MOTOROLAJ 5-10.

2017. November 22. Szerda - Cecília

MOTOROLAJ 5-10.

Motorolaj 5-10.

Forrás: Varga István

 Motorolaj című írásunk előző négy részében tisztáztuk, hogy elsősorban nem a motorolajunk folyóssága és az olajnyomás mértéke határozza meg erőforrásunk kenését, hanem az olaj áramlásának mértéke, amit hígabb olaj használatával növelhetünk. Ez hidegindításkor különösen fontos, amit 0w-.. indexű olajok használatával maximalizálhatunk. Következzen az 5-10 rész!


Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:

Kommentek

mazda-auto.hu | 2009-07-08 11:42 Imre (2009-07-07 15:52 ) részére Válasz erre

A Mobil például 40-es melegoldali jelzés ajánlja az R5 GT-hez (1985-), azon belül is elsősorban a 0w-40-est. Olajnyomásmérő birtokában csak akkor használnék ennél vastagabb 50-es vagy 60-as melegoldali viszkozitási indexű motorolajat, ha csak egyszer is előfordul olyan használati körülmény, hogy a 07-08 Bar/1000 (1,5 Bar/2000...stb ) fordulat olajnyomás szabály nem tartható a 40-es olajjal. Az áramlás a lényeg, nem a felesleges vastagság, ami éppenséggel rontja az áramlást. Fontos, a motor leállítása előtt alapjáraton (amíg jár a motor van keringés) mindig megvárni (1-2 perc), hogy a turbó tengelye is megálljon. Persze ezzel valószínűleg nem mondtam újat.
2. A hidegoldali jelzésről az előző válaszom elején írtam.

mazda-auto.hu | 2009-07-08 11:14 ni (2009-07-07 08:52 ) részére Válasz erre

1. A 40-es melegoldali jelzés adott, és ugye tudjuk, hogy a motor szempontjából a 0w a legkedvezőbb hidegoldali jelzés. Ezek után igazából pénztárca kérdése, hogy 0w-40, 5w-40, 10w-40 vagy esetleg 15w-40-es motorolajat használ. A turbó miatt is ajánlatos, hogy lehetőleg teljesen szintetikus legyen és API SL vagy SM szintet teljesítő. Személygépkocsi motorolajok esetében nem igazán van csak benzineshez, vagy csak dízelhez ajánlott olaj, de a dízelekhez kiemelten ajánlott olajokban olyan adalékolások lehetnek, melyek előnyei nem érvényesülnek egy benzines erőforrásban. Amennyiben az API SL vagy SM , vagy az ACEA A (1-3-5..)jelölés rajta van a dobozon, akkor biztos lehet benne, hogy benzines motorhoz jó az olaj.

2. A 0w-30 egyébként nem definiálható legjobb jelzésű olajként. Inkább arról van szó, hogy a ma elérhető legjobb hidegoldali jelzéssel rendelkezik, illetve a 30-as melegoldali jelzés 100C fokos olaj esetén a műszakilag optimális 10-es vastagságot adja.

Imre | 2009-07-07 15:52 Válasz erre

Kedves Cikk Író!
Én egy 22 éves R5 GT Turbohoz keresném az ideális olajat. (1.4 benzin, turbo) NI-hez hasonlóan én is túl vagyok egy teljes motor felújításon, de én csak hobby célra használom ezt az autót. Ha jól tudom, a gyár ajánlása 20w50. Olajnyomás mérő van az autóban, most tervezem olajhőfok mérő beszerelését is. Idáig 10w-60-as olaat használtam. De mivel épp csere előtt állok, ki szeretném kérni az Ön véleményét!

ni | 2009-07-07 08:52 Válasz erre

Tisztelt cikkíró! Nagyon örülök a cikknek. Nagyjából kezdem átlátni a jelölések közötti különbségeket, de mégsem tudok dönteni. '86 Fiat uno turbo ie-m van. kb 285ekm van benne, felújítattam a motort. Amit lehetett újra cseréltettem, +hüvejezve lett. Épp bejáratos. szeretném kiválasztani a legoptimálisabb olajat. A problémám a következő: 1.Nyilvánvaló, hogy kevesebbet ér az egész autó, mint amennyit ráköltök. Mennyit vesztek azzal, hogyha a legjobb (ha jól értem, akkor 0w-30) helyett megelégszek egy szimpla 10w-40-el? Drágább lenne a leves, mint a hús, hol érdemes meghúznom a határt? Mi az a szint, ami alá nem szabadna adnom? Gyári ajánlás (több mint 20 éve) 15w-40 5750-es fordulaton adja le a legnagyobb teljesítményt (105LE), 7e-nél kezdődik a piros sáv, turbós, és benzines. másik kérdésem: hogy van olyan olaj, amit dieselbe javasolnak, és van amit a turbóhoz Szeretném, ha kifejtené, hogy mi alapján dönthetem el két hasonló értékű olajról, hogy melyik jobb a turbónak, melyik jobb a benzines motorba... Válaszát előre is köszönöm!

