MOTOROLAJ 5-10.

2017. November 22. Szerda - Cecília

MOTOROLAJ 5-10.

Motorolaj 5-10.

Forrás: Varga István

 Motorolaj című írásunk előző négy részében tisztáztuk, hogy elsősorban nem a motorolajunk folyóssága és az olajnyomás mértéke határozza meg erőforrásunk kenését, hanem az olaj áramlásának mértéke, amit hígabb olaj használatával növelhetünk. Ez hidegindításkor különösen fontos, amit 0w-.. indexű olajok használatával maximalizálhatunk. Következzen az 5-10 rész!


Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:

Kommentek

mazda-auto.hu | 2009-12-29 08:17 Ati (2009-12-27 18:07 ) részére Válasz erre

A cikksorozat egyik legfontosabb mondanivalója, hogy semmit nem kockáztatunk a hidegoldali jelzés csökkentésével. Ehelyett jót teszünk vele a motornak, mivel valamivel közelebb visszük (elérni nem tudjuk még egy 0w-xx-el sem) az ideálishoz a motorolaj vastagságát hidegindításkor. Éppen ezért véletlenül sem kell a hézagok miatt aggódni. Nem tudom, hogy a Shell miért váltott nevet, de egy 0w-40-es jelzésű többfokozatú motorolaj biztos, hogy csak teljesen szintetikus lehet, ezért valószínűleg kiválóan teljesít majd a motorban.
A 0w-30 nem különb a 0w-40-nél, egyszerűen vékonyabb az átlagos bemelegedett működési olajhőmérsékletek esetében.

Ati | 2009-12-27 18:07 Válasz erre

Bocs! Javítottam a zavaró helyesírási hibákat:
Egy Mitsubishi 3000 GT-motoros autót vettem: 3000 ccm.-es benzines, nem turbós, Dodge Stealth RT-t.
19 éves, 200.000 km.-el. 5W-40 vagy 10W-40-es olajat ajánl hozzá a gépkönyve, és a szerelőm Castrol Magnatec (félszintetikus) 5W-40 olajat szeretne beletölteni, de én a SHELL Helix Ultec 0W-40-t tenném bele a cikk alapján.
Ön melyiket javasolja? Sajnálnám, ha tönkremenne a drága motor az miatt, hogy a SHELL 0W-40 nem képes jól kenni a régebbi tervezésű, pl. nagy főtengely- és hajtókar-csapágyhézagú motort. Nagyon kíváncsi vagyok a véleményére!!! Soha nem hallottam ezt a nevet, hogy "ULTEC", ami a Helix Ultec 0W-40 nevében van. Ráadásul csak fele annyiba kerül, mint a Helix Ultra X 0W-30. Általában, vagy spec. ebben az esetben mivel különb a 0W-30 mint a 0W-40. Bele merjem önteni a Shell Helix Ultec 0W-40-t???
Profi segítségre van szükségem a döntésben. Köszönném a segítségét!!!

Attila

Ati | 2009-12-27 17:55 Válasz erre

Egy Mitsubishi 3000 GT-motoros autót vettem: benzines, nem turbós, 3000 ccm.-es Dodge Stealth RT-t. 19 éves, 200.000 km.-el. 5W-40 vagy 10W-40-es olajat ajánl hozzá a gépkönyv és a szerelőm. Castrol Magnatec (félszintetikus) olajat szeretne beletölteni, de én a SHELL Helix Ultec 0W-40-t tennék bele a cikk alapján. Ön melyiket javasolja. Sajnálnám, ha tönkremenne a drága motor az miatt, hogy a SHELL 0W-40 nem képes jól kenni a régebbi tervezésű, pl. nagy főtengely és hajtókar csapágyhézagú motort. Nagyon kíványcsi vagyok a véleményére. Soha nem hallottam ezt a nevet, hogy "ULTEC", ami a Helix Ultec 0W-40 nevében van. Ráadásul csak fele annyiba kerül, mint a Helix Ultra X 0W-30. Általában, vagy spec. ebben az esetben mivel különb a 0W-30 mint a 0W-40. Bele merjem önteni a Shell Helix Ultec 0W-40-t???

