MOTOROLAJ 5-10.

2017. November 21. Kedd - Olivér

MOTOROLAJ 5-10.

Motorolaj 5-10.

Forrás: Varga István

 Motorolaj című írásunk előző négy részében tisztáztuk, hogy elsősorban nem a motorolajunk folyóssága és az olajnyomás mértéke határozza meg erőforrásunk kenését, hanem az olaj áramlásának mértéke, amit hígabb olaj használatával növelhetünk. Ez hidegindításkor különösen fontos, amit 0w-.. indexű olajok használatával maximalizálhatunk. Következzen az 5-10 rész!


Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:

Kommentek

Kristzián | 2010-04-07 11:58 Válasz erre

Tisztelt Cím!
Nekem egy 1998-as évjáratú Mazda 323 F BA 1.5 (1994-1998) széria gépkocsim van, 140 ezer Km-el. A gyári érték nyáron 10W-30, télen 5W-30. Sajnos általánosabb a 10W-40 olaj, ezért általában ezt szokták beletölteni a 10W-30 helyett.Mivel laikus vagyok, és a legjobbat szeretném tenni az autómmal, próbáltam utána nézni a dolgoknak, de még a Totalcar-os olajdoki sem tudta ilyen mélyrehatóan elmagyarázni a motorolaj működését! Ezért külön gratulálok, és örülök, hogy rátaláltam erre az oldalra, ami szerintem a létező legjobb ebben a témában. Éppen olajcsere előtt állok. A kérdésem, hogy lehetne a 10W-30 helyett 5W-30 öntenem a kocsiba nyáron, amit télen is használhatok, hiszen télre 5W-30 az előírás. A cikkéből azt vettem ki, hogy igen, de ebben kérnék megerősítést. Eddig Q8, Valvoline, Shell, Castrol motorolajok lettek benne használva. Félszintetikusak. Át akarok térni a szintetikusra, azonban ebben a kategóriában ilyet nem találtam (10W-40) Most a Mobil, vagy Mobil 1-et szeretném kipróbálni. Mi a különbség köztük? A cikke alapján lehetne bele töltenem akár 0W-30 olajat is, sőt, még jobban is járnék vele? Olyat próbálok keresni a cikke alapján, ami 100 C fokon 10 körüli, mert utcai használatra kell, és nem versenyre. Jelenleg a Mobil ESP 5W-30, Mobil 1 0W-30, és 0W-40 (mindkettő a legmodernebb Supersyn Antiwear Technology adalékanyagos) próbálok dönteni. Ezek közül a 5W-30 (ESP technológia) rendelkezik API SM/SL minősítéssel és EC. A két utóbbi SL EC CF ILSAC GF3. (Az ACEA minősítések nem tiszták számomra) A lényeg, elsődleges szempont nálam, hogy minél jobban meg szeretném a motort védeni, kímélni a kopásoktól, az autót a meghibásodásoktól. Mindezt lehetőleg úgy, 2. szempont, hogy üzemanyag megtakarítást is eredményezzen, ha ez lehetséges. a 3. szempont a teljesítmény növekedés. Ami szintén fontos, de az előbbi kettő után jön csak. Bár kíváncsi lennék, hogy mit javasolna üzemanyag megtakarításra, és mit teljesítmény növelésre, ha ez mellett a legfontosabb, az autó és a motor védelme, hogy hosszú távon megbízható maradjon, az elsődleges szempont. Köszönöm előre is válaszát! Tisztelettel: Krisztián

mazda-auto.hu | 2010-03-31 12:22 Róbert (2010-03-30 15:04 ) részére Válasz erre

Amennyiben van korom-részecske szűrő a kipufogó rendszerben, akkor mindenképpen a Turbo-Diesel verziót ajánlom, ha még ebben a kivitelben nincs ilyen, akkor talán a "normál" 0w-30-ast. Sajnos a Castrol nem viszi túlzásba az információ közlést.

Róbert | 2010-03-30 15:04 Válasz erre

Tisztelt Mazda-Autó!

2001-es évjáratú E39-es 530DA BMW-ben szeretnék olajat cseréltetni. A Castrol Edge 0W-30 és a Castrol Edge Turbo Diesel 0W-30 közül melyiket ajánlaná?
Köszönöm.

