Finomhangolva.
A népszerű Mazda3 kivitelek csúcsmodelljeként az egyediség jeleivel felruházott MPS az autókért rajongó, a zoom-zoom filozófiában hívő embereknek szól, még nagy mennyiségű extráival együtt is. Amennyiben egyek vagyunk ezek közül, akkor szeretni fogjuk, vagy még jobb szóval tisztelni, amit kedvenc autónkkal művelt a Mazda. A tisztelet szót használtam, hiszen a Mazda egy dolgot nem változtatott az autón, mégpedig a teljesítményt. Szerinted több erőre lenne szükség? A Mazda nem ért egyet ezzel.
A Mazda szemszögéből nézve a 263 lóerő 5500-as fordulaton, illetve a nagyon alacsonyan, már 3000-res fordulaton jelentkező 380 Nm hatalmas teljesítmény egy elsőkerékhajtású autónak. Ezzel a teljesítménnyel 0-ról 100km/h sebességre 6,1 másodperc alatt gyorsul fel az autó, mely bárki számára nyilvánvalóvá teszi, hogy a Mazda3 MPS egy nagyon gyors autó.
Megelégedve a lóerőkkel és a nyomatékkal a teljesen új külsőn kívül a Mazda inkább az autó finomítására fordította a figyelmet, illetve arra, hogy még több erőt át lehessen vinni az útra.
A hivatalosan MZR 2,3 DISI Turbónak nevezett erőforrás nagyjából ugyanaz, mint a kifutó modell esetében, 2,3 liter hengerűrtartalmú, soros négyhengeres, közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltős. A motor ellenállhatatlanul húzza az autót, egészen a 250 km/h-nál lekorlátozott végsebességig. Az új típuson immár hatalmas légbeömlőt találunk amotorháztetőna stabilabb hűtési karakterisztika érdekében, de új a beömlő levegő mennyiségi és nyomás kontrollja, mellyel még lineárisabb a nyomaték leadás karakterisztikája.
A hatsebességes, három tengelyes sebességváltóban újragondolták az áttételeket, így a nyomaték jobb kihasználása érdekében másodiktól ötödikig hosszabbak a fokozatok. Automata váltó nem elérhető. A hivatalos fogyasztási adat 100km-re vetítve 11,5 liter városban és 8 liter országúton. A gázok tísztításáról a Mazda új technológiájú (single-acting nanotechnology) katalizátora gondoskodik, mely sokkal kevesebb nemesfém felhasználásával készül. Az új Mazda3 MPS légellenállási együtthatója a megnövelt leszorító erő következtében 0,32 cw.
Az előző Mazda3 MPS kapott néhány kezelhetőségi kritikát az úgynevezett nyomaték kormányzásra, mégpedig, hogy kanyarban gázadásra az autó kifelé tolja az orrát. Ez egyébként általában a legtöbb elsőkerékhajtású autóra jellemző, különösen az ilyen nyomatékos darabokra, mint az MPS (380 Nm. Az MPS esetében a jelenség részben a részlegesen önzáró differenciálműnek lett tulajdonítva (LSD), amit az idei évtől a még erősebb féltengelyekkel próbálnak csökkenteni. ( Ettől függetlenül a Mazda3 MPS sok más konkurensével szemben kanyarban is hatékony erőátvitelre képes, tehát az LSD differenciálmű működik. )
A kezelhetőséget érintő módosításokhoz tartozik, hogy ezentúl szélesebb, 225/40R18 méretű gumiabroncsok vannak az autón, a korábbi 215/45R18 gumik helyett. A gumik megfelelő merevségéhez természetesen a felnik szélessége is módosult, így 7 coll helyett immár 7,5 collosak. A merevebb futómű érdekében a felfüggesztés bekötési elemeit megerősítették, illetve vastagabb lemezeket használnak egyes helyeken, de a nagyobb átmérőjű stabilizátor rudak és erősebb hatású lengéscsillapítók is fokozzák a gördülési merevséget, illetve csökkentik a karosszéria dőlését.
Az autó dinamikájához a fékteljesítmény is hozzátartozik és a Mazda ezt sem hagyta érintetlenül. Bár a tárcsák mérete nem változott - elöl 320 mm, hátul 280 mm -, módosult az négykerekes ABS elektronikus felügyelete és a főfékmunkahenger. Az új Mazda3 MPS 36 kilogrammal nehezebb (elektromos üléssel), mint elődje. Ez nem nagy súlygyarapodás, de az autó így 1472 kg, ami a legnehezebb Mazda3 kivitellé teszi.
Szép, és tartalmas.