Köszönöm a segítségét!
Attila

mazda-auto.hu | 2009-12-16 16:17 Gyuszika (2009-12-16 11:47 ) részére Válasz erre

Egy tágabb hőmérsékleti tartományt (0w-30 = 30)átfogó szintetikus motorolaj egyes köztes hőmérsékleteken lehet minimálisan vastagabb, mint egy szűkebb 5w-30 = 25) tartományt átfogó félszintetikus (ásványi alapú) olaj. Sőt nemhogy lehet, általában így is van. Ez valójában 40 fokon elhanyagolható, kb. 3 CSt érték körüli eltérést jelent a két olaj között viszkozitásban, de a hőmérsékletet tovább csökkentve már jelentősen nő a különbség, és itt már a alacsonyabb hidegoldali jelzésű olaj előnyére.

Gyuszika | 2009-12-16 11:47 Válasz erre

Üdvözlöm!
Nagyon jó a cikk, miután végigolvastam rögtön az olajcsere mellett döntöttem.A kérdésem a következő lenne: 206-os Peugeotom van 2.0 Hdi motorral a gyári olaja Total Quartz Future 9000 5W-30, ezt az olajat cseréltem le Total Quartz Energy 9000 0w-30-ra, az eddig használt olaj félszintetikus az új teljesen szintetikus viszont az adatlapjaikat böngészve feltünt, hogy az 5w-30-as olaj kisebb viszkozitású, tehát hígfolyósabb 40 Celsius fokon. Miért lehet, hogy egy félszintetikus jobb, mint egy teljesen szintetikus?
Válaszát előre is köszönöm!

mazda-auto.hu | 2009-12-10 11:13 Greg29 (2009-12-05 13:39 ) részére Válasz erre

Valójában márkákat nem akarok preferálni, de mi jelenleg Mobil kenőanyagokat használunk műhelyünkben. Ezek közül elsősorban a Mobil Synth-S 5w-40, vagy a Mobil-1 0w-40-et ajánlom, fordított sorrendben. A 60-as melegoldali jelzésből adodó nagyobb olajvastagságra igazából akkor lehet szükség, ha a motor kopásai ezt megkívánják, vagy az olajnyomás nem igazodik (nem elég)a megnövekedett teljesítményből eredő magasabb hőterheléshez az egyes alkatrészeknél. Ezt csak mérések igazolhatják. Másrészről a 60-as vastagság nagy fordulaton jelentősen csökkentheti az olajáramlást, ami önmagában nagyobb belső hőmérsékletet (kerülendő) és ezáltal valamilyen szinten vékonyabb olajat is jelent. Tehát egyes esetekben egyáltalán nem egyértelmű előrelépés.

Greg29 | 2009-12-05 13:39 mazda-auto.hu (2009-12-03 11:26 ) részére Válasz erre

Tiszteletem!Köszönöm a válaszát!
A tuning miatt elég magas fordulatszmtartományban adja le a nyomaték maximumát ami elvileg 10%-al nagyobb mint a gyári érték ,amit természetesen elég gyakran kihasználok! Mivel ez egy 2000i 8v típusú motor,és egy átlagos 8 szelepes motor nem igazán szeret forogni, ezért írtam a magas igyénybevételt Az én tulajdonomban most lesz a 2. olajcsere természetesen 10000 km-nél fogom cserélni!
Tudomásom szerint Valvoline 10w40-es olaj lett beletéve a vásárláskor, de ezt a szerelőm csinálta!A következő cserénél Castrol Magnatec 10w40- re gondoltam!Látom ön 0 ill.5 w 40 es olajat ajánl, milyen márkából érdemes? Szeretném ehhez a motorhoz a legmegfelelőbbet. Egy ismerősöm a 60 as melegoldali jelzésű (Castrol Magnatec Sport Engine 10w60) olajat ajánlott,menniyben helytálló ez a javaslat?
Köszönöm!

