2017. November 21. Kedd - Olivér

Mazda RX-8 műszer beépítés.

Mazda RX-8 műszer beépítés.

Forrás: Autó-Expanzió Kft

 Sokak bánatára a legújabb autótípusokban már gyakran hűtővíz hőmérséklet mérőt sem találunk, nemhogy külön motorolaj hőmérséklet, vagy olajnyomás mérő órát. Persze nem mindenki fogadja el a modern világ által ránk kényszerített egyszerűsítést, ezért utólag kiegészítő műszereket szereltet az autójába.


Szendvics a motoron. 

 A Mazda RX-8-ról nem mondható el, hogy alul műszerezett lenne, mégis hiányzik belőle egy valódi motorolaj-nyomás, és olaj-hőmérséklet mérő műszer. Ezt kiküszöbölendő, első lépésként a műszerek vezérlését ellátó elektronikus jeladók elhelyezésére van szükség. Ehhez egy úgynevezett szendvics elem szükséges, melyet az olajszűrő és annak motoron található talapzata közzé kell beszerelni, majd ebbe belecsavarozni a jeladókat. Olajhőmérő és olajnyomásmérő szenzor elhelyezésére alkalmas szendvics közdarab.Az olajhőmérő szenzor elhelyezésére természetesen más lehetőség is van, hiszen a motorolaj hőmérséklete eltérő az olajzási rendszer egyes pontjain. Ettől függetlenül talán az a legfontosabb, hogy az olajpumpa által a motorba benyomott motorolaj hőmérsékletével tisztában legyünk. A Mazda RX-8 olajzási rendszerét figyelembe véve így arról is tájékoztatást kapunk, hogy az olajhűtők mennyire látják el feladatukat, hiszen a szenzorunkhoz érő motorolaj már áthaladt azokon. Az persze ne felejtsük el, hogy az olajhűtők mindaddig részben zárva maradnak, amíg a motorunkban végigáramlott, abból kilépő motorolaj hőmérséklete nem haladja meg a 90 Celsius fokos hőmérsékletet. Jól van ez így, hiszen ritkán van 90C fok alatt a motorból kilépő olaj hőmérséklete, és a túlhűtött olaj egyébként is rontaná mind a motor, mind az olaj működési hatásfokát.  Tehát a szendvics közdarabon elhelyzett szenzor az olajhűtők zárt vagy nyitott állapotától függetlenül mindig a motorba belépő motorolaj hőmérsékletét fogja továbbítani műszerünkhöz. Ebben a rendszerben pedig ez a legfontosabb.

Motorolaj-nyomás, hőmérséklet, és vízhőmérséklet műszerek az RX-8 műszerfalán.

 Kézimunka.

 A műszerek elhelyezését, majd annak kivitelezését ennél sokkal több gondolkozás előzte meg, hiszen nem sok kivitelezési példa állt előttünk, és a Mazda RX-8 műszerfalának szép megjelenéséhez nem igazán illik az egyszerűbb megoldásként alkalmazott kommersz műszertartó konzolok alkalmazása. Szintén esztétikai okokból, a műszerek kiválasztásánál az 52, illetve 60 mm szabvány átmérő közül a kisebbnek szavaztunk bizalmat.

Az 52 mm átmérőjű olajnyomás és olajhőmérséklet műszer.

 Ébresztő áram.

 A műszerek az RX-8 műszeregységéhez hasonlóan úgynevezett black-out kivitelű, tehát a gyújtás ráadása nélkül a sötét plexi előlapokon keresztül nem lehet a számlapokat látni, a gyújtáskulcs elfordítására viszont "felébrednek" az egységek.

Utólagos műszerek a Mazda RX-8 műszerfalában.

  Az összerakott RX-8 műszerfal az új kijelzőkkel.

 Gyakorlatias szemmel.

 De mit nyertünk a két új műszerrel, ha csak a technikai oldalát nézzük a dolgoknak? Elsősorban ezentúl mindig tisztában lehetünk az aktuális motorolaj hőmérséklettel, így például láthatjuk, hogy amikor hidegindítás után az vízhőfokmérő már bemelegedett állapotot jelez, a olaj hőmérséklete - így motor belső alkatrészei -, még korántsem érték el a működési hőmérséklet tartományt. Ez pedig minden motor esetében fontos adat, de felépítéséből adódóan különösen az, a Mazda RX-8 bolygódugattyús Renesis erőforrása esetében.

