Jaguar Project 7, a gyönyörű és üzemképes tanulmányautó.

2017. Október 21. Szombat - Orsolya

Jaguar Project 7.

Jaguar Project 7.

Forrás: Sportautó

  Nemcsak gyönyörű, de a legtöbb koncepcióautóval ellentétben üzemképes is a Jaguar Project 7, viszont a briteknek nincs további terve az új F-Type alapjára épülő tanulmánnyal. Ne már! Egyedi példány marad?!


   A Jaguar idén nem ünnepel semmit. Az ősgyárat képező Swallow Sidecar Company 90 éves jubileuma tavaly volt, az első SS Jaguar, a 2,5 literes Saloon 75 éves évfordulóját 2010-ben tartották, és a közhely ellenére repül az idő: már annak is két esztendeje, hogy újra az örök klasszikus, az 1961-ben bemutatott E-Type állt a középpontban, megemlékezvén fél évszázados múltjáról.

 

Ehhez képest a Project 7 ünnepi autó, ráadásul nem is akármilyen! A Ford Tata tulajdonosváltás óta a Jaguar még keresi önmagát, a szilárd talajt a lába alatt. Az X-Type eltűnt a kínálatból, az S-Type-ot váltó XF - amely elsőként érhető el kombi karosszériával -, valamint a zászlóshajó XJ teljesen új formai úton halad, az XK kupé/kabrió páros felett pedig lassan eljár az idő. Az F-Type azonban telibe trafálta a 10-est a lőlapon, a V6-os és V8-as motorral szerelt roadszter be is söpörte a World Car Design of the Year 2013 első díját, és a szakma mellett a vásárlóközönség szintén rajong érte.

 

Jaguar Project 7.

 A régi versenyautó szállító busz is megér egy misét, a szállítás módjáról nem is beszélve. Az ember el sem hiszi, hogy valódi, annyira szép és stílusos a fogat. (VI)

 

 Ian Callum, a Jaguar Design vezetője ismeri a mondást, miszerint addig kell ütni a vasat, amíg meleg, ezért az F-Type lett az alapja a Project 7 tanulmánynak, ám a Jaguarnál nem tervezik a szériagyártást, csupán stílusos örömautót építettek, csipetnyi gyári legendával fűszerezve.

 

 A Bentley és a Porsche jövőre gyári szinten tér vissza a hosszú távú GT versenyek pályáira, így Le Mans-ba is, a Jaguarnál nem álmodtak ilyen merészet, viszont megtehették, hogy a múlt sikereire emlékezzenek. A Project 7 számjegye nem más, mint a Jaguar eddig abszolútban elért Le Mans-i győzelmeinek a száma (1951, 1953, 1955, 1956, 1957, 1988, 1990), és erre utal az autó kék fényezése is - az 1956-57-ben nyertes Ecurie Ecosse csapat D-Type autói kék színűek voltak. Ez a legendás modell ráadásul nem csak a festésével van jelen, a Project 7 igazából a D-Type szellemisége előtt tiszteleg, hatalmas, részben bukókeretként is szolgáló cápauszony légterelőjével a vezetőülés mögött.

 

Jaguar Project 7.

 

Ian Callum és csapata négy hónap alatt jutott ela skiccektől az agyagmodellen át a kész formáig, a "varázsceruzával" Cesar Pier rajzolt, a rövid fejlesztési idő pedig annak köszönhető, hogy nem az alapoktól kezdték a tervezést, csupán a meglévő, alumíniumvázas F-Type került átdolgozásra. Amíg a laikusoknak meximum a tető hiánya és a gyárinál sokkal alacsonyabb szélvédő tűnhet fel, addig a típushoz értők azonnal kiszúrják a hatékonyabb aerodinamika és hűtés céljából átrajzolt, nagyobb légbeömlőkkel ellátott frontrészt, az új oldalsó elemeket, a hátsó diffúzort és a tekintélyes méretű légterelőt.

