Kezdjük a tényekkel. A hatfokozatú manuális sebességváltóval szerelt Mazda RX-8 motorja egy 1.3 literes, 231 lóerőt produkáló forgódugattyús wankelmotor, mely legnagyobb teljesítményét 9000-res percenkénti főtengelyfordulaton adja le, míg nyomatéki maximuma 211 Nm, 5500-as fordulaton. A többek között a le-fel mozgó dugattyúkat és szelepeket is nélkülöző motor boldogan pörög akár 9000-res fordulatig.
Egy kis történelem: A német Felix Wankel 1929-ben kapta meg a szabadalmat a forgódugattyús motorra. A háromszögletű dugattyút egy ovális házban mozgatva reprodukálta a négyütemű motorok folyamatait ( szívás, sűrítés, gyújtás, kipufogás) a rotor egy fordulata alatt. A rotoron egy központi fogaskerék helyezkedik el, mely egy fix fogaskerékhez csatlakozik, ami körül a rotor a főtengely sonkája által megvezetve forog. A rotor sarkai az ovális (trochoid) ház belső feléhez „nyomódnak”, és a forgás által állandóan változó térfogat, azaz kompresszió keletkezik a ház fala és a forgódugattyú között. Felix Wankel maga 1940-ig dolgozott a motor fejlesztésén, míg a Mazda csak a 60-as években jelentkezett a szabadalom megvételére, majd nem sokkal ezután bemutatta a Cosmo Sport –ot, az első ilyen rendszerű motorral hajtott sorozatgyártású Mazda típust. Természetes más autó és motorgyártók is belemártották lábaikat a „wankel vizekbe”, de már nagyon régen egyedül hagyták a Mazdát, mint a wankel rendszerű motor gyártása és fejlesztése mellett kitartó autógyártót.
A wankelmotor előnyei közé tartozik a nagy teljesítmény, a szinte teljesen rezgésmentes működés, és a kompakt méret. A hátrányok (inkább történelmiek), a magasabb üzemanyagfogyasztás, a relatívan alacsony nyomaték, rosszabb kipufogógáz emisszió, probléma a tömítésekkel és az olajfogyasztás. A jelenlegi Renesis nevű erőforrásnál a Mazda jószerivel „múltidőbe” tette ezeket a tételeket.
De a Mazda RX-8 nem csak a motorja miatt különül el a normáktól. Habár úgy néz ki mint egy kétajtós kupé, a kisebb és szemben nyitható hátsó ajtók két komfortos utasülés felé nyitják meg az utat. Középmagas termetemmel nehézségek nélkül be tudtam „magam mögé” ülni hátra, mégis a vezetőülés az a hely, ahová igazán ülni akarunk. A műszerfal lehetne a formatervezés mintaképe, és mellette az ergonómia, a kezelőszervek, kapcsolók elhelyezése is tökéletes. A kompakt méretű motor miatt nagyon alacsony motorházteteje van az RX-nek, így a kilátás az útra nagyon jó. A bőrbevonatú ülések kényelmesek, a szintén bőrözött multifunkciós kormánykerék is rendben van (a feleségem Mazda5-jében ugyanilyen van, köszönöm), a pici váltókar, pedig még az MX-5 hasonló alkatrészénél is jobb.
Az oldalsó-hátsó kilátás már némi kompromisszumkészséget igényel, mivel a vastag „C” oszlopok és a boltíves tető miatt ez kissé korlátozott. Elöl középen egy nagyméretű fordulatszámmérő néz velünk farkasszemet, melybe beleintegrálták a digitális sebességmérőt. A műszertrió megvilágítása és láthatósága tökéletes. Mindez már nem feltétlenül igaz a középkonzol keskeny felső kijelzőjére, ami az óra, külső hőmérséklet, a HiFi, és a fűtés-szellőzés visszajelzőinek ad helyet, hiszen az nehezen olvasható erős napfényben. Kár érte, hiszen ez az egyetlen „gyengeség” itt.
Az automata fűtés-szellőzés egység, és a jó hangzású 6 lemezes CD váltóval szerelt BOSE HiFi régi stílusú nagy forgatógombokkal és nyomógombokkal kezelhető. Összességében a magas minőség érzete lengi körül az utasteret, öröm ránézni a rengeteg forgódugattyú motívumra amely a belső és a külső térben van elhelyezve. A legütősebb a két első ülés felső részén a fejtámla alatti kivágásban elhelyezett két ezüstszínű darab.
