MOTOROLAJ 5-10.

2017. November 23. Csütörtök - Kelemen

MOTOROLAJ 5-10.

Motorolaj 5-10.

Forrás: Varga István

 Motorolaj című írásunk előző négy részében tisztáztuk, hogy elsősorban nem a motorolajunk folyóssága és az olajnyomás mértéke határozza meg erőforrásunk kenését, hanem az olaj áramlásának mértéke, amit hígabb olaj használatával növelhetünk. Ez hidegindításkor különösen fontos, amit 0w-.. indexű olajok használatával maximalizálhatunk. Következzen az 5-10 rész!


Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:

Kommentek

Kovács Attila | 2008-10-09 07:59 Válasz erre

Kedves Mazda-auto!

Segítségét szeretném kérni az alábbi kérdésben. Jelenleg egy Mobil Special X 5W40 típusú olaj van a 2002-es 1,4-es corollámba. Ezt megelőzően szintén ilyen számokkal bíró OMV Bixxol olajat használtam. Úgy érzem, hogy a két olaj közül az OMV meggyőzőbb volt számomra. A Corolla könyve 5W30-at ír elő. Az autószerelő ismerősöm azt mondja, hogy botorság lenne OW-s olajat használni, de a cikk meglehetősen meggyőző, ezért szívesen fogadnám tanácsát. Hajlok én a OW-s olajra, még annak ellenére is, hogy olajcsere óta mindössze 1500 km-ert tettem meg. Inkább az autónak legyen jó, mint a pénz megmaradjon. És ha már OW-s, akkor a Castrol valamely terméke (Castrol Edge OW-30) megoldás lehet, vagy véleménye szerint megfelelő ugyanebből az 5W-30-as is, melyet a gyár előír?

mazda-auto.hu | 2008-09-22 10:59 zsozso200 (2008-09-20 21:45 ) részére Válasz erre

A cikkben is említettük, hogy a motor belső részein áthaladó motorolaj hőmérséklete nem egyforma. Egyes részeken áthaladás közben a motorolaj hőmérséklete jóval meghaladhatja a 100C fokot. Ilyen hely a turbófeltöltő csapágyazása. A cikkben olvasható, hogy extrém hőmérsékleten minimálissá csökken egy vékonyabb és egy vastagabb melegoldali jelzésű, pl.: xx-30 vagy xx-50 olaj viszkozitási értéke közötti különbség. Megállapítható, hogy a turbó csapágyazásánál különösen fontos a motorolaj hűtési szerepe, amit a fokozott olajáramlással javíthatunk. Az olaj maximáls áramlásának mértéke pedig a 90-100C-os (ott nem 150C)olajjal "dolgozó" megkerülő szelepnél dől el, ezen a hőmérsékleten pedig még nagy különbség van folyósság tekintetében egy xx-20, vagy xx-50 jelzésű motorolaj között. Az is igaz, hogy a megkerülő szelep csak magasabb fordulatszámokon szabályozza az áramlás mértékét, de a turbó terhelése is ilyenkor fokozódik. A terhelés növekedése pedig egyet jelent a hőmérséklet fokozódásával. Másrészről egy jó állapotú turbó alapjáraton, vagy alacsony terhelésen sem igényli a vastagabb olajat, emiatt nem kell aggódni. Kis terhelésen sem lesznek kenési problémáink egy vékonyabb olaj miatt. Csak ugye ne állítsuk le a turbós motort azonnal nagyobb terhelés után, hogy az esetleg ilyenkor még óriási fordulatszámmal pörgő turbó tengelyének csapágyainál legyen olajnyomás, illetve, hogy a keringő olaj visszahűthesse a forróbb részeket.

zsozso200 | 2008-09-20 21:45 Válasz erre

Mi a helyzet a turbó csapágyainak a kenésével?Azt is a motor olaj végzi.Itt is inkább a higabb olaj a jobb pl (0w)20,hiszen gyorsabb az áramlás?