mazda-auto.hu | 2009-06-29 12:24 Szilárd (2009-06-29 10:25 ) részére Válasz erre

A gyári ajánlásnál vékonyabb motorolaj használatát (bemelegedve-tehát melegoldali jelzés) valójában csak az adott autó használata közben nyáron (magasabb olajhőmérséklet) mért legkisebb olajnyomás értékek ismeretében tudjuk javasolni. Tény, hogy az írásban említett sportautók felszerelése az olajhőmérséklet és olajnyomásmérő óra, melyek viszont a legtöbb "hétköznapi" autóban nem találhatóak meg.

A bevezető után rátérve a Passat-ra azt gondolom, hogy ilyen futásteljesítmény esetán már nem próbálkoznék vékonyabb olaj használatával. Annál inkább teljesen szintetikus motorolajjal, illetve 0w hidegoldali viszk. jelzésű motorolajjal, hiszen a hidegoldali vastagság csökkentése futásteljesítménytől függetlenül előnyös, és ebből a szempontból jelenleg a 0w-s olajoknál nincs jobb. A 0w egyúttal azt is garantálja, hogy az adott motorolaj teljesen szintetikus.

Természetsen olajszűrők terén is a minőséget kell "keresni".

Szilárd | 2009-06-29 10:25 Válasz erre

Tisztelt mazda-auto.hu! Sokadikként gratulálok a remek cikkhez!

Nekem 1998-as B5-ös Passatom van, 1.9TDI, 84KW, 370e.km-t futott, ebből nálam 50e.km-t. Gyári adat 10w40-es (vw505.00.) olaj 15e.km-enként, én 10e.km után lecserélem. Olajpálcán max.ról - min.re változik az olajszint, ezalatt a 10e.km. alatt. Úgy érzem, nem lehet rossz állapotban a motor, amit az is bizonyít, hogy –5C fokban is szépen indul izzítás nélkül, valamint 5l.-es az átlagfogyasztás, stb. Amikor az autót vettem, elég jól megnéztem pl. a motorteret, a csavarok állapotát, vezérműszíjat, kartelgázt, stb. és megnyugtatott a „gyári” alkatrészek sokassága. Néhány alkatrészt már cseréltem, mégpedig gyárival.
Szeretném továbbra is megőrizni autóm szerintem remek állapotát, ezért elgondolkodva a cikkben leírtakon, 0w-40 vagy 0w-30 lenne a jobb megoldás? A gyári olajszűrő helyett egy jobbfajta utángyártott is megfelel? Ismerősöm a gyári ajánlott olaj helyett jobb minőséget is venne, de szeretné ezt a többlet árat lefaragni, pl. a szűrőn.

Válaszát előre köszönöm!
Szilárd.

mazda-auto.hu | 2009-06-26 09:08 Ilyés Ádám (2009-06-25 14:47 ) részére Válasz erre

1.A 10w-15w kérdésre választ kap a MOTOROLAJ 1-4. részekben, ennek az írásnak az elején megtalálható a link.2. Az utcai motorkerékpárok esetében, a különböző ismert okok miatt általában nem számíthatunk az autó erőforrásokkal megegyező élettartamra (felújítás nélkül). Éppen ezért hamarabb következhet be a cikkben is említett kopások miatti vastagabb olaj használat szüksége. Ettől függetlenül egy ennyit futott sportgép esetében az Ön által leírt olajfogyasztás nem vészes. Az optimális 10-es vastagság természetesen itt is érvényes, de egy ilyen motor esetében kevésbé kiszámítható az olajhőmérséklet alakulása, ezért nem árt ha van tartalék a rendszerben, az esetleges hősokkok esetére. A gyár szerint ezt egy 40-es melegoldali jelzésű olaj biztosítja, viszont a kopások miatt már elképzelhető, hogy a vékonyabb olajjal nőne az olajfogyasztás. 3. Tény viszont, hogy a vastagabb olaj, a rosszabb keringés miatt már önmagában generál valamilyen szintű hőmérséklet növekedést.

