MOTOROLAJ 5-10.

2017. November 21. Kedd - Olivér

MOTOROLAJ 5-10.

Motorolaj 5-10.

Forrás: Varga István

 Motorolaj című írásunk előző négy részében tisztáztuk, hogy elsősorban nem a motorolajunk folyóssága és az olajnyomás mértéke határozza meg erőforrásunk kenését, hanem az olaj áramlásának mértéke, amit hígabb olaj használatával növelhetünk. Ez hidegindításkor különösen fontos, amit 0w-.. indexű olajok használatával maximalizálhatunk. Következzen az 5-10 rész!


Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:

Kommentek

László | 2009-10-05 11:18 mazda-auto.hu (2009-10-05 10:48 ) részére Válasz erre

Igen, természetesen. Köszönöm a válaszokat!

mazda-auto.hu | 2009-10-05 10:48 László (2009-10-04 16:10 ) részére Válasz erre

A melegen ennél vékonyabb xxw-40 vagy xxw-50 olajokkal valószínűleg még hamarabb jelentkeznének a problémák az olajcserét követően. Mielőbb végére kellene járni a problémának, mivel így a motor kopása felgyorsul.

László | 2009-10-04 16:10 Válasz erre

Értem, köszönöm. Akkor a most következő olajcserénél, már amúgy is aktuális, maradjon a 10w60?

mazda-auto.hu | 2009-10-02 14:43 László (2009-10-01 13:39 ) részére Válasz erre

Amikor már egy viszonylag vastag, 60-as melegoldali indexű motorolaj sem segít a megfelelő nyomás fenntartásában, akkor nem az olajtípusban kell keresni a problémát.
1. A leírtak alapján elsősorban arra tudok gondolni, hogy valamiért a motorolaj elveszti a viszkozitását (felhígul) az első 5000 ezer kilométer alatt. Ezt pedig nagy valószínűséggel a motorolajba kerülő üzemanyag okozza. Ezt elsősorban befecskendezési problémák, kopások okozzák. A túlságosan hígfolyós olaj pedig nem biztosítja a megfelelő nyomásértékeket.

2. Másik lehetőség, hogy a nagymértékű kopások (motor, olajszivattyú) miatt már a motorolaj kismértékű hígulása is (az elhasználódása során) a kritikus érték alá csökkenti az olajnyomást. Ezt egy olajnyomás mérés tisztázhatja.

László | 2009-10-01 13:39 Válasz erre

Üdvözletem

Kérdésem a következő lenne: van egy régi 89' 730-as bmw-m közel 400.000 ezer km futott motorral, az autó régóta nálam van, mindig karbantartott motorral de hát még sem mai darab, próbálkoztam már több fajta olajjal legutóbb Castrol EDGE 10w60-nnal ami az első 2-3 ezer km-en tökéletesen működött, de kb 5000km után olajnyomás problémák jelentkeztek meleg motornál indításkor, 1-2mp-ig nem aludt ki az olajnyomás lámpa, üzemmeleg motornál zajosabb járás, szelephang. De csak meleg motornál jelentkeznek ezek a problémák. Hideg motornál nem. Mit javasol milyen olajjal kellene próbálkoznom? Előre is köszönöm.

mazda-auto.hu | 2009-09-28 09:21 Pepe_ (2009-09-26 20:51 ) részére Válasz erre

A 6000km/4 dl is minimális olajfogyasztásnak minősül. Egy adott motorállapot esetén az olajfogyasztás mértéke nem feltétlenül olajmárka függő. Sokat számít, hogy milyen gyakran van cserélve a motorolaj, hogyan van használva az autó. Egy idősebb motorban nagyobb a lehetősége a motorolaj eredeti -viszkozitását, -képességeit hátrányosan befolyásoló tényezőknek, illetve a tömítettséget csökkentő lerakódásoknak. Ezek elkerülésének pedig sokkal jobban ellenállnak a teljesen szintetikus motorolajok. Tudom a MaxLife pont ezeknek a szempontoknak a figyelembe vételével van reklámozva, de a TELJESEN szintetikus olajok már gyakorlatilag alapjaiban megfelelnek ezeknek a feltételeknek.

