MOTOROLAJ 5-10.

2017. November 23. Csütörtök - Kelemen

MOTOROLAJ 5-10.

Motorolaj 5-10.

Forrás: Varga István

 Motorolaj című írásunk előző négy részében tisztáztuk, hogy elsősorban nem a motorolajunk folyóssága és az olajnyomás mértéke határozza meg erőforrásunk kenését, hanem az olaj áramlásának mértéke, amit hígabb olaj használatával növelhetünk. Ez hidegindításkor különösen fontos, amit 0w-.. indexű olajok használatával maximalizálhatunk. Következzen az 5-10 rész!


Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:

Kommentek

trpdavid | 2013-10-09 23:51 mazda-auto.hu (2013-10-09 15:41 ) részére Válasz erre

Köszönöm a tanácsot! A Motul 8100 X-max 0w40 valóban rendkívül minőségi, jó választásnak tűnik, azonban ezt sajnos a magas ára is tükrözi :) ha 0w40 viszkozitás mellett döntök akkor lehet, hogy inkább a mobil 1 new life lesz a befutó. Ha a Motul márkánál maradnék, akkor az olcsóbb 5w40-es 8100 X-cess motorolaj is megfelelő lehet? (Motul termékválasztó ezt dobta ki, és ha jól néztem a szükséges API SJ szintet ez is bőven túlteljesíti)

mazda-auto.hu | 2013-10-09 15:41 trpdavid (2013-10-08 10:44 ) részére Válasz erre

Kedves Dávid! A Motul termékek közül talán a 8100 X-max 0w-40-est próbálnám ki. Ez bőven túlteljesíti a leírt használati körülmények támasztotta feltételeket, és hideg-meleg viszkozitási jellemzőiből kifolyólag maximális védelmet biztosít. Nem gondolom, hogy a 40-es melegoldali jelzés (60-ashoz képest) jelentősen növelheti az olajfogyasztást, da ha mégis, akkor inkább az okokat kellene megszüntetni. Javaslom a maximum 10000 km/ olajcsere periódust.

trpdavid | 2013-10-08 10:44 Válasz erre

Tisztelt Szakértő!
Nemrég vásároltam egy 2001-es Honda Accordot 1.8 vtec 136 lóerős motorral. Futott km: valós 300.000! Az előző tulajdonos az utolsó olajcsere alkalmával (kb 8000km-el ezelőtt) 10w60 castrol tws motorsport olajat használt az autóba. Az autó hangja gyönyörű, szinte némán jár, 4000 felett pedig üvölt ahogy egy Hondától elvárja az ember. Olajfogyasztás kb 1 liter/10.000 km. Mivel a hideg időjárás és az olajcsere egyaránt közeledik elgondolkoztam, hogy ,,vékonyabb" olajra kellene váltanom (főleg a javarészt városi használat miatt). Az autó használatija elég rugalmas 0w20-tól 15w-40-ig szinte bármit enged, feltétel csupán az API SG, SH SJ szabvány teljesítése.
Város miatt viszonylag gyakori hidegindításokkal számolok, azonban amikor rendesen bemelegszik a motor, gyakran szeretném akár a legnagyobb megengedett fordulatszám közelébe is elforgatni - hisz egy Honda erről szól -.
A kérdésem az lenne, hogy Ön milyen motorolaj használatát javasolná a megadott használati körülmények mellett? A az alacsonyabb viszkozitású olajtól drasztikusan megnőne az olajfogyasztás egy ilyen sokat futott motornál? Esetleg Motul motorolajból melyik típust ajánlaná az autómhoz? (Castrolhoz inkább nem ragaszkodnék)

Előre is köszönöm válaszát!