mazda-auto.hu | 2008-09-17 15:47 mazda-auto.hu (2008-09-15 16:50 ) részére Válasz erre

Az előző válaszunkhoz még annyit szeretnénk hozzátenni, hogy bemelegedett motor esetén egy 0w-40 és egy 15w-40 gyakorlatilag ugyanazokat a nyomásértékeket produkálja. Lényeges különbség az olaj kihűlésekor jelentkezik. Ilyenkor a 0w-40 lényegesen jobban teljesít. A LÉNYEG: a hidegoldali jelzés, tehát az olajosdobozon található első szám csökkentése SOHA nem jár kockázattal, előnyökkel viszont biztosan. Csak a melegoldali jelzés csökkentése az ( a gyári ajánláshoz képest), amire jobban oda kell figyelni, azaz használat, olajnyomás, és hőmérséklet függő a döntés. Részletek a cikkben.

mazda-auto.hu | 2008-09-15 16:50 Balczó Szilárd (2008-09-15 12:28 ) részére Válasz erre

Jó a meglátása, gyakorlatilag ugyanazt tudjuk javasolni, amit Ön is leírt. Kezdésnek használjon 0w-40-est, és ha jó a nyomásérték közvetlenül a leghajtósabb jellemző használat után is, vagy télen, 0w-30-ast! Például a Mobil hivatalos ajánlása is elsősorban 0w-40-es ehhez a típushoz. Hozzátesszük, az olajcégek hivatalosan soha nem fognak egy adott autóhoz a gyárilag megadott melegoldali viszkozitási jelzésnél alacsonyabb jelzésű olajat ajánlani, ami mint tudjuk nem mindig felel meg a leghatékonyabb kenés elvárásainak.

Balczó Szilárd | 2008-09-15 12:28 Válasz erre

Üdv,

Többször is átolvastam a cikket, hogy biztosan állíthassam, meggyőző és nagyon jó!

Érdeklődnék, hogy 94-es 1.9-es Pug 205 GTi motorhoz, melyhez 15W40 a gyári ajánlás milyen olaj lene a legjobb választás?

Úgy gondolom, hogy először kipróbálnám a 0W40-e szintetikus olajat és ha ezek után is biztosítva van a megfelelő alapjárati nyomás váltanék mondjuk 0w30-ra.

Indokásképp a nem ismert kopottságot hoznám fel.

Válaszát előre is köszönöm!

mazda-auto.hu | 2008-09-12 16:07 ZeB (2008-09-11 21:34 ) részére Válasz erre

1.Először egy kis adalék: A 2000.03 hó után gyártott, S62-es kódú motorral szerelt BMW M5-be a BMW gyár érdekes módon az egymástól meglehetősen eltérő jelzésű 5w-30 vagy 10w-60 motorolajat javasolja. Ugyanezzel a motorral szerelt, de 2000.03. hó előtt gyártott M5-be a 10w-60-ast. 2000.03-tól változtattak a dugattyúgyűrűkön. 2. Igazán a nagyobb terhelések során mért olajnyomás értékek ismeretében lehetne korrekt választ adni. Ilyenkor a motorolaj esetében addig a melegoldali indexig (folyósság melegen) lehetne lemenni, amivel még teljesíthető a gyárilag előírt minimális olajnyomás. A 0w-s jelzés pillanatnyilag a legnagyobb védelmet jelenti a hidegindítás után. Ha a legjobbat akarjuk a motorunknak, akkor mindenképpen ilyet használjunk! Súlyos szavak, de minden más mellébeszélés! Hangsúlyozom, a 0w csak az olaj hidegen való folyósságára utal, a bemelegedett olaj folyóssága már nem ezen múlik, hanem a második számon a kéttagú (többfokozatú olaj) indexben. 2. A gyári ajánlásból kiindulva mindenfajta kockázatot elkerülve (nincsenek olajnyomás adataink), a hűvösebb hónapokban 0w-30, az év melegebb időszakában 0w-40-es motorolaj használatát javasoljuk. 3. Egy 40-es melegoldali indexű olaj melegen hígfolyósabb, mint egy 60-as (ugyanolyan hőmérsékleten) , ezért esetenként kevésbé tompíthatja a mechanikus zajokat, de ez nem jelent hibás működést. A melegen fokozottabb (xx-40 vs.xx-60)folyósság következtében nagyobb fordulaton több olaj kering a motorban, több olaj spriccel a dugattyúfenekekre, ezáltal javul a hűtés, kevésbé jelentkeznek lerakódások, összességében jobb a kenés. 4. A MOBIL például hivatalosan a Mobil-1 0w-40-et ajánlja ehhez a BMW M5-höz. 5. Olyan belső égésű jármű erőforrás nem létezik, melyhez elő van írva, hogy csak szintetikus, vagy csak ásványi eredetű motorolaj jó hozzá. 6. Jelenleg az SM szint jelenti a legjobbat, így minden autó motorjába ez a legjobb, legyen az új, vagy veterán! A miértre a cikkben benne van a részletesebb válasz. Persze az SL sem sokkal rosszabb, de nem a jelenleg elérhető legjobb.