A 15W pedig már nagyon idejétmúlt hidegoldai viszkozitás jelzés. Miért nem használjuk ki az olajok technológiai fejlődését? Még a 0w-s olajok is túl vastagok hidegindításkor, nemhogy a 15w-sek. Ráadául a 0w garantálja az olaj teljesen szintetikus mivoltát, de már a 10w-40, vagy az 5w-40 is előrelépés lenne.

Pepe_ | 2009-09-26 20:51 Válasz erre

Üsvözlöm!

Egy 1985-s évjáratú BMW 320i-m(1990cm3,soros 6 hengeres, 12V) van. Jelenleg Valvoline Max life 15W40 van benne. 6000km alatt kb. 4 dl olaj fogyott el.Sokan tanácsoltak bele más olajakt pl.: Castrolt, Mobil 1-t. Utóbbit azért ajánlották, mert autójuk olajfogyasztása minimálisra csökkent. Ön milyen olajat ajánl bele?

mazda-auto.hu | 2009-09-22 16:16 AbarthM (2009-09-22 10:12 ) részére Válasz erre

Bármilyen korú autó motorja profitálhat a motorolajok terén bekövetkezett fejlődésből. Az olajokra háruló feladatok csak nőttek az évek folyamán. Elsősorban teljesen szintetikus motorolaj használatára térnék át, mely a melegoldali jelzés változtatása (40) nélkül is előrelépést jelenthet. Persze az esetleges motorkopáson ez sem tud segíteni, de többek között stabilabban tartja újkori viszkozitását, illetve folyamatos használata általában tisztább motorbelsőt okoz, ami pl. felszabadíthatja a leragadt olajlehúzó gyűrűket.

A hidegoldali jelzés csökkentése nem korfüggő, kockázatok nélkül lehet alkalmazni akár a legalacsonyabb 0w-s jelzésű olajokat is. A 0w egyébként garancia az olaj teljesen szintetikus mivoltára, míg egy 5w-xx, 10w-xx lehet szintetikus, vagy ásványi alapú félszintetikus is.

AbarthM | 2009-09-22 10:12 mazda-auto.hu (2009-09-21 12:13 ) részére Válasz erre

Tisztelt Uram!
Nagyon szeretném megköszönni a cikkben leírt hasznos tanácsokat.
Szeretném szakértői segítségét kérni, és egyben elnézést is kérni mivel a kérdés nem Mazda típusra vonatkozik.

Hobbiautóként, egy Autobianchi A112 Abarth autót használok, mely 1050ccm-es és elég pörgős motor van benne, és gyári olajhűtő. A használati utasításban 15-40-es olajat ajánlanak. Mivel az autó 30 éves, így a használati utasításban még nem a legmodernebb olajok szerepelnek. Az autóban 1000km/0.5l olajfogyasztás van, mely talán a magas fordulatszámnak is betudható. Külföldi cikkekben olvastam, hogy régi motorokhoz magas Cinké és Foszfor tartalmú olajak ajánlottak.

Ön mit ajánlana ehhez a típushoz? Nagyon szépen köszönöm segítségét!

mazda-auto.hu | 2009-09-21 12:13 Arti (2009-09-20 11:57 ) részére Válasz erre

A motor futásteljesítményéből és a gyári ajánlásból kiindulva nem próbálkoznánk alacsonyabb melegoldali jelzésű olajjal, tehát maradhatna a 40-es. A hidegoldali jelzés viszont kockázatok nélkül csökkenthető, csak jót teszünk vele a motornak. Ebből kiindulva 5w-40-es, vagy 0w-40-es motorolajat ajánlok.

