MOTOROLAJ 5-10.

2017. November 23. Csütörtök - Kelemen

MOTOROLAJ 5-10.

Motorolaj 5-10.

Forrás: Varga István

 Motorolaj című írásunk előző négy részében tisztáztuk, hogy elsősorban nem a motorolajunk folyóssága és az olajnyomás mértéke határozza meg erőforrásunk kenését, hanem az olaj áramlásának mértéke, amit hígabb olaj használatával növelhetünk. Ez hidegindításkor különösen fontos, amit 0w-.. indexű olajok használatával maximalizálhatunk. Következzen az 5-10 rész!


Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:

Kommentek

Skul | 2013-03-01 08:09 Válasz erre

Tisztelt Szakértő!
"Megdöbbenve" olvastam írását, melyen elgondolkodva elfogott a rettegés!
Egy R1200GS(2008, boxer levegő-olaj hűtés, 20e km) motorom van, amelybe gyárilag 20w-50-es olajat írnak elő.Az Ön által leírtak alapján, minden hideg indítás egy koporsószeg a motoronak, amely az én esetembe -tekintettel a 20-as hideg értékre-, dupla, vagy tripla!!??
Bár 5000km-nél még nem mentem többet egy olajjal és eddig jól viselkedett a gép, de a mostani olajcsere előtt, még az 5w-50-esen is elgondolkodtam.
Lehet, hogy nem vagyok normális? Mindenki jön a beidegződött szöveggel, hogy meg fogja zabálni, mert híg, stb.!! Az Ön által leírtak alapján azonban egy gondolattal vígasztalom magam, hogy csak hidegen hígabb, akkor miért enné jobban melegen? De akkor a gyár, miért ír max 15w-50-es olajat elő?
ki akarják nyírni a motoromat, vagy valamit rosszul értelmeztem? Segítsen kérem tanácsot adni! Köszönöm!

mazda-auto.hu | 2012-11-05 15:17 Wiszberger Zoltán (2012-11-03 16:53 ) részére Válasz erre

Kedves Zoltán! Antal véleményéhez hasonlóan én is azt tudom javasolni, hogy vékonyabb olajat használjon! A túl vastag olaj okozta áramlási veszteségek agy turbós autóban sem előnyösek. Egy 0w-40-es az arany középút lehet ebben a motorban.

mazda-auto.hu | 2012-11-05 15:14 Sebők Zoltán (2012-10-31 22:49 ) részére Válasz erre

Mindekttő megfelelő választás. A Total esetében ragaszkodjon a Quartz 9000-res családon belül az ENERGY jelzéshez.

Foró Antal | 2012-11-04 11:05 Wiszberger Zoltán (2012-11-03 16:53 ) részére Válasz erre

Kedves Zoltán Normál utcai használatra semmiképp nem használnék 10-60as olajat bármilyen márka legyen is az!A xado 10-60as olaj viszkozitása normál üzemi hőmérsékleten /100celsius fok/ 25,1 mm2/s amely érték duplája az utcai használatra tervezett olajokénak.szerintem 0-30,0-40, max 5-40-es olajat választanék függetlenül a márkától.A xado olajok abban különböznek a többi minőségi oklajoktól hogy gyárilag olyan kopásgátló adalékot is tartalmaznak melyek fémkarbid -fémkerámia felületképződést inditanak el a surlódó felületeken igy lényegesen lassitják a motor kopását.Bővebben erről,www.xado.hu-n olvashat üdv, Forgó Antal

Wiszberger Zoltán | 2012-11-03 16:53 Válasz erre

Tisztelt Szakértő!
Nekem Seat 1,8 turbós (165kw) autóm van.Mivel turbós akkor ishasonló paraméterek vonatkoznak?Ön szerint mi lenne a jó választás?Eddig Xado 10w 60-as olajat használtam,de természetesen váltok,ha ön mást javasol.Válaszát előre is köszönöm!