ZeB | 2008-09-11 21:34 Válasz erre

Tisztelt Mazda-auto!
Igaz nem ide tartozik teljesen,de nagyon örülnék tanácsának,mert 100 ember 120 félét mond a problémámra.
A kérdésem az lenne mi a legideálisabb olaj egy 2001-es BMW M5-be?
Eleinte Castrol TWS 10W-60-at használtam több ember tanácsára, mikor kiderült hogy az autóm már faceliftes változat ezért 0W-x vagy 5W-x kell bele(LL-98,LL01),a 98-2000es évjáratokkal ellentétben amibe kizárólag 10w-60.
Ilyen olyan hatásra 3 év alatt volt benne 4 fajta olaj a következő sorrendben:
1,TWS 10w-60
2,Motul 8100 X-cess 5W-40
3,Motul 300V(ami mostmár tudom nem jó választás utcára)
4,TWS 10w-60
és a mostani
5,Mobil1 0w-40.Én úgy hallom mintha hangosabb a motor ezzel a 0w-40-nel, mint a 10w-60-al volt anno.
140ekm van a kocsiban, sok rövidtávú használat és erőteljes használat.
Hátsó gumit és olajat 6-7000ekm-enként cserélek,ezzel a igénybevétel mértékét szeretném szemléltetni.

LL04 5w-30-at ajánlottak még.

Elég az API SL szint vagy válasszak SM-et?

Konkrétan mely olaj(ok) lenne a legjobb az autó számára?

Előre is köszönöm szépen a segítséget!

mazda-auto.hu | 2008-08-04 09:05 Trotter66 (2008-07-24 08:27 ) részére Válasz erre

A gyári ajánlásoknál elsősorban az olaj melegoldali jelzését vehetjük szigorúbban. Ennek figyelembevételével egy 0w-40 motorolaj használata előrelépés lenne a motor hidegindítás utáni védelmében, ha az 5w-40-eshez hasonlítjuk. A használati körülmények esetleges elemzése után elképzelhető, hogy a melegoldali jelzés csökkentése is javíthatja a kenési hatásfokot.

Trotter66 | 2008-07-24 08:27 Válasz erre

Nagyon jó és összszedett cikket olvashattam, melyért köszönet.
Mindazonáltal megkérdezném, hogy Önök egy Renault 1.9 dci motoros, turbo-intercooler-es diesel motorba milyen viszkozitású olajat ajánlanának, ha a gyári ajánlás 5W-40-es olajat preferál?

mazda-auto.hu | 2008-07-03 09:32 Kiss Zoltán (2008-07-03 08:19 ) részére Válasz erre

Amennyiben a sebességváltó olajozását nem a motorolaj biztosítja akkor természetesen használhatóak a személygépkocsi motorolajok, így pl. Mobil-1, vagy Castrol 0w-40-es olajok. Ha a váltót és az tengelykapcsolót is a motorolaj "keni", akkor csak a kimondottan motorkerékpár olajok használhatóak.

