MOTOROLAJ 5-10.

2018. Január 20. Szombat - Sebestyén

MOTOROLAJ 5-10.

Motorolaj 5-10.

Forrás: Varga István

 Motorolaj című írásunk előző négy részében tisztáztuk, hogy elsősorban nem a motorolajunk folyóssága és az olajnyomás mértéke határozza meg erőforrásunk kenését, hanem az olaj áramlásának mértéke, amit hígabb olaj használatával növelhetünk. Ez hidegindításkor különösen fontos, amit 0w-.. indexű olajok használatával maximalizálhatunk. Következzen az 5-10 rész!


Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:

Kommentek

mazda-auto.hu | 2011-01-25 20:24 miki (2011-01-21 15:46 ) részére Válasz erre

Például a MOBIL-1 15w-50 (a Motorsport Formula, nem a 4T Racing!!!) kimondottan magas HTHS viszkozitásal rendelkezik. Bár versenyautókhoz is ajánlják, ugyanígy idős autókhoz, nyomórudas szelepemeléshez is, bár ez utóbbit a hazai ismertetőkből gyakran kifelejtik. Nagy nyírásstabilitású, és teljesen szintetikus. Semmiképpen nem adalékolnám. Nagyon jól gondolja, hogy régi motorokban is előnyösebbek a legmodernebb csúcskategóriájú motorolajok. Jobban vigyáznak a féltett kincsekre.

miki | 2011-01-21 15:46 Válasz erre

Tisztelt Uram!

Egy veterán autó motorjának bejáratása elött állunk.Több fórumon kiemelik a motor bejáratását, melyben személy szerint én is hiszek. A nagy kérdést az jelenti számunkra hogy milyen ásványi olajat használjunk, mely itthon elérhető és a ZDDP adalék benne meghaladja az 1000 ppm-et.

A profik Shell Rotella T Ci-! olajra esküsznek de ez itthon nem elérhető.

A motor egy felülvezérelt , nyomórudas motor, kb 11 körüli kompresszióval.

A következő kérdéseim lennének:
Mely olajat ajánlja a bejáratáshoz?
Esetleg tovább adalékoljam az olajat? Gondolom a megnövelt cink és foszfor tartalom nem árt.
Milyen hideg és melegoldali viszkozitású legyen a bajáratáshoz használt olaj?
Ez után az olaj után (bejárató olaj) milyen szintetikus olajat tanácsol? Köszönöm megtisztelő válaszát

mazda-auto.hu | 2011-01-10 12:54 gyorilaszlo (2011-01-10 10:13 ) részére Válasz erre

Nagyszerű szerviz tapasztalatok.

gyorilaszlo | 2011-01-10 10:13 mazda-auto.hu (2011-01-10 10:00 ) részére Válasz erre

Értem,köszönöm! Nemrég sétáltam vissza a szervízből,teljesen pozitív a véleményem! Egy kis papírra összeírtam hogy, mit hogyan szeretnék,természetesen az olajat is! Egyből utána nézett a főnök,hogy milyen való az én BMWbe,és mondtam neki hogy ragaszkodnék a 0w-30ashoz! Ő is azt ajánlotta volna,mivel az biztos hogy teljesen szintetikus! Úgyhogy valamennyire értenek hozzá,ami ritka a mai világba... És természetesen mondtam,hogy az elérhető legjobb olajat kérem,mert úgy gondolom hogy pont a motorolajon nem szabad spórolni! Az a baj,hogy nemtuom hogy jelenleg milyen olaj van benne,mert ha tudnám megtudnám mondani hogy javult e a dolog!

mazda-auto.hu | 2011-01-10 10:00 gyorilaszlo (2011-01-09 20:04 ) részére Válasz erre

Igen, a turbó csapágyait is a motorolaj "keni", és hőmérséklet szempontjából az egyik legkritikusabb pontja a kenési rendszernek. A teljesen szintetikus olajok pedig jobban bírják az extrém hőmérsékleteket.

gyorilaszlo | 2011-01-09 20:04 mazda-auto.hu (2011-01-09 19:27 ) részére Válasz erre

Köszönöm szépen a hozzászólást,a tanácsot! Holnap reggel viszem szervízbe a kocsit,ragaszkodni fogok a 0w-30as olajhoz! Remélem nem próbálnak lebeszélni róla,de ha mégis akkor nem hagyom magam! Ahogy olvasgattam itt a hozzászólásokat,a turbón keresztül is motorolaj fut keresztül! Gondolom a 0w vagy az 5w csak hidegben számít ott is,és jobb a 0w!

mazda-auto.hu | 2011-01-09 19:27 gyorilaszlo (2011-01-08 14:04 ) részére Válasz erre

