MOTOROLAJ 5-10.

2017. Szeptember 22. Péntek - Móric

MOTOROLAJ 5-10.

Motorolaj 5-10.

Forrás: Varga István

 Motorolaj című írásunk előző négy részében tisztáztuk, hogy elsősorban nem a motorolajunk folyóssága és az olajnyomás mértéke határozza meg erőforrásunk kenését, hanem az olaj áramlásának mértéke, amit hígabb olaj használatával növelhetünk. Ez hidegindításkor különösen fontos, amit 0w-.. indexű olajok használatával maximalizálhatunk. Következzen az 5-10 rész!


Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:

Kommentek

mazda-auto.hu | 2013-12-13 08:50 Marci (2013-12-12 19:17 ) részére Válasz erre

Kedves Marci! Elvileg a legvékonyabb vastagságú (viszkozitás) motorolajjal sem csökkenhetne az olajnyomás még alapjáraton sem. Tapasztalatainkból kiindulva ezért inkább az olajszivattyú fém szűrőjének eltömődése okozza a problémát, melyet a fellazult befecskendezők furatából "kiszabadult" szénlerakódás okoz. A legnagyobb gond az, hogy bár magasabb fordulaton nem világít az olajnyomás lámpa, de ettől függetlenül valószínűleg ott sincs meg az adott fordulatszámhoz tartozó minimálisan megkívánt olajnyomás, hiszen minél nagyobb a fordulatszám, annál magasabb olajnyomás szükséges a kenés fenntartásához. Szóval vagy le kell venni az olajteknőt, és kitakarítani a szűrőt, vagy gyorsan olajnyomást mérni meleg olajjal. A befecskendezők alátéteit szintén érdemes kicserélni. Az egész művelet kb. 20000,-Ft nálunk. Természetesen rossz olajnyomás gomba, kopott- szivattyú, csapágyak is okozhatják a problémát, de tapasztalataink alapján ezek kevésbé jellemzőek.

Marci | 2013-12-12 19:17 Válasz erre

Tisztelt Szakértő!
Pár hónapja vásároltam egy 2004es évjáratú, 100kw-os dizel Mazda 6-ost. Gondoltam eljött az olajcsere ideje, és a gyári Mazda olajat vettem bele(Dexelia 5w30) és egy Japanparts szűrőt. Sajnos csere óta arra lettem figyelmes, hogy üzem meleg motornál, alapjáraton illetve üresben villog a műszerfalon az olajvisszajelző lámpa. Mi helyest picit megemelem a motor fordulatot, a villogás megszűnik. Csere csere előtt ez nem mutatkozott. Tudna valami tanácsot adni? Többen emlegették, hogy próbáljak egy szűrő cserét, pl Mann Filter. Létezik, hogy azzal tudnám orvosolni a dolgot? Köszönöm!

kori18t | 2013-12-10 23:32 mazda-auto.hu (2013-12-07 17:29 ) részére Válasz erre

Köszönöm a segítséget!

Bubus | 2013-12-10 17:26 Válasz erre

Köszönöm a megerősítését! Egy bizonyos oldalon a járművem tipusához a castrol edge-t tanácsolják és ahogy maga is ajánlotta az 5w 40-es fajtát. Mibe külömbözik a magnatek és az edge,minkét olaj más ásványi anyagokkal rendelkezik? Az edge-ből van kimondottan turbó dízelhez is,vagy ezeket ön feleslegesnek tartja és maradjak a magnateknél és próbáljam ki az 5w-és vagy a 0-ás változatát? Köszöntem!

mazda-auto.hu | 2013-12-09 10:06 Bubus (2013-12-05 12:15 ) részére Válasz erre

Ennek a motornak megfelelő a Castrol Magnatec 10w-40 a gyári előírások alapján. Esetleg a megfelelőnél jobbat egy 5w-40, vagy 0w-40-es motorolaj jelentene.

mazda-auto.hu | 2013-12-09 09:02 Jaga (2013-12-05 12:02 ) részére Válasz erre

Kedves Krisztián! Mint írja, elsősorban hidegebb időben emelkedett az olajfogyasztás korábban, pedig ebből a szempontból gyakorlatilag nincs jelentősége az ACEA fokozatoknak. Az ACEA A1-A3-A5 kategóriák között leegyszerűsítve a dolgot, elsősorban az olajok ultramagas hőmérsékleten mért (150C) nyírástabilitása (HTHS) között van különbség. A BA-as 323-as esetében a Mazda csak API besorolásokat ad meg, mely különösebben nem tesz különbséget a HTHS viszkozitásra alapozva. ACEA besorolástól függetlenül egy jó minőségű olaj viszkozitás stabil, függetlenül a sorszámtól. A 30-as melegoldali jelzésű olajok megfelelőek ebbe a motorba, és ha hidegen fogyaszt olajat az autó, akkor ott elsősorban nem a viszkozitással van gond. A Mazda európai olajszállítója egyébként a Total.

