MOTOROLAJ 5-10.

2017. Július 28. Péntek - Szabolcs

MOTOROLAJ 5-10.

Motorolaj 5-10.

Forrás: Varga István

 Motorolaj című írásunk előző négy részében tisztáztuk, hogy elsősorban nem a motorolajunk folyóssága és az olajnyomás mértéke határozza meg erőforrásunk kenését, hanem az olaj áramlásának mértéke, amit hígabb olaj használatával növelhetünk. Ez hidegindításkor különösen fontos, amit 0w-.. indexű olajok használatával maximalizálhatunk. Következzen az 5-10 rész!


Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:

Kommentek

mazda-auto.hu | 2013-10-08 09:13 tomi65 (2013-10-04 19:20 ) részére Válasz erre

Kedves Tamás! Mivel hidegen minden többfokozatú motorolaj jóval túllépi a műszakilag megkívánt viszkozitási (vastagság) értéket, ezért nincs kockázat. Az olajfogyasztás elsősorban bemelegedett állapotban jelentkezik, ebben az esetben pedig nincs számottevő kölünbség egy 0w-40, 10w-40 stb... között. Inkább előnyös, mint hátrányos egy 0w-40-es használata.

bertokmarton | 2013-10-04 20:08 Válasz erre

Érdeklődöm ,SEDOX 6 Szervó szivatyu hibával kapcsolatban ,jelenség ,kanyarban vissza rángat !Igen kellemetlem főleg nyálkás ,csuszós úton Lehetséges ,hogy olaj csere megoldás ???

tomi65 | 2013-10-04 19:20 mazda-auto.hu (2013-08-27 15:11 ) részére Válasz erre

Tisztelt Szakértő Úr!
Az Ön javaslatára váltottam 2.5éve 10W-40-ről 5W-40-re,és meg vagyok elégedve.Az olajfogyasztás emelkedett ugyan kb.1.5dl/3000km-re.Km állás 1740000. Az autó 1983-as Lada 1500S. A kérdésem : szeretnék 0W-40 Mobil 1 New Life-ra váltani. A Mobil olajkereső is ezt hozza elsőnek. Van-e bármilyen motorkárosító kockázat?
Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel :Tamás

mazda-auto.hu | 2013-08-27 15:11 luki7 (2013-08-26 18:43 ) részére Válasz erre

Kedves László! Nem feltétlenül mérvadó a doboz öntési formájának hitelesítési ideje az olaj életkorára vonatkozóan, ha esetleg ott nézte a gyártási dátumot. Az viszont tény, hogy évente kell hitelesíteni az öntőformát, így túl régi dátum esetén akár hamis is lehet a termék. Amennyiben valóban akkor készült a termék, akkor bontatlan állapotban elvileg nem változhatnak újkori jellemzői.

luki7 | 2013-08-26 18:43 Válasz erre

Tisztelt szakértő! Ha nem ír a dobozon lejárati dátumot, bontatlan dobozban mennyi a szavatossági ideje egy motorolajnak?
Kérdésem apropója, hogy egy webshopból rendelve, 2001-es (12 éves) motorolajat kaptam.
Köszönettel: Lukácsi László

matti | 2013-07-03 13:31 mazda-auto.hu (2013-07-03 12:33 ) részére Válasz erre

Koszonom a reszletes valaszt.
Az olajfogyas 5000 km/1 l hozzavetoleg.
A motor kompressziomeres soran 10 es 11 kozotti ertekeket mutatott valamint felhivtak a figyelmemet a nem elhanyagolhato vesztesegre amit a komp. meres utan megmertek.
Nen tudom ez segit-e valamit.
Amugy az olajnyomassal nem volt eddig problema.
Koszonettel

mazda-auto.hu | 2013-07-03 12:33 mazda-auto.hu (2013-07-03 12:25 ) részére Válasz erre

Kimaradt:..az 5w-50 BEMELEGEDVE (!) nem jelent mérhető változást az olajnyomás adatokban....

mazda-auto.hu | 2013-07-03 12:25 matti (2013-07-02 20:57 ) részére Válasz erre

Kedves matti!

Több ismeretlen részlet is van a történetben, így például nem tudom, az éves 1 liter olajfogyasztás, mennyi kilométert jelent. A másik, hogy a csattogások milyen jellegű kopásokból erednek. Érintik ezek az olajnyomás kialakulását, vagy inkább csak a motor olajfogyasztásra vannak hatással? Külső olajfolyások az én tanácsaimat különösebben nem érintik (az említett szimeringek), ezek gyakorlatilag olajminőségtől függetlenek. Tudomásom szerint több GTV6 tulajdonos is megelégedéssel használja az M1 5w-50 motorolajat, melynek alkalmazása ráadásul nem jelent mérhető változást a jelenlegi olajnyomás adatokhoz képest, viszont jóval előnyösebben viselkedik a hidegindítás után a 20w-50-eshez képest. Állítólag az Alfa GTV6-ban a szelepvezetők hajlamosak elkopni (emiatt is csattoghat), és ráadásul ez maga után vonja a szelepszár szimeringek kopását, mely olajfogyasztásban jelenkezik. A hibák feltárásáig, javításáig egy 5w-50 jelzésű olajra áttérés nem jelent kockázatot, de addig ennél tovább lépni (0w-40, 5w-40) csak pontos olajhőmérséklet/nyomás adatok ismeretében javasolt.