Tisztelettel, Dávid

mazda-auto.hu | 2013-10-08 09:15 bertokmarton (2013-10-04 20:08 ) részére Válasz erre

Elképzelhető, hogy néha megszűnik a szervo rásegítés, és ez érződik rángatásnak. Esetleg lehet olajprobléma is, de inkább szivattyú, vagy kormánymű hiba. Mindenesetre egy olajcsere és ezzel együtt átmosás a legolcsóbb, így érdemes azzal kezdeni.

mazda-auto.hu | 2013-10-08 09:13 tomi65 (2013-10-04 19:20 ) részére Válasz erre

Kedves Tamás! Mivel hidegen minden többfokozatú motorolaj jóval túllépi a műszakilag megkívánt viszkozitási (vastagság) értéket, ezért nincs kockázat. Az olajfogyasztás elsősorban bemelegedett állapotban jelentkezik, ebben az esetben pedig nincs számottevő kölünbség egy 0w-40, 10w-40 stb... között. Inkább előnyös, mint hátrányos egy 0w-40-es használata.

bertokmarton | 2013-10-04 20:08 Válasz erre

Érdeklődöm ,SEDOX 6 Szervó szivatyu hibával kapcsolatban ,jelenség ,kanyarban vissza rángat !Igen kellemetlem főleg nyálkás ,csuszós úton Lehetséges ,hogy olaj csere megoldás ???

tomi65 | 2013-10-04 19:20 mazda-auto.hu (2013-08-27 15:11 ) részére Válasz erre

Tisztelt Szakértő Úr!
Az Ön javaslatára váltottam 2.5éve 10W-40-ről 5W-40-re,és meg vagyok elégedve.Az olajfogyasztás emelkedett ugyan kb.1.5dl/3000km-re.Km állás 1740000. Az autó 1983-as Lada 1500S. A kérdésem : szeretnék 0W-40 Mobil 1 New Life-ra váltani. A Mobil olajkereső is ezt hozza elsőnek. Van-e bármilyen motorkárosító kockázat?
Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel :Tamás

mazda-auto.hu | 2013-08-27 15:11 luki7 (2013-08-26 18:43 ) részére Válasz erre

Kedves László! Nem feltétlenül mérvadó a doboz öntési formájának hitelesítési ideje az olaj életkorára vonatkozóan, ha esetleg ott nézte a gyártási dátumot. Az viszont tény, hogy évente kell hitelesíteni az öntőformát, így túl régi dátum esetén akár hamis is lehet a termék. Amennyiben valóban akkor készült a termék, akkor bontatlan állapotban elvileg nem változhatnak újkori jellemzői.

luki7 | 2013-08-26 18:43 Válasz erre

Tisztelt szakértő! Ha nem ír a dobozon lejárati dátumot, bontatlan dobozban mennyi a szavatossági ideje egy motorolajnak?
Kérdésem apropója, hogy egy webshopból rendelve, 2001-es (12 éves) motorolajat kaptam.
Köszönettel: Lukácsi László

matti | 2013-07-03 13:31 mazda-auto.hu (2013-07-03 12:33 ) részére Válasz erre

Koszonom a reszletes valaszt.
Az olajfogyas 5000 km/1 l hozzavetoleg.
A motor kompressziomeres soran 10 es 11 kozotti ertekeket mutatott valamint felhivtak a figyelmemet a nem elhanyagolhato vesztesegre amit a komp. meres utan megmertek.
Nen tudom ez segit-e valamit.
Amugy az olajnyomassal nem volt eddig problema.
Koszonettel

mazda-auto.hu | 2013-07-03 12:33 mazda-auto.hu (2013-07-03 12:25 ) részére Válasz erre

Kimaradt:..az 5w-50 BEMELEGEDVE (!) nem jelent mérhető változást az olajnyomás adatokban....

mazda-auto.hu | 2013-07-03 12:25 matti (2013-07-02 20:57 ) részére Válasz erre

Kedves matti!

