2017. November 21. Kedd - Olivér

MAZDA5 Hydrogen RE.

MAZDA5 Hydrogen RE.

Közismert, hogy a legtöbb autógyár a licensz megvásárlása után nem sokkal felhagyott a wankel rendszerű motorok fejlesztésével. Talán sokan nem tudják de még Chevrolet Corvette is készült forgódugattyús erőforrással, de "ők" is hamar feladták. A Mazda több mint negyven éve kitart, és most a kocka kezd fordulni; az RX-8 világszerte sikeres, illetve a jövő egyik ígérete a "hidrogénes" wankel.


 A Mazda Motor Corporation felhasználta szakmai tapasztalatait, hogy életképes hidrogén-benzin üzemű Wankel-motort fejlesszen ki úgy, hogy a Zoom-Zoom vezetési élmény csorbítása nélkül csökkenthesse a károsanyag-kibocsátást. Két évvel a hátsókerékhajtású Mazda RX-8 Hydrogen RE koncepció genfi bemutatkozását követően a Mazda most egy elsőkerékhajtású, hidrogénnel hajtott Wankel-motoros tanulmánnyal jelentkezik a tágas, kompakt, többcélú járművében, a Mazda 5-ben, ezúttal a hibridtechnológiával kiegészítve. Ez a jármű egyik utolsó gyümölcse a Mazda tizenöt éve útjára indított alternatív üzemanyagprogramjának – a történet 1991-ben a Mazda HR-X-szel vette kezdetét, s keretein belül kísérleti hidrogén üzemű Wankel-motoros MX-5 is bemutatkozott, csakúgy, mint számos üzemanyagcellás jármű.

 A Mazda környezetbarát motorfejlesztésében a fordulópontot a 2003-ban bemutatott Mazda RX-8 forradalmi, RENESIS elnevezésű Wankel-motorja jelentette, ami nem kevesebb, mint négy Év Motorja díjat nyert 2003-ban és 2004-ben. Ez a hagyományos üzemű Wankel-motor jelentős előrelépést jelentett károsanyag-kibocsátás (Euro-4-es követelmények) és üzemanyag-fogyasztás terén – összehasonlítva a Mazda korábbi, turbófeltöltéses Wankel-generációival. Mindeközben megtartotta, sőt tovább javította a Wankel-motor erősségeit – a magas fordulatszámon zökkenőmentesen leadott teljesítményt és a kompakt építésmódhoz képest nagy teljesítményt. Ebben az új motorgenerációban több mint tizenöt év hidrogén-benzin üzemű Wankel-motor fejlesztésének tapasztalata rejlik, aminek köszönhetően a Mazda mérnökei igen gyorsan megalkották ezt a kettősüzemű változatot. Az RX-8 hibrid kivitele a tervek szerint idén tavasztól áll rendelkezésre a flottavásárlók számára Japánban – ami a tervezettnél jóval korábbi időpont.
 A Mazda5 Hydrogen RE Hybridben három hajtási technológia is jelen van – benzin, hidrogén és elektromosság. A RENESIS erőforrás hidrogént vagy benzint használ üzemanyagként, ezt egészíti ki a 30 kW/40 LE teljesítményű elektromotor, növelve a nyomatékot, s csökkentve az üzemanyag-fogyasztást a stop-and-go üzemmód további támogatásával.

 Kényelem és belső térkínálat - A Mazda5 Hydrogen RE Hybrid tanulmány a következő lépést képviseli a Mazda környezetbarát motorfejlesztési stratégiájában, s ismét bizonyítja a Wankel-motorban rejlő kiaknázatlan lehetőségeket. Kompakt méreteiből adódóan a RENESIS könnyen átalakítható a Mazda5-ben történő orrmotoros, elsőkerékhajtású felhasználásra (az RX-8-ban a rendszer orrmotoros és hátsókerékhajtású), hiszen elegendő helyet hagy meg a motortérben az elektromotor számára. Az elektromotor akkumulátorai és a benzintartály a hátsó ülések alatt kaphatnak helyet, ahol nem rabolnak hasznos teret az utastérből. Ez lehetővé tette a Mazda mérnökei számára, hogy a nagynyomású hidrogéntartályt ott helyezzék el, ahol a hagyományos Mazda5-ben a harmadik üléssort találjuk, de persze elegendő helyet biztosítva a csomagok számára is. Apróbb tárgyak szállítására még egy tárolórészt is kialakítottak a tartály tetején. A Mazda5 Hydrogen RE Hybrid tehát ötüléses, többcélú jármű, ami úgy őrzi meg belterének kényelmét, hogy háromféle hajtási módra is képes.