matti | 2013-07-02 20:57 matti (2013-07-02 20:38 ) részére Válasz erre

egy kis plusz info

A főtengely szimmering és a szelepfedél tömítés (mindkét oldalon) nemrégen cserélve lettek. (Itt előtte volt olajszivárgás)
Az olajnyomás hidegindításkor 8 bar fölött van, melegen kb. 3000 fordulatnál kb. 4 bar. A hűtővíz hőmérséklet melegen 81-82 fok celsius.

Olajnyomás problémát és nagyobb olajfogyasztást okozhat más viszkozitású olaj használata okozhat?

Köszönettel

matti | 2013-07-02 20:38 Válasz erre

Üdv Olajdoktor!

Érdeklődnék, hogy Alfa Romeo GTV6 1985-ös évjáratú autóba kb. 180000 km futásteljesítménnyel milyen olajat javasolna?
Mindenütt a Selenia HPX-et (20W50) ajánlják, de az Ön által leírtak alapján, ez nem az igazi.
A HPX tavaly került az autóba, előtte Selenia 20K-val használták (10W40).
Néha télen is előveszem az autót (csak + hőm.-nél), "versenyezni" nem szoktam vele.
A HPX-ből kb. egy év alatt 1 liter fogyott, a motor már kopog (van némi csattogás egyebek), de az ereje rendben van.

Köszönettel:
Attila

mazda-auto.hu | 2013-06-12 15:33 István (2013-06-11 18:28 ) részére Válasz erre

Kedves István! 1 liter/1000 km olajfogyasztást legfeljebb hosszú távon tud csökkenteni egy jobb minőségű motorolaj, rövid távon biztosan nem. Amennyiben lerakódások okozzák a problémát pl. az olajlehúzó dugattyú gyűrűk fészkében, akkor egy jobb, és esetleg gyakrabban cserélt olaj hosszú távon valamennyit segíthet a gondon, ha feloldja a lerakódásokat. Esetleg gyorsíthatja a tisztulási folyamatot egy az olajcsere előtt a régi motorolajba önthető tisztító adalék, és csak ezután használni valamelyik neves márka 0w-40-es termékét. Pl. V8-as kompresszoros Jaguar hasonló futásteljesítményű motorjában a Castrol Edge Prof. 0w-40-el nincs mérhető olajfogyasztás.

István | 2013-06-11 18:28 Válasz erre

Kedves OlajMester,

190.000km-t futott autóm (Jaguar X-Type 3.0V6) gyári olaja 5w30-as. Mindig ezt használtam hozzá, csak szintetikusat. Ennek ellenére 1000km/1L tempóban kortyolgatja már ezt az olajat. Kérlek írd meg, mi a véleményed, milyen olajra kellene váltanom, hogy csökkentsem az olaj eltűnését ? Feltételezem a gyűrűkön vagy a szelepszárakon szökik be és elég, de reggel indításkor nincs kékes füstje. Egyébként pedig nem szivárog a blokk. Eddig azért nem mertem olajat váltani, mert a Ford Mcc912-B (azt hiszem ez a neve) ajánlást csak 5W30-as olajok teljesítik. Előre is köszönöm a tanácsod. István

mazda-auto.hu | 2013-04-30 11:49 Czeiner Krisztián (2013-04-29 22:10 ) részére Válasz erre

Kedves Krisztián! Kockázatmentesen válthat 5w-40, vagy 0w-40 jelzésű motorolaj használatára.

Czeiner Krisztián | 2013-04-29 22:10 Válasz erre

Tisztelt Szakértő Úr! Milyen motorolajat ajánl egy '96-os Land Roverbe. 2.5-ös diesel, 240e km-rel. Eddig 10W40-est használtam, 10e kmként cserélem, után tölteni nem kell. Lehet, hogy érdemes valami modernebb olajra váltani?