mazda-auto.hu | 2013-12-07 17:29 kori18t (2013-11-28 15:43 ) részére Válasz erre

Elnézést kérek a kissé megkésett válaszért! A Mitsubishi ebbe a típusba elsősorban 40-es melegoldali jelzésű olajat ajánl, így ha ebben akategóriában keressük a legjobb megoldást, akkor egy 0w-40-es termék ajánlható, de az 5w-40 sem rossz. A daráló hang eredetét azért nem ártana kideríteni. Olajhőmérséklet, olajnyomás mérések nélkül maradnék a 40-es olajnál.
A Honda Civic esetében nyugodtan használható egy 0w-30 jelzésű motorolaj, sőt elsősorban ez ajánlható, így pedig még inkább, hogy a rövid távokon be sem tud melegedni a motorolaj rendesen.

kori18t | 2013-12-06 15:19 Válasz erre

Tisztelt Olajdoktor!
Igazán nem szeretném sürgetni,de már nagyon aktuális az olajcsere,ezért érdeklődöm,hogy tudna-e választ adni az előző kérdésemre?Köszönöm

Bubus | 2013-12-05 12:15 Válasz erre

Tisztelt uram! Mivel nem nagyon voltam tisztában az olaj használatával ezért a tanácsát szeretném kérni! Nekem egy 2000-es kiadású(99-es motoral) 1.9 jtd fiat bravo személygépkocsim van. Ismerösöm ajánlásával castsol magnatek 10w40 B/4-es olajat használok. Az olvasottak alapján kezdek kételkedni hogy ez volna a megfelelő a járművemnek. Elöre is köszönöm!

Jaga | 2013-12-05 12:02 Válasz erre

Tisztelt szakértő úr! Nekem egy Mazda 323 F BA 1998-as évjáratú autóm van. (1996-1998 közötti széria) Sajnos a gépkönyve már nem került hozzám, használtan vettem. De internetről valahonnét sikerült letöltenem. Viszont nem szerepel benne minden adat, amit kerestem. Szerepel a leírásban, hogy az 5W-30-as motorolaj jó bele, ezt ajánlja télen, de egész évben ezt használom. Azonban használtam már benne az Ön tanácsára 0W-30-as olajat is, Mobil 1. Jó tapasztalataim voltak, de jobban ette az olajat. Használtam bele Xado 5W-30 olajat is. Azt alig ette, de a hideg beköszöntével már azt is el kezdte enni. Egy évben átlag 8000 Km-ert teszek meg vele, 90%-ban Veszprémen belül, és évente egyszer olajcserét hajtok végre. Most egy Eneos 5W-30 olajat vásároltam, azért nem 0W-set, mert a tapasztalatom szerint az 5W jelzásű olajat kevésbé eszi. Már nem mai autó 180 ezer Km van benne garantáltan, mert fiatalon vettem meg, megbízható személytől. Szóval az Eneos több fajta olajat gyárt 5W-30 közül is. Van olyan fajta, amit direkt a japán autóknak ajánlanak, de azok A5/B5 minősítésűek. Én ezt meg is vettem, hiszen a Mazda nem csak japán márka, de japánban is készül, de az enyém már kissé régebbi fajta. Viszont utána kerestem interneten, az olaj minősítéseknek, és azt találtam, hogy az A5/B5 jelzésű motorolajakat körültekintően használjuk csak, mert lehet, hogy nem jó az autónkba, előtte nézzük meg a gépkönyvét, mert csak speciális alacsony súrlódású motorokba lehet használni. De abban nem találtam ilyen jellegű információt. Arra gondoltam, hogy mivel a Xado (ACEA A3/B3/B4/C3) minősítésú olaj volt amit használtam, talán azért nem ette olyan gyorsan. Ez egyébként tartalmaz kerámia adalékot is. Amit elötte használtam, az 0W-30 Mobil 1 volt, ha jól emlékezem A5/B5 minősítésű volt. Elképzelhető, hogy nem a viszkozitás miatt, hanem ennek az ACEA minősítésnek köszönhetően fogyott jobban az olaj? Nem való a kocsiba az A5/B5? Az igazi kérdésem az lenne, hogy most egy évig az Eneos 5W-30 olaj lesz a kocsimban A5/B5 minősítéssel. Lesz neki nagyobb baja? Egyáltalán milyen ACEA jelzésű motorolaj kell a kocsimba? Jó bele az általában japán autókhoz javasolt A5/B5 jelzésű motorolaj? Jövőre autócserén gondolkodom, valószínűleg Mazda 3 első szériás autót fogok vásárolni. Abba milyen olaj kell? Láttam, hogy létezik Mazda márkájú olaj is. Az jó a Mazda 3-ba, vagy ebbe a Mazda 323 F-be? Vagy inkább használjam az ENEOS japán motorolajat? Egyáltalán van eltérés, vagy az Eneos a beszállító a Mazdának? Tisztelettel: Varga Krisztián