Motorolaj-nyomás, hőmérséklet, és vízhőmérséklet műszerek az RX-8 műszerfalán. 

 Az olajnyomás mérő műszer egy ilyen modern autó esetében már nem szolgál ennyira fontos adatokkal, de azért nem hátrány, hogy bármikor láthatjuk, a Renesis hozza-e az adott fordulatszámon előírt referencia nyomásértékeket, és az esetleges viszkozitási aggályok eloszlatásában is segít. Bővebben erről ITT1 , és ITT2. Az olajnyomásmérő műszer jelenléte az RX-8 esetében sajnos új értelmet nyer, hiszen így bárki megbizonyosodhat felőle, hogy a mazda-auto 1 fázis átalakítás nélkül bizony gyakran nem elegendő az olajnyomás mértéke a motorban.

További képek:

Mazda RX-8, olajnyomás és olajhőmérséklet műszerekkel.

 Mivel az 52 mm-es műszerátmérő szabvány méret, így a későbbiekben bármikor cserélhetőek az egységek a konzol átalakítása nélkül. Műszertípustól függően akár az is megoldható lenne, hogy nappal fehéren, este pedig pirosan világítsanak a számlapok, ahogy azt az első generációs Mazda RX-8 műszerfala is lehetővé teszi.   Varga István (209577080)

Mazda RX-8, olajnyomás és olajhőmérséklet műszerekkel.

Motorolaj-nyomás, hőmérséklet, és vízhőmérséklet műszerek az RX-8 műszerfalán.

Példák a hamutartó helyére beépített vízhőfok, olajnyomás, olajhőmérséklet órákra:

Mazda RX-8-ban a hamutartó helyére beépített vízhőfok, olajhőmérséklet, olajnyomás órák.

Mazda RX-8 olajnyomás, olajhőmérséklet és hűtővíz hőmérséklet mérő órák.

Mazda RX-8 olajnyomás, olajhőmérséklet és hűtővíz hőmérséklet mérő órák.

Motorolaj-nyomás, hőmérséklet, és vízhőmérséklet műszerek az RX-8 műszerfalán.

Motorolaj-nyomás, hőmérséklet, és vízhőmérséklet műszerek az RX-8 műszerfalán.

Motorolaj-nyomás, hőmérséklet, és vízhőmérséklet műszerek az RX-8 műszerfalán.

Motorolaj-nyomás, hőmérséklet, és vízhőmérséklet műszerek az RX-8 műszerfalán.

 

Ossza meg!

Vissza: Mazda tuning
címkék:

Kommentek

zzoltan | 2010-04-03 14:22 mazda-auto.hu (2010-04-02 16:44 ) részére Válasz erre

Ha nem nagy munka, legközelebb próbáljuk meg rákötni a kijelzőre próbaképpen, mert kíváncsi vagyok rá és így legalább lenne funkciója annak a szép nagy kijelzőnek. Szerintem ha zárt dobozban lenne a műszer, akkor a saját fénye elég kontrasztos lenne a megfelelő megjelenítéshez. :) Van is egy erre a célra felhasználható Samsung telefonom, 3 megapixeles automata fókuszos kamerával. De jó, hogy most gondolkozom ilyenen. :)

zzoltan | 2010-04-03 08:24 mazda-auto.hu (2010-04-03 07:24 ) részére Válasz erre

Rendben, az jó lenne. Köszönöm!

mazda-auto.hu | 2010-04-03 07:24 mazda-auto.hu (2010-04-02 16:50 ) részére Válasz erre

Tegnap miután írtál, manuális olajnyomás mérőt csatlakoztattam az autóm motorjához, a beépített elektronikus nyomásmérő műszerem leellenőrzéséhez. A két óra azonos adatokat mért 1-2-3-4-5 Bar esetén is, tehát az én beépített műszerem pontos. A kérdés a továbbiakban az, hogy a műszereid mutatnak téves adatot, vagy az autód "produkál" más értékeket? Ezt egy következő alkalommal a Te autódon is le tudjuk ellenőrizni a nyomásmérő óránk csatlakoztatásával. Utána tudunk tovább gondolkodni.

