2024. Március 29. Péntek - Gedeon

2011.09.18.

Mazda tuning

Hideg levegő szívás.

Mazda3 MPS

Az autók gyári szívórendszerének megtervezésekor a mérnökök több más rendszerhez hasonlóan szintén kompromisszumot kötnek. A beszívott levegő által keltett zaj nem lehet hangos, hideg időben fel kell melegítenie a légáramot, és eső vagy hó sem kerülhet a szívócsőbe. Ezek a rendszerek jól működnek, de legtöbb esetben a motor teljesítményének kihasználása terén kompromisszumos megoldásnak számítanak.


Jó lenne de... 

Gyakori lépés sportlégszűrők alkalmazása a gyári szűrő kiváltásával, melyeknek kisebb a légáramlással szembeni ellenállásuk, de még elvileg jól megszűrik a beszívott levegőt. Ezeknek létezik úgynevezett direkt szűrő (lásd lenti képen)típusa, de az eredeti légszűrőházba helyezhető kivitele is. Ez utóbbi nem növeli a szívászajt. Mégis, az igazi megoldás nagyobb felületű levegőszűrő lenne, melynek lassabban csökkenne az áteresztő képessége koszolódás során. Ilyeneket alkalmaznak például a sivatagi rally versenyautókon, de közúti autóinkban ez gyakorlatilag kivitelezhetetlen.

Direkt szűrő. 

Több oxigén = nagyobb teljesítmény. 

 A veszteségek nélküli levegőszívás mellett szintén előnyökkel jár, ha hidegebb levegő beszívását segítjük elő megfelelő szívócső elvezetéssel, motorunk légszűrőháza előtt. Nagyságrendileg minden egyes 5 Celsius fokos beszívott levegő hőmérséklet csökkentés, egy százaléknyi teljesítmény növekedést segít elő. Zsúfoltabb motorterű autókban - manapság melyik nem ilyen -, nem ritka a 70-80 fokos hőmérséklet a motorháztető alatt, így még 35 Celsius fokos kánikulában is érezhető teljesítmény növekedést okoz a kinti levegő közvetlenebb beírányítása a légszűrőházba.

Csak avatott szemek ismerik fel a Mazda RX-7 FD alapokat.

Nem túlságosan alacsony, kevésbé sportos "fekvésű" autók esetében kívülről szinte láthatatlanul, szívócsövet lehet például a lökhárító alá elhelyezni, mely flexibilis csövekkel a légszűrőházig vezethető. Ez egy igen működőképes megoldást eredményezhet, de azért vannak hátulütői is, hiszen az útfelülethez közelebbi helyről még több por kerülhet a levegőszűrőbe, így gyakrabban kell azt cserélni. (..vagy vegyük el a gázt porfelhőben! :-) )

Mazda 323 Sedan.

A hideg levegő szívásának másik ismert megoldása, hogy a szélvédő előtti rács kivágásával tesszük lehetővé a szívónyílás elhelyezését. A szélvédő alsó része egy természetes nagynyomású levegő forrás, hiszen a légáramlat innen indul felfelé a döntött szélvédőn, ami nyomást okoz a szélvédő tövében.  Ebből kiindulva ez egy szintén igen hatásos megoldás, hogy hideg levegőhöz juttassuk motorunkat, hiszen még torlónyomás (RAM-AIR) is keletkezik. Viszont innen általában még problémásabb a megfelelő csövek elvezetése a légszűrőházig. Sokan inkább a motorháztetőn, annak kivágásával helyeznek el légbeömlő idomot, ami szintén nem rossz, de a feltűnést kerülni akaró tuningolóknak, nem biztos, hogy megfelel ez a módszer. A lenti képen látható RX-7-esen egy diszkrétebb motorháztető nyílást láthatunk.

Hideg levegő szívás a motorháztetőn, közel a szélvédő aljához.

Módosított levegőszívó rendszerek építése során mindenképpen el kell kerülni, hogy víz kerülhessen a motorba . A gyári szívórendszerek esetében ez tökéletesen meg van oldva. Ha a motor működése közben víz kerül a szívócsőbe, az nagyon komoly meghibásodásokhoz vezethet. Akár elhajolhat a hajtókar, eltörhet a dugattyú, így még teljes motorcsere is lehet a következmény! 

Nem minden időben!

 Mazda3.Ebből következően utángyártott rendszerek esetében nem árt a fokozott figyelem ha esős időben vezetünk. A legtöbb rendszer jól ilyenkor is jól működik, de lehet, hogy felhőszakadásban jobb megállni az autóval. A széria állapotú autókra veszélytelen tócsák is gondot okozhatnak egy módosított autónak. A felfröccsenő víz könnyedén bejuthat motorunkba.

A túl hideg sem jó!

 Meglepő lehet, de a túlságosan hideg idő is problémás lehet, egy módosított autónak. Ha a motorba kerülő levegő túlságosan hideg, a motor dadoghat, hezitálhat gázadáskor, akár a folytószelep is lefagyhat.  Ezért télen érdemes visszaszerelni a gyári szívórendszert, vagy csak jó időben vezessük autónkat!

Láthatjuk, hogy nem csak a gyári szívórendszerek, hanem a tuning megoldások is kompromisszumot igényelnek. A gyári rendszerek feláldoznak néhány lóerőt az általános használhatóság oltárán, míg a tuning rendszerek a nagyobb teljesítményért feladják a minden időben használhatóságot. Ez rendben is van így, csak az átalakítás megkezdése előtt legyünk tisztában a korlátokkal!          VI

Ossza meg!

Vissza: Mazda tuning
címkék:



Autó katalógus

Ferrari 288 GTO 1984

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4225, 1850, 1150 mm

Tengelytávolság: 2450 mm

Hasmagasság: 120 mm

Saját tömeg: 1160 kg
Hengerelrendezés: 8 henger V alakban 90 fok

Szelepek száma: 32

Furat/löket: 80 / 71 mm

Sűrítési viszony: 7,6:1

Turbófeltöltő: 2 db IHI turbó, 2 db levegő-levegő köztes hűtő   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt

Benzin befecskendezés

Sebességfokozatok száma: 5 
Lökettérfogat (cm3):     2855     
Szelepvezérlés típusa:   Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):     400(294,6)/ 7000
Nyomaték (Nm / 1 min):     496/ 3800

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,8

Végsebesség: 305 km/h

Több autó