Lamborghini Aventador SV.

2024. Március 29. Péntek - Gedeon

2015.05.26.

Egyéb autós hírek

Lamborghini Aventador LP 750-4 SV.

Lamborghini Aventador

Forrás: AE, Varga István

  Az SV valószínűleg a legjobb Lamborghini, mely valaha is készült. Dobhártya szaggató kipufogó hangjával és megdöbbentő megjelenésével, tejlesen beleillik a Lamborghinik világába. De a dráma mögött valódi tartalom lakozik - hasznos leszorító erő, érzékletes kormányzás, jelentős tapadás, és határhelyzetben is kiegyensúlyozott viselkedés  kombinációja teszi rendkívül élvezetessé a vezetését, de csak akkor, ha találunk elegendő teret óriási teljesítménye kiaknázására. 


   Hol is kezdjük ha a le szeretnénk írni, hogy milyen autó a kb. 130000000 forintba kerülő, 740 lóerős, 295 km/h végsebességre képes Lamborghini Aventador 750-4 SV?  Ne csak vezetni akarjuk, nézzük meg alaposan, üljünk is bele, hallgassuk, és szagoljuk is meg!

 

Kezdjük azzal, hogy lassan már jóval több mint négy éve annak, amikor az Aventador először megmutatta magát a világnak.

 

Lamborghini Aventador SV

 

 

 

 Akkoriban 2011-ben az Aventador nem csak fantasztikus megjelenése, vagy villámló 6,5 literes V12-es motorja miatt foglalta el az újságok címlapját. Feltűnést keltett a teljesen szénszálas karosszéria szerkezete, vagy versenyautószerű, nyomórudas, dupla keresztlengőkaros felfüggesztése is.

 

Lamborghini Aventador SV

 

 Körülbelül egy évvel később jelent meg a kivehető tetős Roadster verzió, és hozott újabb jelentős előrelépést. De még a levett tető, és az így még inkább hangsúlyos V12-es motor sem aknázta ki teljesen az Aventador-ban rejtőző pontenciált. Az autó négykerékhajtású, középmotoros váza sokkal nagyobb teljesítményt is képes elviselni, és az egész autó szinte sírt egy könnyítő, javító, gyorsító kezelésért, melyet Super Veloce (SV) néven megszokhattunk már a Sant Agata Bolognese-ből kikerülő típusok esetében, egészen az 1971-es Miurával kezdődően. Most, több mint négy évvel később itt van, az SV, azaz Super Veloce - mely úgy is fordítható, hogy "Extrém Gyors".

 

Lamborghini Aventador SV

 

 Néhány jellemző, amely megkülönbözteti az SV-t a normál kivitelű Aventador-tól. A kívül-belül finomításon átesett 6,5 liter hengerűrtartalmú V12 motor 49 lóerővel többet teljesít, nem kevesebb, mint 740 lóerő összteljesítményt nyújtva. A motor 250 percenkénti fodulattal tovább pörgethető, és könnyebben is veszi a gázt, hála az új változó szelepvezérlésnek, illetve a szintén vadonatúj kipufogó rendszernek.

 

Lamborghini Aventador SV

 

 A hétfokozatú sebességváltó elektronikáját módosítva, még gyorsabb lett a fokozatok közötti váltás, de egyben erőszakosabb is, mint valaha, pedig eddig sem volt gyendéd. Corsa üzemmódban mindössze 50 ezredmásodperc a felfelé váltás időigénye. A Haldex rendszerű összkerékhajtást is áttervezték, hogy nagy terhelésen akár a nyomaték 90 százalékával is terhelhesse az óriási méretű hátsó gumikat.

 

 A menetstabilizáló kikapcsolásával sokkal inkább magunkra maradunk az SV-ben, mint a normál Aventador-ban. Egy kissé nagyobb nyomás a gázpedálon, és az eredeti modelltől eltérően máris durván kitör az autó fara.

 

Lamborghini Aventador SV

 

Talán a legnagyobb előrelépés az SV esetében az új aerodinamikai csomag. Az óriási első spoilerajak, az autó áttervezett alja, az új diffúzor, és a három fokozatban állítható hátsó szárny segítségével az SV, 170 százalékkal több leszorítóerőt termel az "alap" Aventador-hoz képest. 165 km/h sebességnél közel 250 kilogramm terhelés keletkezik, melynek 60 százaléka a hátsó tengelyre nehezedik, az autó farát az úthoz gyökereztetve gyors kanyarokban.

 

Lamborghini Aventador SV

 

A Lamborghini állítása szerint az SV, 150 százalékkal hatékonyabb aerodinamikai szempontból, mint a normál Aventador, ami igen lényeges abból a szempontból, hogy az autó a légellenállás és a leszorítóerő egymáshoz képesti viszonylatában mit produkál. Relatíve egyszerű nagy leszorítóerőt produkálni úgy, hogy nem figyelünk a légellenállás ezzel exponenciális növekedésére.  Az SV esetében szó nincs erről. Az autó formája majdnem annyira letisztult mint a "hétköznapibb" Anentadoré, de mégis jóval nagyobb  leszorítóerőt generál.

 

Lamborghini Aventador SV

 

 

 

 Hogy mennyire komoly autó az Aventador SV ? Annyira, hogy a szénszálas anyagok kiterjedt használatának, illetve a könnyebb kovácsolt felniknek köszönhetően 50 kilogrammal kisebb tömegű, nagyobb szériás testvérénél. Persze nincs az a műszaki adat, mely felkészítheti az embert arra, ami a motor beindítása, majd az autó vezetése után következik.

