Cadillac Eldorado (egri túra).

2017. Július 28. Péntek - Szabolcs

2013.07.19.

Blog

Cadillac Eldorado (egri túra).

Cadillac Eldorado (egri járat).

Forrás: Varga István

  Gyerekként a San Francisco Utcáin, vagy Starsky és Hutch sorozatok vonzerejét számomra elsősorban az abban látható „amerikai autók" jelentették. Rajongtam az óriási, szögletes formájú cirkálókért (is). Az évek folyamán ez a fajta rajongás más konstrukciók irányába fordult, ezért hirtelen nem is tudtam hogyan viszonyulni a helyzethez amikor kiderült, hogy Egerből Békéscsabára kell hoznom egy 1975-ös Cadillac Eldorado Convertible-t. A saját kerekein.


New-York - Békéscsaba. 

 

Az autó tulajdonosa, Laci, két évvel ezelőtt hozatta be az ebay-en keresztül vásárolt autót az USA-ból, melynek megérkezése után derült ki, hogy nem teljesen az eladó által leírt állapotban van. De mindez nem jelentett olyan komoly negatív hatást a lelkesedésre, mint az, amikor Laci bátyám kíváncsiskodó tekintetek kereszttüzében nem tudott felállni az alvázmosó rámpa emelkedőjére az autóval. Ne vezetéstechnikai problémára gondoljanak, az automata váltó adta fel a harcot! Ezt követően közel két évig állt az autó.
 
 De ez már múlt idő, hiszen az Eldorado elkerült egy egri autószerelő műhelybe, ahol vállalták a háromfokozatú automata javítását. A váltó elkészülte után a próbaúton (pár méter után) a műhely előtti utcában eltört az egyik féltengely (ez a Cadillac elsőkerék hajtású)  így még azt is ki kellett cserélni.. Itt kerültem én a történetbe, amikor jött a hír, hogy kész az autó, és el lehet hozni Egerből. Meggyőző készségem csődöt mondott, nem sikerült Lacit lebeszélni arról, hogy az autó első (!!!) próbaútja két évnyi állás, és ki tudja milyen amerikai előélet után ne rögtön egy 200 km-es út legyen, így maradt a kaland. Fel voltam készülve egy hosszú napra!
 
Cadillac Eldorado
Nem a két László feje tartja a kb. 50 kilós motorháztetőt, hanem két rugó.
 
 Fél kilenc körül érkeztünk meg Csanádi László egri műhelyébe, ahol mint kiderült, van még egy-két gubanc az autó motorterében is  - konkrétan a vákuumcsövek rengetegében - , mert például korábban egy kartergázcső is vákuumcsőnek lett nézve, de annak helyretételével is hiányos még a rendszer. „Mindegy, majd esetleg én keresek otthon vákuumcső térképet az interneten” kijelentéssel zártuk le a témát, én pedig reménykedtem, hogy a 8 darab egyenként 1025 cm3 (!!!) lökettérfogatú henger nem éppen optimális keverék-képzéssel, és előgyújtás szabályzással is hazaviszi az autót. A 8200 cm3-es karburátoros V8-as fogyasztása persze így még inkább megjósolhatatlan volt. (Ha minden igaz, azóta sem készült a világon ennél nagyobb személyautó motor.) Ezért is aggódtam, hogy a benzinszintjelző nulla állásában meddig járatjuk még a motort a műhely előtt, hiszen egy közeli benzinkútig is el kellene jutni Egerben. „Nem baj, hoztam kannában benzint”-hangzott a válasz Lacitól. Ez megnyugtatott (.?), de azért felsejlett előttem a kép, ahogy az egri belváros négysávosán két alak egy öt méter hetvenes Caddy Eldorado-ba 5 literes műanyag kannából önti a benzint, indítózgat, majd esetleg jön a lemerült akksi fázis...és toljuk a Cadillac-et.? Nem így szeretnék a videó megosztó oldalra felkerülni.
 
Cadillac Eldorado
A hatalmas kerek légszűrőház a helyére kerül. Sajnos nem minden vákuumcső
helye, és funkciója lett megtalálva.
 
 Csanádi mester tekintetéből semmi jót nem lehetett kiolvasni, amikor megtudta, hogy saját „lábán” viszem haza az autót. Ráadásul, hogy fokozza a hangulatot útravalóul ellátott néhány jótanáccsal, „Szerintem ne menj gyorsan, mert lejjebb kellett engednünk az elejét, és nehogy lekoppanjon a motor, ha beleng az autó! A kormányzással is vigyázz, mert a segédirányítónak van egy kis lógása!
 
Cadillac Eldorado
A kis műhelyben kijavították a három fokozatú automata váltómű hibáját.
 