mazda-auto.hu | 2013-12-03 13:10 vifer (2013-12-01 17:47 ) részére Válasz erre

Kedves Gábor! Nemrégiben kezdtük el tesztelni a fémkerámiát tartalmazó termékeket, így egyelőre nem foglalok állást a kérdésben. Később.

vifer | 2013-12-01 17:47 Válasz erre

Tisztelt Doki!

Azt sejtem,hogy mi a véleményed az adalékokról,de mi a helyzet a fémkerámiával?Valós dolog,vagy szemfényvesztés?

Köszönettel Gábor!

kori18t | 2013-11-28 15:43 Válasz erre

Tisztelt Olajdoktor!
Jelenleg egy 2004-es 1.6-os Mitsu Carismám van,valós 95 ezer km-el.Most 5w-40 Eneos olaj van benne és sajnos valamitől belülről hallgatva kissé darálós hangú a motor.Kérdésem,hogy nyugodtan válthatok-e 5w-30-ra,annak ellenére,hogy sokan 10w-40 olajat ajánlanak és töltenek bele.Az autó nem eszi az olajat egyáltalán és hidrotőkés.
A másik autó egy 2010-es 1.8-as ufo Civic,jelenleg Édeapám közlekedik vele 90%-ban városban,napi nagyon rövid 3-4 km-es távon.5w-40 OMV olaj van benne,de gyanítom,hogy jobb olajjal is elmenne.Ön szerint milyen legyen az?Válaszát előre is köszönöm! kori18t

mazda-auto.hu | 2013-11-27 10:18 marke30 (2013-11-26 21:31 ) részére Válasz erre

Kedves Márk! Egyáltalán nem probléma, hogy újra kérdez, és örülök, hogy többször is hajlandó volt végigolvasni az írásaimat. Jól gondolja, hogy a hidegen túl vastag 15w-s olaj okozhat hidrotőke csattogást, hiszen hidegindítás után az esetleg évek alatt bekokszosodott tőkék nehezebben "töltődnek" fel a túl vastag olajjal. Elképzelhető, hogy már a hidegen vékonyabb olaj sem fog segíteni, és hidrotőke takarítás, esetleg csrer szükséges, de hosszabb távon a korszerű olajok is hatásosan takarítanak, ha időben lecserélésre kerülnek, és mindig megfelelő az olajszint.

marke30 | 2013-11-26 21:31 mazda-auto.hu (2013-11-14 15:35 ) részére Válasz erre

Tisztelt Szakértő Úr!
Köszönöm válaszát!
Kb 5x olvastam el e cikket, mert nem volt számomra minden érthető, sajnos, én is azok közé tartoztam, akik rosszul értelmezték ezt a "vékony-vastag" olaj fogalmát. Valójában az előző hozzászólásomban említett autó miatt kértem ki az Ön véleményét, az alábbi hiba miatt. Mivel az autó 3 éve van nálam, eleinte mindennapi autónak használtam, majd csak később lett hétvégi, hobbi autó. Előző télen jelentkeztek a hidrótőke csattogások, nyáron sosem volt problémám vele, sem hideg indításkor, sem - már üzem meleg állapotban- tartósabb magas fordulatszám használat esetén. Az általam használt olaj, amelyet az előző tulaj is, majd én is használtam a 15w40/50 volt. Úgyérzem, hogy ez hiba volt részemről is és a volt tulaj részéről is. Vajon, ez a - csak hideg időben jelentkező - probléma betudható az olaj vastagsága miatt és lehet megoldást jelenthet egy 0w40 vagy akár egy 5w40-es olajra váltással? /az Ön által javasolt 30-as melegoldalit inkább kihagynám a jelenlévő olajfogyasztás miatt/ Persze, tisztában vagyok vele, hogy a kopott, elhasználódott alkatrészeket nem lehet megjavítani semmiféle olajjal, de az biztos, hogy csak jobb lesz az autónak egy vékonyabb hideg oldali olajra váltással. / 0w40 olaj vásárlása esetén a MOBIL1-et választanám./
Köszönöm és remélem nem kap még agybajt az ilyesféle kérdésektől! :)
Üdv. Márk