Arti | 2009-09-20 11:57 Válasz erre

Tisztelt cikk iró! Nagyra értékeltem a cikkben leirt tájékoztatást, ezt minden autosnak érdemes lenne elolvasni. Mégis gondba vagyok az olaj választással. szeretnék tanácsot kérni ezzel kapcsolatba. Nekem egy 1997-es Citroen Saxo 1,5diesel autom van , amibe 290ezer km van. Eddig Castrol magnatec diesel 10w-40-es olajat használtam( ugy vettem észre szereti az autom és az olaj fogyasztás is minimális 10000/3dl) de gondoltam a váltást az ön cikke alapján, egy MOBIL super FE 5w-30-as vagy egy Castrol magnatec diesel 5w-40-es olajra , mivel ezeknek a viszkozitási értéke közelebb áll az ön által leirtakhoz( 40C-on , és 100C-on). Önnek mi a véleménye? Örülnék ha segitene a választásba mivel közeleg az olajcsere. üdvözlettel: Arti

mazda-auto.hu | 2009-08-26 14:57 reimer attila (2009-08-21 01:47 ) részére Válasz erre

Ennyi információ (Corolla 2008) azért kevés a tanácsadáshoz. Milyen motor van az autóban? Egyébként mit jelent az, hogy gyári 10w-40?
Nem tartom valószínűnek, hogy egy alig 1 éves (tehát nem kopott) autóban 40-esnél vastagabb melegoldali indexű olajra lenne szükség. Főleg annak tudatában, hogy a Toyota újabban már 20-as olajat javasol egyes motorjaiba.
Az viszont lehetséges, hogy a nagy valószínűség szerint nem teljesen szintetikus 10w-40-es olaj nem teljesen szintetikus. Ez pedig a mai hosszú szervizciklusok korszakában döntő jelentőségű lehet. Miért? Mint a cikkben is le van szögezve, egy többfokozatú 10w-40-es ásványi bázisú olaj alapját 10-es (melegen nagyon híg) olaj adja, melyhez adalékokat adnak, hogy megfeleljen a 40-es indexű melegoldali vastagságnak. Idővel ezek az adalékok elhasználódhatnak, tehát az olaj folyamatosan hígul a 10-es vastagság irányába. Az így híguló olajból csipegethet a motor, főleg a portugál melegben, a hosszú szervizciklus utolsó tartományaiban. Ezzel szemben egy teljesen szintetikus 10w-40 (5w-40 vagy 0w-40) alapját 40-es (relatíve melegen is vastag) bázisolaj adja. Tehát sokkal kevésbé függ az olaj vastagsága az "olajban lévő" üzemórák számától.

reimer attila | 2009-08-21 01:47 Válasz erre

Nagyon jo ahogy probaltok segiteni az autobaratokon!Sajnos en nem tudok donteni. 2008-as corollam van es portugaliaban elek.Itt egy kicsit magasabb az atlag homerseklet esnem tudom milyen olaj volna optimalis a motorba.Most a gyari 10w40-es van benne es egy kicsit fogyassza.Kozeleg az olajcsere es esetleg adhatnatok egy jo tanacsot.Nagyon szepen koszonom.rendesek vagytok hogy gondoltok a kis emberekre.erdeklodve varom a folytatast.minden jot kivanok.Viszlat

