MOTOROLAJ 5-10.

2017. November 24. Péntek - Emma

MOTOROLAJ 5-10.

Motorolaj 5-10.

Forrás: Varga István

 Motorolaj című írásunk előző négy részében tisztáztuk, hogy elsősorban nem a motorolajunk folyóssága és az olajnyomás mértéke határozza meg erőforrásunk kenését, hanem az olaj áramlásának mértéke, amit hígabb olaj használatával növelhetünk. Ez hidegindításkor különösen fontos, amit 0w-.. indexű olajok használatával maximalizálhatunk. Következzen az 5-10 rész!


Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:

Kommentek

mazda-auto.hu | 2009-02-28 11:41 Péter (2009-02-27 12:55 ) részére Válasz erre

1. A szabványosított SAE fokozatok nem jelentik azt, hogy ezektől nem lehet eltérni, illetve mérésekkel nem lehet ezektől eltérő fokozatot megállapítani. Részben ezt igazolja, hogy "bármikor" megrendelhető a Red Line 0w-2, illetve 2w besorolású verseny motorolaja. Szintén ezt igazolja, hogy vannak meghatározások, melyek az üzemanyag motorolajba kerülését a SAE besorolás 1 fokozatonkénti csökkenésével illusztrálják. Például ha a motorolajba 4,5 % benzin kerül, az kb. 1 SAE fokozat csökkenést jelent. 2. A jelzett pár mondatban tényleg voltak fogalmazási pontatlanságok. Az egyfokozatú olajok abszolút viszkozitási indexéről van szó, nem pedig a 100C-on mérhető viszkozitásról. Nagyon köszönöm az észrevételt és elnézést kérek, kijavítottam a hibákat! 3. A víz csak szemléltetése volt, hogy nem az olajok vékonysága a kenés aggodalomra okot adó pontja. Nyomás alatt egyébként a víz forráspontja is magasabb. 4. Az ACEA szabályozást kimondottan az európai gépkocsigyártók vezették be. Ez csak azért lényeges, mert a világ más részein nincs igazán jelentősége ennek a besorolásnak. A néhány éve bevezetett HTHS viszkozitás megadásához megadásához 150C fokon és magas (!!!) fordulatszámon, azaz nagy nyírásterhelés mellett ellenőrzik az adott olaj viselkedését. Írásomban éppen azt próbálom bebizonyítani, hogy mivel az alkatrészek igazából csak magas fordulatzámon vannak kítéve nagy terhelésnek (nyírás+hő) ezért a vékonyabb olajok ilyenkor gyorsabb keringése csökkenti a hőmérsékletet, azaz növeli az olaj vastagságát. A hőmérséklet csökkenés nagyobb mértékű vastagodást jelent, mint ami egy alacsony, vagy magas HTHS szám között van. Az ACEA is főképp az üzemanyag takarékosság tekintetében állapítja meg a különbséget az A1/A5 és az A3 kategóriák között. Ezt érdekes módon nem az átlagos olajhőmérséklet alapján állapítja meg, hanem a 150C fokon mért viszkozitás alapján. Nyilván egy 100C fokon vékonyabb olaj 150C fokon is vékonyabb, de 150c fokon már elenyészőek a különbségek. Pl.: 150C fokon egy 40-es, 50-es, 60-as olaj is azonos vékonyságú. Amennyiben a kellő áramlás azaz nyomás biztosítható, akkor az olaj megfelelő. Egyébként érdekes, hogy például egy 0w-30 lehet ACEA A1/B1, A3/B3, A3/B4, vagy A5/B5 szabványú is. Vagy mennyire visszás helyzet például, hogy míg nálunk (Európában) az ACEA szerint egy xx-30 olaj az alacsony HTHS alapján diszkriminálva lehet, addig az Észak-Amerikában gyakorlatilag az összes Ford-hoz az 5w-20, xxw-20 (mindig A1/B1, vagy A5/B5) a gyári ajánlás. Pedig igen nagy földrész, meglehetősen eltérő hőmérsékleti viszonyokkal. Feltételezem ezért, hogy nem a 150C fokon mért viszkozitás a mérvadó, hiszen ez az adat például kevés egy olaj nyírás stabilitásának (kopásállóság) meghatározásához. Radásul az olaj minősége az elhasználódástól függően, illetve minőségtől, típustól függően meglehetősen eltérhet a gyári állapothoz képest. Még egy adalék, a Mazda például a Xedos-6 típushoz már 1992-ben xxw-30-as olajat ajánlott. Huh..elég hosszú válasz lett, sok mindent lehetne még mondani, de a lényeg a két írásból kiolvasható.

