2017. Október 21. Szombat - Orsolya

MAZDA RX-8 turbósítás.

MAZDA RX-8 turbósítás.

A Mazda RX-8 tulajdonosok nagy részének elképzeléseiben szerepel az autó további izmosítása, mondjuk egy utólagos turbósítással. Ez egyrészről olyan elődök, mint a híres turbós Mazda RX-7 kivitelek érthető is, illetve a wankelmotor viszonylag kockázatmentes tuningolhatósága is közrejátszhat ebben. Cégünknél kivitelezhető a Renesis turbófeltöltővel ellátása, melynek egyik példája az alábbiakban olvasható.


 Kiaknázható teljesítmény.

 Cégünk, az Autó-Expanzió Kft a legelérhetőbb áron, több más turbószett mellett, a már bizonyított  Greddy turbó szettet kínálja. Ebben a készletben szinte minden, a beépítéshez és azonnali használhatósághoz szükséges, jó minőségű és kipróbált alkatrész benne van. A szett nagyon jól érezhető javulást eredményez az egyébként sem lassú Mazda RX-8 menetteljesítményében, így végső lépésnek is megfelelhet a nagyobb igényűek számára is, de kiindulási alapnak is tökéletes a legelszántabbaknak. A szett ára a cikk megírásának pillanatában 1.199.900,-Ft, melyben a beszerelési költség, és az egyéb szükséges anyagok is benne vannak.A Mazda RX-8 és a turbó szett.

 A viszonylag kis működési nyomásra szabályzott turbós készlet által biztosított  teljesítménynövekedés nem terheli meg túlságosan a Mazda RX-8 forgódugattyús REnesis erőforrását, és az autó túlterheléssel szembeni nagy tartalékokkal rendelkező mechanikai alkatrészeit, erőátviteli rendszerét és karosszériáját sem.  A nagyobb teljesítményű 6 beömlő nyílásos Renesis-hez tervezett feltöltő készlet a gyárilag 231 lóerős erőforrás teljesítményét 8000-res főtengely fordulat mellett 297.7 lóerőre emeli, a nyomaték maximum pedig 211Nm-ről, 281 Nm/5600-ra emelkedik. Az ábrán a 2 jelzésű görbék jelzik a turbósítás utáni értékeket.A teljesítmény diagram. Fent a nyomatékgörbe, ami jól mutatja a wankelmotor egyenletes teljesítményleadását, lent pedig a kW görbe.

 Első lépések. 

 Beszerelés előtt mindenképpen meg kell győződnünk róla, hogy nincs-e már valamilyen teljesítménynövelő chip beszerelve az autóba, mivel az belezavarhat a turbósítás folyamán a gyári ECU-ra "felfűzött" számítógép (e-manage) által módosított adatokba. A beszerelés megkezdése előtt el kell távolítanunk a  motor, illetve az akkumulátor fedelét, majd ki kell szerelni az akkumulátort és annak a tartóját. Amikor ezzel végeztünk, leeresztjük a motorolajat, kiszereljünk az első rugótorony keresztmerevítőt, a légszűrőházat, illetve a szívórendszer egy részét. Amikor mindez kész, következhet az RX-8 megemelése és az alsó védőlemez, a doblemezek, illetve a lökhárító borítás eltávolítása. Ezzel még nincs vége, mivel az első stabilizátort, a levegőpumpát és annak tartozékait is kiszereljük. A kardánalagút első keresztmerevítője és a katalizátor sem maradhat a helyén, de az egyik motortartó bak, illetve emiatt az erőforrás kitámasztása sem maradhat ki a turbószett beszerelésének megkezdése előtti felkészítésből.     Csoportkép a Mazda RX-8 turbó készlet fontosabb alkatrészeiről