mazda-auto.hu | 2009-07-22 10:15 Laci (2009-07-17 22:01 ) részére Válasz erre

1. Ennek örülök. 2. A cikkben is leszögezem, hogy 150 fokon már elhanyagolható a különbség, de mikor mérhető 150C fokos olajhőmérséklet a közúton? Gyakorlatilag soha. Ettől függetlenül azért valamennyire mégis fontos lehet ez a kis különbség is, ha például abból indulunk ki, hogy az ExxonMobil csak 0w-20 és 0w-30 versenyolajakat forgalmaz, illetve a Formula-1-es autók motorjaiban esetenként még ennél is hígfolyósabb motorolajat alkalmaznak. 3. Ez részben igaz. Viszont az olaj vastagsága valójában a hőmérséklet függvénye, a hőmérséklet pedig a használati körülményeké. Amennyiben van olajfogyasztás, akkor én sem tudok mást javasolni: vastagabb olaj, vagy felújítás! De ha nincs jelentős olajfogyasztás, akkor a használható vékonyságot a referencia olajnyomás érték mindenkori teljesítése határozhatja meg, ha a legjobbat akarjuk a motorunknak, de erről szól a cikk, így nem szaporítom a szót. 4. Köszönjük az információt!

Laci | 2009-07-17 22:01 Válasz erre

1. A cikk számomra inkább abban volt hasznos, hogy rávilágított a hidegoldali viszkozitás már egyéb megközelítésből is ismert előnyeire.

2. Nem zárom ki, hogy figyelmetlen voltam, de nem értem, hogy csúcsteljesítmény, tehát 130-150 fokos olajhőmérsékletnél mitől marad nehezebben pumpálható a pl. 20W-50 mint a 0W-20, hiszen 100 foknál ugyan 17 / 10 a viszkozitás, de 150 foknál már a 20W-50 is max 6-os, márpedig 3 egység viszkozitás-különbséget észre sem vesz az olajpumpa (nem úgy, mint a hidegoldali hatalmasat.

3. A választandó viszkozitásnak nem is annyira a használathoz, mint inkább a gyártási/illesztési toleranciákhoz kell igazodnia, egy alacsony kompressziójú konstrukció lazább illesztésekkel nyilván több olajat ereszthet fel az égéstérbe /anélkül, hogy kopott volna/, míg egy szoros számára a hidegjáratnál köszönhet vissza a vastagabb olaj.

4. olajanalízis: http://www.mol.hu/hu/vallalati_ugyfeleknek/szolgaltatasok/kenoanyag_szolgaltatasok/kenoanyag_ugyfelszolgalat/#wearcheck

Hirtelen ennyiill. egy dolgot elfelejtettem. :)

Üdv:
L

mazda-auto.hu | 2009-07-12 16:33 ni (2009-07-11 14:57 ) részére Válasz erre

Tisztelt ni! Sajnos azt kell mondjam, hogy nem érti. Kérem, olvassa el a MOTOROLAJ 1-4. és 5-10. részeket is újra!
1. A 0,7 (!!!) Bar/1000 frsz. minimum szabály szerint, 3500-as fordulaton 2,45 Bar olajnyomás az átlagosan műszakilag minimum szükséges érték. Persze ettől függetlenül egyes gyártók megadhatnak más minimum értéket egy adott motorra, illetve fordulatszámra vetítve, adott hőmérsékleten. 2. Turbós autóknál túl magas olajszint és rossz tömítettség esetén léphet fel, hogy a szívócsőbe motorolaj kerül, ami a dízeleknél a motor felpörgéséhez vezethet. Nem köthető a 20-as, 30-as, vagy 40-es melegoldali jelzésű olajok viszkozitása közötti különbséghez. 3. Itt megint nagyon félreérti a dolgokat. 100C fokon a 0w vagy 10w hidegoldali jelzések nem játszanak. Nem akarom ismételni magamat, a cikkekben minden benne van. Gondolja, hogy a gyár által ajánlott 40-es olaj (0w-40,5w-40,10w-40) éppen annyira különbözik a 30-as jelzésű motorolajtól, ami tömítetlenséget okoz? NEM, sőt akár hűvösebb is lehet a motorban a 30-asokkal, lásd cikkek.
4. Itt ragadom meg a lehetőséget, hogy minden olvasót értesítsek, Július 22-ig nem áll módomban az esetleges kérdésekre reagálni.

