2017. November 21. Kedd - Olivér

MAZDA TAIKI

Mazda Taiki

Forrás: mazda

 A 2008-as Genfi Autószalon egyik legizgalmasabb eseménye a Mazda Taiki tanulmányautó európai premierje. Ez már a 4. olyan tanulmány, ami a Nagare "áramlás" formanyelvet használja, s biztos, hogy a Mazda által elkészített egyik legmeghökkentőbb alkotás is egyben. A Taiki a sportautók egyik lehetséges jövőbeli generációját igyekszik bemutatni, a legújabb fejlesztésű bolygódugattyús erőforrás hajtja, karosszériája a természetes légáramlást érzékelteti, szinte a szelet megformázva.


 Mazda Taiki

Mazda Taiki

A szél megformázása

  • A Nagare "áramlásának" evolúciója a levegő mozgásának kifejezésére
  • Szélsőséges aerodinamika felhajtóerő nélkül, illetve új generációs Wankel rendszerű motor a lehető legkisebb környezeti behatás érdekében.
  • Avantgarde utastér különleges formákkal, anyagokkal és megvilágítással

 

Az áramvonal szobra a Mazda Taiki.

 Hagoromo külső.

 A Nagare áramlás formanyelvet továbbgondolva az Atsuhiko Yamada, a Taiki koncepció vezető formatervezője keze alatt dolgozó csapat megalkotta a "láthatóvá tett légáramlás" formatervét, főmotívumként használva a japán legendát, a Hagoromót, a mennyei leányzó pihepalástját, amivel a monda szerint képes repülni. A cél eléréséhez a csapat nem csak számos vázlatot készített, de még nedves szövetet is begipszeztek, majd a légáram útjába akasztották, hogy megpróbálják megformázni a levegő mozgását egy szilárd test körül.

A Mazda Taiki úgy hasítja a levegőt, akár egy nyílvessző. Az eredmény egyfajta fúzió , egy test és az azt körülölelő áramlatok bevésése a karosszériába, így a Taiki nem csak láthatóvá teszi a szelet, de egyben csökkenti is a karosszéria méretét. Az autó a külső szemlélő számára egyfajta légáramlatnak látszik. Ezt az érzetete erősítik az egyedi "áramló motívumos" abroncsok, a LED megvilágítás a hűtőrácson, akárcsak az irányjelzők és a hátsó fényforrások, amik látszólag a karosszéria ózon ezüst árnyalatát viselik magukon, ám valójában csak akkor válnak láthatóvá, amikor világítanak; működés közben a látvány olyan, mintha a Taiki légáramlata fénnyé alakulna át.

Csak működés közben válnak láthatóvá a Taiki fényforrásai.

Egyedülálló aerodinamika felhajtó erő nélkül.

 A Mazda Taiki külső formája nem csupán a formatervezők ála - a végső forma elképesztően áramvonalas. Mindenek előtt az autó eleje szélesebb, mint a hátulja, így egyfajta nyílként hasít magának utat a levegőben, ugyanakkor hasának egyedi kialakítása csupán apró légörvényeket alakít ki a jármű alatt.

Nem véletlen, hogy a Mazda Taiki légellenállási együtthatója mindössze 0,25 cw. Egészen különleges a hátsó kerék burkolata, hiszen az szerves része a karosszériának: az első sárvédők által irányított levegő a hátsó kerekek és a karosszéria közötti alagútban áramlik. Amikor a tervezőcsapat szélcsatornás tesztnek vetette alá a tanulmányt az eredmény lenyűgöző volt. A légellenállási együttható mindössze 0,25 cw, a felhajtóerő mértéke pedig nulla.

A Lamborghini Countach-Diablo-Murcielago-hoz hasonlóan, felfelé nyílnak a Mazda Taiki ajtajai. 

Amikor a Mazda Taiki nyújtott kupé formájának orr-részébe beépítették a legújabb generációs bolygódugattyús erőforrás, a RENESIS 16X-et, a hátsó kerekek meghajtásával máris elkészült egy olyan különleges járműkoncepció, ami egészen kis fogyasztású, igen kis mennyiségű szén-dioxid-dal terheli a környezetet, és mindezek mellett olyan életteli vezetési élményt kínál, ami csak a Mazdákra jellemző.

Légies és környezetkímélő, a bolygódugattyús wankel rendszerű erőforrással hajtott Mazda Taiki.

 

Koinoboro utastér.