mazda-auto.hu | 2013-11-14 15:35 marke30 (2013-11-07 23:03 ) részére Válasz erre

Kedves Márk! Ilyen futásteljesítmény után érdemes lenne egy 40-es melegoldali jelzésű olajjal próbálkozni, talán egy 30-ast a kopások miatt jobban fogyasztana a motor, de nem feltétlenül. Mivel hobbiautó, ezért gondolom ritkábban van beindítva, de még ebben az esetben is javaslom egy 5w-s, vagy még inkább 0w-40-es termék használatát, mert ez utóbbiak elsősorbanteljesen szintetikus termékek, így jobban viselik az igénybevételt, és kevésbé hígulnak fel elhasználódásuk közben.
Ha nincs számottevő olajfogyasztás, egy 0w-30-as is megoldás lehet.

marke30 | 2013-11-07 23:03 Válasz erre

Tisztelt Szakértő Úr! Segítségét szeretném kérni. Az autó, egy BMW 325i '91-es évjáratú, m50b25, vanos nélküli, hidrotőkés motorral szerelt példány lenne (300e km). Érdekelne, hogy melyik a megfelelő motorolaj ebbe az autóba. Inkább már csak hobbi autóról lenne szó, nem versenypályán gyilkolt, csak néha padlógázon üzemelő, hétvégi gépjárműnek használva. A gyári könyvében elég tágan van behatárolva a megfelelő olaj, egészen az 5w20-tól a 20w50-ig irja. Amennyiben tudna javasolni, tanácsolni valamit, legyen szíves ne tartsa magában! :) Köszönöm! Üdv. Márk

mazda-auto.hu | 2013-10-16 14:26 trpdavid (2013-10-09 23:51 ) részére Válasz erre

Az 5w-40-es motorolaj is megfelelő. Az ár egyben a minőségi különbséget is jelzi egy márkán belül. A Mobil-1 0w-40 "újabbkori" ára számomra is meglepő, a korábbi jóval magasabb árazás után. Nem tudom a valódi okát.

trpdavid | 2013-10-09 23:51 mazda-auto.hu (2013-10-09 15:41 ) részére Válasz erre

Köszönöm a tanácsot! A Motul 8100 X-max 0w40 valóban rendkívül minőségi, jó választásnak tűnik, azonban ezt sajnos a magas ára is tükrözi :) ha 0w40 viszkozitás mellett döntök akkor lehet, hogy inkább a mobil 1 new life lesz a befutó. Ha a Motul márkánál maradnék, akkor az olcsóbb 5w40-es 8100 X-cess motorolaj is megfelelő lehet? (Motul termékválasztó ezt dobta ki, és ha jól néztem a szükséges API SJ szintet ez is bőven túlteljesíti)

mazda-auto.hu | 2013-10-09 15:41 trpdavid (2013-10-08 10:44 ) részére Válasz erre

Kedves Dávid! A Motul termékek közül talán a 8100 X-max 0w-40-est próbálnám ki. Ez bőven túlteljesíti a leírt használati körülmények támasztotta feltételeket, és hideg-meleg viszkozitási jellemzőiből kifolyólag maximális védelmet biztosít. Nem gondolom, hogy a 40-es melegoldali jelzés (60-ashoz képest) jelentősen növelheti az olajfogyasztást, da ha mégis, akkor inkább az okokat kellene megszüntetni. Javaslom a maximum 10000 km/ olajcsere periódust.

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Maserati Bora

 

Gyártási időszak: 1971-1978

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4355, 17688, 1134 mm

Tengelytávolság: 2000 mm

Hasmagasság:       mm

Légellenállási együttható:

Saját tömeg: 1619 kg
Hengerelrendezés: 8 henger, 90 fokos V alakban.

Szelepek száma: 16

Furat/löket: 93,9 / 89 mm

Sűrítési viszony: 8,05:1   
Motorbeépítés:  Hátsó tengely előtt hosszában, középen

Tüzelőanyag ellátás: 4 db Weber DCNF karburátor

Sebességfokozatok száma: 5 kézi (ZF)

Meghajtott tengely: hátsó
Lökettérfogat (cm3):  4930  
Szelepvezérlés típusa:   Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):   330 (246,1)/ 5500
Nyomaték (Nm / 1 min):     440,6/ 4000

Gyorsulás 0-100 km/h: 6,6

Végsebesség: 284 km/h

Gumiméret elöl: 205/70 VR15

Gumiméret hátul: 215/70 VR 15

Összesen 564 db készült.

 

Több autó