2017. November 21. Kedd - Olivér

2007.10.26.

Koncepció

MAZDA5 hibrid II.

MAZDA5 hibrid II.

A Mazda védjegyének számító Zoom-zoom filozófia mögött rejtőző teljesítménynek, illetve a magasfokú környezetvédelemnek, a hidrogén bolygódugattyús erőforrás a fényt jelentheti az alagút végén a jövő hajtásláncainak megoldásában. A szén-dioxid kibocsájtás nélkül működő motorral, a Mazda 2006 óta demonstrálja az RX-8 és Mazda5 hibrid típusaival a konstrukció életképességét, vezetési élmény terén is. A most bemutatásra kerülő Mazda5, teljesen új hibrid rendszert használ.


 Ugyanaz a motor, más szerepkörben.

 Az előző Mazda5 Hydrogen RE és Mazda RX-8 Hydrogen RE típusokban ( itt ) közvetlenül az autó hajtását biztosította a wankel rendszerű motor, az új hibrid rendszerben viszont közvetett szerepet kap. Tovább nőtt az üzemanyag felvételek között megtehető távolság, erőteljesebb lett a vezetési élmény, illetve még kevesebb helyet foglal el a csomagok és az utasok elöl az új hibrid rendszer.

A 150 lóerős Mazda5 Hydrogen REhibrid, 2008-tól hosszú távon bérbe vehető a Mazdától Japánban.

  Bolygónk szén-dioxid szennyezésének csökkentésében az autó gyártásában használt anyagok is részt vállalnak, hiszen az utastéri műanyagok nem kis része a Mazda által kifejlesztett, növényi eredetű "BIOTECH" anyagból készül. Ezek az alkatrészek kiválóan ellenállnak a napsugarak öregítő hatásának, a tűznek, a rezgéseknek, a forróságnak egyaránt. Korábbi ide tartózó hírünk: itt olvasható.

A Mazda az első gyártó, aki nem csak rejtett szerkezeti elemk gyártásához, hanem minőségi felületek kialakításához is használja a 100%-ban növényi eredetű műanyagokat.

Az evolúción átesett bolygódugattyús erőforrás Zoom-zoom erőt biztosít -  A korábbi RX-8 Hydrogen RE hibdridhez képest az új hidrogénes Mazda5 modell 40%-kal nagyobb teljesítményt nyújt, ami a sokkal jobb gyorsulási képességben is jelentkezik. A konstrukció sarokpontjának - a hidrogénes wankel rendszerű motornak - a korábbi egységhez képest megváltoztak a méretei, melynek következtében javult a szívás a kipufogás közötti elszeparálás, a töltés hatásfoka, így a teljes fordulatszám tartományban nőtt a motor teljesítménye. Természetesen a wankel rendszerű motor megváltozása miatt az Mazda5 egy teljesen új hibrid rendszert is kapott. A korábbi hidrogén wankel erőforrás gyengéi voltak az alacsony nyomaték és a kis fordulaton gyenge hatásfokú égés. Az új rendszer mindkét dolgot kiküszöböli, illetve a megnövelt hidrogén kapacitással a duplájára növeli az egy feltöltéssel megtehető távolságot.

Az új hibrid rendszerben a hidrogénes RENESIS 16x wankel erőforrás csak közvetve vesz részt az autó hajtásában.

Megnyugtató kapcsolhatóság.

Mazda rendszerének szintén egyedülállóan praktikus megoldása -, hogy bármikor visszakapcsolhatunk benzines üzemmódra - az új hibrid esetén is megmaradt. A Mazda hibrid rendszere jó hatásfokkal fordítja a hidrogén elégetésével nyert energiát elektromosságá, amely az autó hajtását végző elektromotorokat táplálja. Az elektromos hajtásban elért nagymértékű fejlődés eredményeképpen a rendszer hatásfoka nagyon jó, amely a kiváló menetteljesítmények ellenére alacsony fogyasztásban is megnyilvánul. Azonnali gyorsulás a válasz a gázpedál legkisebb érintésére is, valódi dinamikus érzéssel, mely az erőforrás és a villanymotor szinkronizálásának eredménye.

Gyakorlatilag már csak hidrogénes kúthálózaton múlik a Mazda5 Hydrogen RE hibrid jövője. Norvégia már reagált.

 Példás energia vándorlás - A Mazda hibrid rendszer főbb elemei a következők: hidrogén wankel erőforrás, generátor, inverter, villanymotor és akkumulátor. A rendszer a használati körülményektől függően termeli a villanyáramot, tölti és meríti az akkumulátort. Nézzük a különböző eseteket:

  1. Álló helyzetből induláskor az autó csak az akkumulátorok töltését használja..
  2. Egyenletes haladáskor a bolygódugattyús erőforrás hajtotta generátor biztosítja a villanymotor működéséhez szükséges töltést.
  3. Gyorsításkor a wankel rendszerű motor, a generátor által termelt áram és az akkumulátorok töltése is hozzájárul a dinamikához.
  4. Fékezéskor, vagy motorfék üzemben az akkumulátorok regenerációja történik.
  5. Az autó álló helyzetben leáll a bolygódugattyús motor, amennyiben nincs szüksége további töltésre az akkumulátoroknak.

Külön műszer jelzi a benzin és a hidrogén tartály töltöttségét.

  Újrafelhasználás lökhárítótól-lökhárítóig. - A Mazda az első autógyártó, amely bevezette az úgynevezett lökhárítótól-lökhárítóig elnevezésű újrafelhasználási rendszert. Ennek lényege, hogy a sérült autókról származó lökhárító borításokat összegyűjtik, szinte teljesen eltávolítják róluk a festékbevonatot, majd új lökhárítók gyártásához használják fel anyagukat. A rendszer a 2005 márciusi bevezetése óta kiválóan működik Japánban. Akkor az RX-8 volt az első olyan modell, mely esetében ezt a rendszert alkalmazták. Az utastérben több helyen is használt, a hagyományos bioplasztikokkal szemben minőségi felületek kialakítására is alkalmas, 100%-ban növényi eredetű anyagról korábbi cikkünkben olvashatnak részletesen: itt. Végül néhány műszaki adat: A kerekeket hajtó elektromos motor maximális teljesítménye 148 lóerő, az akkumulátor Lithium-ion típusú, a 195/65R15 méretű Dunlop Enasave típusú gumiabroncsok petróleum felhasználása nélkül készülnek.

Mazda5 Hydrogen RE II.

Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:



Autó katalógus

Lamborghini Countach QV 1985-1988.

Ajtók száma:  2
Ülések száma: 2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4170, 2000, 1070 mm

Tengelytávolság: 2500 mm

Hasmagasság: 105 mm
Hengerek:  12 henger V alakban 60°

Szelepek száma: 48 
Motorbeépítés:  hátsó tengely előtt hosszában

Szívómotor, karburátorok. (néhány késői USA verzió befecskendezővel) 

Lökettérfogat (cm3):   5167

Furatxlöket (mm): 85,5x75 mm  
Sűrítési viszony: 9,5:1    
Teljesítmény (LE/ 1 min): 455 /7000 
Nyomaték (Nm / 1 min): 501/5200

Sebességfokozatok száma: 5

Hátsókerékhajtás

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,8 mp.

Gyártott darabszám: 610

Végsebesség: ~295-310 km/h

Több autó