mazda-auto.hu | 2010-04-02 16:50 zzoltan (2010-04-02 10:39 ) részére Válasz erre

Meglepő, nekem messze nem megy fel ennyire az olajhőfok, és az olajnyomás is alacsonyabb. Vagy a műszerek-szenzorok esetében van eltérés, vagy pl. az olajhűtők áramláskontroll thermosztátjának működésében van valami probléma.

mazda-auto.hu | 2010-04-02 16:44 zzoltan (2010-04-02 10:29 ) részére Válasz erre

Szerintem elég bizarr ötlet, de egyébként megoldható. éppen elég feladat pl. napfényben az eredeti órákat leolvasni, nemhogy még egy ilyen rendszeren is gyengíteni a láthatóságot.

zzoltan | 2010-04-02 10:39 Válasz erre

Tegnap hazafelé tőletek teszteltem egy kicsit a műszereket. Alapjáraton 25 psi = 1,72 Bar / 3-4000 rpm 75 psi = 5,16 bar / 5000 rpm 100 psi 6,89 bar. Ha pedig eltolom 9000-ig, majdnem kiakad az óra, ha tovább lenne skálázva, kb 125 psi-ig felmegy.
Viszont terhelés alatt nagyon stabil, csak üresben való gázadásra ugrál úgy ahogy tegnap is.
Az olajhőfok pedig 90-120 km/h sebességgel (3-3500 rpm) 95 fok.
Tartós, kb 5 perc 150 km/h-nál viszont már 108 fok, 170-180-nál 110 fok.
Viszont megálltam benzinkútnál üdítőt venni, és ezalatt az 5 perc alatt visszahűlt 70 fokra.
A vízhő pedig normális, maximum 90 fok, ha nyit a termosztát, akkor visszaesik 40-50-re, majd újra 90, stb.

zzoltan | 2010-04-02 10:29 Válasz erre

István,
Kornél ma nagyon kreatívan ébredt:
"A navi kijelzőjén nem lehet pl tolatókamera felvételét megjeleníteni? Mert ha igen, akkor roppant elegáns lenne, ha a csomagtartóban egy fekete doboz belsejében lennének a műszerek és egy (pl. bontott mobiltelefonból származó) kamera, ami a kijelzőn megjelenítené órákat."

mazda-auto.hu | 2010-03-30 11:56 zzoltan (2010-03-30 11:17 ) részére Válasz erre

1.A szintetikus olajok stabilabbak ebből a szempontból is, így ha a magas hőmérsékletű, ezért elvékonyodott olajjal megvan a kellő olajnyomás, akkor nem annyira problémás a 110C+. Jó példa erre a Formula-1. Közúton egyébként nem igazán fogtok ilyen hőmérsékletekkel találkozni. 2. Az olajszűrőnél, tehát az adapternél már a motorba belépő olaj hőmérsékletét mérjük.

zzoltan | 2010-03-30 11:17 mazda.-auto.hu (2010-03-30 08:37 ) részére Válasz erre

És a full szintetikus olajnál mennyi a maximum hőmérséklet? Mikor kell visszavenni? A szendvics adapterbe épített szenzor milyen állapotot mér? Addig oké, hogy az már az olajhűtő utáni állapot, de az a motorba belépő hőmérséklet?

mazda.-auto.hu | 2010-03-30 08:37 corre78 (2010-03-10 22:12 ) részére Válasz erre