Kiss Zoltán | 2008-07-03 08:19 mazda-auto.hu (2008-06-24 12:05 ) részére Válasz erre

Tisztelt Cím! Mivel 5w-s olajat nem találtam motorkerékpárhoz, ami API SJ-s lenne, még annyi kérdésem lenne, hogy egy V2-es motorba (ami nem "nedves kuplungos"/wet clutch, használható-e személyautóba való 0w40-es API SM-es olaj? Castrol Edge Sport 0w40. Egy angol cikkben erre találtam utalást...

mazda-auto.hu | 2008-06-24 12:05 Kiss Zoltán (2008-06-23 14:13 ) részére Válasz erre

Természetesen a motorkerékpárok esetében is érvényesek az áramlástani szabályok, így egy bemelegedve hígabb olaj magasabb fordulatszámokon javíthatja a kenést, így a hűtést is. Amennyiben még nem túl magas motor futásteljesítménye, akkor a w40 lehet az ideálisabb választás. Már az SJ olajok is nagyon magas minőségi követelményeknek feleltek meg, de lehet találni SL, vagy akár SM xxw-40 olajokat is. Talán 5w-40-esben akadna ilyen motorkerékpár motorolaj is, pl.:Castrol R4

Kiss Zoltán | 2008-06-23 14:13 Válasz erre

Tisztelt Cím!

Örülök, hogy rátaláltam erre a cikkre! Hiánypótló szerintem.

A problémám: motorkerékpárba szeretnék olajat venni, gondolom ott is ezek a leírások a mérvadóak.
A helyzet az, hogy itt általában 10w40 és 10w50 olajok vannak (API SJ-sek). A motorom Suzuki SV650S (max fordulatszám 10500). Ehhez melyik lenne a jobb a w40 v. a w50? Nem pályázásra van használva a motor, de néha előfordul.

Ha a w40 a jobb, akkor ez az állítás igaz akkor is, ha a w40-es API SJ, de a w50-es SL-es minősítésű?

Előre is köszönöm!

mazda-auto.hu | 2008-06-23 14:08 Ko (2008-06-22 05:07 ) részére Válasz erre

1. Köszönjük szépen a Yaris példáját! Csak annyival egészítenénk ki, hogy a 0w- nem csak a hidegindítást könnyíti, hanem a kenés is rövidebb idő alatt áll közelebb az ideálishoz, a bemelegedés során. 2. A Mazda6 turbódízel típusokban a 0w-30-as olajjal optimális a kenés. Ennél a melegen vastagabb pl.: xx-40 olajjal 3000-res fordulat környékén vagy felette már csökkenhet a belső alkatrészek hűtése. Egy olajhőmérséklet, illetve olajnyomás órával akár az is megerősíthető lehetne, hogy a 0w-20 az optimális a Hatosba, a leírt haználati körülmények mellett.

Ko | 2008-06-22 05:07 Válasz erre

"Mostanában már a legtöbb autógyártó elsősorban vagy 0w-xx, vagy 5w-xx motorolaj használatát írja elő."

Ezt megerősíti az alábbi példa: feleségem jövő héten veszi át Toyota Yarisát, de a kezelési útmutatót már megkaptuk. E szerint az 1.3-as benzines motorhoz már SAE 0w20 olajat ajánl a gyártó.
"A SAE 0w-20 olaj a legjobb választás, mivel kedvező fogyasztási adatokkal rendelkezik, és hideg időben könnyen indul a gépkocsi"