mazda-auto.hu | 2009-12-03 11:26 Greg29 (2009-11-29 20:44 ) részére Válasz erre

Elvileg a 40-es melegoldali jelzésnek elégnek kell lennie. Nem tudom mekkora az igénybevétel. Az olajcsere gyakorisága is részben az igénybevétel, illetve olajminőség függvénye. Javaslom teljesen szintetikus motorolaj használatát, és legkésőbb 10000km-enként olaj és szűrőcserét. Kenés szempontjából a javaslati sorrend 0w-40, 5w-40.

Greg29 | 2009-11-29 20:44 Válasz erre

Üdvözlöm!

A kérdésem a következő, van egy opel calibra 8v típusú igen szeretett autóm, elég nagy igénybevételnek kitéve! Milyen olajat érdemes használnom, hány futott kilométerenként cseréljem! Egyébiránt 210000 km van elvileg benne és tuningolva van!

mazda-auto.hu | 2009-11-25 10:18 Nagy László (2009-11-25 00:37 ) részére Válasz erre

1. Először is, nagyon nem helyes akkor pótolni a motorolaj mennyiséget, amikor kigyullad az olajnyomás, vagy a gyári olajszint vészjelző lámpa. Ez azt jelenti, hogy sok kilométert tett meg a motor magasabb hőmérsékletű, emiatt részben gyorsabban öregedő, szennyezettebb, vékonyabb olajjal. 2. Az olajfogyasztást okozhatja egy nagyobb kopás, sok kisebb veszteség összeadódása, az előzőekben említett túlhasználat. Ráadásul ahogy csökken a motorolaj szintje, úgy nő az olajfogyasztás. Egy melegen valamivel vastagabb olaj, illetve a rendszeresebb olajtöltés esetleg csökkentheti az olajfogyasztást. A pályahasználat esetében olajhőmérséklet és olajnyomás adatokra lenne szükség. Ami mindenképpen javasolható, hogy teljesen szintetikus legyen az olaj, ezek stabilabbak.
3. Van egy táblázat a cikkben, a 7. részben. Itt fel vannak tüntetve az egyes viszkozitási besorolásokhoz tartozó viszk. sávok.

Nagy László | 2009-11-25 00:37 Válasz erre

Tisztelt cikk író!

Az Ön által téveszmeként említett általánosan használjunk vastagabb olajat felkiálltást mindig a kopottabb motor vagy sok elfogyasztott olaj/km összefüggésben hallom. Ebben viszont van igazság, hisz általában a vastagabb olajból kevesebbet fogyaszt a jármű. FElvilágosító írásából kiderül, hogy ugyanakkor a kisebb bázisú olajok javasoltak, hisz üzemmelegen azok állnak közelebb a kívánt értékhez. Kérdésem lenne, hol a határ?
Ahogy Ön is én is gyakorlati példával szemléltetném kérdésem:
Adott egy BMW E46 320d 2literes turbódízel gépjármű. 120.000km jelenlegi kilóméterrel. Már 90.000 km-es kora óta kb. 10.000kmenként 1L olajcsökkenést produkál 0w30 Castrol/5w30BMW olajból. Tehát a cserekor teljesen feltöltött rendszer 10.000nél már olajlámpát produkál. Kérdésem lenne, hogy ez indokolja magasabb bázisú olaj használatát vagy elfogadható fél liter utántöltéssel 15.000es csereintervallummal vagy pedig a fogyasztás oka valamilyen hibában keresendő?

Második kérdésem lenne, egy alkalmi pályahasználót feltételezve aki utcai olaját pár órás használat miatt nem cserélné 2szer, hogyan mehet biztosra/segíthető elő, hogy 0w30as olaját/motorját nem égese meg?