Péter | 2009-02-27 12:55 mazda-auto.hu (2009-02-23 11:39 ) részére Válasz erre

Kedves Mazda-Autó!

Nagyon érdekes a cikk. Néhány dolgot viszont nem értek.
1. A 3. részben szerepel az összehasonlító táblázatban az "egyfokozatú 2". Ilyen SAE viszkozitás nincs. ISO VG 2 van, de azt nem használják motorolajok osztályozására, és a cikk is mindenütt SAE-re hivatkozik.
2. A 8. részben azt írja, hogy a SAE 20 és a SAE 40 viszkozitási osztályokba tartozó olajok 100 fokon mért viszkozitása között 10% eltérés van. Illetve, hogy "Az egyik 108, a másik 114-es besorolású." Ezt a besorolás dolgot nem nagyon értem, de a SAE 20 olaj 100 fokon mért viszkozitása 5,6 és 9,3 nmm/s, a SAE 40-é pedig 12,5 és 16,3 nmm/s között kell legyen. Ez sem a 10% különbségnem nek felel meg, sem a 108-114 számokhoz nem hasonlít. Valamit rosszul értek?
3. Írta, hogy a víz is jó kenőanyag lenne, ha nem lenne korrozív. Azt azért érdemes hozzátenni, hogy ha nem lenne korrozív, 100 fokon akkor is gőzzé alakulna, és nem kenne semmit. 4. Ha jól értem azzal indokolja, hogy a magasabb motorhőmérséklet esetén nincs szükség magasabb melegoldali viszkozitású olajra, hogy a 150 fokon mért viszkozitás esetén "csak" 0.8 mPas különbség van egy SAE 30 és egy SAE 50 olaj között. De ha ez a különbség annyira lényegtelen, akkor az ACEA miért választotta szét gyakorlatilag a piacon létező olajokat két nagy kategória mentén, ahol az A1/B1 és A5/B5 olajok képviselik az alacsony HTHS viszkozitású (2.9-3.5 mPas), az A3/B3 és A3/B4 olajok pedig a magas HTHS viszkozitású kategóriát (>3.5 mPas). És a legtöbb esetben - főleg a pár évesnél régebbi autók esetében - nem merik az autógyártók lehetővé tenni a vékonyabb kategóriát (A1/B1 vagy A5/B5), csak az A3/B3 és A3/B4 vonalat. Lehet, hogy 150 fokon az a 0.8 mPas különbség is sokat számít?

mazda-auto.hu | 2009-02-23 11:39 István (2009-02-21 18:30 ) részére Válasz erre

Sajnos nem találtam teljesen biztos adatot, de ha minden igaz, a 4,0 V8 Jaguár motornak nem hidraulikusak a szelepemelői, azaz állítható a szelephézag. Érdemes lenne egy gyakorlott Jaguár szerelőnek legalább "megmutatni" a bemelegedett motor hangját, hogy szerinte állításra szorul-e a szelephézag, mi a tapasztalat? Egyes típusoknál nálunk a Mazdánál is meghallgatás alapján teszi függővé a gyári utasítás az állítás szükségét, de van amikor csak mérés alapján dől el.

Amennyiben mégis hidraulikus a Jaguár szelepemelő tőkéje, akkor egy a jelenleginél vastagabb, tehát 40-es melegoldali jelzésű motorolaj természetesen csökkentheti a mechanikus zajokat, de egyéb esetben kár lenne áttérni a vastagabb olajra. Sok esetben a hidraulikus tőkék szennyezettsége okán nő a zaj, amit sűrűbben elvégzett olajcserével lehet elkerülni.

István | 2009-02-21 18:30 Válasz erre

A cikkük nagyon érdekes és részletes. Engedjenek meg egy kérdést. Jaguar S-Type 4.0V8-as autómhoz a gyári előírás 5w-30-as olaj. Az autó sokat futott, hideg motorral télen nem zajos, de bemelegedve hidrotőke vagy szelepp kopogás, csattogás szerű zajai vannak. Érdemes lehet esetleg 5w-40.es olajra cserélnem, hogy a mechanikus zajok csökkenjenek, vagy ezt nem ajánlják ? A cikkük éppen a vékonyabb olajok jó tulajdonságait emelte ki, de én meg nem akarok motorzajokat hallani... mit tudok tenni ? (Az autó egyébként nem fogyaszt egyáltalán olajat, annyira nem kopott)

Válaszukat köszönöm előre is !