Az olajnyomás részben a fordulatszámtól, részben pedig az olaj vastagságától függ. Ajánlom MOTOROLAJ cikkeinket a koncepció rovatban. Az RX-8 esetében 3000-res fordulatszámon 3,5 Bar olajnyomásnak meg kell lennie 100 fokos (tehát relatív vékony) olajjal is. Alapjáraton 1 Bar elvileg elegendő. Az RX-8 (RENESIS) esetében a maximális olajnyomás 5,1 Bar körül alakul. A probléma az, hogy a nyomás nem minden, az olajmennyiség is fontos. Ugyanazt a nyomás vastagabb olajjal kisebb fordulaton érjük el, mint egy vékonyabbal, viszont a vastagabb olajjal ugyanaz a nyomás sokkal kevesebb olajszállítást jelent az alkatrészek között. Ebből a szempontból kicsit kiszolgáltatott a Renesis wankel olajzási rendszere részben azért, mert az excenter tengely hőmérséklete lényegesen nagyobb lehet, mint a dugattyús motorok főtengely hőmérséklete, ehhez pedig nem minden helyzetben tud "alkalmazkodni" a gyári olajzási rendszer szállítási kapacitása. Ezért született a "Mazda RX-8 tulajdonosok figyelmébe!" cikk, illetve az abban leírt megoldások. Visszatérve kérdésedre, a minimum olajhőmérséklet kb. 70C fok, amikor már nem kell kíméletesen bánni a motorral. Módosítatlan olajzási rendszerrel, illetve ásványi eredetű 30-as melegoldali jelzésű olajjal kb. 110C-nál mindenképpen vissza kell venni, ha a motorba belépő olaj hőmérsékletét tekintjük.

corre78 | 2010-03-10 22:12 Válasz erre

Helló! Remek beépítés.
Az olajnyomás mindig 3 báron szokott lenni? Fordulatszámtól függetlenül?
Hol van a kritikus határ? Mennyinek kell lennie legalább és mennyi lehet a maximum?
Olajhőmérsékletnél mi a minimum hőfok, ahol már lehet nyomni az autónak? És hol a maximum, ahol vissza kell venni a tempóból?
Köszi előre is!
Üdv: Kornél

mazda-auto.hu | 2009-12-16 10:53 zzoltan73 (2009-12-11 07:39 ) részére Válasz erre

Három műszer beszerelése az egyedi panellel kb. nettó 90000,-Ft (műszerekkel együtt). A panelt valószínűleg előre elkészítenénk, így megvárható lenne a beszerelés. Ezek ugyanolyan műszerek, mint a cikkben, lehet választani, hogy piros, vagy fehér háttérvilágításuk legyen. Nappal a fehér jobban leolvasható, a piroshoz árnyékolás lenne szükséges (mint a cikkben-süllyesztve beszerelve), de az lent a hamutartó helyén nem megoldható. Hozott műszer esetén kb.: nettó 25000 Ft az egyedi panel elkészítése és a beszerelés.

zzoltan73 | 2009-12-11 07:39 mazda-auto.hu (2009-11-16 10:49 ) részére Válasz erre

Ha viszem a 3 műszert (olajnyomás, olajhő, vízhő), vállaljátok a "kulcsrakész" beszerelését, bekötését? Mennyibe kerülne és mennyi idő?

mazda-auto.hu | 2009-11-16 10:49 zzoltan73 (2009-11-13 16:55 ) részére Válasz erre

A navigációsokban ott lent a hamutartó helyén, például egy bőrözött alaplapon szépen el lehet helyezni egy-két-három darab 52mm-es műszert.

zzoltan73 | 2009-11-13 16:55 Válasz erre

Jó megoldás! Ilyen black-out kivitelű műszert én is találtam már. A navis változathoz is van valami hasonló jó ötletetek?

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Maserati Bora

 

Gyártási időszak: 1971-1978

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4355, 17688, 1134 mm

Tengelytávolság: 2000 mm

Hasmagasság:       mm

Légellenállási együttható:

Saját tömeg: 1619 kg
Hengerelrendezés: 8 henger, 90 fokos V alakban.

Szelepek száma: 16

Furat/löket: 93,9 / 89 mm

Sűrítési viszony: 8,05:1   
Motorbeépítés:  Hátsó tengely előtt hosszában, középen

Tüzelőanyag ellátás: 4 db Weber DCNF karburátor

Sebességfokozatok száma: 5 kézi (ZF)

Meghajtott tengely: hátsó
Lökettérfogat (cm3):  4930  
Szelepvezérlés típusa:   Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):   330 (246,1)/ 5500
Nyomaték (Nm / 1 min):     440,6/ 4000

Gyorsulás 0-100 km/h: 6,6

Végsebesség: 284 km/h

Gumiméret elöl: 205/70 VR15

Gumiméret hátul: 215/70 VR 15

Összesen 564 db készült.

 

Több autó