Több ismeretlen részlet is van a történetben, így például nem tudom, az éves 1 liter olajfogyasztás, mennyi kilométert jelent. A másik, hogy a csattogások milyen jellegű kopásokból erednek. Érintik ezek az olajnyomás kialakulását, vagy inkább csak a motor olajfogyasztásra vannak hatással? Külső olajfolyások az én tanácsaimat különösebben nem érintik (az említett szimeringek), ezek gyakorlatilag olajminőségtől függetlenek. Tudomásom szerint több GTV6 tulajdonos is megelégedéssel használja az M1 5w-50 motorolajat, melynek alkalmazása ráadásul nem jelent mérhető változást a jelenlegi olajnyomás adatokhoz képest, viszont jóval előnyösebben viselkedik a hidegindítás után a 20w-50-eshez képest. Állítólag az Alfa GTV6-ban a szelepvezetők hajlamosak elkopni (emiatt is csattoghat), és ráadásul ez maga után vonja a szelepszár szimeringek kopását, mely olajfogyasztásban jelenkezik. A hibák feltárásáig, javításáig egy 5w-50 jelzésű olajra áttérés nem jelent kockázatot, de addig ennél tovább lépni (0w-40, 5w-40) csak pontos olajhőmérséklet/nyomás adatok ismeretében javasolt.

matti | 2013-07-02 20:57 matti (2013-07-02 20:38 ) részére Válasz erre

egy kis plusz info

A főtengely szimmering és a szelepfedél tömítés (mindkét oldalon) nemrégen cserélve lettek. (Itt előtte volt olajszivárgás)
Az olajnyomás hidegindításkor 8 bar fölött van, melegen kb. 3000 fordulatnál kb. 4 bar. A hűtővíz hőmérséklet melegen 81-82 fok celsius.

Olajnyomás problémát és nagyobb olajfogyasztást okozhat más viszkozitású olaj használata okozhat?

Köszönettel

matti | 2013-07-02 20:38 Válasz erre

Üdv Olajdoktor!

Érdeklődnék, hogy Alfa Romeo GTV6 1985-ös évjáratú autóba kb. 180000 km futásteljesítménnyel milyen olajat javasolna?
Mindenütt a Selenia HPX-et (20W50) ajánlják, de az Ön által leírtak alapján, ez nem az igazi.
A HPX tavaly került az autóba, előtte Selenia 20K-val használták (10W40).
Néha télen is előveszem az autót (csak + hőm.-nél), "versenyezni" nem szoktam vele.
A HPX-ből kb. egy év alatt 1 liter fogyott, a motor már kopog (van némi csattogás egyebek), de az ereje rendben van.

Köszönettel:
Attila

mazda-auto.hu | 2013-06-12 15:33 István (2013-06-11 18:28 ) részére Válasz erre

Kedves István! 1 liter/1000 km olajfogyasztást legfeljebb hosszú távon tud csökkenteni egy jobb minőségű motorolaj, rövid távon biztosan nem. Amennyiben lerakódások okozzák a problémát pl. az olajlehúzó dugattyú gyűrűk fészkében, akkor egy jobb, és esetleg gyakrabban cserélt olaj hosszú távon valamennyit segíthet a gondon, ha feloldja a lerakódásokat. Esetleg gyorsíthatja a tisztulási folyamatot egy az olajcsere előtt a régi motorolajba önthető tisztító adalék, és csak ezután használni valamelyik neves márka 0w-40-es termékét. Pl. V8-as kompresszoros Jaguar hasonló futásteljesítményű motorjában a Castrol Edge Prof. 0w-40-el nincs mérhető olajfogyasztás.