Kovacs David | 2009-02-21 01:15 mazda-auto.hu (2009-02-09 11:33 ) részére Válasz erre

Koszonom

mazda-auto.hu | 2009-02-09 11:33 Kovacs David (2009-02-07 00:13 ) részére Válasz erre

A motorolajjal egy házban futó nedves tengelykapcsolós motorokhoz, csak a kifejezetten ilyen célra megfelelő olajakat ajánljuk, melyek JASO MA minősítéssel ellátottak. Amennyiben GL-4 jelzésű olaj kell kardánházba, akkor a válasz nem. A GL minősítés kimondottan a hajtóműolajakhoz kapcsolható.

Kovacs David | 2009-02-07 00:13 Válasz erre

Szép napot!

1. Nagyon jo a cikk, sokat olvastam most az olajokrol az interneten de ez a cikk messze a legrészletesebb.

2. Lenne egy pàr kérdésem:

a, motokrékpàrba rakhatok-e gépkocsiba szànt motorolajat.
Konkrétan egy yamaha Virago 750 (1996) motorol van szo (a motor, a kuplung, a sebvàlto mind a motorolajat hasznàlja). A hasznàlati utmouatoban csak az van irva hogy "ne hasznaljon surlodàscsokkentos adalékkal ellàtot motorolajat (kuplung és sebvàlto kopàs miatt)". 10w30 as olajat irnak elo.

b, motorkerékpàr kardàntengelyébe rakhatok-e motorolajat? (a konyv 10w40-es GPL 4-es olajat ajànl).

Elore is koszonom.

Tibor | 2009-01-23 17:18 mazda-auto.hu (2009-01-23 13:36 ) részére Válasz erre

Nagyon szépen köszönöm a válaszukat! Üdv, Tibor

mazda-auto.hu | 2009-01-23 13:36 Tibor (2009-01-22 19:36 ) részére Válasz erre

1.Sajnos sok szerelő még mindig az olajosdoboz első jelzése alapján ítéli vékonynak, vagy vastagnak az adott motorolajat, holott ez a jelzés csak a még be nem melegedett vastagságra utal, és egyébként éppen fordítva hat a melegoldali vastagságra. Például egy 10w-40 és egy 0w-40 közül 100C fokon általában a 0w-40-es a vastagabb. Mindenesetre reménykedjünk, hogy kisebbségben vannak az olajok terén félretájékozott, vagy tájékoztatott szerelők. 2. Köszönjük az autójával kapcsolatos tapasztalatokat! Amennyiben elégedett a jelenleg használt olajjal (márpedig úgy tűnik) akkor nincs igazán értelme váltani. Azért nincs, mert a Mobil-1 5w-30 ESP hez képest csak viszonylag nagyon kis mértékben folyósabb a 0w-40 hidegindításkor. Pl.: 40C fokon már a 0w-40 a vastagabb. Az 5w-30 ESP másik jellegzetessége, hogy bemelegedve (100C) a legvastagabb, de még éppen 30-as jelzésű olajok közé tartozik. Így egy megfelelően karbantartott és "normálisan" használt autóban nem érvényesül a 40-es olaj valamivel nagyobb vastagsága miatti, túlmelegedés esetén érvényesülő védelme.3. Nagyobb mértékű lépés lehetne az M1 0w-40-hez képest a Mobil-1 SuperSyn 0w-30 használata, de ennek biztos ajánlásához ismernünk kellene a 2000-res Toyota Corolla 1,3-hoz előírt referencia olajnyomás teszt értékeit, illetve az Ön autójában mérhető olajnyomás adatokat mondjuk egy kimondottan forró nyári napon. Mindez azért lenne fontos, mert az azonos melegoldali jelzés ellenére az Mobil-1 0w-30 melegen is lényegesen vékonyabb, mint a Mobil-1 ESP Formula 5w-30.

Tibor | 2009-01-22 19:36 Válasz erre

Köszönet Önöknek ezért a cíkkért! Véleményem szerint a motorolaj a legolcsóbb motorikus alkatrész, és ha valamin, hát ezen nem akarok spórolni. Ami viszont elkeserít, hogy az autószerelók zöme - legalábbis amit én tapasztaltam - sincs tisztában azzal, hogy mit is jelent a "hideg oldali" index. És visszahőkölnek egy 5W-X, 0w-X es olajtól, hogy az nagyon vékony, megeszi motor. Én egy 2000-es kiadású 1,3-as Corollát használok. Előző tulaj márkaszervízbe hordta, ahol kapta 10W-40-es oaljat. Aztán én tetettem bele 5W-30-as Mobil1-ESP-t. Az első csere után fogyasztott el kb. 4-5 dl-t 10ekm alatt, azóta semmit, pedig meg-meg van pörgetve időnkét, persze már melegen! Ja a kocsi LPG üzemű és van benne ~85ekm.. Maradjon ez az olaj, vagy érdemes kipróbálni a 0W-40-es Mobil1-et, vagy mást?

