MOTOROLAJ 5-10.

2017. November 21. Kedd - Olivér

MOTOROLAJ 5-10.

Motorolaj 5-10.

Forrás: Varga István

 Motorolaj című írásunk előző négy részében tisztáztuk, hogy elsősorban nem a motorolajunk folyóssága és az olajnyomás mértéke határozza meg erőforrásunk kenését, hanem az olaj áramlásának mértéke, amit hígabb olaj használatával növelhetünk. Ez hidegindításkor különösen fontos, amit 0w-.. indexű olajok használatával maximalizálhatunk. Következzen az 5-10 rész!


Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:

Kommentek

Zoli | 2010-03-04 13:22 Válasz erre

üdv! van egy 1.6 cooper-em. annyi a gondom vele, hogy olajat cseréltünk és ugyanaz a castrol edge 0w-30 lett belerakva, mint eddig. kb 1 hét után elkezdett a lánc hangot adni, utána 2 napra rá elhallgatott és hidrotőke valamint hajtókar csapágy! hangja hallatszott. a szerelő azt mondta, hogy rakjunk bele vastagabb olajat. egy próbát megér. más helyről hallottam, hogy a cooper-ekbe 10w-40-től vékonyabb olajat nem szabad rakni! ez igaz lehet? a gyári előírás 0w-30 és 5w-30. a cikkből úgy vettem ki, hogy 5w-40-est kellene bele raknom (esetleg 0w-40-est) Ebben kérnék segítséget.

mazda-auto.hu | 2010-03-03 17:07 Fábry Kártoly (2010-02-28 17:38 ) részére Válasz erre

A gyári motorolaj előírásokban a melegoldali vastagságot és tekintve általában meglehetősen nagy biztonsági tartalélok vannak, ez a cikkből is kiderül. Erre utal részben, hogy a nálunk 30-as olaj ajánlású Mazda típusok Észak-Amerikában 20-as (melegoldali) ajánlással rendelkeznek. Persze más egy sportautó esetében a biztonsági tartalék, ahol nagyobb kilengések lehetnek az alkatrészek terhelésében, és más egy hétköznapi autó esetében. Manapság a technika fejlődése következtében ( olaj technológa, hűtési stabilitás...stb ) szűkíthetőek a biztosági tartalékok. A Mazda rendszere ezt használja ki, hiszen a gázolaj folyamatosan csökkenti az olaj vastagságát. Az olajpumpa szállítási kapacitása igen magas, így a gázolaj miatt hígfolyósabbá váló olajjal is képes fenntartani az adott forulatszámokhoz gyárilag megkívánt olajnyomást. Nyilván az alapolaj egyéb előnyös tulajdonságait csökkenti a gázolajjal dúsulás, de úgy tűnik ezek csak igen hosszú távon jelentkezhetnek hátrányként, vagy gyakoribb olajcserével úgy sem. Egyébként nem igazán jellemzőek a DPF-es motorokra az olajzásra visszavezethető meghibásodások, kivéve a túl magas olajszintet, illetve a turbó szabály elmulasztását, de ezek már emberi tényezők.

Fábry Kártoly | 2010-02-28 17:38 Válasz erre

Tisztelt Mester!Egy 2007-s Mazda 6 dizelt használok dpf-es ebben a tipusban előforduló jelenség a motorolaj felhigulása .A higulást a katalizátor kiégetésekor a kipufogási sakaszban beinyektált gázolajt a gyürűk lehúzhatják hideg motor esetén, a nívópálcán a felsőszint fölött jóval van egy x jelölés amit ha elér az olajszint azonnal cserélni kell az olajat fögetlenül a km álásátol. Ez eddig tiszta sor az ember figyel és betartja,de a köztes állapotban amikor még éppen nem éri még el a csere szükségességet de már jelen van a gázolaj a motor olajban mennyiben befolyásolja károsan a motort milyen mértékben növeli(jelentősen) a kopását a motornak,hosszú távon az élet tartamot.Válaszát előre is köszönöm!

mazda-auto.hu | 2010-02-16 16:56 Lukácsi László (2010-02-13 11:16 ) részére Válasz erre

