A két hátsó üléssor igényeinknek megfelelően állítható.

 Nem mondható, hogy a 2008-as Mazda CX-9 túlságosan különbözne a 2007-es kiviteltől, de néhány ember szeretni fogja a "Made in Japan" jelzést és az autó jobb kezelhetőségét. A CX-9 maradt az ami volt, a legstílusosabb 7 üléses mindenes.Mazda CX-9 

 

          

Ossza meg!

Vissza: Tesztek
címkék:

Kommentek

jaja | 2009-10-18 01:01 BERKI JONATAN (2008-10-08 07:31 ) részére Válasz erre

jaja. you are right. cx-7, cx-9 - never mind.

BERKI JONATAN | 2008-10-08 07:31 Válasz erre

hmmmm ez egy álom autó

1

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Lamborghini Diablo GT 1999

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4430, 2040, 1115 mm

Tengelytávolság: 2650 mm

Hasmagasság: 110 mm

Saját tömeg: 1530 kg
Hengerelrendezés: 12 henger V alakban 60°

Szelepek száma: 48

Furat/löket: 87 / 84 mm

Lökettérfogat (cm3) : 5992

Sűrítési viszony: 10,7:1   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt

Benzin befecskendezés 
Szelepvezérlés típusa:   Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):  574,9(422,8)/ 7300
Nyomaték (Nm / 1 min): 630 Nm / 5500

Sebességfokozatok száma: 5

Hátsókerékhajtás

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,4 mp

Végsebesség: 338 km/h

Több autó