Sebők Zoltán | 2012-10-31 22:49 Válasz erre

Tisztelt Szakértő
Elnézését kérem, de a kérdés lemaradt:
Melyik a jobb választás?
A Meguin mennyire megbízható márka?
Köszönettel
Sebők Zoltán

Sebők Zoltán | 2012-10-31 22:46 Válasz erre

Tisztelt Szakértő
Olajcsere előtt állok. 2 olajat néztem ki. az egyik mellett a jobb paraméterei, és főleg az ára áll (megol Motorenoel Super Leichtlauf Multisynth
SAE 0W-30), a másik mellett a márka (TOTAL QUARTZ ENERGY 9000 0W30). Az autó egy NISSAN NOTE 1,4 és egy Suzuki Splash 1,0. Szinte csak városi használatban.
Válaszát köszönve:
Sebők Zoltán

mazda-auto.hu | 2012-10-16 14:56 Endre (2012-10-12 16:02 ) részére Válasz erre

Kedves Endre! Igen, használható, kivéve ha dízel korom részecske szűrős autója miatt használt ACEA C3-as olajat. Ha igen, akkor javasolt egy C3-as (csökkentett hamutartalmú) olajat választani.

Endre | 2012-10-12 16:02 Válasz erre

Tisztelt Szakértő!

Ha a gyári előírás szerinti olajból (..W30) már csipegeti az olajat az autóm, akkor egy 0w40-es olajra válthatok-e? Jelenleg a Total Ineo MC3 5w30 olaj van benne és a Total 0w40-re szeretném cserélni. Viszkozitási indexük 100 C-on 12,13 v 13,00, míg 40 C-on 71,7 v 75.

Makó Zsolt | 2012-10-08 12:20 Válasz erre

T.Szakértő!Köszönöm a válaszait,megfogadom a tanácsát xw40-es olajat fogok ezután használni mivel a motor eddig 8000-KM alatt KB.4-dl olajat fogyasztott s nem szeretnék ennél magasabb értékeket mérni!Tudom nem biztos,hogy egy 30-as olajjal ez több lenne,mert lehet,hogy annak kisebb a párolgása STB...Tisztelettel:Makó Zsolt.

mazda-auto.hu | 2012-10-08 09:39 Makó Zsolt (2012-10-05 16:00 ) részére Válasz erre

Kedves Zsolt! Pontosan látja a lényegét a kérdésnek. Teljesen egyértelmű, hogy valószínűleg semmi gond nem lenne pl. egy 0w-30-as motorolaj használatával. A többi már leírtam. Csak érdekességként, pl. a Mazda legtöbb motorjába már a 90-es évek elején is 30-as olaj volt az elsődleges gyári előírás.

Makó Zsolt | 2012-10-05 16:00 mazda-auto.hu (2012-10-05 10:09 ) részére Válasz erre

T.Szakértő!Én is gondoltam,hogy vannak tartalékok az olajokban és az is látszik az Ön által közzétett táblázatból,hogy a 30-as olajok sokkal stabilabbak /úgy értem hőmérséklet változáskor kevesebbet mozdulnak el a 10-es értéktől/.Ezek után azon gondolkodom,hogy melyika jobb?:99%-ban 13-as értékű olajjal menni és 1%-ban10-essel/hőmérséklet emelkedés esetén 40-es olajnál,vagy 99%-ot 10-essel és 1%-ot 8.8-assal/30-as olaj esetében!Azzal együtt,hogy még mindig nem tudjuk ugye az olajnyomás értékét!Üdv. Makó Zsolt

mazda-auto.hu | 2012-10-05 10:09 Makó Zsolt (2012-10-04 22:09 ) részére Válasz erre