Az ACEA A1-A3-A5 besorolások közötti különbséget lényegében az úgynevezett HTHS viszkozitási érték adja. Ha a HTHS 3,5 mPas feletti, akkor A3, ha ez alatti, akkor A1, vagy A5-ös az olaj. A HTHS viszkozitást 150C-fokos olajhőmérsékleten mérik, nagy nyírási terhelés, azaz magas fordulatszámon. Fontos, hogy mindezt az olaj újkorában mérik. A nyírási stabilitás jelentősen csökkenhet az olaj elhasználódásával, például egy 10w-40 A3 ásványi bázisú motorolaj fokozatosan 10w-30-assá válhat, azaz nagy valószínűséggel az A1 vagy A5 kategóriába csúszik. A cikkben említett sportautókba is A3 olaj van gyárilag előírva, tehát döntő részben inkább autóhasználat ( normál-nagy terhelés) és olajminőség kérdése a dolog. Egy teljesen szintetikus a melegoldali viszkozitású alapolajból készül, tehát az adalékok elhasználódásával nem igazán csökken a nyírási stabilitása.

Lukácsi László | 2010-02-13 11:16 Válasz erre

Tisztelt Szakértő!Az Ön tanácsait megfogadva 0w-30-as olajat fog kapni a '99-es Civic-em.Még csak egy kérdés:tudtommal az én autómba A3 besorolású olaj való.Jól tudom hogy ebből kifolyólag nem használhatok A1 vagy A5 olajat(pl. Mobil 1 0w-30)? Köszönöm:L.L.

mazda-auto.hu | 2010-02-09 10:15 Lukácsi László (2010-02-08 22:51 ) részére Válasz erre

Örülök, ha elgondolkoztató a cikk. Mint leszögezem, a hidegoldali jelzés csökkentése csak előnyökkel jár. A melegoldali jelzés csökkentése-növelése viszont már függ az egyéb adatoktól. A melegoldali jelzés csökkentése (a gyári előíráshoz képest) növelheti a kenés hatásfokát, de egyes használati körülmények, illetve motorállapot függvényében hátrányokkal is járhat, bár ez igen ritka. Tehát a 0w-40 kockázatmentes, de a szélsőségeknek is megfelelő (40-es) vastagság miatt elvesz valamennyit a kenés hatásfokából. Félreértés ne essék, a 0w már eleve nagy előrelépés az optimális kenés irányában, de a melegoldalon (40-ről-30-ra)is lehet optimalizálni a lgtöbb esetben. Egyszerűsítve: Ha nem fogyasztja a motor a 30-ast, akkor oké.

Lukácsi László | 2010-02-08 22:51 Válasz erre

Tisztelt Szakértő!Pár nappal ezelőtt én érdeklődtem hogy '99-es Honda Civic-embe megfelelő-e az Eneos 5W-30 olaj.Azonban azóta is az Ön cikkén töröm a fejem, amiben azt írja hogy a hidegoldali viszkozitást célszerű minél lejebb vinni.Noha 11 éves az autóm,én imádom és nem szeretnék az olajon spórolni.Kinéztem a Mobil 1 NewLife 0W-40 és a Castrol Edge Sport 0W-40 olajakat.Valamelyikük esetleg jobb választás lenne mint egy 5w-30-as?Vagy tegyek bele 0W-30-ast?Eléggé elbizonytalanodtam.Hálás lennék ha segítene eligazodni a hatalmas márka- és viszkozitás kínálatban.Köszönöm:L.László