Válaszukat előre is köszönöm, Üdvözlettel, Tibor

Horváth László | 2009-01-10 21:54 mazda-auto.hu (2009-01-08 12:51 ) részére Válasz erre

Köszönöm szépen a választ, azt hiszem most már kezdem érteni a meleg és hidegoldali számok logikáját. Hamarosan amúgy is olajat kell cserélnem, azt hiszem kipróbálom az 5w-40-est, a 0-ást még nem igazán merem. Köszettel: Horváth László

mazda-auto.hu | 2009-01-08 12:51 Horváth László (2009-01-07 07:54 ) részére Válasz erre

1.Amennyiben a hidegindítás utáni állapotokat szeretné javítani úgy, hogy a bemelegedett olaj vastagsági tulajdonságai döntően ne változzanak a 10w-40-eshez képest, használjon 0w-40-es vagy 5w-40-es motorolajat!
2. A cikkben is meg van említve, hogy amennyiben a futásteljesítménytől függő olajfogyasztást tapasztalunk egy bemelegedetten hígfolyósabb olajjal, akkor két választás van, vagy visszaállítani a gyári tömítettséget (motorjavítás), vagy melegen vastagabb (nagyobb második jelzőszám) olajra váltani. Sajnos a vastagabb olaj tovább fokozhatja az idő előrehaladtával a problémákat, de erről még az Ön esetében valószínűleg nem beszélhetünk, hiszen a Xsara 1,6-hoz gyárilag 40-es melegoldali jelzésű olaj ajánlott.

Motortípus és állapotfüggő is lehet, hogy egy konstrukció mennyire érzékeny olajfogyasztás szempontjából egy fokozattal hígabb melegoldali jelzésű olaj használatára. 4. A hidegoldali jelzés esetében ilyen megállapítás nincs, minden motor hidegindításához-hidegjárásához a legkedvezőbb a lehető legalacsonyabb első szám.

Horváth László | 2009-01-07 07:54 mazda-auto.hu (2008-11-11 09:07 ) részére Válasz erre

Bár nem vagyok szakember, de kissé kétkedve fogadtam az írást. Citroen xsara 1.6-osom van, ami olajcsere után a 5w30-at szinte teljesen megette. Nagyon sokszor kelett utánatölteni. Érdekes, hogy az autó hidegindításnál nagyon kellemesen, puhán járt, azonban melegen, főleg a városi dugóban, durva hangja lett. Egyszerűen érezni, ogy hidegen jobban szeret járni. Amióta viszont 10w40-est használok, az szinte alig fogy el, bár kétségtelen, hogy 0 fok alatt azért hallani a hidrotőke kopogását 1-2 percig. Szóval nem igazán lettem okosabb, csak kicsit zavarodottabb, mert megint hallottam egy véleményt. Sajnos a sok tanács innen-onnen már teljesen elbizonytalanított. Nem tudom, kinek van igaza.

mazda-auto.hu | 2008-11-11 09:07 Gabriel (2008-11-11 00:29 ) részére Válasz erre

Javaslom 0w-40-es, vagy 5w-40-es motorolaj használatát, pl.: Mobil-1 0w-40. Az adalékok használatát nem ajánlom. Az olajszintet mindenképpen rendszeresen ellenőrizni kell, és igény szerint pótolni az elfogyott olajat.

Gabriel | 2008-11-11 00:29 Válasz erre

Üdvözletem!
Érdeklődnék, hogy lassan itt a tél, s itt az olajcsere ideje is, eddig 10W-40 Castrol Magnetic Diesel volt használva, de olvasva a cikkben javasolt a váltás ( 200ekm, egy 99-es 626 2.0 ditd, rendszeresen szervízelt, de azért van olaj kicsi olaj fogyasztás, de nem füstöl, csak gyorsításkor kicsit, az is szürkés ), nem tudom mi lenne a jobb 0 v. 5W- 30 v. 40 -es, s Castrol vagy esetleg Xado amiben van fémkerámia a kopásokra?
Vagy más olaj és diesel adalék?
Javaslat?
Köszönettel: Gábriel

mazda-auto.hu | 2008-10-29 12:33 Hársfai Tamás (2008-10-27 22:15 ) részére Válasz erre

Köszönjük, és igen, teljesen jól gondolja, hogy egy 0w-40-es olaj nagyon jó választás, mivel hidegen a pillanatnyilag elérhető legoptimálisabb vastagságot hozza úgy, hogy a gyári melegoldali 40-es jelzés be van tartva.

