2024. Április 20. Szombat - Konrád, Tivadar

2006.05.11.

Tesztek

MAZDA3, Citroen C4, Honda Civic, Seat Leon.

MAZDA3, Citroen C4, Honda Civic, Seat Leon.

A Mazda6 volt az első. A típus rendkívűli sikere alapján mindenki arra számított, hogy a Mazda 323 utódja egy kicsinyített Mazda6 -os lesz. A Mazda nem így döntött, és a Hármasnak teljesen más külső-belső megjelenést adott. Mint kiderült helyesen tették, hiszen önálló egyéniségként a Mazda3 is a "győztes" autók táborát gyarapítja, a szakemberek és a vásárlók körében egyaránt.


Összehasonlító tesztünkben a Mazda3, a Citroen C4, a Honda Civic, és a Seat Leon mérkőzik meg egymással, a típusokhoz nálunk kapható legnagyobb benzinmotorokkal szerelve.

      Divatozásban egyértelműen a futurisztikus formájú, mozgalmas küllemű Honda Civic a hangadó. Noha 4,25 méterével ez a legrövidebb, ebbe legkönnyebb bepakolni a golfzsákokat. A kétféle magasságra beállítható poggyászpadló, és a fél kézzel ledönthető hátsó ülés használatával óriási mennyiséget, 456-1352 litert képes elnyelni az autó. Matematikailag 33800 golflabda férne bele – a súlyuk azonban másfél tonnát tenne ki -, a többiek csak álmodozhatnak ennyiről.
Az üdítően szellemes formaterv hátrányait viszont már az első üléspróba feltárja. Az ülések oldaltartása mérsékelt, termetes ember elöl, és hátul is nagyobb fejteret kívánna. Magasabb embertársainknak ezért azt javasoljuk, hogy mondjanak le a nagy panoráma üvegtetőt és elektromos árnyékolót tartalmazó Executive felszereltségről, mert így néhány centivel nagyobb légrés marad a kobakjuk felett.
Sajnos az ablakokat illetően sincs jó hírünk: a körkilátás olyan, mint egy bunkerből. Egy kicsit túl messzire mentek a formatervezők. Sávváltáskor, besoroláskor akár ne is próbáljunk meg hátranézni a vállunk felett, mert úgyis csak a szépen kárpitozott C oszlopot látjuk, semmi egyebet. A holttérben rejtve maradhat egy-egy biciklista, kisgyerek, vagy akár másik autó. Veszélyes vakrepüléssé teheti az autózást, ha a design élvez elsőbbséget a hasznossággal szemben! Egyébként a másik három autó sem kényeztet el e tekintetben.


        A Seat Leon dinamikus karosszériája legalább tágas helyet foglal be. Elöl a lehető legjobb az elhelyezkedés, már csak a jól megformázott ülések okán is. Hátul sem szorulnak össze az utasok, meglehetősen kellemesnek találják az utazást – csupán a Civic lábtere nagyobb néhány centivel.
Brillírozik a Seat a letisztult, funkcionális berendezésével is. Minden ott van, ahol várjuk. Noha nincsenek olyan formai játszadozások, mint a Civic -ben, vagy a C4 -ben, korántsem hat unalmasnak az autó. Bepakoláskor viszont legörbül a szánk sarka – szó sem lehet arról, hogy csak úgy könnyedén bepakoljuk a csomagokat a kocsi hátuljába. A kis nyílás és a magas perem erőt, és ügyességet követel. Ráadásul csupán a támla dönthető osztottan. Az 1166 literes térfogatmaximum szerénynek számít.

     Ennél már csak a Citroen –ben szűkösködünk jobban. A mutatós francia autó tervezői sok férőhelyet áldoztak fel a látvány oltárán, így szállítóeszközként csapnivaló lett járművűk. A többiek egyikében sem ülünk – a jó kárpitozás ellenére – kényelmetlenebbül, semelyik hátsó ülésén nem nyomja ennyire az üléstámla a hátul helyet foglalók térdét. Hiába kivehetőek az ülések, a poggyásztér ebben a legkisebb a négy autó közül. Vontathatóság szempontjából viszont a C4 akár 1550 kilót is húzhat, ebben ő a nyerő.
Odabenn különcködő, sajátos részletek fogadnak – a Citroen megint avantgárd szerepre vágyik. A volán közepe nem fordul el, csak a karimája. Ez azért előnyös, mert mindig egyformán optimális a légzsák elhelyezkedése. Kár viszont, hogy sok kapcsolót is a volánra raktak a franciák, ezek használata így megszokást kíván. Ugyanez érvényes persze a Civic –re is. A Mazda –ban minden rendezett, a hangulat alfás. Vörösen megvilágított műszerek, alaphelyzetben lefelé lógó mutatókkal, modern középkonzol, jó fogású háromküllős volán – inkább divatos, mintsem tradícionális az egész.