 

Jaguar Project 7.

 

 

 A súlycsökkentés érdekében szénszálas műanyagot használtak. A D-Type részletéhez való hűség miatt a Project 7 bal oldali ülését eltávolították, a tanulmány a régi versenyautókhoz hasonlóan monoposto, azaz együléses, így az uszonyt nem kellett giccsesen megduplázni. A fekete Blade felnik 20 colosak, a gumikon feltűnő a vékony fehér csík és a Jaguar felirat. A felfüggesztésben 10 milliméterrel rövidebbek a rugók, a karosszéria ennyivel került közelebb a talajhoz, és ez tovább javítja a tető nélkül  eleve alacsony súlypontú autó kanyarstabilitását, gyorsaságát.

 

Jaguar Project 7.

 

 Aerodinamika ide vagy oda, a motor nyers erővel minden helyzetet megold. AZ F-Type csúcsváltozata az 5.0 V8 S, amely 495 lóerővel és 625 Nm forgatónyomatékkal igen meggyőzően viselkedik, de a Project 7 erőforrása 5500 lóerőt és 680 Nm nyomatékot mozgósít, akárcsak az XKR-S. A sebességváltó nyolcfokozatú Quickshift automata, a hátsó tengelynél aktív differenciálzárral (Jaguar EAD). Ehhez képest nem a menetteljesítmények drasztikus javulásán van a hangsúly, 0-100 km/h-ig csak egy tizeddel hasít jobban a tanulmány - 4,3 helyett 4,2 másodperc -, a végsebessége 300 km/h elektronikus korlátozással.

 

Jaguar Project 7. 

 

A lényeg az utastérben  örvénylő menetszél, a kötelezően viselendő bukósisak, az ércesen zengő kerámiavégződésű sportkipufogó, és a 30 milliméterrel mélyebbre tett, karbonvázas, négypontos biztonsági övvel szerelt vezetőülés nyújtotta új perspektíva összessége, ami a versenyautók irányába viszi el az utcai roadsztert.

 

Jaguar Project 7.

 

 Az utastérben a legtöbb bőrfelület gyémántmintás steppelést kapott, a dekoráció szénszálas műanyag, a bal oldalon, az ülés helyén a sisaknak alakítottak ki helyet, és maga a védőeszköz is az autóhoz készült: tökéletes a színharmónia és megjelenik a 7-es szám.

 

Jaguar Project 7.

 

 

 

 Amint azt Mike Cross vezető mérnök elárulta, a Project 7 nem más, mint a Jaguar érzés kvintesszenciája, őszinte, nosztalgikus hangulatú eszköz a vezetés önfeledt élvezetére. Ez nem is maradt el a Godwood Festival of Speed rendezvényen, ahol a D-Type és az F-Type alapú Project 7 együtt volt látható, és mindkettőt alaposan meg is hajtották az itt évente szokásos felfutó versenyen.

 

Jaguar Project 7.

 

 

Ossza meg!

Vissza: Egyéb autós hírek
címkék:

Kommentek

Még nincsnenk hozzászólások.

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Aston Martin DB7 1993

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2+2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4631, 1820, 1238 mm

Tengelytávolság: 2591 mm

Hasmagasság:  152 mm

Légellenállási együttható: 0,31 cw

Saját tömeg: 1650 kg
Hengerelrendezés: 6 henger, soros

Szelepek száma: 24

Furat/löket: 91 / 83 mm

Sűrítési viszony: 8,3:1

Feltöltő: Eaton M90 kompresszor    
Motorbeépítés:  elöl, hosszában

Benzin befecskendezés

Sebességfokozatok száma: 5 
Lökettérfogat (cm3):     3239    
Szelepvezérlés típusa:   Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):     339,7(249,8)/ 5500
Nyomaték (Nm / 1 min):     488/ 3000

Gyorsulás 0-100 km/h: 5,9

Végsebesség: 253 km/h

Több autó