 A Mazda Taiki belső tere a Koinobori ihletése alapján született - ezek a levegőben úszó, kötélre rögzített, pontyot formázó, hagyományőrző színes lampionok diszítik Japán legtöbb települését májusban.

A Mazda Taiki teljesen átlátszó tetejű utastere. 

Belül következetesen folytatódik a külsőn megismert formaterv, a szoborszerű hullámok egyedi, már-már organikus belsőt teremtenek, ami levegős és világos, köszönhetően a Taiki áttetsző tetejének.

Különleges anyagokat találunk a Mazda Taiki utaterében.

 

A tető megerősítésére az áramló kontúrú háló szolgál, aminek mintája megismétlődik a kormányoszlopnál, a vezetőülés kereténél, de jól láthatóan megjelenik az elasztikus szilikon bevonaton is, ami az ülőlapot és a háttámlát borítja. Az asszimetrikus avantgarde formák remekül kiegészítik a színek szimetrikus használatát, amik a belsőt két fekete és egy fehér részre osztják.

Mazda Taiki. 

Az ülések egy részét bőr borítja, illetve olyan festett vonalak, amit úl eljárással készített egy művész, a légáramlás kétdimenziós megfelelőjeként. A Taiki műszerfala dinamikus ívként csavarodik és a vezető ülőlapjában folytatódik. Az önálló üléstámla és fejtámla fomaterve olyan, mintha szél rendezte volna el azokat. A műszerfal helyén, a vezető közelében mindkét oldalon vörös LED-sor található, amik futurisztikus fordulatszámmérőként működnek, ahogy a motor fordulatszám növekedésének megfelelően villannak fel.

Kiteljesedő ember-gép kapcsolat (Human-Machine Interface - HMI).

Mazda Taiki műszerfal.

 Mint számos korábbi modell esetében is, - mint például az Európában nemrég bemutatott új Mazda6 esetében-, a Mazda jelentősen növelte a Taikiben megtalálható HMI technológiák használatát azzal, hogy egyre több rendszervezérlést helyezett a kormánykerékre. Ez egyben azt jelenti, hogy a sofőrnek ezek kezeléséhez alig kell elvonnia figyelmét a vezetéstől, szemben a korábbi rendszerekkel, amikor gombokat kellett nyomnia vagy tekernie a műszerfalon és/vagy a középkonzolon - ezzel jelentősen növelhető a vezetés biztonsága.

Mazda Taiki műszerfal. 

A Mazda Taiki kiteljesedett HMI szintet kínál, megkönnyítve ezzel a vezető és járműve közti kommunikációt. Ez többfunkciós kapcsolókat tartalmaz a különböző rendszerek vezérléséhez, ami a bolygódugattyú által inspirált egyedi formájú kormánykeréken kapott helyet és egy többfunkciós kijelzővel is rendelkezik, ahonnan a vezető leolvashatja a különböző információkat.

Mazda Taiki műszaki adatok:

Méretek  Hosszúság  4620 mm
   Szélesség  1950 mm
   Magasság  1240 mm
   Tengelytáv  3000 mm
Motor  Típus  RENESIS 16X
Váltómű  Típus  Száraz kuplung, 7 fokozat
Felfüggesztés elöl/hátul  Típus  Kettős lengőkarok
Abroncsok  Típus  195/40R22 YOKOHAMA
     ADVAN Super-E Prototype 007
Szállítható szem.száma  fő  2

Vajon hasonlítanak majd a jövő sportautói a Mazda Taiki-ra?

Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:

Kommentek

Mihály Tamás | 2008-10-20 22:21 Válasz erre

ez egy futurisztikai "csoda" a kreatívitás csúcspontja! engem lenyűgözött!

Szántó Vilmos | 2008-07-24 19:17 Válasz erre

Művészi alkotás

1

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Ferrari 288 GTO 1984

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4225, 1850, 1150 mm

Tengelytávolság: 2450 mm

Hasmagasság: 120 mm

Saját tömeg: 1160 kg
Hengerelrendezés: 8 henger V alakban 90 fok

Szelepek száma: 32

Furat/löket: 80 / 71 mm

Sűrítési viszony: 7,6:1

Turbófeltöltő: 2 db IHI turbó, 2 db levegő-levegő köztes hűtő   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt

Benzin befecskendezés

Sebességfokozatok száma: 5 
Lökettérfogat (cm3):     2855     
Szelepvezérlés típusa:   Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):     400(294,6)/ 7000
Nyomaték (Nm / 1 min):     496/ 3800

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,8

Végsebesség: 305 km/h

Több autó