Egy további javaslattal élnék eme remek leírássorozathoz: Esetleg érdemes lenne azt is kihangsúlyozni 1 sor erejéig, hogy ezek a jelzések sávokat jelentenek, nem távoli értékeket. PL. 100C-on Castrol Edge TD 0w30 viszkozitása 12,3 míg a Castrol Edge Sport 0w40 12,8 ami minimális, tekintve a szabvány szerint akár 9.3 és 16.3 is lehetne a két érték ugyanezen jelöléssel.

Előre is köszönöm esetleges válaszait!

Tóth Attila | 2009-11-23 12:16 mazda-auto.hu (2009-11-23 11:18 ) részére Válasz erre

Köszönöm!

mazda-auto.hu | 2009-11-23 11:18 Tóth Attila (2009-11-20 13:10 ) részére Válasz erre

Nem, ilyen szempontból nincs jelentősége az olajszűrőnek. A szűrési kapacitás, illetve az olaj visszafolyását megakadályozó jól záró szelep a fontos.

Tóth Attila | 2009-11-20 13:10 Válasz erre

Felötlött bennem egy kérdés. Az olajszűrőt kell-e (lehet-e) a motorolaj paraméterei szerint választani, hiszen szintetikus/ásványi, 0-5-15W stb. mind másképp "folyik".

Janó | 2009-11-06 20:42 Válasz erre

Tisztelet Mester !!!
Azt hiszem megértettem a lényeget és eképpen fogok eljárni,ill. átadni a többi motoros barátnak. Röviden:szintetikus olaj JASO-MA,a hideg oldalit levihetem 0w-5w ill. a meleg oldalin maradjak 40-esnél.De ha jelentős lenne az olaj fogyasztás mondjuk a kopás miatt emeljem 50 vagy 60-asra. Jelenleg Castrol POWER1 Racing 4T 10w-50 JASO-MA-t használok. Olajfogyasztás nulla.De váltok, méghozzá mondjuk egy 5w-40-re.így növelem az áramlást ezáltal csökken a kopás,ezáltal a motor hűtése is kedvezöbb lesz stb...!
Köszönöm szépen az infot! Remélem beválik és az általam ismert motorosok örök hálája is üldözni fogja!!!!!
Janó!

mazda-auto.hu | 2009-11-06 11:47 Válasz erre

Helyesen: Ez az ásványi alapúval (félszint.) szemben jobban tartja a 40-es jelzésnek megfelelő vastagságát a következő olajcseréig, és nem vastagodik annyira vissza kihűléskor, azonos hidegoldali jelzés esetén sem....

mazda-auto.hu | 2009-11-06 11:42 Janó (2009-11-05 12:28 ) részére Válasz erre

Köszönöm, de hogy gigant-e, túlzásokba inkább ne essünk! :-)! Van még éppen elég üres folt, például gyakran még mindig nem tudom visszavezetni technikai és logikai útra egy-egy motorgyártó (autógyártó) olaj ajánlását, olajzással kapcsolatos adatait. De vissza a kérdéshez. Természetesen a motorkerékpár erőforrásokra is érvényes a fizika, így a cikkekben leírtak is. Mivel a motorokat télen nem nagyon használják, ezért így valamivel csökkennek a 0w-s, 5w-s hidegoldali jelzésű olajok által elérhető tartóssági előnyök, de azért megvannak, még nyáron is. A melegoldali jelzés tekintetében konkrét nyomás-hőmérséklet adatok nélkül maradnék a gyárilag ajánlott 40-es jelzésnél. Amit viszont biztosan tudok ajánlani, az a teljesen szintetikus motorolaj használata. Ez az ásványi alapúval (félszint.) jobban tartja a 40-es jelzésnek megfelelő vastagságát a következő olajcseréig, és nem vastagodik annyira vissza kihűléskor. A két hátsó henger valószínűkleg valamivel nagyobb hőmérsékletét (a vízhűtés ellenére)is stabilabban "kezeli".
Amennyiben mindenképpen ásványi alapú olajat akar használni (vannak még ilyen emberek !?), akkor a pályázás és az olajöregedés miatt stabilabb egy 50-es melegoldali jelzésű olaj. Nyilván a közös házas tengelykapcsoló miatt csak JASO-MA szabványnak megfeleő olaj jöhet számításba, pl. egy 0w-40, 5w-40.
Amennyiben már fokozott olajfogyasztás jelentkezik a kopások miatt, akkor szintetikus esetében is használjon melegen vastagabb (50-es, esetleg 60-as) olajat, de csak akkor, hogy a jobb hűtés érdekében ne csökkentsük feleslegesen az áramlást magasabb fordulatszámokon.