Ilyés Ádám | 2009-06-25 14:47 Válasz erre

Még annyit, hogy a motorban 55000km van, gondolom számít ez is. a viszkozitás a mostani olajomnál Castrol Power 1 racing 10w50 40C: 117mm2/s
100C-on: 17mm2/s viszkozitási index 166 van váltószám a cSt-hez képest?

Ilyés Ádám | 2009-06-25 13:45 Válasz erre

Kedves Cikk író! Végigolvastam mindkét cikket, nagyon részletes és hasznos mindenki számára!Engedjen meg egy kérdést motorolajban idekapcsolódóan, viszont motorkerékpárba! motorolajjal egy házban futó nedves tengelykapcsolós motorom van, ezekre mennyire igaz a 10es viszkozitási érték üzemi hőmérsékleten, nézegettem az olajokat és elég eltérő adatokat találtam 100fokon 15-25 vagy még eltérőbbeket is, 40fokon pedig 110-180. Az én motorom még régebbi R1 blokkos így eszi az olajat is, kb egy olajcsere alatt (10000km) 1-1,5 litert. Ezeknél mennyire használ-árt a vékonyabb olaj?Vagy motoroknál más a helyzet? A gyár 10W40et ír elő, én 10W50-es full szintetikusat használok, akkor a cikkben említett 40-ről inkább 30 felé kéne váltani motoroknál is? És a 10w ill 15w közötti különbségek mit befolyásolnak?
Köszönöm előre is segítségét

mazda-auto.hu | 2009-06-19 16:29 Imre (2009-06-19 14:29 ) részére Válasz erre

Erre nem gondoltam, hiszen a cikk lényegében ennek a feltevésnek cáfolatáról szól (főleg az első rész)!!! Visszakérdezek: és a hengerfuratok nem zsugorodnak hidegen?

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a 0w-s hidegoldali jelzésű motorolajok is lényegesen vastagabbak hidegindításkor, mint mondjuk egy kimondottan vastag 60-as melegoldali jelzésű motorolaj bemelegedve. Egy motorban nem a Margít híd dilatációs hézagaival kell számolni( de ez is le van írva a cikkben). Egyáltalán akkor miért találták ki a többfökozatú motorolajokat? El kellene már felejteni ezt a rossz beidegződést!

Az olajfogyasztás használat függő is. Egy gyakran pörgetett motor több olajat fogyaszt, még ha alapvetően jó állapotú is. Nem lehet általános értékekkel példálózni.

Imre | 2009-06-19 14:29 mazda-auto.hu (2009-06-19 09:50 ) részére Válasz erre

Köszönöm válaszát!
A kopottabb, elöregedett szelepszárszimering jelei indításkor, motorféken szoktak jelentkezni. Ezeket még nem tapasztaltam. Én a hidegoldali 0-ás viszkozitást tartanám inkább a gondnak, mintsem a melegoldali 40-est. Arra gondolva, hogy amíg a dugattyúk, gyűrűk nem melegszenek be, nem áll fent az ideális tömítettség, és ilyenkor lehet esetleg 'vékony' a 0-ás olaj. Az 5w50-et csak azért írtam az 5w40-el szemben, mert az már rendelkezik SM minősítéssel is. (ugyanúgy mint a 0w40)Mi lehet egy ilyen pörgős motor ideális olajfogyasztása? Egyáltalán lehet ilyenről beszélni?
Üdvözlettel, Imre

mazda-auto.hu | 2009-06-19 09:50 Imre (2009-06-18 15:58 ) részére Válasz erre

A belső égésű motorok kopását felgyorsító tényező a belső alkatrészek időszakosan fennálló túlzott hőmérséklete. Szívó erőforrások esetében napjainkban - természetesen ha nincs, vagy nem volt más időszakosan fennálló műszaki probléma,- ez tulajdonképpen már csak a motorolajjal hozható összefüggésbe. Elsősorban nem megfelelő olajszint, nem időben elvégzett olajcsere, esetleg nem megfelelő viszkozitás.
Amennyiben korábban esetleg csak pár száz kilométert megtett az autó alacsony olajszinttel, akkor az örökre mély nyomot hagy az alkatrészekben, hiszen ilyenkor a belső hőmérséklet túlzottan megnövekszik a motor egyes pontjain. A Renault esetében is alkalmazott nyújtott olajcsere intervallum és egy az olajszintet esetleg nem eléggé gondosan ellenörző tulajdonos esetében ez sajnos könnyen előfordulhat. de ha nem is erről van szó esetünkben, akkor is inkább elsősorban megpróbálkoznánk például egy szelepszár szimering cserével, mint a motort terhelni egy az optimálisnál jóval vastagabb olajjal.