A Mazda3 MPS formaterve teljesen új, és jónéhány egyedi részlet különbözteti meg a konszolidáltabb Mazda3 kivitelektől. A motorháztetőn található hatalmas légbeömlő egyike a beazonosítás könnyítő jegyeknek, de ezek közé tartoznak a bi-xenon fényszórók, a kerek ködlámpák, a lökhárítók és a sárvédők eltérő formázása. A kerekek kialakítása szintén a Mazda3 MPS számára van fenntartva, de némi hasonlóság felfedezhető rajtuk az RX-8 R3 kerekeivel. A csomagot a első szakállspoiler, a hátsó szárny, a köszöb légterelők, a LED-es hátsó lámpák és a nagyméretű dupla kipufogóvég teszi teljessé. Összességében az új Mazda3 MPS agresszívebb megjelenésű elődjénél. A színválaszték pirosra, feketére, középezüstre és fehérre korlátozódik, de ez a korlátozott skála egy sportautó esetében megszokott dolog.
Belül a fekete szín dominál, a csak az MPS-re jellemző új egyedi piros minta esetenkénti alkalmazásával. A kormánykerék, az ülések, az ajtóborítások, a váltószoknya és a könyöktámasz bőrborítása piros cérnával van öltve. A kék és piros megvilágítású műszerfalon újdonságként egy LED-es turbónyomás visszajelző is helyet kapott. Igen ízléses és jól átlátható a berendezés, bár nincs hiány visszajelzpőkben, kapcsolókban és gombokban.
A Mazda3 MPS továbbra is csak egy felszereltségi fokozaban rendelhető, de ebben olyan dolgok is benne vannak, melyek még a legjobban felszerelt Mazda3 kivitelekhez sem rendelhetőek. Csak néhány dolgot kiragadva van adaptív első világítás, speciális három üzemmódos interaktív műszerfal világítás, kártyás nyítás-gombos indítás, keréknyomás felügyelet, bőr-szövet ülések, BOSE hangrendszer, műholdas navigációs rendszer..stb.
Menetpróba
Röviden fogalmazva a gyorsulás letaglózó, a nyomatékhegy kormányzási befolyásai eltűntek, a turbó lyuk pedig szinte észrevehetetlen. A fékteljesítmény nagyon jó, nagyon hirtelen visszahozza az autót nagy sebességekről a földre, mindenféle "dráma" nélkül. A sebességváltás nagyon precízen és simán végrehajtható, bár a kettes és négyes nagyon közel van egymáshoz.
Mint ahogy arra számítani lehet, egy 60/40 %-os súlyelosztású elsőkerékhajtású autó esetében van némi alulkormányzottság. Ha túl gyorsan érkeztünk egy kanyarba és a kormányt hiába fordítjuk, vegyük fel a helyes sebességet és ívet, majd az MPS kanyarodik mint a sínautó. Szűk szlalomozás közben azért érezni a nehezebb orrot. A karosszéria dőlése a korábban már említett hardverek (eszközök) és szoftverek (programok) következtében csökkent, de a Mazda3 MPS egy ötajtós alsó középkategóriás karosszériával rendelkező autó, ami azt jelenti, hogy a súlypontja magasabban van, mint mondjuk egy kétüléses roadsteré. Erős fékezéskor a változtatások ellenére alig észrevehetően úsznak a kerekek, bár ez gumikérdés is lehet.
Közúton az élvezetes vezetéshez nem szükséges pörgetni a motort, hiszen hatalmas mennyiségű nyomaték áll rendelkezésünkre. Az autó civilizáltan gördül, a jól beállítható sportülés nagyon jól tart. A kompakt navigációs képernyő jobb mint a semmi, de azért messze van az igazitól. Hasznos, de nem valami nagy méretű, mindegy...van, nem kell venni.
A kipufogóvégekből áradó hang minden körülmények között igen kellemes. Teltebb, mint amit egy soros négyhengerestől várnánk, nem tolakodó, de hangsúlyos.
Jó vétel.
A formaterv nem hat kétséget a Mazda3 MPS képességeit illetően. Igaz nagyon magas a komfortfelszereltsége, de ez nem takarja el valódi személyiségét. Pillanatok alatt képes mozgósítani hatalmas erejét, nem kell egy idő után már fárasztóan keresni a megfelelő fokozatot vagy fordulatszámot a gyors mozgáshoz.
A klubversenyek közönségére gondolva, talán lenne piaca egy lecsupaszított verziónak is, de azért annak a tudata sem rossz, hogy minden csecsebecse benne van az autónkban. A megszúnt Mazda6 MPS -sel szemben, a Mazda3 MPS biztos jövő előtt áll, és amennyiben még nagyobb teljesítményre vágynánk, akad egy-két dolog mellyel növelhetjük azt.
Az új Mazda3 MPS már megrendelhető, az első példányok érkezése 2009. Decemberére várható. Eddigi tapasztalatunra építve, igény esetén a cégünknél megrendelt új MPS-t már eleve futómű, fék, vagy motortuninggal adjuk át, így azok felára az autó vételárába beleszámít, melynek például hitel igénybevétele esetén van jelentősége. varga@mazda-auto.hu
Kommentek
Még nincsnenk hozzászólások.