ni | 2009-07-11 14:57 mazda-auto.hu (2009-07-08 11:42 ) részére Válasz erre

Tisztelt Cikkiro! Ahogy irtam korabban, felujitas kapcsan vettem uj olajnyomasmerot (a regi nem mukodott, miota enyem a kocsi, vagy legalabb is nem emlekszem ra). Inditaskor azonnal felmegy kb 3.5 barra es azon is marad (kisebb ingadozasokkal). mivel bejaratos meg, ezert nem igazan huzattam ki, de kozepes gazadasnal felmegy 4 barra 3500-as fordulatnal. Ezek szerint nem all meg a 0.8bar/1000ford szabaly. Egy-ket het mulva lesz esedekes az olajcsere, de minel tobbet foglalkozom a dologgal, annal inkabb megfoghatatlannak tunik. Tobben mondtak, hogy azert nem raknanak 0w olajat az ilyen regi autoba, mert gyorsan kinyomna. Volt, aki oreg turbo dieselbe rakott egyszer 0w-30-at es a turbo egyszercsak beszivta az uzemanyagba. Azt ertem, hogy az idealis 10-es viszkozitashoz kepest a 10w is es a 0w is magasabb 100 fokon, de egyreszt attol, hogy a vizhofok max100 fokos, meg a dugattyunal egesz biztos magasabb a homerseklet errol mit gondol? Masreszt pedig felmerult bennem az, hogy egy >20 eves auto nyilvan nem olyan tokeletes illesztesu, mint a maiak. mi van, ha az idealis 10-es viszkozitasnal szandekosan kell magasabbra tervezni uzemi hofokon, mert az egyszeruen elfolyik az illszteseknel? Tehat nem azert, hogy jo legyen a kenes, hanem, hogy ne menjen el pl. a gyuruk, szimeringek mellett.

mazda-auto.hu | 2009-07-08 16:43 ni (2009-07-08 13:33 ) részére Válasz erre

A 70 és 100C közötti üzemi olajhőmérséklet egyáltalán nem baj. Ez is alátámasztja, hogy nincs szükség a vastagabb olajokra, hiszen a 40-es melegoldali jelzésű motorolaj 100C fokon még mindig vastagabb (14 körül)), mint az áramlástanilag is optimális 10-es viszkozitási érték

ni | 2009-07-08 13:33 mazda-auto.hu (2009-07-08 11:14 ) részére Válasz erre

Köszönöm a válaszát! Imre kérdésére adott választ is köszönöm, hiszen a két autó nagyon hasonlónak tünik, és egy ismerősőm javasolta a 10w-60-as választást. Inkább 0w-40-nel próbálkozok. Az olajnyomásjelzőm régóta nem működött, de most a felújítás kapcsán vettem bele újat (most már legalább tudom, mit nézzek rajta). Az olajhőmérséklet viszont csak 70-100 fok korul szokott lenni.

Imre | 2009-07-08 12:21 mazda-auto.hu (2009-07-08 11:42 ) részére Válasz erre

Köszönöm szépen a válaszát!
Ki fogom próbálni a Mobil 0W-40-es olaját, és a későbbiekben megosztom majd a tapasztalataimat.

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Mazda Furai

Ajtók száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4563, 1956, 977 mm

Tengelytávolság: 2790
Ülések száma:   2

Háromtárcsás RE20B alapú wankel elvű motor  
Bolygódugattyúk száma: 3
Motorbeépítés:   középen hosszában

Szívómotor

Sebességfokozatok száma: 6 fokozatú félautomata. 
Kamratérfogat (cm3):   3 x 654 = 1962       
Változó hosszúságú szívócső rendszer
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min): 450/9000 
Nyomaték (Nm / 1 min): nincs adat

Gyorsulás 0-100 km/h: <4 mp

Végsebesség: ~290 km/h

Az egyetlen működő példány a TopGear showműsor epizódjának készítése közben 2008-ban kiégett.

Több autó