Lépésről-lépésre

 A turbó kompresszor és a kipufogó leömlő öntvény környezetében a beszerelés után jelentősen megnővekedhet a hőkibocsájtás, így a beszerelés első lépéseként a tűzfal gyári hővédelmének illeszkedését ellenőrizzük, illetve a turbó készletben található további hővédő szalagokat el kell helyeznünk a kipufogóöntvény környezetében és a tűzfalon. KezdjükA turbótöltő olajellátásáért felelős alkatrészek egy része. (Mazda RX-8) el a beszerelést!  A feltöltő olajellátásával indítunk, melyet a szettben található T elágazással, illetve az acélsodronyos olajvezetékkel oldunk meg. A rotorház megfelelő gyári helyére  rögzített "olajforrás" másik  végét majd egy későbbi időpontban  csatlakoztatjuk a turbóhoz. A következő lépésként rögtön a főhőst, azaz a turbófeltöltőt  vesszük kézbe. Eltávolítjuk róla a szabályzó szelepet, illetve előkészítjük rajta az olajvisszafolyó cső rögzítését. A turbó után az új kipufogó öntvény következik, melybe a turbó rögzítéséhez szükséges tőcsavarokat, melyeket a készletben elhelyezett a gyártó, először bele kell Helyére kerül a kipufogóöntvény és a turbótöltő.csavarni. Amikor ezzel elkészültünk, a turbót és az ötvényt kézbe véve a  helyükre tesszük őket. Ennél a lépésnél a helyszűke miatt szigorúan ragaszkodni kell a megfelelő mozdulatsorhoz és sorrendhez. A kipufogóöntvény rögzítéséhez minden esetben új gyári sortömítést alkalmazunk. Az első lépésként beszerelt olajellátó vezeték végét csak ekkor csatlakoztatjuk a turbótöltőnkhöz. Ennél pontnál a készletben található tömítésével és csavarjaival rögzítjük a turbót a kipufogó öntvényen. Ezt követően visszarakhatjuk a helyére az előzőleg útban lévő és emiatt kiszerelt motortartó bakot is.

 A következő lépésként a turbó csapágyazásától az olajteknőbe visszafolyó motorolajról kell "gondoskodnunk". Ezt részben szintén a szettben található csővel és pipákkal oldjuk megA képen látható a turbóra szerelt . Azért részben, mert az olajteknőbe becsatlakozásnál nem az egyszerűbb olajleeresztő csavar adapteres megoldást alkalmazzuk, hanem a jobb olajkeringés érdekében  csőcsonkot helyezünk el az olajteknő magasabb pontján és erre kerül majd a turbótól jövő olajvisszafolyó cső. A turbó és az olajteknő közötti szakaszon a biztonság érdekében hővédő borítással is ellátjuk  ezt az olajcsövet. Az olajcső után a turbó levegőnyomó oldalára rászereljük a készlet ide való 50 mm átmérőjű alumínium csövét, illetve visszaszereljük az előzetesen leszerelt szabályzó Az intecooler a helyére kerül, a vízhűtő és a klímahűtő előtt.szelepet a turbótöltőre. Miután ezzel végeztünk, tovább indulunk a levegőnyomó ágon, azaz a kompresszor ágon és következhet a töltőlevegő hűtő (intercooler) beszerelése. Ehhez először el kell helyezni az intercooler tartóelemeit, illetve  módosítani kell egy kicsit az egyik hőmérséklet szenzor helyzetén. A konzolokra ezután rákerülhet a levegőhűtő, amihez  két újabb 50 mm átmérőjű alumínium cső és szilikon tömlő felhasználásával csatlakoztatjuk a turbókompresszorra már rászerelt nyomóoldali alu csövet. AA fojtószelepházba visszavezetett nyomócső. töltőlevegő hűtőbe ezzel ugye "bekerült" a kompresszor által nyomott levegő, de azt a hűtő másik végétől tovább kell "küldeni" a fojtószelepig. Újabb három, immár 60 mm, illetve 80mm átmérőjű alumínium csövekre és az ehhez szükséges szilikon tömlőkre, bilincsekre van szükség, melyeket természetesen a beszerelő készletben megtalálunk. Ezen alkatrészek beszerelése után lezártnak tekinthetjük a nyomóoldali ágat, így a korábban kiszerelt első stabilizátort visszaszerelhetjük a helyére. Következhet a turbószettben található Airinx légszűrő elhelyezése a szívóoldalon.