Kedves Zsolt! Igen, a 10-es vastagság valóban ideális lenne szinte minden motorban, de olajhőmérséklet, és olajnyomás adatok nélkül nem jelenthető ki, hogy az olajhőmérséklet esetenként nem lépi át azt a határt, amikor már nem kellő mértékű a nyomás. Annyiban igaza van, hogy a cikkben, kizárólag olyan autókkal példálózom, melyekben van olajnyomásmérő, és olajhőmérsékletmérő óra, ezért írom a válaszaimban, hogy mérni kell, ha a gyári előírás nem tartalmazza a melegen hígabb olaj használatát. Az is igaz, hogy a márkák/típusok többségében kizárólag az egyes hőmérsékleti vészhelyzetekre ( ha a teljes használat 0,1%-ka akkor is), biztonsági okokból javasol a gyár inkább vastagabb olajat. De ugye mérésekkel észrevehetőek lennének ezek a legforróbb helyzetek, de nagyon kevesen mérnek, illetve nagyon kevés autó van műszerezettség terén megfelelően ellátva ebből a szempontból. Tehát elvileg használható, sőt jobb hatásfokú kenést biztosít, de nem tudjuk, hogy 40C fokban, klímával, nagy terheléssel milyen olajhőmérséklet (vagy nyomás) mérhető ebben az autóban. Ha ilyenkor is hozza a műszaki minimumot a nyomás, akkor rendben.

Makó Zsolt | 2012-10-04 22:09 mazda-auto.hu (2012-10-03 07:47 ) részére Válasz erre

T.Szakértő!Válaszát köszönöm az 1.2-16v Fiattal kapcsolatban,viszont egy kicsit meglepett az ajánlása.Az autó gépkönyve alapesetben 10w40-es olajat,-20fok alatt 5w30 A1-B1-est javasol.Az Ön véleménye a cikkben:Rögtön egy újabb tény megállapításával folytatjuk: a külső hőmérséklet a hidegindítást kivéve, nem igazán fontos. Régi gépkocsi használati utasítások gyakran különböző olajat javasoltak nyárra, illetve a téli időszakra. Ez most is szükséges a léghűtéses erőforrások esetében, de érvényét veszti a zárt (nyomás) vízhűtési rendszerrel tervezett motorokat tekintve. Ezekben az erőforrásokban a hűtővíz az év minden szakában 100C fokos hőmérsékleten van tartva, bemelegedett állapotban. Ebből kifolyólag a motorolaj hőmérséklete is 100C fok körül alakul. Ez alapján viszonylag egyszerű a legmegfelelőbb viszkozitású motorolaj kiválasztása.-ezek után megnéztem 3 különböző márkás olajnak /40-es melegoldali jelzéssel/hogyan alakulnak 100cfokon az ideális "10"-es értékhez viszonyítva!Azt látni az adatlapokon,hogy a 10-es értékkel köszönőviszonyban sincs egyik márka olaja sem.13 feletti értékeketet látni/5w40-es olajok/,ahogyan az Ön által közzétett táblázatban is!Ezzel szemben az 5w30-as olajok értéke 9.2-11.7-ig volt megtalálható!Ezek alapján az 5w30-as számomra sokkal ideálisabb választásnak tűnne mert ugye a 100c-fokos olaj az +35c-fokban és -25c-fokban is 100c-fokos./ez egy "szép"megállapítás volt/Tehát az olajszivattyú elméletileg képes az 5w30-as olajjal is produkálni mind a megfelelő nyomást mind a megfelelő mennyiséget.Számomra a számokból ez derült ki!Kiváncsian várom válaszát!Köszönettel Makó Zsolt!

mazda-auto.hu | 2012-10-03 07:47 Makó Zsolt (2012-10-01 21:25 ) részére Válasz erre

Kedves Zsolt! Mivel gyárilag 40-es melegoldali jelzésű olaj használata javasolt, és nincs az autóban olajnyomásmérő, ezért elsősorban 0w-40, 5w-40-es olaj használatát javaslom. Olajnyomás mérési adatokkal ( az elérhető legmagasabb olajhőmérsékleten ) lehetne igazolni a 30-asok használhatóságát. Ha ilyenkor is elég olajat szállít a szivattyú a megfelelő nyomás fenntartásához a különböző fordulatszám tartományokban, akkor lehet a melegebb hónapokban is a 0w-30-ast, vagy 5w-30-ast használni.