István | 2013-06-11 18:28 Válasz erre

Kedves OlajMester,

190.000km-t futott autóm (Jaguar X-Type 3.0V6) gyári olaja 5w30-as. Mindig ezt használtam hozzá, csak szintetikusat. Ennek ellenére 1000km/1L tempóban kortyolgatja már ezt az olajat. Kérlek írd meg, mi a véleményed, milyen olajra kellene váltanom, hogy csökkentsem az olaj eltűnését ? Feltételezem a gyűrűkön vagy a szelepszárakon szökik be és elég, de reggel indításkor nincs kékes füstje. Egyébként pedig nem szivárog a blokk. Eddig azért nem mertem olajat váltani, mert a Ford Mcc912-B (azt hiszem ez a neve) ajánlást csak 5W30-as olajok teljesítik. Előre is köszönöm a tanácsod. István

mazda-auto.hu | 2013-04-30 11:49 Czeiner Krisztián (2013-04-29 22:10 ) részére Válasz erre

Kedves Krisztián! Kockázatmentesen válthat 5w-40, vagy 0w-40 jelzésű motorolaj használatára.

Czeiner Krisztián | 2013-04-29 22:10 Válasz erre

Tisztelt Szakértő Úr! Milyen motorolajat ajánl egy '96-os Land Roverbe. 2.5-ös diesel, 240e km-rel. Eddig 10W40-est használtam, 10e kmként cserélem, után tölteni nem kell. Lehet, hogy érdemes valami modernebb olajra váltani?

Skul | 2013-03-04 14:33 mazda-auto.hu (2013-03-01 11:43 ) részére Válasz erre

Tisztelt Szakértő!
Nagyon köszönöm!

mazda-auto.hu | 2013-03-01 11:43 Skul (2013-03-01 08:09 ) részére Válasz erre

Tudomásom szerint a BMW időjárási átlaghőmérséklettől függően nem csak 15w-50-es jelzésű olaj használatát írja elő ezekhez a GS-ekhez, hanem akár 5w-50-est is. Szintén úgy hallottam, hogy 20w-50-est már egyáltalán nem javasol a gyár, de egyes márkaszervizek igen. Egyébként pedig az előírások általában a minimum minőségi elvárásokat jelenítik meg, márpedig a hidegoldali jelzés tekintetében lefelé eltérni műszakilag azt jelenti, hogy a minimum elvárást meghaladjuk. Az R1200GS motorjában már igen hosszú utat jár be a motorolaj, szemben pl. egy régi alulvezérelt boxerhez képest. Ebből kifolyólag sem mindegy, milyen gyorsan épül fel a nyomás hidegindítás után pl. a láncfeszítőkben, és a kenési kör legtávolabbi siklócsapágyaiban. Persze egy motort kevesen használnak 10C külső hőmérséklet alatt, de akkor is van jelentősége, különösen ilyen nagy eltérés esetén, mint 5w/20w. A szintetikus olajok egyéb előnyei pedig a BMW motorkerékpárok erőforrásaiban is jelentkeznek, különösen egy léghűtésesben, ahol esetenként nagyobb hőmérsékletet is el kell viselnie az olajnak anélkül, hogy tulajdonságai változzanak. Ettől független a maximum 5000km/olajcsere jó szokását tartsa meg!

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Mazda3 MPS BL 2009-

Ajtók száma:     5
Ülések száma:     5
Hossz./szél./mag.: 4505/1770/1460 mm

Tengelytávolság: 2640 mm

Hasmagasság: 145 mm

Saját tömeg: 1460 kg

Légellenállási együttható: 0,32 cw

Hengerelrendezés:  soros

Turbófeltöltő.   
Hengerszám:     4
Motorbeépítés:   elöl, keresztben

Nagynyomású, közvetlen benzin befecskendezés.

Sebességfokozatok száma: 6 
Lökettérfogat (cm3):     2261
Furat / löket (mm): 87,5 / 94   
Sűrítési viszony:  9,5:1   
Hengerenkénti szelepszám:     4
Szelepvezérlés típusa:   változtatható Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):     260(191)/ 5500
Nyomaték (Nm / 1 min):     380/3000

Gyorsulás 0-100 km/h: 6,1 mp.

Végsebesség: 250 km/h

Több autó