Az eredeti légszűrőház zajcsökkentő részéből ehhez egy részt el kell távolítani. Ezt követő lépésként szétszereljük az Airinx szűrőt, majd csatlakoztatjuk a csőcsonkot a szétszerelt szűrőház talprészére és újra összeszereljük a házat. Az eredeti légmennyiségmérőt le kell szerelnünk a Mazda RX-8 gyári légszűrőházáról, majd elő kell vennünk a szettben található új légtömegmérő adaptert és erre szereljük rá az egységet. Az olajadagoló pumpa (ez a pumpa felelős a forgódugattyúk éltömítéseinek kenéséért) levegőcsövét ezután csatlakoztatjuk a légszűrő után következő 80-60mm-es szívócsőhöz, illetve a "Jet Levegő-Üzemanyag Keverés" rendszer csövét az Airinx házához, a szett 9mm átmérőjő gumicsövével. A motorolaj betöltő csonkba érkező kartergáz csövet át kell A levegőpumpa csöve.helyeznünk az Airinx szűrő utáni szivócsövön kialakított csonkra. Következő lépésként a Greddy készletben található  levegőpumpa csövet rá kell szerelnünk a gyári levegő szabályző szelepre, majd az eredeti helyére visszaszerelt szeleptől hátra kell vezetnünk ideiglenesen. Addig itt is marad a levegőben lógva, amíg fel nem szereljük az immár az oxigén szenzorral összeszerelt leömlő részt a turbófeltöltőre. Amikor ezzel elkészültünk, összedughatjuk a szenzor csatlakozóját. Most újra kézbe vesszük a levegőpumpa csövét, és csatlakoztatjuk a leömlő részhez. Figyelni kell, hogy úgy helyezzük el a levegőcsövet, hogy az ne érjen hozzá a turbóházhoz! Ide tartózó lépés még, hogy a beszerelő készletben található adapter segítségével ezután a váltóházhoz is rögzítjük a leömlő részt. Folytatásként a korábban leszerelt katalizátort visszaszereljük, majd ugyanezt tesszük a kipufogóval és az alsó keresztmerevítővel is.Cégünk munkatársai éppen a kipufogó visszaszerelésén dolgoznak.(Mazda RX-8)  

 Ezután a levegőpumpa szívócsövét befedjük a szettben található védőburkolattal, majd csatlakoztatjuk a levegő szabályzó szelephez. Lépjünk ezután tovább és következhet a szett számítógépének (e-manage) "ráfűzése" a Mazda RX-8 gyári elektronikájára.A bűvös e-manage, mely a Mazda RX-8 gyári vezérlési adatait írja felül a turbó alkalmazásához szükséges mértékben. 

 Kezdetnek a tűzfalon, az ablakmosó tartálya mögötti részen a vezetékelés egy részének számára furatot kell készítenünk, amibe utána gumi átvezetőt helyezzünk, hogy óvjuk a később itt átvezetett e-manage kábelt a sérülésektől. Az eredetileg a gyári légszűrőházon találhatóA Mazda RX-8 turbó és az aktuátor. VFAD szabályzóhoz tartozó vákum vezetéket  a turbó szettben található nyomásszenzorhoz csatlakoztatjuk, majd kábelezését a komputerhez vezetjük, hiszen az fontos adatokat szállít hozzá, a működés szabályzásához. Következő lépésként a szívóöntvény gumidugóját kicseréljük egy csőcsonkra, és egy vákumcsővel összekötjük a turbó vezérlő szeleppel.  Ezzel újabb fordulóponthoz érkeztünk, hiszen  a rendszer tulajdonképpen készen van, már csak össze kell raknunk az autót. Kezdésként a sárvédő dobbetéteket az intercoolerhez vezető kompressziós csövek miatt néhány helyen ki kell vágni, mielőtt visszaszereljük azokat. A lökhárító burkolat visszaszerelése csak ezután következhet. 

 Indítás előtt.