Makó Zsolt | 2012-10-01 21:25 Válasz erre

Tisztelt mazda-auto.hu!Mindazok után amiket itt olvastam az lenne a kérdésem,hogy az 1.2-16v motorral felszerelt Fiat puntóba használhatok-e 5-30 v.0-30-as olajat?Válaszát előre is köszönöm!

mazda-auto.hu | 2012-09-25 09:41 J.gábor (2012-09-20 15:59 ) részére Válasz erre

Kedves Gábor! Versenypályás használathoz mindenképpen érdemes mérni az olajhőmérsékletet, és az olajnyomást. A teljesen szintetikus olajok magasabb hőmérsékletig stabilak, még azonos melegoldali jelzés esetén is, mint egyéb társaik. Viszont a versenypályán sokkal magasabbra kúszhat az olajhőmérséklet, mint bármikor közúton, és mivel nem tudunk (olcsón) ennek olajszivattyú kapacitással "utánamenni" - tehát növelni az olajszállítási mennyiséget azonos fordulaton -, ezért előfordulhat, hogy a túlságosan elvékonyodó olajhoz nem társul kellő nyomás. Ezért lehet, hogy az ilyen magas (150C) hőmérsékleten egyébként minimális vastagsági különbség jelenti a vészhelyzet elkerülését. A legtöbb versenyautóban/motorban extrém vékony olaj van, de nagy szállítási képességű pumpával. Mindezek miatt, mérési adatok nélkül a kockázatok csökkentését valóban egy 60-as melegoldali jelzésű olaj jelentheti.

J.gábor | 2012-09-20 15:59 Válasz erre

Tisztelt Szakértő!

egy 10000km-el ezelőtt generálozott motorú 535i-vel rendelkezem(m30b35). bejáratva 10w40-el lett(csere 200 majd 5000km után). versenypályára szeretnék menni, milyen olajat ajánl bele? a szinte azonos felépítésű(hengerfej más) s38-as m gmbh. motorcsalád gyári specifikációja 10w60, erre gondoltam én is.

üdv:J.Gábor

mazda-auto.hu | 2012-09-10 09:34 Nagy Dániel (2012-09-08 21:43 ) részére Válasz erre

Kedves Dániel! 0w-30, vagy 0w-40, és 10000 km-enként cserélném.

mazda-auto.hu | 2012-09-10 09:31 Varga Csaba (2012-09-08 15:49 ) részére Válasz erre

Kedves Csaba! Köszönjük tapasztalatai megosztását! A viszkozitási osztály változtatása nem szükséges, viszont a csereperiódus nyújtását nem ajánlom, az LPG-s üzemnek is vannak bizonyos olajkárosító mellékhatásai.

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Lamborghini Countach QV 1985-1988.

Ajtók száma:  2
Ülések száma: 2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4170, 2000, 1070 mm

Tengelytávolság: 2500 mm

Hasmagasság: 105 mm
Hengerek:  12 henger V alakban 60°

Szelepek száma: 48 
Motorbeépítés:  hátsó tengely előtt hosszában

Szívómotor, karburátorok. (néhány késői USA verzió befecskendezővel) 

Lökettérfogat (cm3):   5167

Furatxlöket (mm): 85,5x75 mm  
Sűrítési viszony: 9,5:1    
Teljesítmény (LE/ 1 min): 455 /7000 
Nyomaték (Nm / 1 min): 501/5200

Sebességfokozatok száma: 5

Hátsókerékhajtás

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,8 mp.

Gyártott darabszám: 610

Végsebesség: ~295-310 km/h

Több autó