Ha a mester tudta volna, hogy korábban nem egyszer 2,5 tonnával túlterhelt (már elévült), 20 percnyi kormány holtjátékos Nysa-val „gyakoroltam” Békéscsaba-Budapest között a „Nyomvályús úton hogyan menjünk egyenesen?” feladatot! Bár ez jó pár évvel ezelőtt történt, azért utóbbi tanácsa nem okozott ijedtséget. Az előbbi viszont, figyelembe véve a 8200 cm3-es öntöttvas V8-as tömegét, egy kicsit. De ez a nap erre volt szánva, így ha kell, lassan megyünk. Én, és a Cadillac Eldorado, mert Laci egy Mondeóval követ bennünket.
 
Cadillac Eldorado
Erről nem lehet eleget beszélgetni. (De mikor indulunk már?)
 
 A próbarendszám elhelyezése is fejtörést okozott, mivel a tanksapka az eredeti felhajtható rendszám alatt van, de a P rendszám nem fér el az erre kitalált mélyedésben. Még egy izzócsere, és helyet foglalhattam az első kanapén. A kétpontos deréköv becsatolva, és indulás. A V8-as bugyborékolását alig hallani, fordulatszámmérő nincs, így csak vakon bízom a szerkezetben, mindenesetre haladunk. Irány az első benzinkút! Nem tudom milyen megfontolásból, de Laci bátyám kerek 23 litert tankol a porszáraz 102 literes tankba. Figyelembe véve az előttünk álló majdnem 200 km-t, kissé optimista hozzáállás – a leírások alapján a Cadillac gyári állapotában is 25l/100km körül fogyaszt -, vagy tud valamit, amit én nem (erről a cikk végén). Mindegy, az én dolgom ma nem az, hogy kérdezzek, hanem hazavigyem az autót!
 
 
 
 A Egerben megtett első pár kilométeren kiderült, hogy a 2027 mm széles, és több mint 3 méteres tengelytáv következtében busznyi fordulókörű Cadillac Eldorado-t nem magyar városi utakra tervezték, de végül is a buszokat is vezetik valakik, ezért minden csak felfogás kérdése. Azért a négysávoson a reggeli csúcson megelevenedtek a Nysa-s emlékek, így nem csak a légkondícionáló, illetve a szellőzőrendszer műkődésképtelensége miatt volt melegem. A tűző napsütésben nem akartam rásülni a bőrülésre, így csukott tető mellett döntöttem, és az elektromosan kezelhető kis hátsó sarokablakok leengedésével próbáltam huzatmentes légmozgást elődézni, több-kevesebb sikerrel.
 
 A város határában az utolsó piros lámpánál fékezéskor leáll a V8-as. Na ez miért történt, váltóhiba? Ilyen hamar? Szerencsére a kissé bágyadtan tekerő önindító segítségével újraindul az óriási motor, és az út folyamán többet ez a hiba nem fordult elő, de azért indításnak, így az út elején nem volt rossz. Ilyenkor ugyanis műszaki emberben sorban jönnek a gondolatok, hogy vajon a benzintankban, a csövekben 38 év alatt mennyi üledék keletkezett, mely esetleg a karburátorban landol, vagy a gyújtásrendszerrel foglakozott-e valaki az elmúlt két éves állás folyamán? 
 
Elvis Presley Cadillac Eldorado-ja.  
 
Elvis Presley-nek is volt egy 1976-os Eldorado-ja, melyet az 1976. Január 14-i denveri show-ja után vásárolt egy helyi kereskedőnél. Ezt az autót egyfajta vakációs autóként tartotta Denverben. A pletykák szerint aznap este további Cadillac-eket vásárolt a testőrségét ellátó két rendőrnek, barátnőjének, és másoknak. Amikor egy helyi riporter így poénkodott a sztorin : " Ha ezt az Elvist nézed, igazán jól jönne egy autó is."-, és Elvis tudomást szerzett róla, neki is küldetett egy autót. 
 
 
     
Cadillac Eldorado
Vonalzóval megrajzolt komoly tekintet, olyan az orra, mint egy műemlék. Nem súlytakarékos, rossz helykihasználású, borzasztó hatásfokú, de abszolút egyéniség, mellyel minden megtett méter egy letűnt autóépítési korszak ünneplése. 
 
Az országútra kiérve már egyáltalán nem zavaró az autó mérete, és bár ez nem az a fajta végtelen országút, mint a 66-os, az autó határozottan hatással van az ember személyiségére. A méretéhez képest meglepő módon ebben a szériában „csak” 192 lóerős 8,2 literes V8-as valahol kicsivel alapjárat fölött dolgozik, és a már 2000-res (!!!) fordulaton jelentkező 488 Nm maximális nyomatékból kezeli az adódó előzési helyzeteket. Ebben a 2400 kg-os saját  tömege sem akadályozza meg. Napjaink teljesítmény / liter hajhászásában azért nem semmi a Caddy 23,4 LE/1000 cm3 értéke.
(Korábban ez a motor akár 400 lóerőt, és 746 Nm-t tudott az Eldorado egyes típuselődeiben, de az emissziós normák már akkor is korlátozásra késztették a gyártókat, mely egyéb eszközök híján a teljesítmény csökkentésében jelentkezett.)
 
Cadillac Eldorado
Útravaló a kanapé előtt. Időutazás élőben, és nem a TV-ben!!!
 