Jó közérzetünkben szerepet játszik a kényelmes ülés, és a tágas hely is. Langaléták persze kénytelenek összehúzni magukat kicsit hátul, a csomagtartó viszont megint csak nagyvonalú. Sok minden belefér a 340 literbe, s a lapos perem, és a nagy ajtónyílás olyan könnyűvé teszi a rakodást, mintha tíz centiről kellene beleütni a labdát a lyukba. Csak az akár, hogy elhanyagolták a variálhatóságot. Mindössze a támla dönthető, s ezután magas lépcső marad a padlóban – ezzel bizony mellétaláltak.
Javítja viszont a Mazda győzelmi esélyét a kétliteres motor. Egyenletesen és tüzesen viszi az autót a 150 paripa, élénkek a gyorsítások, biztonságos az előzés. Simán és lendületesen jár a négyhengeres gép, 8,8 literes fogyasztása nem túlzott, és jól összedolgozik az ötfokozatú váltóval. Öt fokozatot kínál a Citroen is, hozzá 140 lóerőt, és derekas 200 newtonmétert. Amit azonban a francia kocsi kihoz ezekből, az aligha mondható professzionálisnak. Már a százra gyorsítás közben is kap egy másodpercet vetélytársaitól, váltója nehézkesen akadozik a fokozatok között, a hosszúra áttételezett ötödikben pedig meglehetősen bágyadtan viselkedik. Ezzel itt nem lehet nyerni.
Fura, mert érzésre dinamikusnak találtam a kétliteres motort. Csak hát a C4 Exclusive kivitelben sok az extra felszerelés, ennek megfelelően nagy a tömeg. Másrészt a többieket hétezerig lehet pörgetni, ebben meg már 6200-nál meghúzták a figyelmeztető piros vonalat, s kicsivel felette szigorúan le is határol az elektronika.

A Honda ezzel szemben sosem ijedt meg a fordulatszámtól, ennek megfelelően derekasan meg kell pörgetni a Civic 1.8 –ast. Aki nem fél a piros mezőtől és a bömbölő motorhangtól, az élre törhet a 140 lóerő és a finom, hatfokozatú váltó jóvoltából. Jaj viszont annak, aki az alapjárat közelében szeretne bumlizni, mert nem sokra megy a mezőny leggyengébb nyomatékával.
A négyszelepes gép üggyel-bajjal kapaszkodik fel az alacsonyabb régiókból, csak hosszú nekifutással éri el a 205 km/órás csúcssebességet, s közben bizony lármázik. Ehhez képest meglepőnek találtam a mérsékelt, 8,4 literes fogyasztást.

A Golf spanyol testvére például megköveteli a magáét, közvetlen befecskendezéses motorja 9,9 litert iszik, persze a drágább benzinből (E98). Egyébként megkapjuk az ellenszolgáltatást is, tempós és dinamikus autózás formájában. A kipufogó komoly dübörgése nem marad beváltatlan ígéret, inkább hadüzenetként hangzik. A Leon az egész fordulatszámtartományban megy, mint a villám. Lazán válogathatunk a hat fokozat közül, hiszen mindegyikben erős a gép. Tökéletes partner a 150 lóerő, minden helyzet jól megoldható vele.
Mind a négy kocsi sportos ambíciókat dédelget, amiről futóművük árulkodik. Feszesen rugóznak és elektronikus menetstabilizálójuk (mindegyikben széria) jóvoltából biztosan viselkednek – csakhogy nem mindig komfortosan. Nem csoda, a Seat kivételével 17 collos a kerekük. A Civic hangosan és botlábúan gurul, nagyon megvezetik a nyomvályúk.
Szenved nagy kerekeivel a C4 is, szűretlenül továbbítja a keresztfúgák ütéseit, autópályán pedig idegesnek mutatkozik. Kár érte, mert a futómű alapbeállítása egyébként jó. Ez azonban csak elméleti vigasz, mert a 140 lóerőhöz hozzátartozik a 17 collos alukerék.
Csupán a Seat állt rajthoz 16 collos gumikkal. Ez is sportos hangolású, de nem szakad le benne az ember dereka. A spanyol kocsi biztosan fekszik az úton, viselkedése összhangban áll a motor temperamentumával.
Illedelmesen viselkedik a Mazda is. Súlyosabb úthibák kizökkentik ugyan a nyugalmából, a durva ütéseket azonban nem engedi át a rugózása. A japán kocsi jól edzett szabadidő-sportolóként mutatkozik be, s ezzel elnyeri rokonszenvünket.