Janó | 2009-11-05 12:28 Válasz erre

Tisztelet Mester!!
Szeretném megkérdezni,hogy az írása a motorkerékpárokra is vonatkozik? Gondolok arra, hogy a forgattyús mű és a sebességváltó egy ugyanaz olaj keni. Pl:Honda VFR 800 max. ford.szám 10,000 felett. A gyári olaj 10W-40 Milyen olajra cserélhetném le, hogy vegyes használat esetén[pályázás,túrázás]ideális legyen a váltónak és a motornak? Előre is köszönöm meghajolva gigantikus tudása előtt!!!!
Janó!

mazda-auto.hu | 2009-10-19 15:42 PiPe (2009-10-17 23:17 ) részére Válasz erre

Mivel az új olajjal nincs olajfogyasztási probléma, ezért jó esetben károsodás nélkül vészelték át az alkatrészek a TORTÚRÁT. Ez valószínűleg inkább a szerencsének, és a motor konstrukciós részleteinek köszönhető. A léghűtéses erőforrásokban egyébként fokozott jelentősége lehet a szintetikus olajok azonos viszkozitás melletti fokozott stabilitásának, az ásványi bázisú olajokkal szemben. Az olajszintet pedig gondolom a történtek után gyakrabban ellenőrzi majd.

PiPe | 2009-10-17 23:17 Válasz erre

Igen hasznos fejtágító volt, köszönöm! Kis 125-ös, egyhengeres, léghűtéses, négyütemű, olajszűrő nélküli konstrukciójú motorkerékpáromban idén nyáron 20w50-es ásványi olaj szolgált. Előtte nem volt jellemző az oljafogyás, így sajnos a 4000 km után esedékes olajcserénél derült ki, hogy az eredeti 0,7 literből már csak 3-4 deci maradt benne... 10w40-es félszintetikus olajat tettem bele szeptember elején, az őszre és a jobb hidegoldali viszkozitásra tekintettel. A csere óta eltelt nagyjából 1500 km alatt nem volt észrevehető olajfogyás, a menetteljesítmények, üzemanyagfogyasztás sem változtak meg. Kérdésem, hogy a nyári tortúra mekkora károkat okozhatott a motorban, mire számítsak? Jelenleg 25000km van a motorban. Köszönöm!

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Lamborghini Countach QV 1985-1988.

Ajtók száma:  2
Ülések száma: 2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4170, 2000, 1070 mm

Tengelytávolság: 2500 mm

Hasmagasság: 105 mm
Hengerek:  12 henger V alakban 60°

Szelepek száma: 48 
Motorbeépítés:  hátsó tengely előtt hosszában

Szívómotor, karburátorok. (néhány késői USA verzió befecskendezővel) 

Lökettérfogat (cm3):   5167

Furatxlöket (mm): 85,5x75 mm  
Sűrítési viszony: 9,5:1    
Teljesítmény (LE/ 1 min): 455 /7000 
Nyomaték (Nm / 1 min): 501/5200

Sebességfokozatok száma: 5

Hátsókerékhajtás

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,8 mp.

Gyártott darabszám: 610

Végsebesség: ~295-310 km/h

Több autó