Skul | 2013-03-04 14:33 mazda-auto.hu (2013-03-01 11:43 ) részére Válasz erre

Tisztelt Szakértő!
Nagyon köszönöm!

mazda-auto.hu | 2013-03-01 11:43 Skul (2013-03-01 08:09 ) részére Válasz erre

Tudomásom szerint a BMW időjárási átlaghőmérséklettől függően nem csak 15w-50-es jelzésű olaj használatát írja elő ezekhez a GS-ekhez, hanem akár 5w-50-est is. Szintén úgy hallottam, hogy 20w-50-est már egyáltalán nem javasol a gyár, de egyes márkaszervizek igen. Egyébként pedig az előírások általában a minimum minőségi elvárásokat jelenítik meg, márpedig a hidegoldali jelzés tekintetében lefelé eltérni műszakilag azt jelenti, hogy a minimum elvárást meghaladjuk. Az R1200GS motorjában már igen hosszú utat jár be a motorolaj, szemben pl. egy régi alulvezérelt boxerhez képest. Ebből kifolyólag sem mindegy, milyen gyorsan épül fel a nyomás hidegindítás után pl. a láncfeszítőkben, és a kenési kör legtávolabbi siklócsapágyaiban. Persze egy motort kevesen használnak 10C külső hőmérséklet alatt, de akkor is van jelentősége, különösen ilyen nagy eltérés esetén, mint 5w/20w. A szintetikus olajok egyéb előnyei pedig a BMW motorkerékpárok erőforrásaiban is jelentkeznek, különösen egy léghűtésesben, ahol esetenként nagyobb hőmérsékletet is el kell viselnie az olajnak anélkül, hogy tulajdonságai változzanak. Ettől független a maximum 5000km/olajcsere jó szokását tartsa meg!

Skul | 2013-03-01 08:09 Válasz erre

Tisztelt Szakértő!
"Megdöbbenve" olvastam írását, melyen elgondolkodva elfogott a rettegés!
Egy R1200GS(2008, boxer levegő-olaj hűtés, 20e km) motorom van, amelybe gyárilag 20w-50-es olajat írnak elő.Az Ön által leírtak alapján, minden hideg indítás egy koporsószeg a motoronak, amely az én esetembe -tekintettel a 20-as hideg értékre-, dupla, vagy tripla!!??
Bár 5000km-nél még nem mentem többet egy olajjal és eddig jól viselkedett a gép, de a mostani olajcsere előtt, még az 5w-50-esen is elgondolkodtam.
Lehet, hogy nem vagyok normális? Mindenki jön a beidegződött szöveggel, hogy meg fogja zabálni, mert híg, stb.!! Az Ön által leírtak alapján azonban egy gondolattal vígasztalom magam, hogy csak hidegen hígabb, akkor miért enné jobban melegen? De akkor a gyár, miért ír max 15w-50-es olajat elő?
ki akarják nyírni a motoromat, vagy valamit rosszul értelmeztem? Segítsen kérem tanácsot adni! Köszönöm!

mazda-auto.hu | 2012-11-05 15:17 Wiszberger Zoltán (2012-11-03 16:53 ) részére Válasz erre

Kedves Zoltán! Antal véleményéhez hasonlóan én is azt tudom javasolni, hogy vékonyabb olajat használjon! A túl vastag olaj okozta áramlási veszteségek agy turbós autóban sem előnyösek. Egy 0w-40-es az arany középút lehet ebben a motorban.

mazda-auto.hu | 2012-11-05 15:14 Sebők Zoltán (2012-10-31 22:49 ) részére Válasz erre

Mindekttő megfelelő választás. A Total esetében ragaszkodjon a Quartz 9000-res családon belül az ENERGY jelzéshez.

Foró Antal | 2012-11-04 11:05 Wiszberger Zoltán (2012-11-03 16:53 ) részére Válasz erre

Kedves Zoltán Normál utcai használatra semmiképp nem használnék 10-60as olajat bármilyen márka legyen is az!A xado 10-60as olaj viszkozitása normál üzemi hőmérsékleten /100celsius fok/ 25,1 mm2/s amely érték duplája az utcai használatra tervezett olajokénak.szerintem 0-30,0-40, max 5-40-es olajat választanék függetlenül a márkától.A xado olajok abban különböznek a többi minőségi oklajoktól hogy gyárilag olyan kopásgátló adalékot is tartalmaznak melyek fémkarbid -fémkerámia felületképződést inditanak el a surlódó felületeken igy lényegesen lassitják a motor kopását.Bővebben erről,www.xado.hu-n olvashat üdv, Forgó Antal

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Monteverdi Hai 450 SS 1970.

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4343, 1788, 1021 mm

Tengelytávolság: 2548 mm

Hasmagasság:

Gumiméret elöl: 205/70-15

Gumiméret hátul: 225/70-15

Saját tömeg: 1247 kg
Hengerelrendezés: 8 henger V alakban 90 fok (Chrysler Hemi)

Szelepek száma: 16

Furat/löket: 107,95/ 95,2 mm

Sűrítési viszony: 10,25 : 1   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt, hosszában

Tüzelőanyag ellátás: Dupla négytorkú karburátorok

Sebességfokozatok száma: 5 (kézi ZF)

Hajtott tengely: hátsó
Lökettérfogat (cm3):     6974    
Szelepvezérlés típusa:  
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):     450 (335,6) / 5000
Nyomaték (Nm / 1 min):     664/ 4000

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,9 mp

Végsebesség: 290 km/h

Több autó