Mindkettő jó választás, de persze az egyik mindig optimálisabb a motor szempontjából. Ez pedig a 0w-30. Hidegen a legközelebb (de még mindig messze) áll az optimális vastagsághoz, és biztosan teljesen szintetikus. Manapság igen nagy az árverseny a gyártók között és a jelenlegi szabályozások lehetővé teszik, hogy egy valójában nem teljesen szintetikus 5w-xx olajat is teljesen szintetikusnak nevezzenek. Ezek pedig lényegesen olcsóbban előállíthatók, mint a teljesen szintetikus olajok. Éppen ezért ma már a legtöbb 5w-s olaj nem teljesen szintetikus (van még azért). Egy 0w-s viszont csak az lehet. Persze a 20000 km-nél hosszabb csereintervallumot a teljesen szintetikus olajok esetében is el kell felejteni, ha szgk-ról beszélünk.

gyorilaszlo | 2011-01-08 14:04 Válasz erre

Tisztelt Szakértő! Szeptember óta vagyok egy 1999es évjáratú BMW 320d tulajdonosa,amiben 225 ezer KMer van! Most vagyok olajcsere előtt,és a cikk alapján 0w-30as vagy 5w-30as olajra szavaznék. A kiskönyvben 30as melegoldali BMW Longlife olajat ajánlanak! Jelenleg nemtudom milyen olaj van benne! Olyan 4 ezer KMer alatt max jelzésről a minimum jelzés fölé "fogyott" az olaj! A szerelő azt mondta,hogy az nem olaj fogyasztás egy dízel autónál! Segítségét kérném! Előre is köszönöm!

mazda-auto.hu | 2011-01-03 12:36 Végh Dániel (2011-01-03 07:59 ) részére Válasz erre

Nem normális. Gondolom olajszűrő csere is történt. A szűrő pozíciójától függően kiürülhet a szűrőház leállítás után, ami a szűrő hibája.

Végh Dániel | 2011-01-03 07:59 mazda-auto.hu (2010-11-23 10:34 ) részére Válasz erre

Üdv, kérezném, h. 5w30-ról 0w30-ra váltva normális-e , h. az olajlámpa kb. 2 mp-el később alszik ki...
Kösz

mazda-auto.hu | 2010-12-08 14:22 akyy (2010-12-08 13:30 ) részére Válasz erre

4,5 Bar maximális nyomás az olajszivattyúnál egyáltalán nem minősül soknak. Nem hiszem, hogy korábban ennél alacsonyabb lehetett a maximális olajnyomás. Nagy valószínűséggel a szivattyú már nem képes több olaj szállítására, hiába növekszik a fordulatszám, illetve már kevéssel 2000 frsz. felett eléri a maximális szállítási kapacitását.

akyy | 2010-12-08 13:30 akyy (2010-12-08 13:29 ) részére Válasz erre

4.5 baron tartva

akyy | 2010-12-08 13:29 mazda-auto.hu (2010-12-08 10:39 ) részére Válasz erre

a Max olajnyomás üzemmelegen

alapjárat: 1.5 bar
2000 fordulat: 4 bar,
lepadlozva 6 barig megy és ott lehatárol a dugattyú.

mazda-auto.hu | 2010-12-08 10:39 akyy (2010-12-07 21:29 ) részére Válasz erre

Nőtt a nyomásszabályzó rugójának előfeszítése, így természetesen nagyobb nyomás szükséges a megkerülő csatorna teljes, illetve részleges nyitásához is. Ezért alacsonyabb fordulaton is magasabb az olajnyomás, de a maximális nyomás is nőtt. Meleg olajjal le kellene mérni a maximális olajnyomást, mivel csak annyit tudok, hogy 2000-res fordulaton minimum 2 Bar-t "kér" a Seat. Tehát ez az adat fontos lenne a további gondolkozáshoz. Természetesen a túl magas maximális nyomásnak hosszú távon lehetnek következményei, de általában 2mm plusz előfeszítés még nem problémás, sőt akár hasznos is lehet. A nagyobb olajnyomás az olajfogyasztást is növelheti, mivel nagyobb az olajköd a dugattyúk alatti forgattyúsházban, így pl. a kartergázban is apróbb, könnyebben szállítható olajcseppek lehetnek. Arra szintén figyelni kell, hogy a hidegen vastagabb motorolaj miatt ilyenkor kerülni kell a nagyobb fordulatot, hiszen nyithat az olajszűrő, és így a megkerülő ágon szűretlenül megy át az olaj egy része. Persze 5w-s, 0w-s olajokkal ennek kisebb az esélye.

akyy | 2010-12-07 21:29 Válasz erre

Van 1 Seat Cordoba, 1.4 AKK, 2001

Az olajszivattyúja a főtengely végén van a vezérlés felől a szimmeringházban.

Van a nyomásszabályozó a olajszivattyú alján, ott van az a kis kör alakú lemezke ami ugy van beütve oda, ez tartja a helyén a szabályzódugattyút illetve a rugót. Ezt ki akartam szedni, hogy kitakaritsam az esetleges ganyét, de nem sikerült kiszednem, hanem kb 2mm-rel feljebb ütöttem .