Műszaki adatok: 

Citroen C4 2.0i 16v Exclusive: 1997 kcm, 140LE/6000min, 200Nm/4000min, 207 km/h, 7,6 liter átlagfogyasztás/100km, 1350kg saját tömeg.

Honda Civic 1.8 Comfort: 1799 kcm, 140LE/6300min, 174Nm/4300min, 205 km/h, 6,6 liter, 1320kg

MAZDA3 Sport 2.0 GTA: 1999 kcm, 150LE/6000min, 187Nm/4500min, 200 km/h, 8,2 liter, 1280kg

Seat Leon 2.0 FSI Reference: 1984 kcm, 150LE/600min, 210 km/h, 8,1 liter, 1375kg

Tesztadatok: 

Gyorsulás 0-50km/h: Citroen - 3,3mp, Honda - 3,1mp, Mazda - 3,3 mp, Seat 3,1 mp.  0-100kmh: Citroen - 9,9mp, Honda - 8,9mp, Mazda 8,9mp, Seat 8,9mp. 0-130km/h: Citroen - 15,5mp, Honda - 15,0mp, Mazda 14,0mp, Seat - 14,2mp

Rugalmasság 4. fokozatban 60-100km/h: Citroen - 8,8mp, Honda - 9,3mp, Mazda - 8,8mp, Seat - 6,9mp. Legfelső fokozatban 80-120km/h: Citroen - 14,1mp, Honda - 18,8mp, Mazda - 12,3mp, Seat - 12,1mp.

Tesztfogyasztás: Citroen C4 - 9,1 liter, Honda Civic - 8,4l, Mazda3 - 8,8l, Seat Leon - 9,9l

Konklúzió:

1. hely - MAZDA3: Kiegyensúlyozottságban felülmúlhatatlan a Mazda. Nincs súlyos gyengéje, fölényesen vezet a tulajdonságok értékelésében.

2. hely - Honda Civic: Ötletes belső kialakításával szorgosan gyűjtögeti a pontokat a Honda. Motorkarakterisztikája, és a rugózása azonban nem elég jó az első helyhez.

3. hely - Seat Leon: Tisztességes férőhelyet és sok temperamentumot kínál a spanyol autó, de sokat is iszik. Annyit, hogy ezért csúszik le itt a harmadik helyre.

4. hely - Citroen C4: A barátságos belsejű Citroen kissé szűkös, hajtóműve nem megygőző: szomjas és hiányzik belőle a temperamentum. Ezért csak negyedik.

Ossza meg!

Vissza: Tesztek
címkék:



Autó katalógus

Monteverdi Hai 450 SS 1970.

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4343, 1788, 1021 mm

Tengelytávolság: 2548 mm

Hasmagasság:

Gumiméret elöl: 205/70-15

Gumiméret hátul: 225/70-15

Saját tömeg: 1247 kg
Hengerelrendezés: 8 henger V alakban 90 fok (Chrysler Hemi)

Szelepek száma: 16

Furat/löket: 107,95/ 95,2 mm

Sűrítési viszony: 10,25 : 1   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt, hosszában

Tüzelőanyag ellátás: Dupla négytorkú karburátorok

Sebességfokozatok száma: 5 (kézi ZF)

Hajtott tengely: hátsó
Lökettérfogat (cm3):     6974    
Szelepvezérlés típusa:  
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):     450 (335,6) / 5000
Nyomaték (Nm / 1 min):     664/ 4000

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,9 mp

Végsebesség: 290 km/h

Több autó