Hársfai Tamás | 2008-10-27 22:15 Válasz erre

Tisztelt Mazda-Auto! Egyrészt köszönet a kimerítő és tanulságos cikkért, másrészt szeretném megkérdezni, hogy a leírtak szerint jól gondolom-e, hogy a legközelebbi olajcsere alkalmával megér egy próbát 0w-40es szintetikus olajat tölteni a 94es bukólámpás 323f-esbe?Válaszát köszönöm

mazda-auto.hu | 2008-10-10 09:04 Kovács Attila (2008-10-09 16:34 ) részére Válasz erre

1.Elképzelhető, hogy eleinte minimálisan fog olajat fogyasztani, de ez sem biztos. Amíg a híg szintetikus olaj nem takarítja ki a motort, addig egyes esetekben előfordulhat kis mértékű olajfogyasztás. A kopásból eredő esetleges vastagabb olaj igényt kizárjuk, ha eddig is gondosan figyelve volt az olajcsere és olajszint.
2. Egyébként saját példát is fel tudok hozni válaszként. Egy korábban vásárolt használt autónkat a szervízfüzet alapján a megvásárlás előtt rendszeresen 50-es melegoldali jelzésű olajjal használtak. A vétel után azonnal 0w-30-ra váltottunk, melyből minimális mennyiségben fogyasztott a motor. A második 0w-30-as olajcsere után viszont már egyáltalán nem tapasztalható olajfogyasztás, pedig a használati körülmények nem változtak. Ez is alátámasztja amit a cikkbe is írunk, hogy egy-két-három híg szintetikus olajcsere után kitisztul és tiszta is marad az a motor, amiben korábban lerakódások keletkeztek a kényes helyeken.

Kovács Attila | 2008-10-09 16:34 mazda-auto.hu (2008-10-09 11:44 ) részére Válasz erre

Köszönöm a válaszát! Lecseréltetem az olajat a javasolt típusra. Egy kérdés merült még fel bennem, bár ez szintén lehet, hogy botorság, mégpedig az, hogy ha eddig egy 5W-40-es olajból egy centilitert nem evett meg, akkor talán ebből sem fog?! Nem túl idős kocsi, keveset futott, eléggé kíméletesen is vezetek, így bízok abban, hogy talán nem fog.

mazda-auto.hu | 2008-10-09 11:44 Kovács Attila (2008-10-09 07:59 ) részére Válasz erre

1.A motor szempontjából, mint ahogy Ön is jól kiszűrte cikkből, a 0w-s hidegoldali olajjelzés a legoptimálisabb a hidegindítás közben és után. 2.Bemelegedett motor és olaj esetén a Toyota szerint ehhez a motorhoz a 30-as motorolaj az optimális. 3. Az 1-2. megállapításokat összeadva a 0w-30 lehet a legjobb kockázatmentes választás. 4. A kockázatmentesség azt jelenti, hogy a gyári ajánlásnak megfelelő 30-as melegoldali jelzésű olajat öntünk az autóba. Ennél melegen hígabb 20-as jelzésű olaj a használati körülmények ismeretében akár optimálisabb is lehetne, de ehhez az Ön vezetését-autó hasznlatát jellemző pontos olajnyomás és hőmérséklet adatokkal kellene rendelkeznünk. Tehát marad a 0w-30. Az olaj márkája maradjon az ÖN döntése, mi Mobil-t használunk. 5. Nem mondjuk, hogy cseréljen azonnal olajat, de a téli hónapokban különösen kijönnek a 0w-s hidegoldali, illetve a 30-as melegoldali jelzésű olaj előnyei, egy 5w-40-eshez képest, főleg ha rövid utakra van használva az autó.

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Mazda3 MPS BL 2009-

Ajtók száma:     5
Ülések száma:     5
Hossz./szél./mag.: 4505/1770/1460 mm

Tengelytávolság: 2640 mm

Hasmagasság: 145 mm

Saját tömeg: 1460 kg

Légellenállási együttható: 0,32 cw

Hengerelrendezés:  soros

Turbófeltöltő.   
Hengerszám:     4
Motorbeépítés:   elöl, keresztben

Nagynyomású, közvetlen benzin befecskendezés.

Sebességfokozatok száma: 6 
Lökettérfogat (cm3):     2261
Furat / löket (mm): 87,5 / 94   
Sűrítési viszony:  9,5:1   
Hengerenkénti szelepszám:     4
Szelepvezérlés típusa:   változtatható Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):     260(191)/ 5500
Nyomaték (Nm / 1 min):     380/3000

Gyorsulás 0-100 km/h: 6,1 mp.

Végsebesség: 250 km/h

Több autó