A szelepszár szimeringek általában az elsők, melyekre a túlzott hőmérséklet hatással van. Ilyenkor megkeményednek, és így már nem látják el tökéletesen a szerepüket. Természetesen más alkatrészekkel is )pl.: gyűrűk) lehet probléma, melyek javítása már költségesebb. Az alacsony olajszint, vagy (pl. emiatt) elhasználódott olaj a tömítettséget csökkentó lerakódások kialakulásának fokozásához is hozzájárul, sok esetben ezért nő meg az olajfogyasztás. Ebben az esetben pedig akár javítás nélkül is csökkenhetó az olajfogyasztás az olajszint, gyakoribb olajcsere és jó olaj használat betartásával.

Tehát a 0w-40 Mobil-1 jó választás, problémára utal, ha már ilyen futásteljesítménynél is egy 50-es olajjal kell a tömítettséget pótolni.

Imre | 2009-06-18 15:58 Válasz erre

2.0 16V Renault Megane-omba (1998-as) 0W-40-es Mobil 1 olajat tettem. De sokallom az autó olajfogyasztását. (kb. 1.5l/6e km) A motorban 155e km van. Érdemes-e esetleg 5W-50-re áttérnem? Illetve esetleg ilyen olajjal pótolni a hiányt? Vagy várható, hogy a késöbbiekben javulni fog az olajfogyasztás? Az autó kb. 10e km-t futott nálam. Az előző gazdája is Mobil 1-et használt, de nem emlékezett a viszkozitására.

mazda-auto.hu | 2009-06-02 16:03 Péter László (2009-05-28 04:21 ) részére Válasz erre

1.Sajnos nem tudom Magyarországon hol végeznek a "nagyközönség" számára laboratóriumi motorolaj analíziseket. 2. Kiindulási pontnak talán érdemes lenne más ilyen motorú autó tulajdonosokat megkérdezni, tapasztalnak-e olajfogyasztást? Amennyiben a teória igazolódik, akkor első körben az Alfa befecskendezési rendszerét kellene megvizsgálni, de például az is lehet, hogy a kipufogórendszer gázokkal szembeni ellenállása megnövekedett, mondjuk a részecskeszűrő eltömődése miatt. (bár azt elvileg hibakód jelzi). Persze ezek csak tippek, de a leírtak alapján, - tehát, hogy olajcsere után elcsendesül a motor, és csak a tempósabb használat után válik zajossá, de akkor tartósan (hidegen-melegen) -, ez túlzott olajhíguláson kívül másra nem utalhat.

Péter László | 2009-05-28 04:21 mazda-auto.hu (2009-05-25 10:48 ) részére Válasz erre

Köszönöm a válaszát! Olajszint csökkenés nem tapasztalható az egész csereperiódus alatt. Az analízist szeretném elvégeztetni, hol lehetséges ez Budapesten?
Ha a gázolaj jelenléte miatt változik meg a motor hangja mit lehet tenni, hogy ez ne történjen meg a jövőben?
Köszönettel: Péter László

mazda-auto.hu | 2009-05-25 10:48 Péter László (2009-05-23 22:28 ) részére Válasz erre

1.A Botond olcsó, így valószínűleg arra gondol a MOL, hogy az állandó utántöltés nem nagy költség. :-) 2. Az Alfája esetében ha jól értem akkor a leírt hajtósabb tempó után a motor a következő olajcseréig hangosabb. Tehát nem arról van szó, hogy csak a tempózás utáni magasabb olajhőmérséklet miatt zajosabb a motor. 3. Egy motorolaj nem használódhat el ilyen gyorsan. A mechanikai zajszint emelkedése viszont a motorolaj hígulására utal. Elképzelhető, hogy gázolaj jut a motorolajba (hengerfal), és emiatt tartósabban felhígul. Amennyiben ez a teória megállja a helyét, akkor természetesen az olajszintnek növekednie kellene, de ezt ellensúlyozhatja a nagyobb terhelésen esetlegesen fokozódó olajfogyasztás (pl.:turbó). 4. Ha nem pillanatnyi zajosodásról van szó, akkor biztosan nem a motorolaj melegoldali indexével van probléma. Gyárilag a 2,4 JTD-hez 40-es melegoldali indexű motorolaj használata javasolt. Tény, hogy nagy fordulaton a hígfolyósabb 30-as csökkentheti a belső alkatrészek hőmérsékletét, de ennek biztonságos ajánlásához ismernem kellene az Alfa 2,4 JTD motorjának referencia olajnyomás, működés közbeni olajhőmérséklet adatait, illetve a megkerülő szelep nyitási értékét. Valószínűleg egyébként mehetne a dolog, de erre a problémára nem jelentene megoldást. 5. Amennyiben az olajszint változásából nem lehet következtetni a motorolaj gázolajjal dúsulására, akkor csak egy használtolaj analízis adhat választ a kérdésre.