  Túl sokat nem kellett előznöm az 50-55 mérföldes tempómmal (80-90 km/h), de az út minőségét figyelembe véve gyakran még ezt a tempót is erőltetettnek éreztem. (Az RX-el valószínűleg forgalmi akadály lettem volna ezen a szakaszon, annyira lassan mentem volna.). A rossz utat a kb.100 kilós ajtók súlya alatt megfáradt ajtózsanérok még kellemetlenebbé tették, az ajtók állandó zörgését okozva. Egyébként itt kell megjegyeznem, hogy a közhiedelemmel ellentétben egyáltalán nem limbó hintó a Cadillac, a motorblokk aszfalthoz koppanásától sem kellett tartani. Kizárólag a hosszú úthullámokon hajlamos belengésre, egyébként inkább ráz. Ezt valószínűleg a hatalmas tömeg okán alkalmazott nagyon erős rugók, nehéz kerekek, és az ehhez párosított viszonylag kis rugóút okozza. Jó úton viszont igazi élvezet a hajó terelgetése!
 
Cadillac Eldorado
Cadillac embléma, mint célkereszt a kétméteres motorháztető végében. Ezen a képen nem látszik, de a sárvédők felső élén található nyílásokon át üvegszálas technika segítségével nyomon követhetjük, hogy működik-e a fényszóró, illetve az indexek. 38 éve így figyelmeztettek a kiégett izzókra. 
 
 
Cadillac Eldorado
 
 A 23 liter benzin kevesebb mint 100 km-ig bírta, így eljött a második tankolás ideje. Bár az út felén már túl voltunk, most jóval több üzemanyag került a tankba.  Rövid beszélgetés a gyorsan összegyűlt "közönséggel", majd indulás. Tankolás után a karburátoros autókra jellemzően a sok benzingőztől kissé nehezebben indult be a hatalmas V8-as, de ebben a továbbra is kissé alacsonynak tűnő indítási fordulatszám is szerepet játszhatott.
 
Cadillac Eldorado
A közel negyvenéves autó érzelmi hatással van vezetőjére. Ehhez még végtelen amerikai kukoricaföldek sem kellenek, jó a magyar is.  
 
 
 Végül rendben hazaértünk, minden különösebb esemény nélkül, bár mihez képest eseménytelenül? Az autó megjelenése önmagában eseményszerű, bármerre jártunk, mindenhol (heves) reakciót vált ki az emberekben. A 23 liter titka is ez lehetett. Több megállás, több csodáló, és több beszélgetés. Jobb, mint egy garázsban porosodni! Békéscsaba határában a tetőt is lenyitottam, hogy teljes legyen az élmény. Nem búcsúztam el az Eldoradó-tól, mert a közeljövőben a veterán vizsga miatt még találkozunk.       Varga István
 
Cadillac Eldorado
 
Tájidegen test a Navigáció egy 1975-ös autóban. Jó nagy hamutartó, valószínűleg a szivarozó Jockey-kra gondolva.
 
Cadillac Eldorado
 
Manapság valódi fém gombokat csak szuperexkluzív autókban találunk, de a szörnyűséges mű faelemekre, és sok műanyagra nincs magyarázat egy Cadillacben.
 
Cadillac Eldorado
 
A fékpedál mindkét lábbal kényelmesen kezelhető. A pedálok gumiborítása 38 év után is jó állapotú. (A sarkam véletlenül van éppen a Cadillac emblémán.)
 
Cadillac Eldorado
 
Balra a tető nyitó-záró gombja, jobbra az elektromos antenna fel-le gombja.
 
Cadillac Eldorado
 
Balra a világítás babérkoszorús valódi fém gombja, középen a jelenleg még nem működő fűtés-szellőzés-klíma központ, jobbra a tempomat. A hőmérséklet természetesen Fahrenheit fokokban. Észrevették? Automata klíma 1975-ben.
 
Cadillac Eldorado
 
Így is meg lehet oldani az ablak- törlés, mosás kezelését. Szakaszos törlés is van.
 
 
Cadillac Eldorado

Lenyitott tetővel az igazi, mint egy szobor a kocsibejáron. Itt már otthon.

 
Cadillac Eldorado
 

Ossza meg!

Vissza: Blog
címkék:



Autó katalógus

Ferrari 288 GTO 1984

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4225, 1850, 1150 mm

Tengelytávolság: 2450 mm

Hasmagasság: 120 mm

Saját tömeg: 1160 kg
Hengerelrendezés: 8 henger V alakban 90 fok

Szelepek száma: 32

Furat/löket: 80 / 71 mm

Sűrítési viszony: 7,6:1

Turbófeltöltő: 2 db IHI turbó, 2 db levegő-levegő köztes hűtő   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt

Benzin befecskendezés

Sebességfokozatok száma: 5 
Lökettérfogat (cm3):     2855     
Szelepvezérlés típusa:   Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):     400(294,6)/ 7000
Nyomaték (Nm / 1 min):     496/ 3800

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,8

Végsebesség: 305 km/h

Több autó