Valószínűleg az idei az utolsó modell éve a Mazda6 MPS-nek, mivel egyes hírek szerint a Mazda 2008-ban befejezi a gyártását, így aki nem akar lemaradni, az siessen! A Mazda6 alapmodellekben megtaláljuk azt 2.3 literes soros négyhengeres erőforrást, amely a Mazda6 MPS szívének alapját szolgáltatja, de a csúcsmodellben többek között közvetlen befecskendezést, turbófeltöltőt és hatfokozatú váltóművet társítottak hozzá.
Miközben a Mazda6 kivitelek többsége - egy kombi kivitelt leszámítva - elsőkerék hajtású, addig az MPS nyomatékilag vezérelt négykerékhajtást kapott, amely akár fele-fele arányban is képes a Newtonmétereket elosztani a két tengely között. A motor 260 lóerőt teljesít 5500-as percenkénti főtengely fordulat esetén, míg az ülésbe préselő nyomatékcsúcs - ami 380Nm - 3000-res fordulaton jelenik meg. Habár kívülről látható néhány, az autóban rejlő sebesség potenciálra utaló jel, mint például a kissé megemelt motorháztető, a nagyobb hűtőnyílások, mögöttük a töltőlevegő-hűtővel, de alapjában véve a Mazda6 MPS külseje meglehetősen szerény, ennek minden előnyével és hátrányával együtt.
A visszafogott külső pozitív oldala, hogy nem kiabál az autó képességeiről és nyugodt középkategóriás autó látszatát kelti, tágas utastérrel, elegáns formatervezéssel. A negatív oldal, hogy a forma nem kiabál az autó képességeiről, túl csendes és jólnevelt, sokan elvárnánk egy kis bizsergető érzést ami begyújtja a talpunk alatt a tüzet. Többször előfordult, hogy lenéztem a kilométer órára és az 160-at mutatott, pedig észre sem vettem, hogy a Mazda6 MPS már ennyivel megy. Igaz, ez az autó az úriemberek versenyautója, de én jobban szeretnék egy kicsit hangosabb kipufogó nótát, illetve egy kicsit több "erős autót vezetek" érzést.
A turbólyuk minimális és a motor széles használhatósági tartománya csökkenti a váltási igényeket az országúton, de városban is ritkán van szükség az alsóbb fokozatok használatára. A kuplung szintén kedvére lehet a sportos autók rajongóinak, mivel a pedál viszonylag kemény a rövid úton járó váltó pedig határozott kezett kíván. El telik egy kis idő, mire sikerül felvennünk az autó ritmusát, de az első sima váltás után nagyon elédettek lehetünk. Nem nehéz vezetni, de nem való kezdőknek. A Mazda6 MPS kezelése ezen kívül nem igényel gyakorlást. Azonnal reagál a vezető minden parancsára, az összekerékhajtás simán kihúzza az autót a kanyarokból, egy kis biztonságos alulkormányzottsággal fűszerezve. A szerkezet nagyon merev, gyakorlatilag nincs karosszériadőlés, az MPS sokkal határozottabb, mint a normál Mazda6 kivitelek, de azért van egy kis hátoldala is a dolgoknak. Bár az autó zavar nélkül veszi az úthibákat, ilyenkor zajosabb a futómű, mint a lágyabb normál Mazda6 esetében.
Az üzemanyag fogyasztási adatok elég jók a teljesítményhez képest. A hivatalos 12,5l/100km városi, illetve 8,5l/100km országúti adathoz képest, én 9,3 liter vegyes fogyasztást mértem. A turbó következtében érdemes magasabb oktánszámú üzemanyagot használni, de például itt Kanadában 93 oktános a javasolt benzin.
A Mazda6 MPS összesen egyetlen felszereltségi fokozatban rendelhető, de ebben benne vannak a 18 collos könnyűfém felnik, melyekre nagyteljesítményű gumikat húztak. Van még többek között dupla kipufogóvég, fűtött tükör, sebességfüggő ablaktörlő, Xenon fényszóró, ködlámpák, 6-lemezes CD játszó, automata klíma, tempomat, 8 irányba mozgó elektromos ülés, automata ablakemelők. Ezeken kívül széria a fűtött bőrülés, a navigációs rendszer is. Mindössze négy külső szín választható, ezek a fekete, szürke, sötétszürke, illetve a velocity piros metál, melyben a tesztautónk is pompázott. Ez a szín napsütésben gyönyörűen mutat és ráadásul nagyon egyenletesen vitték fel a gyárban a festékréteget.
Tesztautók kulcsnélküli nyitó-záró és indító rendszerrel is fel volt szerelve, melynek része a Mazda által intelligensnek nevezett kártyakulcs is. Ez nem éppen az az elnevezés, amivel én ezt a kissé idétlen rendszert illetném. A kulcs vastag és akkora, mint egy hitelkártya. Túl nagy ahhoz, hogy egy farmerzsebbe passzoljon, de például egy ing zsebébe - ami például ritka egy női darabon - sem alkalmas, mivel általában mindenki valamilyen más kulcsot is akaszt az autó kulcsára, így pedig már tetemes a súlya. Még jó, hogy nem kell berakni a gyújtáskapcsolóba, mert annak retesze hamar kilötyögősödne a terheléstől. Bár a bőr ülések nem tartják olyan szorosan a testet, mint egyes sportautókban, de különböző testalkatok esetén is jónak nevezhető a tartásuk és nagyon kényelmesek. Különlegesek az alu pedálok is, amikkel vizes talpú cipőben óvatosabban kell bánni. A kezelőszervek és kapcsolók könnyen elérhetőek, a szellőzők állítása egy ujjal kiivitelezhető és a klíma beállítása sem ördöngősség. Nekem nem annyira tetszik a teljesen vörös műszerfal világítás, bár amikor ilyeneket írok, utólag mindig sok levelet kapok melyekben megkapom, hogy ez a szín jobb az éjszakai vezetéshez. Sajnálom, de én mindig úgy érzem, hogy fárasztja szemet.
A hátsó ülés kényelmes és a lábtér is bárkinek elegendő lehet. A nagyon magas emberek viszont vigyázzanak, beszálláskor a hátsó sarokban élesen lefelé ívelő tetővonal miatt könnyen beverhetik a fejüket. Van könyöktámasz is, amit a könnyebb lehajthatóság miatt érdemes befújni valami ápolóval, ami egyben síkosítja is a bőr felületét. A csomagtér mélységben 82 cm hosszú és ennél nem is kaphatunk többet, ugyanis az extra karosszéria merevítés miatt a hátsó ülések nem lehajthatóak, mint a normál Mazda6 kivitelekben.
A Mazda további két gyors autót is tart a típusai között. A Mazda3 MPS, a Mazda RX-8 és a Mazda6 MPS jól kiegészítik egymást. A Hatos MPS nagyobb autó, mint a Hármas testvérmodell - ami ráadásul csak elsőkerék hajtású -, és bár nincs olyan lenyűgöző formája, mint az RX-8-nak, nem mindenki közelít bizalommal a wankel rendszerű erőforrással szerelt kupéhoz. Összességében a Mazda6 MPS kifinomult, stílusos és villámgyors. Intelligensen árazott módja az A-ból-B-be jutásnak, ráadásul komfortos is. Korábbi Mazda6 MPS tesztek honlapunkon, a régebbi tuningok között.
Kommentek
Még nincsnenk hozzászólások.