Levettem utána az egész szivattyút, és akkor már meg tudtam mozgatni a szabályzódugattyút, nem szorult és nem is foglalkoztam vele.

Szétszedés előtt nem mértem olajnyomást, de igy utána soknak tünik.


Átöblitettem a motort utána ment bele Castrol 5W-40.

Hidegben a nyomás 6 barig elmegy, de azonnal szabályoz is 4.5-re, alapjáraton 4 bar, ez normális.

Amiben nem vagyok biztos:

Melegen alapjárat: 1.5 bar

2000 fordulat: 4 bar
Lehet ez attól, hogy a nyomásszabályzó rugóját elvileg zömitettem, igy nött a nyomás??

Nem árthat ez?

Hidegen is odapadlóztam neki de nem nyomott szét semmit.

köszönöm a választ!

mazda-auto.hu | 2010-12-07 09:14 Peti (2010-12-06 22:41 ) részére Válasz erre

A Castrol-nak ez a terméke nem teljesen szintetikus motorolaj, míg a Mobil-1 0w-40 az. Számomra már ez a tény eldönti a meccset. A 0w pedig már csak hab a tortán :-). Tulajdonképpen a személygépkocsi motorolajok esetében gyakorlatilag minden dízel motorolajnak van benzines minősítése is, és ugyanez fordítva is igaz, így igazából nincs nagy jelentősége a választásnak.

Peti | 2010-12-06 22:41 Válasz erre

Tisztelt Cím!

Addig olvasgattam a kommenteket (és nézegettem a dermedt gázolajam...), hogy felmerült bennem a 0W-40-es Mobil-1-re váltás következő olajcserekor. Jelenleg 10W-40-es MoS2-es Liqui Molly van a kocsiban, amit nem eszik. Az előző olajat 5W-40-es (szintetikusnak mondottat) csipegette. Kb. 2dl/1000km-en. Ami érdekes, hogy autóm indulási képességei, fogyasztása látványosan jobb lett a MoS2-es olajjal, pedig ez utóbbi sűrűbb, olcsóbb. Ezek szerint igaz lehet a MoS2 "legendája"? Kérem, véleményezze választásom! Autóm 2,5 L-es szívó dízel 260E km-el. Tudom, nem szokása, de kérnem válaszoljon (vagy csak utaljon rá:-)): 0W-40-es Mobil-1, vagy 5W-40-es Castrol Edge Turbódiesel? Tényleg, van értelme a szintetikusok közül külön dízel olajat választani?
Válaszát előre is köszönöm!

mazda-auto.hu | 2010-11-23 10:34 Bandi (2010-11-21 21:11 ) részére Válasz erre

Köszönjük a visszajelzést! A bemelegedett állapoton kívüli (az alatti hőmérsékleten) tartományokban ez az olaj hígfolyósabb, így motor konstrukciótól is függően valamivel kevésbé tompíthatja a mechanikus zajokat.

mazda-auto.hu | 2010-11-23 10:31 Lukácsi László (2010-11-18 22:26 ) részére Válasz erre

Valójában ez az adat ritkán áll egyértelműen rendelkezésre. Egy 0w-s hidegoldali jelzésű többfokozatú motorolaj biztosan nem Group III-as. Egy 5w-s viszont lehet akár az is, amennyiben hidrokrakkolt ásványi olajból készült alapanyagot használtak az előállításánál. A 0w-xx-en kívüli egyéb teljesen szintetikus (5w-xx, 10w-xx) olajok lehetnek Group IV, vagy Group V olajok, de amelyiknél a szövegben el van rejtve a szintetikus bázis, félszintetikus, vagy szintetikus technológia szavak, az nagy valószínűséggel Group III-as, félszintetikus motorolaj. Persze egy pontos adatlap esetén nem kell találgatni ezek esetében sem.

Bandi | 2010-11-21 21:11 Válasz erre

Ígértem egy visszajelzést (magamnak is:) az első hét tapasztalata alapján olajfogyás nincs, viszont mintha egy picit hangosabban járna. Ezt okozhatja az 5w40? Köszi

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Lancia Rallye 037 Stradale 1982.

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 3915, 1850, 1245 mm

Tengelytávolság: 2440 mm

Hasmagasság: 

Saját tömeg: 1170 kg
Hengerelrendezés: 4 henger (soros)

Szelepek száma: 8

Szelepvezérlés típusa: DOHC

Furat/löket: 84 / 90 mm

Sűrítési viszony: 7,5:1

Feltöltés: Abarth kompresszor   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt keresztben

Tüzelőanyagellátás: 1db duplatorkú Weber karburátor

Sebességfokozatok száma: 5 
 

Hajtás: Hátsókerék

Lökettérfogat (cm3):     1995    
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):    207,8 (152,9)/ 7000
Nyomaték (Nm / 1 min):     226 / 5000

Gyorsulás 0-100 km/h: 7 mp.

Végsebesség: 220 km/h

Több autó