Tibor | 2010-03-24 21:34 mazda-auto.hu (2010-03-24 11:36 ) részére Válasz erre

Nagyon szépen köszönöm a tanácsát!

üdv, Tibor

mazda-auto.hu | 2010-03-24 11:36 Tibor (2010-03-22 20:01 ) részére Válasz erre

A 2 év vagy 30000km olajcsere valóban aggodalomra okot adó előírás, még a BMW "olajminőség" saccoló műszerével is.
A 0w-40-es teljesen szintetikus olaj már biztosan takarított a motor belsején, bár 25000km (az olajban)után már nem igazán tudja ebbéli áldásos tevékenységét teljes mértékben kifejteni. Ettől függetlenül, valószínűleg nem kockázatos az említett takarítás, csak a szer alkalmazási előírása szigorúan be legyen tartva, ne legyen tovább járatva a motor! Javaslatom 5w-40 teljesen szintetikus, vagy 0w-40 viszkozitási indexű motorolaj (API SL, vagy SM), és legkésőbb 15000km-enként olajcsere, a "nívópálca olajszint" folyamatos betartásával.

Tibor | 2010-03-22 20:01 Válasz erre

Tisztelt Mester,

Tulajdonomba került egy 1999-es kiadású 320i BMW, amit 2008-ig Svájcban használtak. A szervízfüzet alapján ~30000 km / v. 2 évenként volt benne olaj cserélve...Ez kissé aggaszt. A motorban van ~165ekm (óra szerint), emissziós értéke, kompresszió teljesen OK. Az olajbetöltő kupak v. sapka, - v. minek hívják - alja viszont "kozmás". Égett olaj/ olajsár. nem vastagon, de ott van. Arra gondoltam, hogy egy viszonylag olcsóbb, de még éppen megfelelő minőségű BMW Spec Oil minősítéssel rendelkező 10W40-es olajra lecserélném azt ami benne van (a volt tulaj Castrol Edge 0W-40-es olajat használt hozzá és a fedélzeti comp. szerint még van benne 5000 km a cseréig) megyek vele nyugodt tempóban vagy 300km-t egyszerre, majd bele egy adag motoröblítőt, és ~10 perc ketyegés után leeresztem, és kaphatja a minőségi olajat, ismét új olajszűrőt. Az öblítéstől félek kicsit, mert, ha ne adj'isten valami nagyobb darab
szutyok egyben leválik és eldugít valami vékony olaj csatornát, és valami kenés nélkül marad...
Mit gondol, merjem így kitisztítani a motort, vagy javasol valami mást?
Olajat (nem márkára gondolok) milyet javasol a motorba (teljesítmény szint / viszkozitás index, napi 2X65 km-t fogok vele menni, nem versenytempóban)?
Segítségét előre is köszönöm, tisztelettel:
Tibor

mazda-auto.hu | 2010-03-19 09:52 Varga Csaba (2010-03-18 18:00 ) részére Válasz erre

A turbó szabály lényege, hogy ne állítsuk le a motort azonnal az autóval történő megállás után. A turbófeltöltő járókerék-turbina tengelye tehetetlensége okán akár jóval 100000 frsz./perc fordulatszámon is foroghat még a motor leállításakor. Mivel a motor leállt, az olaj nem kering a rendszerben, így a turbó siklócsapágyának (ez az általánosabb) olajutánpótlása is megszűnik. Ez pedig fém-fém érintkezéshez is vezethet. A másik probléma, hogy a turbó hőmérséklete működés közben igen magas. A nem keringő olaj nem tudja visszahűteni a csapágyazást, ami az ott "megálló" olajmennyiség túlmelegedéséhez, ezáltal károsodásához vezethet. Honda: a 0w-30 biztosan mehet, a 20-as olaj ajánlásához olajnyomás adatok, vagy globális gyári olaj előírás adatok ismerete szükséges. Egyébként a benzinesekhez a Honda ma már 20-as melegoldali jelzésű olajat ajánl Észak-Amerikában.