Ko | 2008-06-21 17:24 Válasz erre

Ha jól látom ez nem más, mint a rendelkezésre álló olajfajták optimalizálása egy adott helyzetre.
A kérdésem az volna, mi a leggazdaságosabb az alábbi felhasználáshoz:
Elsősorban munkába járás, napi 8 + 8 km. Ritkábban kánikulában toporgás fővárosi dugóban. Évi egy-két ezer kilométer országút, autópálya, összesen kb. évi 12000 km. Nyugis vezetés, fordulatszám jellemzően ezer-kétezer között városban.
Nem kell annyira vigyázni a motorra, hogy elmenjen 1 millió kilométert. 300.000 -re bőven elég tervezni. Jelenleg 63.000 km-nél tart.
(régi fajta 136 lovas diesel M6, ahol a gyári ajánlás 10w40 v. 5w30)

mazda-auto.hu | 2008-06-16 11:11 Palaczk (2008-06-15 01:46 ) részére Válasz erre

A cikkben szereplő táblázatokból is kiderül, hogy ez a szituáció nem jelenthet problémát, amennyiben az autó hűtési rendszerének hatásfoka nem csökkent le valami hiba miatt. Autópályán viszonylag magas a fordulat, azaz a hígabb olajjal javulhat az áramlás, ami szintén a hűtést javítja. Egy hígfolyósabb olaj hűvősebb maradhat, ezért a vastagsága nem sokban különbözhet ilyenkor a forróbb (vastagabb indexű) olajtól.

Palaczk | 2008-06-15 01:46 Válasz erre

Egy kérdés maradt bennem. Mi a helyzet az autópályán tartósan nagy sebességgel (akár végsebességgel) történő haladáskor, mondjuk egy forró nyári napon? Szerintem EZ a szituáció hasonlítható leginkább a verseny-igénybevételhez. Ilyenkor nem fordulhat elő, hogy egy 30-as vagy pláne 20-as olaj túlságosan felhígul? Nem jelenthet ez kockázatot olyan esetekben, ha valaki a gyárilag előírtnál alacsonyabb melegoldali viszkozitású olajat (pl. 40-es helyett 30-ast) használ az autójában?

mazda-auto.hu | 2008-05-26 10:28 Aprádi Hugo (2008-05-23 09:29 ) részére Válasz erre

1.Talán az az oka annak, hogy a 10w-40-est preferálják, hogy az olcsóbb, mint az 5w-40-es. Más magyarázatot nem nagyon lehet rá találni, hiszen az 5w-40 jobban óvja a motort hidegindításkor. Továbbá valószínűsíthető, hogy a 10w-40 még ásványi eredetű, az 5w-40 pedig már nem, tehát ennél a pontnál is hátrányba kerül a 10w-40, mint ahogy cikkünk első részeiből is kiderül 2. Elsősorban a gyári melegoldali ajánlást kell figyelembe venni. Tehát ha a gyár 5w-40-est vagy 10w-40-est javasol, akkor a legjobbat akkor tesszük a motorunkkal, ha 0w-40-est öntünk bele. Kicsit mélyebben belemenve az adott Grande Puntó jellemzőibe lehetséges, hogy a 0w-30 lenne a telitalálat.

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Lancia Rallye 037 Stradale 1982.

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 3915, 1850, 1245 mm

Tengelytávolság: 2440 mm

Hasmagasság: 

Saját tömeg: 1170 kg
Hengerelrendezés: 4 henger (soros)

Szelepek száma: 8

Szelepvezérlés típusa: DOHC

Furat/löket: 84 / 90 mm

Sűrítési viszony: 7,5:1

Feltöltés: Abarth kompresszor   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt keresztben

Tüzelőanyagellátás: 1db duplatorkú Weber karburátor

Sebességfokozatok száma: 5 
 

Hajtás: Hátsókerék

Lökettérfogat (cm3):     1995    
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):    207,8 (152,9)/ 7000
Nyomaték (Nm / 1 min):     226 / 5000

Gyorsulás 0-100 km/h: 7 mp.

Végsebesség: 220 km/h

Több autó