 A motor indítása előtt azért még van néhány fontos dolog. 1. Az akkumulátor tartó doboz és az akkumulátor visszaszerelése, egyenlőre csak a pozitív saru csatlakoztatásával. 2. Az első toronymerevítő visszaszerelése. 3. Motorolajjal feltöltés. A turbósítás után, az esetenkénti nagyobb hőterhelés miatt javasoljuk 40-es melegoldali jelzésű olaj használatát, de ezt is inkább csak azoknak, akik folyamatosan kiahsználják az autó képességeit.  Ennél vastagabb olajat az eddigi tapasztalatok alapján nem javaslunk, mivel a nagyobb "sűrűség", többek között a Renesis mechanikai jellemzői miatt, kismértékű teljesítményvesztést és nem kívánatos további hőtermelést okozhat. A Renesis átlagos és maximális mérhető olajnyomását is megemeljük a turbó beszerelése után, mely így a megnövekedett teljesítményhez igazítja a kenés (hűtés-olajzás) hatásfokát. A motorolajjal, annak cseréjével, illetve szintjének ellenőrzésével kapcsolatosan a beszerelés után részletesen ismertetjük ügyfeleinkkel az általunk  fontosnak vélt tudnivalókat.A Mazda RX-8 turbó nagyméretű töltőlevegő hűtője.

4. Gyújtásráadás után ellenőrizzük, hogy az e-manage "ACTIVE" ledje zölden világít-e. 5. Az ECM biztosíték kivétele után, addig indítózunk, amíg az olajnyomáslámpa kialszik. Erre azért van szükség, hogy a motor későbbi beindítása utáni pillanatokban, nehogy szárazon forogjon a turbó csapágyazása. Amennyiben nincs sehol olajszivárgás, a biztosíték visszatétele után következhet a motor beindítása. 6. Alapjáraton járni hagyjuk a motort, újra ellenőrizzük a csatlakozásokat, nincs-e valahol szivárgás. 7. Mindent rendben találva, visszaszerelhetjük az alsó védőburkolatot. 8.  A motor bemelegedése után ellenőrizzük a szabályzó szelep beállítását, hogy a maximális turbónyomás ne léphesse túl a 0.45 bar-t. Ez az a nyomásérték, mellyel még szavatolható a Mazda RX-8 Renesis wankel erőforrásának hosszútávú problémamentes működése. Ide tartozik még, hogy az e-manage "gyári" beállításainak utólagos módosítása, akár a gyári komputer (ECU) tönkremenetelét is okozhatja, amire természetesen felhívjuk ügyfeleink figyelmét az autó átadása előtt.  Varga István (209577080)Miért ne tennénk még gyorsabbá, az amúgy sem lassú Mazda RX-8 sportautónkat? Ennek megoldásában az Autó-Expanzió Kft. segít.

 További felvilágosítás, megrendelés, szervízre bejelentkezés: varga@mazda-auto.hu. Telefon: 66/430-585 A Renesis wankel-t, vagy a Mazda forgódugattyús motorjait részletesebben megismerni kívánóknak ajánljuk korábbi cikkeinket: RENESIS, Mazda Wankel Történelem 1.,  Renesis fejlesztés

Ossza meg!

Vissza: Mazda tuning
címkék:

Kommentek

M.Gergő | 2009-07-02 06:09 Válasz erre

Valakinek nincs értéke mennyi lesz így a 100as tempo elérése időben?:)

smate1990 | 2009-06-15 16:49 Válasz erre

Én csak most világosodtam meg... 1,3-as motorból 190 LE turbo nélkül alapból is rideg xD Nem is tudtam :D

1

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Lamborghini Countach QV 1985-1988.

Ajtók száma:  2
Ülések száma: 2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4170, 2000, 1070 mm

Tengelytávolság: 2500 mm

Hasmagasság: 105 mm
Hengerek:  12 henger V alakban 60°

Szelepek száma: 48 
Motorbeépítés:  hátsó tengely előtt hosszában

Szívómotor, karburátorok. (néhány késői USA verzió befecskendezővel) 

Lökettérfogat (cm3):   5167

Furatxlöket (mm): 85,5x75 mm  
Sűrítési viszony: 9,5:1    
Teljesítmény (LE/ 1 min): 455 /7000 
Nyomaték (Nm / 1 min): 501/5200

Sebességfokozatok száma: 5

Hátsókerékhajtás

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,8 mp.

Gyártott darabszám: 610

Végsebesség: ~295-310 km/h

Több autó