mazda-auto.hu | 2010-02-08 10:13 Válasz erre

A minap sajnos ismét szomorú bizonyítékát találtam, hogy még mindig alapvetően téves meggyőződésekkel találkozhatunk, ha olajokról van szó. Ami a legrosszabb, hogy mindezt egy olyan autós újság 2010 februári számában olvastam, mely büszkén hirdeti, hogy 1948-ban alapították. Az idézet a DM monogramos szerző írásából a következő: " Konyhanyelven fogalmazva az olajok jelzésében (pl. 10w-40) az első szám az olaj vastagságára utal, a második pedig a hőtűrésre. Értelemszerűen következne, hogy az a legjobb, ha az első szám nulla, a második pedig a lehető legmagasabb. Azonban nem így van: a minél vékonyabb olajfilm a nagyon pontosan illesztett motoroknál fontos. Ha a gyártó vastagabb olajat ír elő, ne menjünk az alá....Vastagabb olajat se használjunk azonban, hiszen nem biztos, hogy képes olajfilm létrehozására minden kenni való ponton. A második számmal már merészebben játszhatunk, persze kérdés, hogy valóban szükséges-e?" Az idézetnek ezzel vége. Szomorú, hogy egy autós újságíró - aki munkájából adódóan tömegekhez szólhat -, nincs tisztában a többfokozatú motorolajok viselkedésével. Ezzel szemben az igazság az, hogy egy többfokozatú motorlaj első száma a motorolaj hidegoldali viselkedésére utal, nem pedig a vastagságára. A legalacsonyabb első szám jelzésú motorolaj (0w-xx) is vastagabb pl. 0 C fokon, mint a legvastagabb melegoldali (xxw-60) jelzésű motorolaj 100C fokon. Tehát felejtsük már el végre, hogy az első jelzés az olaj vastagságát jelzi. Igen jelzi, amikor hideg az OLAJ (nem az időjárás), ezzel szemben a bemelegedett motorban egy 0w-30 és egy 10w-30 gyakorlatilag ugyanolyan vastag!!!

mazda-auto.hu | 2010-02-05 08:23 Lukácsi László (2010-02-04 23:26 ) részére Válasz erre

Lévén, hogy elvileg teljesen szintetikus (tartósan stabil) motorolajról van szó, és eddig sem volt olajfogyasztás, minden bizonnyal előnyös, és kockázatmentes az adott működési hőmérséklethez tartozó vastagság (melegoldal 40-ről-30-ra) csökkentése. Persze ehhez az időben elvégzett olajcserék és a rendszeres olajszint ellenőrzés-feltöltés is szükséges. Az 5w pedig jelzi, hogy a hidegoldali vastagság közelít a jelenleg ebben a tekintetben elérhető legoptimálisabb 0w-s jelzésűhöz.

Lukácsi László | 2010-02-04 23:26 Válasz erre

Tisztelt szakértő!A motorolajról szóló cikke annyira jó és részletes hogy biztos ami biztos alapon el is mentettem a gépemre.'99-es 1.4-es Honda Civic-embe olajat szeretném cserélni.Eneos 5W-30-ra gondoltam.Ön szerint megfelelő választás? Jelenleg Valvoline MaxLife 5W-40 van benne,nem eszi az olajat és 130.000 km van benne.köszönöm:L.László

mazda-auto.hu | 2010-01-22 16:26 mazda-auto.hu (2010-01-21 09:03 ) részére Válasz erre

Toledo

mazda-auto.hu | 2010-01-21 09:03 Varga Csaba (2010-01-20 16:20 ) részére Válasz erre

A VW szabványok tekintetében igaza van. A Volkswagen szerint a 0w-40 Mobil-1, vagy például a Mobil 1 ESP Formula 5w-30 használható ebben a Tolado motorban.

Varga Csaba | 2010-01-20 16:20 Válasz erre

Tisztelt Uram!

Köszönettel vettem válaszát! Még annyi kérdésem lenne, hogy sajnos én nem ismerek Mobil olajak között olyan 0w30-ast, melynek a VW 505.00 minősítése meglenne. meglehet, tévedek, kérem ebben is legyen segítségemre!
köszönettel: Varga Csaba

mazda-auto.hu | 2010-01-20 16:12 Varga Csaba (2010-01-18 16:01 ) részére Válasz erre

A Honda esetében a válasz részben igen. A 100%-os igenhez ismernünk kellene a motorolaj hőmérséklet alakulását, mondjuk egy forró nyári napon. Amennyiben nincs tartósan 95-100C fok feletti olajhőmérséklet, akkor szinte biztos, hogy a 20-as vastagság is elegendő, főleg úgy, hogy a teljesen szintetikus olaj esetében nem igazán kell számolni a használattal járó elvékonyodással. A 0w kockázatmentesen a legjobb választás.
A Toledo esetében az eddig használtnál melegen vékonyabb 30-as olaj választásához szintén nem ártana ismerni az olajhőmérsékleti adatokat. Elvileg mehet, főleg a jelzett használat mellett, az olajfogyasztás esetleges megjelenése részben (!!!) utalhat rá, hogyha vissza kell térni a 40-esre. 0w-30, 0w-40 Mobil-1 termékekkel jó tapasztalataink vannak. Nem nevetem ki. Véletlenül sem nézem le a régi technikákat. Szintén a hűtési rendszer kiegyensúlyozottságon múlik a dolog, és persze az alkatrészek hézagolásán, így az olajnyomáson is. A 0w-40 kockázatmentesen használható, csak profitálnak belőle az alkatrészek. Amennyiben a legmagasabb olajhőmérsékleten is elérjük a minimáisan elvárt olajnyomást, vagy meghaladjuk a technikailag minimum 0,7 Bar/1000 frsz. nyomást, és nincs számottevő olajfogyasztás, akkor mehet a 30-as.