Varga Csaba | 2010-03-18 18:00 Válasz erre

Tisztelt Mazda-auto!
Korábban már adott nekem tanácsot. Most olvasgatva a hozzászólásokat ír egy bizonyos turbó szabályról a mazda dpf kapcsn. Mire gondol, Másik kérdésem: Készülök vásárolni egy Honda Accord 2,2 dieselt újonnan( bocs, hogy nem mazda,de nekem ez jobban bejön). Milyen motormegóvással, karbantartással kapcsolatos tanácsot tudna adni nekem, korábban írogattak olyat, hogy ezek eszegetik az olajat,én nem vagyok egy vad vezető, rendszeresen járatom a jelenlegi TDI-t is nagyobb menet után, illetve símán bírja a 0-30-as olajat, 3000-3500 nál nem pörgetem jobban. Esetleg tehetek-e a hondába 0-20 olajat,
Köszönettel várom véleményét: Varga Csaba, Szentes

Lukácsi László | 2010-03-14 21:05 fiat (2010-03-10 21:14 ) részére Válasz erre

Szia Fiat!Nézz körül az olaj-webshopokban mert jelentősen olcsóbb ott az olaj.Én mindig onnan rendelek.Nem akarok konkrét céget reklámozni de az általad említett Selenia olaj,ha mondjuk rendelsz 10 litert,szállítási költséggel együtt 3610 ft/liter áron jön ki.

mazda-auto.hu | 2010-03-11 11:43 fiat (2010-03-10 21:14 ) részére Válasz erre

Javaslom, hogy mindenképpen szintetikus legyen, és 5w-40, vagy 0w-40 indexű. Azt szoktam mondani, ha biztosak akarunk benne lenni, hogy teljesen szintetikus olajat vásárolunk, akkor az 0w-xx, a többiben benne van a tények ferdítési lehetősége, ami ráadásul legális. Az árak a beszerzési forrásoktól függően változhatnak, így nem tudok konkrét olajokat ajánlani.

mazda-auto.hu | 2010-03-11 10:43 Tamas (2010-03-10 11:56 ) részére Válasz erre

Nem teljesen jó a hasonlatom, de például mindenki tudja, hogy a bio élelmiszer elvileg jobb a szervezetünknek (főleg hosszútávon), mégis kevesen fizetik meg. A 0w-s, 5w-s olajok szintén drágábbak, mint magasabb hidegoldali jelzésű társaik. Ráadásul tízből kilenc szerelő szerint ezek a motorolajok csak új autókba önthetőek, különben "megeszi a motor a híg olajat", holott nekik kellene igazán tudni, hogy mi jó a motornak. Ezzel szemben az igazság az, amit Ön is írt, gyakorlatilag az összes négyütemű motornak a 0w-xx többfokozatú motorolajok lennének a jelenleg elérhető legoptimálisabbak. Ez az előny télen igazán jelentős, de ennél magasabb hőmérsékleten is megmarad előnyük, csak valamivel kisebb mértékben.

fiat | 2010-03-10 21:14 Válasz erre

Tisztelt szakértő!
Sokat futott(300.000km)
Dobló 1.3 multijet ,
Ducató 2.0 jtd.
Autóinkba kezdettöl fogva Selénia Wr 5w-40 olajat használok.Max 0.5 litert esznek olajcsere között,tehát megvagyok elégedve az olajjal Csakhát 4200ft/L ami eléggé prémium áras Talán a legdrágább a piacon.Tud-e ajánlani más terméket ami ennyire jó lenne.
Válaszát érdeklödve várom.Cafe-net

Tamas | 2010-03-10 11:56 Válasz erre

Tiszteletem!
nagyon tanulságos a tanulmány,sőt,megdöbbentő,főleg,ha arra gondolok,hogy a 90-es évek slágere a Botond olaj volt,ami ugy talán 20w40es,az összes keleti csodába azt tette mindenki,bizván az olajfogyasztás csökkenésében....Nos,csökkent is esetenként,de most már tudjuk,hogy kenés viszont nemigen volt a fennt vázolt elmélet szerint...
Nekem csak az nem tiszta most akkor,hogy mért vannak egyáltalán 5,vagy 10,vagy akár 15,20 w-s olajok,ha hidegben a 0-ás is túl sűrű?Akkor elvileg az összes négyütemű motorba 0w-st ajánl,és a felső érték meg függne mondjuk az üzemi hőmérséklettől,terheléstől?

mazda-auto.hu | 2010-03-10 09:04 tóth tibor (2010-03-09 22:32 ) részére Válasz erre

Nem tudom mennyit futott a motor, és az sem biztos, hogy az olajzás optimalizálása segít a gondon. Én a jeleket is figyelembe véve a D4D-ben inkább 0w-40-el próbálkoznék, és valami jó minőségű (pl.: gyári) olajszűrővel.