Péter László | 2009-05-23 22:28 Válasz erre

Kedves cikkíró,
valóban szinte a legteljesebb motorolaj ismertetőt olvashattam Ön által, köszönet érte. Továbbra is talány számomra, hogy a mol botond 15w-40es olajat a gyártó miért ajánlja kopott motorú járművekhez. de mindegy is. Jelenlegi autóm 3003-as 20 szelepes 2.4jtd 156-s alfa. Szeretek vele nagyobb sebességgel haladi olykor, és ebben az esetben azt tapasztaltam, hogy a motorolaj (gyárilag ajánlott 5w-40-es Selenia wrd és a Castrol edge 5w-40-es is) akár 5-10km végsebesség környéki autózás alkalmával is elhasználódik, vagyis zajosabb lesz tőle a motor. Olajcsere után ismét semmi gond nincs vele. A jelenséget gondolom a megemelkedett hőmérséklet okozza. A cikk alapján nyílvánvalóvá vált a 0w-x-es olaj használatának előnyei viszont Ön szerint megszüntetheti a fent leírt jelenséget a 30-as melegoldali viszkozitású vékonyabb olaj?
Válaszát előre is köszönöm!

mazda-auto.hu | 2009-04-24 09:39 Csabi (2009-04-24 00:44 ) részére Válasz erre

Turbós benzines erőforrások esetében úgyanúgy érvényesek a cikkben leírtak. A turbó működése közben a turbina csapágyazásának hőmérséklete jóval meghaladhatja a 100C fokot. A cikkben is szerepel, hogy 125 fokos hőmérséklet felett egyre minimálisabb különbség van a különböző viszkozitási jelzésű motorolajok között, így nem ez dominál. A lényeg ilyenkor is az áramláson van. Ez biztosítja a hűtést és a kenést. Tehát ebben az esetben is igaz, hogy az a motorolaj biztosítja a legjobb hatásfokú kenést, amely a lehető legvékonyabb, de még teljesíti a gyári előírásban megadott referencia nyomásértékeket. A turbó esetében a veszély inkább abban van, hogy a motor leállítása után, tehetetlensége folytán esetenként még többezres fordulaton forog a turbó tengelye, holott már nincs olajnyomás, azaz áramlás-kenés-hűtés. Ez pedig nagymértékben elősegíi a csapágyak kopását. Ezért is kell leállítás előtt járatni alapjáraton a turbós autókat.

Csabi | 2009-04-24 00:44 Válasz erre

Tisztelt mazda-auto.hu!

Egyetlen kérdésem lenne csupán.
A fentiek mennyiben módosulnak benzines turbós motor esetén?

Köszönettel, Csabi

Péter | 2009-03-02 09:46 mazda-auto.hu (2009-02-28 11:41 ) részére Válasz erre

Kedves Mazda-Autó! Köszönöm a gyors és részletes választ, nagyon érdekesek a leírtak.

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Lancia Rallye 037 Stradale 1982.

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 3915, 1850, 1245 mm

Tengelytávolság: 2440 mm

Hasmagasság: 

Saját tömeg: 1170 kg
Hengerelrendezés: 4 henger (soros)

Szelepek száma: 8

Szelepvezérlés típusa: DOHC

Furat/löket: 84 / 90 mm

Sűrítési viszony: 7,5:1

Feltöltés: Abarth kompresszor   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt keresztben

Tüzelőanyagellátás: 1db duplatorkú Weber karburátor

Sebességfokozatok száma: 5 
 

Hajtás: Hátsókerék

Lökettérfogat (cm3):     1995    
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):    207,8 (152,9)/ 7000
Nyomaték (Nm / 1 min):     226 / 5000

Gyorsulás 0-100 km/h: 7 mp.

Végsebesség: 220 km/h

Több autó