Kívülről nézve a Mazda RX-8 egy mixelt csomag. Olyan mint Rene Zellweger, néha őrülten szexi, máskor meg nem valami csábító, de soha nem unalmas. Személy szerint nekem az autó legjobban elölről mutat, hátulról már nem annyira. Ha már itt tartunk Rene Z. –nél ez pontosan ellenkezőleg van, de mik jutnak eszembe…elnézést.
Ahogy azt a sportautóknál megszoktuk a vezetésről szól az élmény, és ezt illetően a Mazda egy Zingert alkotott az RX-8 –al. Megjegyzem, először egy kicsit nyelnünk kellett, mégpedig a már említett visszafogott nyomatékleadás miatt. Persze ez nem nagy probléma, mivel annyira könnyedén pörög föl a motor a turbinaszerű visítás kiadásával járó magas fordulatszámrégiókba. A 6 másodperces 0-100-ra gyorsítási értékkel a Mazda RX-8 nehezen lenne nevezhető lassú autónak, de a mai világ állandó teljesítményigényében biztosan lesznek olyanok, akik a motor egy kis doppingjára vágynak majd a motorháztető alatt.
Ennek ellenére nem tudom eléggé magasztalni a dinamikáját ennek a hátsókerékhajtású autónak. Ha szeretjük a sportautó érzést, a kiegyensúlyozottságot, az irányíthatóságot, a játékosságot, akkor tudomásul vehetjük, hogy a Mazda RX-8 ezeket nagy dózisban adagolja. Ezen a téren egy Porsche Boxster sem teheti elégedettebbé tulajdonosát.
A kanyargós utak a tiszta élvezetet jelentik. Az RX-8 a 225/45R18 méretű nagyteljesítményű Bridgestone Potenza gumiabroncsaival úgy tapad az útra, mint egy pióca. Gyors irányváltások sem zökkentik ki az autót a stabilitásából, és a direkt, elektronikus rásegítésű kormánymű is gyors, tökéletesen kiegyensúlyozott, lézer pontosságú. A kuplung jól érezhető, az egymáshoz közel elhelyezett pedálok jól pozícionáltak a sarok-lábfej gázfröccs stílusú visszaváltásokhoz is. Mindezek magabiztosságot, mosolygós arcot eredményeznek, és ha van rá hajlamunk második fokozatban élvezettel csúsztathatjuk éles kanyarokban az autó hátulját.. A hab a tortán, hogy a rugózás sem túlságosan rázós, még a rosszabb minőségű utakon sem, köszönhetően a merev szerkezetnek, az első-középső motor elhelyezésnek, a finoman hangolt dupla keresztlengőkaros első, multilink hátsó futóműnek, illetve a gáztöltésű lengéscsillapítóknak.
A Mazda RX-8 első/hátsó súlyelosztása 48/52%-os, ami egy elöl elhelyezett motoros autónál rendkívül jó értéknek minősül. Ez az a pont, ahol például a wankelmotor kis mérete és súlya egy az egyben kifizetődik. A kifizetéshez tartozik még, hogy tekintve az autó képességeit és nagyon magas felszereltségi szintjét, az RX-8 ára egyáltalán nem magas.
Értékelés: A tradícionális wankel ellenzők (az olaj és üzemanyagfogyasztás miatt) még mindig felkapják a fejüket a Mazda RX-8 szóba kerülése esetén. Én 12.1 liter/100km fogyasztást mértem az egy hét alatt, városban és autópályán egyaránt használva az autót. Az olajszint ellenőrzését és esetleges felöntését minden második tankolás esetén javasolja a gyár, bár több RX-8 tulajdonostól is hallottam, hogy 4500km/liter olajfogyasztás rutinszerű érték, amely pedig egyáltalán nem sok, sőt. A Mazda kifejezetten a kormány mögött ülő vezető autóját alkotta meg az RX-8 típussal, macskaszerű reflexekkel és könnyed viselkedéssel. A tények, hogy az autó négyszemélyes, az egyetlen wankelmotorral gyártott autó jelenleg, bicikliszerű első sárvédőkkel és egyedi megjelenéssel felvértezett, igazi allűrökket adnak a Mazda RX-8 –nak. Vivát a különbözőségnek!
Kommentek
Még nincsnenk hozzászólások.