 

Lamborghini Aventador SV

 

Mozgás közben azonnal jól megkülönböztethető az "alap" Aventador-tól. A gördülés kemény, de nem feszes túlságosan, legalábbis a Barcelona vesrenypályán nem, ahol vezettem. Az új, variálható áttételezésű kormánymű hihetetlenül természetes reakciójúnak hat, és egyben élesebb, illetve pontosabb az alap modellénél. A kipufogó zaja kétszer, ha nem háromszor hangosabb, és egyben elgondolkodtat, hogyan tudta az SV teljesíteni a európai zajtesztet, még úgy is, hogy 2000-res fordulatszám alatt a kipufogó áramlását szabadabbá tevő csappantyúk nem nyitnak.

 

Lamborghini Aventador SV

 

 A Lamborghini Aventador SV-ről alkotott benyomásunkat drámaian befolyásolja, ha alsóbb sebességváltó fokozatokban néhány másodpercig mélyre nyomjuk a gázpedált. A gyorsulás annyira letaglózó és erőszakos második, harmadik, és negyedik fokozatban is, hogy engem is sokkhatásként ér, pedig már vezettem egy pár Aventador-t. A szó szoros értelmében nem annyira képtelen az egyenesekben, mint a LaFerrari, de azt sem lehet mondani, hogy érzésre a maranellói autó legyőzné. Ha hozzávesszük, hogy harmadába kerül, mint a Ferrari, és összesen 600 darabot készítenek belőle a következő két évben, garantálható, hogy az SV közel annyira exkluzív marad, mint  a LaFerrari. Így spekulálva az értéke is rendben van.

 

Lamborghini Aventador SV

 

 A potenciális Lamborghini vásárlók is hasonlóan gondolkozhatnak, mert a gyár karizmatikus elnöke, Stefan Winkelmann szerint virtuálisan már mind a 600 darabot eladták. A legnagyobb piac messze az Egyesült Államok.

 

Egy olyan széles, és nyitott versenypályán mint Barcelona, a Spanyol GP otthona, a legtöbb utcai autó lassúnak hat. Az egyenesek hosszúak, a kanyarok gyorsak, és csak néhány pontja van a pályának, ahol igazán lassítani kell. Az Aventador SV viszont azon kevés autók egyike, mely éppen tökéletesen otthon érzi itt magát.

 

Lamborghini Aventador SV

 

 Felfalja az egyeneseket, mintha nem is lennének, a kanyarokba tökéletesen beleül, köszönhetően részben a Pirelli Corsa gumiabroncsok által biztosított nagyszerű tapadásnak, még kikapcsolt menetstabilizálóval is. Bekapcsolt ESC-vel az óriási erő miatt állandóan beavatkozik a rendszer egy-egy nagyobb gázadásnál.

 

 A mai szupersportautóktól elvárhatóan karbon kerámia féke vannak mind a négy keréknél, és a rendszer által nyújtott érzés, illetve teljesítmény virtuálisan tévedhetetlennek mutatja magát.  Az SV időről-időre gyengülés nélkül lassított minden körben, extrém nagy sebességről is.  Figyelembe véve, hogy az autó tömege vezetővel, folyadékokkal feltöltve 1600 kg feletti, nem mindennapos dolog ez.

 

Lamborghini Aventador SV

 

 De még ez sem annyira letaglózó, mint ahogy szól gyorsítás közben, vagy ahogy kanyarodik. Bárhova megy, szinte mindenki megfordul utána. Nem kérdéses, az SV komoly autó, komoly rajongóknak, és szinte hihetetlen, hogy képességeihez képest milyen könnyedén vezethető. A Lamborghini mérnökei az Aventador extrém gyors kivitelét akarták létrehozni, míg a főnökség ragaszkodott a hétköznapi használhatósághoz, ennek elegyéből született ez a kivételes autó.                 Varga István

 

  1. Műszaki adatok:
  2. 6,5 liter hengerűrtartalom, V12 henger elrendezés, 740 LE/ 690 Nm, 7 fokozatú automata váltó, négykerék hajtás, 0-100 km/h: 2,8 mp

 

Lamborghini Aventador SV

Lamborghini Aventador SV

 

Lamborghini Aventador SV

 

Lamborghini Aventador SV

 

Lamborghini Aventador SV

 

Lamborghini Aventador SV

 

Lamborghini Aventador SV

 

Lamborghini Aventador SV

 

Lamborghini Aventador SV

 

Lamborghini Aventador SV

 

Lamborghini Aventador SV

 

Lamborghini Aventador SV

 

Lamborghini Aventador SV

 

Lamborghini Aventador SV

 

 

Ossza meg!

Vissza: Egyéb autós hírek
címkék:



Autó katalógus

Mazda RX-8 2002-2012.

Ajtók száma:  2+2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4430/1770/1340 mm

Tengelytávolság: 2700 mm
Ülések száma:   4
Hengerelrendezés: 

Kéttárcsás wankel elvű motor  
Bolygódugattyúk száma: 2
Motorbeépítés:   elöl, hosszában

Szívómotor, szekvencionális befecskendezés

Sebességfokozatok száma: 5, vagy 6 kézi 
Kamratérfogat (cm3):   2 x 654 = 1308   
Sűrítési viszony: 10,0:1    
Változó hosszúságú szívócső rendszer
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min): 192 (141)/7000, illetve 231 (170)/8200 
Nyomaték (Nm / 1 min): 220/5000, illetve 211/5500

Gyorsulás 0-100 km/h: 7,2 és 6,4 mp.

Végsebesség: ~223, és ~235 km/h

Több autó