 A tanulmány nem csupán az ötüléses Mazda5-től várható kényelmi szintet nyújtja, hiszen alacsony fogyasztása és emissziója további előnyt jelent vásárlói számára – amennyiben valaha szériagyártásba kerül. S mivel a benzin üzemű RENESIS erőforrás igen kevés módosítás révén alakítható hidrogén üzemre is alkalmassá, sorozatgyártása költséghatékony átalakítást és gyártást jelentene.

 Mazda hibrid technológia – az elektromotor előnyei - A Mazda5 Hydrogen RE Hybrid tanulmány kettősüzemű rendszert rejt magában, amit 30 kW/40 LE teljesítményű elektromotor egészít ki. Az elektromotoros hibrid rendszer hangsúlyozza az erőforrás környezetbarát jellegét, mivel bizonyos vezetési helyzetekben leállítja a motort (például piros lámpánál várakozva) az üzemanyagmegtakarítás érdekében. Amikor a vezető továbbindulna, a rendszer újraindítja a motort. Az elektromotor egyben segítséget nyújt a motor nyomatékának kiegészítésében is a gyorsítások során. Lassítás esetén az elektromotor generátorként működik, s így a fékezési energiát az akkumulátorok töltésére használja.

 Hidrogén üzemű Mazda Wankel-technológia - A Mazda5 Hydrogen RE Hybrid tanulmányban az elektromotor mellett a RENESIS kettősüzemű (hidrogén/benzin) Wankel-motor dolgozik. A rendszert úgy tervezték, hogy könnyen és praktikusan használható legyen a mindennapi vezetési helyzetek során, és lehetőség nyíljon menet közbeni üzemmódváltásra is – a vezető tehát a jármű megállítása nélkül válthat a benzines és hidrogén üzem között. Ez hosszú utazások során lehet igazán hasznos, vagy olyan területeken, ahol a hidrogén mint üzemanyag nem elérhető. Az üzemmódok közötti kapcsoló a vezető előtt, a műszerfalon található. Amennyiben hidrogén üzemmód során fogy el az alternatív üzemanyag, a berendezés automatikusan benzines hajtásra vált át.

 A Mazda5 Hydrogen RE Hybrid motorjába a hidrogén elektronikus vezérlésű, közvetlen befecskendezéses rendszeren keresztül jut. A motor két rotorházába a Renesis-ben alkalmazott oldalnyíláson keresztül jut be a levegő, a hidrogént pedig egyenesen a szívókamrába fecskendezik az elektronikus vezérlésű gázbefecskendezővel, ami a rotorház tetején található. Emellett számos motortechnológiai megoldást alkalmaznak, hogy maradéktalanul kiaknázhassák a hidrogénnel üzemelő Wankel-motor előnyeit, amelyek a következők:

1.Utógyújtás-elfojtás - A hagyományos, alternáló dugattyús motorokkal ellentétben a Wankel-motornál különválik az alacsony hőmérsékletű szívókamra és a nagy hőmérsékletű égéstér kamrája. A RENESIS hidrogénüzemű motornál tehát nem áll fent az öngyulladás veszélye a hidrogén befecskendezési ciklusa alatt. Más szóval a Mazda5 Hydrogen RE Hybrid tanulmány Wankel-motorja kiváló égést biztosít, anélkül, hogy bármikor is utógyújtás lépne fel.

2.Közvetlen befecskendezés + kipufogógáz-visszavezetés (EGR) - A tanulmány Wankel-motorja különálló kamráival alacsonyabb hőmérséklettartományban üzemel – összehasonlítva a hagyományos motorokban fellépő nagyobb hőmérsékletekkel –, tehát a hidrogén befecskendezőknél gond nélkül használható a gumitömítés. Ennek megfelelően a gázbefecskendezők közvetlenül a rotorház tetején találhatók, közvetlenül a szívókamra mellett.
A vezetési helyzeteknek megfelelően a közvetlen befecskendezéses kialakítás optimálisan kombinálható a közvetlenül a szívócsőbe fecskendező rendszerrel. Az EGR kipufogógáz-visszavezető rendszer egészíti ki a berendezést, tovább javítva a motor teljesítményét, és csökkentve a káros anyag kibocsátását.