mazda-auto.hu | 2010-03-10 08:34 Yaris vvti (2010-03-09 21:41 ) részére Válasz erre

Ezért írtam a cikket. Az ilyen kételyek eloszlatására. Tehát mégegyszer: A 0w-30 nem vékonyabb olaj, mint az 5w-30. Hidegen hígfolyósabb, de melegen nem. Hidegen pedig minden motorolaj túl vastag az erőforrásunk számára, a 0w- is!!!

tóth tibor | 2010-03-09 22:32 Válasz erre

T.Olajdoki!Corolla 1.4 d4d tipusú autómat nem rég vettem,de nem figyeltem a hidegen inditást.És nagyon csúnyán indul 3mp-ig kopog és néha kis kékes füst is kijön belöle. Elméletileg Total quartz 5w-30-ot használtak 4000km van az olajban.Érdemes mobil 0w-30 ast kiprobálni gyári szürővel most nem az van rajta.Vagy várjam a kaszást.
Válaszát köszönve

Yaris vvti | 2010-03-09 21:41 Válasz erre

Tiszteletem!A Yaris könyve az energy conserving SL 5w30 olajat ajánlja.Ez ugyan az mint Fuel economy SL 5w30??? Ezek az A1/B1,A5/B5 olajok az üzemanyag takarékosak. Ön a 0w30-as Mobilt ajánlja.NEM Túl vékony ez az olaj,és nincs káros hatása a motorra?Ha üzemmeleg a motor az olaj melegebb mint a víz?"Tudom hogy terheléstől függ" Normális használatnál?Válaszát előre is köszönöm.

mazda-auto.hu | 2010-03-08 11:48 Yaris vvti (2010-03-07 19:55 ) részére Válasz erre

Az 5w-30 ESP is üzemanyag takarékos olaj, és magasabb szinvonalat képvisel, mint a Super FE. Javaslatom a Mobil-1 Fuel Economy Formula 0w-30 Super Syn lenne, a Mobilnál maradva.

Yaris vvti | 2010-03-07 19:55 Válasz erre

Tiszteletem!Toyota Yaris 2004 1.0 16v autóm van 32000km futott.Mobil1 5w30 esp van benne.Tehetek -e bele Mobil1 5w30 FE olajat?Ami üzemanyag takarékos A1/B1?

mazda-auto.hu | 2010-03-05 11:24 Zoli (2010-03-04 13:22 ) részére Válasz erre

Az olaj hígfolyóssága nem változhat olyan mértékben a bemelegedett hőmérsékleti tartományban, hogy egy hétig zörög avlami, majd egy hét múlva nem. Tehát nem biztos, hogy itt kell keresni a probléma okát. Nem lehetséges esetleg, hogy most más gyártmányú olajszűrő lett felszerelve legutóbb, mely engedi visszafolyni leállítás után a motorolajat az olajteknőbe? A hajtókar csapágy hang pedig nem múlhat azon, hogy 30-as, vagy 40-es az olaj. Egyébként ha mégis váltani akar vastagabbra, akkor 0w-40, vagy 5w-40 a javaslat. A vastagságot nem az határozza meg, hogy a flakonból "szobahőmérsékleten" öntve hígfolyósabb-e az olaj. Egy 10w-30 szobahőmérsékleten "sűrűbb", mint egy 0w-40, mégis hivatalosan a 0w-40 a vastagabb olaj, mert bemelegedve már ez a kevésbé folyós.

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Mazda Furai

Ajtók száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4563, 1956, 977 mm

Tengelytávolság: 2790
Ülések száma:   2

Háromtárcsás RE20B alapú wankel elvű motor  
Bolygódugattyúk száma: 3
Motorbeépítés:   középen hosszában

Szívómotor

Sebességfokozatok száma: 6 fokozatú félautomata. 
Kamratérfogat (cm3):   3 x 654 = 1962       
Változó hosszúságú szívócső rendszer
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min): 450/9000 
Nyomaték (Nm / 1 min): nincs adat

Gyorsulás 0-100 km/h: <4 mp

Végsebesség: ~290 km/h

Az egyetlen működő példány a TopGear showműsor epizódjának készítése közben 2008-ban kiégett.

Több autó