Varga Csaba | 2010-01-18 16:01 Válasz erre

Tisztelt Olajdoktor!!!
Családunkban 3 auto van és a lehető legjobban "szeretjük" Őket.
Első kérdésemre a válaszát borítékolom: Honda Jazz, 2004 es 1,4 Dsi, Már meg is vettem az Eneos 0W20 olajat, mivel 35 E km van csak benne. Remélem egyetért!
2. Seat Toledo 100 Le TDI/ASV motorkód/ autóba eddig Castrol Edge 5-40 TD olajat használtam, nem fogy olaj, mindig 10 E km-ként cserélem kímélés céljából. Használhatok-e Castrol Edge TD 0W30-at vagy inkább legyen meg a melegoldali 40-es? Esetleg valamilyen más márka 0W-xx olajából mit ajánlana? Nem megyek vele őrülten, télen is használom városban általában pályán is max 3000 fordulat!
3. Ne nevessen ki: 20 éves, 70 E km-t futott Zastawa, amire talán legjobban vigyázunk.Eddig sajnos 15-40 GTX Castrolt használtam! Mehetek 0w40-ig, vayg esetleg a korábbról megmaradt Eneos vagy Mobil 5-30-at is beletehetem? Természetesen nem eszik olajat, évi 6-8 E kmt megyek és évente cserélem!
Köszönöm válaszát!
Varga Csaba, Szentes

gege77 | 2010-01-14 11:41 mazda-auto.hu (2010-01-14 08:32 ) részére Válasz erre

O.K. Köszi!

mazda-auto.hu | 2010-01-14 08:32 gege77 (2010-01-13 22:17 ) részére Válasz erre

Akkor a cikkben leírtak szerint érdemes eljárni. Olajnyomás adatok hiányában a hidegoldali jelzés csökkentése a 0w jelzés irányába, illetve a teljesen szintetikusra ( a 0w esetében nem kérdés, mind az ) átállás jelenthet előre lépést, ha ez a cél.

gege77 | 2010-01-13 22:17 mazda-auto.hu (2010-01-13 16:52 ) részére Válasz erre

Üdv! Sok tapasztalatot nem tudok,mivel nincs összehasonlítási alapom.Annyi hogy cserétöl cseréig utántöltés nem kell. AZ olaj GM 10w-40

mazda-auto.hu | 2010-01-13 16:52 gege77 (2010-01-12 11:02 ) részére Válasz erre

Milyenek a tapasztalatok a gyári olajjal? Milyen viszkozitási indexek szerepelnek az alkalmazott gyári olaj dobozán?

gege77 | 2010-01-12 11:02 Válasz erre

Üdv! 2.0 8v A vectrám van most 224000km van benne.Mi lenne a neki megfelelö? Eddig gyári opel olajat használtam.

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Lamborghini Diablo GT 1999

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4430, 2040, 1115 mm

Tengelytávolság: 2650 mm

Hasmagasság: 110 mm

Saját tömeg: 1530 kg
Hengerelrendezés: 12 henger V alakban 60°

Szelepek száma: 48

Furat/löket: 87 / 84 mm

Lökettérfogat (cm3) : 5992

Sűrítési viszony: 10,7:1   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt

Benzin befecskendezés 
Szelepvezérlés típusa:   Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):  574,9(422,8)/ 7300
Nyomaték (Nm / 1 min): 630 Nm / 5500

Sebességfokozatok száma: 5

Hátsókerékhajtás

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,4 mp

Végsebesség: 338 km/h

Több autó