3.Hidrogén és levegő kiváló keveréke - A Wankel-motor jóval erőteljesebb szívóhatást fejt ki, és hosszabb működési ciklussal dolgozik, mint a dugattyús motor. Ez optimális hidrogén-levegő keveréket jelent a töltés során, ami nagyon fontos tényező, hiszen az egységes elegy kiemelt fontosságú a hidrogén égésének szempontjából.

Biztonság - A Mazda5 Hydrogen RE Hybrid hidrogénszivárgás-érzékelővel is rendelkezik a balesetek megelőzése érdekében. Ezeket az érzékelőket a motortérben, az utastérben, illetve az üzemanyagtartályban helyezték el. Gázszivárgás esetén azonnal bezáródik a hidrogéntartály biztonsági szelepe.

Mazda5 Hydrogen RE Hybrid :
Ülések száma 5
Teljes hossz mm 4505
Teljes szélesség mm 1745
Teljes magasság mm 1615
Tengelytáv mm 2750
Motor RENESIS erőforrás, benzin/hidrogén üzemmóddal
Legnagyobb teljesítmény* kW/PS Hidrogén üzem: 80/109
Benzines üzem: 154/210
Legnagyobb nyomaték* Nm Hidrogén üzem: 140
Benzines üzem: 222
Üzemanyag Hidrogén és benzin
Elektromotor Típus AC szinkron
Teljesítmény kW/PS 30/40
Akkumulátor Típus Nikkel-hibrid
Abroncsok Elöl/hátul 195/65R15

* A Mazda RX-8 Hydrogen RE jármű teljesítménye

A Mazda hidrogén hajtású Wankel-motorjának fejlődése:
1991 A Mazda kifejleszti első hidrogénnel működő Wankel-motoros autóját, a HR-X-et.
1992 A Mazda tesztüzembe állít egy üzemanyagcellás golfautót.
1993 Megjelenik a Mazda második, hidrogénnel működő Wankel-motoros autója, a HR-X2, és elkészül a kísérleti MX-5, amit szintén hidrogénnel működő Wankel-motor hajt.
1995 A Mazda Japán egyik első tesztjét hajtja végre egy hidrogén üzemű Wankel-motoros autóval (a Capella Cargo egyedi változatával).
1997 Elkészül a Mazda Demio FC-EV (elektromos hajtású, hidrogénes üzemanyagcellával működő autó).
2001 A Mazda elvégzi Japán első közúti tesztjét egy elektromos hajtású autóval, ami methanolos üzemanyagcellával működik (Premacy FC-EV).
2003 Bemutatkozik a Mazda RX-8 Hydrogen RE (hidrogénüzemű Wankel-motoros RX-8).
2004 A Mazda végrehajtja a világ első közúti tesztjét egy hidrogénüzemű Wankel-motoros RX-8-al, ami egyben kettős üzemmódra (benzin/hidrogén) is képes

VI

Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:

Kommentek

Még nincsnenk hozzászólások.

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Monteverdi Hai 450 SS 1970.

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4343, 1788, 1021 mm

Tengelytávolság: 2548 mm

Hasmagasság:

Gumiméret elöl: 205/70-15

Gumiméret hátul: 225/70-15

Saját tömeg: 1247 kg
Hengerelrendezés: 8 henger V alakban 90 fok (Chrysler Hemi)

Szelepek száma: 16

Furat/löket: 107,95/ 95,2 mm

Sűrítési viszony: 10,25 : 1   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt, hosszában

Tüzelőanyag ellátás: Dupla négytorkú karburátorok

Sebességfokozatok száma: 5 (kézi ZF)

Hajtott tengely: hátsó
Lökettérfogat (cm3):     6974    
Szelepvezérlés típusa:  
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):     450 (335,6) / 5000
Nyomaték (Nm / 1 min):     664/ 4000

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,9 mp

Végsebesség: 290 km/h

Több autó