RX-8 tuning

2017. Szeptember 22. Péntek - Móric

RX-8 tuning szabályok nélkül.

Mazda RX-8 tuning

Forrás: Varga István

 A cím nem teljesen kifejező, hiszen a szabályok nélkül esetünkben azt jelenti, hogy a cikk tárgyát képező Mazda RX-8 módosításai néhány tekintetben ütköznek a hazánkban közúton megengedett átalakításokkal. Ennek viszont most nincs igazán jelentősége, hiszen ez az autó eddig sem, és ezután sem a magyarországi aszfaltot koptatja majd.


Állítható lábakon.

A futómű átalakítása volt az első lépés, mely a lúd legyen kövér alapon nem csak a gyakoribb sportrugó szett csere szintjéig jutott, hanem egy D2 márkanevű állítható magasságú, és csillapítási karakterisztikájú lengéscsillapító/rugó garnitúra beépítését jelentette.

Mazda RX-8 D2 állítható rugó és lengéscsillapító készlet. 

Ezzel a futómű készlettel igény szerint módosítható az autó első, és hátsó hasmagassága, és egy speciális szerszám segítségével még a rugó előfeszítéssel is lehet kombinálni. Mindez persze kevés lenne a jól beállítható futómű megvalósításához, ha a lengéscsillapítók "keménységét" nem lehetne állítani.

Mazda RX-8 D2 állítható rugó és lengéscsillapító készlet. 

 Az előzőekben használt kifejezésnek megfelelően ez még nem jelentette a futómű átalakítás végét, hiszen elöl, és hátul is erősebb, azaz vastagabb stabilizátor rudak és szilentek kerültek alkalmazásra, melyek kanyarban tovább redukálják a karosszéria dőlését. A stabilizátor rúd gyakorlatilag egy torziós rugónak felel meg a két oldal lengőkarjai között, így ennek erősítésével csökkenthető, be-  vagy kirugózáskor a két oldali lengőkarok poziciója közötti eltérés, mely végül is a karosszéria kisebb dőlésében jelentkezik.

Mazda RX-8 első, és hátsó stabilizátor készlet.

Az erősebb stabilizátorokhoz merevebb rögzítő szilentek is tartoznak, melyek tovább csökkentik a stabilizátor rúd elmozdulási lehetőségét. Ezzel még nincs vége az extráknak, hiszen a stabilizátor rudakon változtatható a rúd és a lengőkar közötti összekötők becsavarozási pontja, így tulajdonképpen a torziós stabilizátorra ható erőkar hosszát változtathatjuk, mellyel tovább erősíthető, vagy gyengíthető a stabilizátor hatásfoka.

Mazda RX-8 első stabilizátor.

 A beépített futómű készlettel, illetve annak megfelelő behangolásával az RX-8 gyárilag is kiváló kezelhetősége tovább javult, és már-már gokartszerűen irányítható az autó, határtalan önbizalommal ruházva fel a pilótát.

Mazda RX-8 tuning.

Értelem és érzelem.

Roppant nehéz feladat elé állít a következőkben taglalt kipufogó tuning méltatása, hiszen legtöbb embertársunknak már az említésétől is feláll a szőr a hátán. Hangos, büdös, nem lehet tőle pihenni stb... jelzőkkel illetik, nem is alaptalanul. Mégis amikor az ember beleül, akkor nem az idegtől, hanem az élménytől áll fel a szőr a hátán, és állandóan csak hallgatni akarja a fordulatszámmal változó hangtónusokat, a sötétben motorféken, vagy váltáskor visszadurrogás közben kibocsájtott lángcsóvákról nem is beszélve. Elképesztő! Szeretjük? Nem is tudom. Minden nap sok, de néha viszont kívánja az ember, egyszerűen hiányzik! 

Szóval a kipufogó rendszer első eleme egy rozsdamentes acél csövekből hajlított és hegesztett műalkotás, egy Magnaflow márkájú kiömlő. Ez a nem annyira szép gyári öntöttvas elem helyére került, mely ráadásul kevésbé áramvonalas csatornáival jobban útját állja a hangsebességgel kiáramló gáznak. Nem mellékesen a Magnaflow kiömlő jóval könnyebb a sokkal olcsóbban gyártható gyári darabnál.

Mazda RX-8 kipufogó leömlő.

 Persze egy műalkotásban gyönyörködni szoktak az emberek, de esetünkben ez csak akkor lehetséges, ha lefekszünk az autó mellé, vagy van otthon egy szervizekben használatos autóemelőnk. Mivel ez ritka, így maradnak a gyorsabb gázcserében jelentkező előnyei.

Mazda RX-8 Magnaflow kipufogó dobok.

Az RX-8 kipufogó rendszer következő eleme a katalizátort is tartalmazó következő szakasz. Ez a rendszerelem maradt a gyári, illetve majdnem. Annyi történt, hogy immár nincs benne katalizátor. Bármennyire is le akartam beszélni erről a tulajdonost, hogy ezt ne, hiszen a környezet, illetve az óriási hang, a lángcsóvák, , a várható 6-7 lóerő plusz teljesítmény miatt nem sikerült. Az ügyféllel pedig nem lehet vitatkozni.

Mazda RX-8 Magnaflow kipufogó dobok.

Így tehát eddig gyakorlatilag még mindig áramlási ellenállás nélkül érkeznek a gázok a harmadik szakaszhoz, a hátsó kipufogódobhoz, illetve most már dobokhoz. A gyári hatalmas szimpla hangtompító dob helyét ugyanis a kiömlőhöz hasonlóan Magnaflow gyártmányú dupla dobos elem vette át. Ennek jóval kisebb a zajcsillapítása, illetve gázokkal szembeni ellenállása, mint a gyári kipufogódobnak. Gyönyörű darab, igazi precíziós mestermunka, mely sajnos a kipufogóvégektől eltekintve a kiömlőhöz hasonlóan láthatatlan marad az autót szemlélő tekintetek elöl.

Mazda RX-8 Magnaflow kipufogó dobok.

Milyen kár, szinte vétek eldugni. Megfontolandó lenne a hátsó lökhárító alsó felének módosítása, például diffúzor szerűen, mely részben közszemlére tenné az ikerdobos rendszert. Persze ebben az esetben az autó mosása további 20 perccel tovább tartana, a kipufogó tisztítása miatt.

Mazda RX-8 Magnaflow kipufogó dobok. 

A Magnaflow dobok segítségével elért súlycsökkenést megint a végére hagytam, pedig elsőrangú szempont.

 Egyediséget, bármi áron.

Az LSD rövidités alapján több dologra is asszociálhatunk. A köztudatban inkább mint tudatmódosító szer jelenik meg, de műszaki berkekben inkább a részlegesen önzáró differenciálművet jelenti (Limited Slip Differential). Tuningberkekben azonban itt még nem áll meg a jelentések tobzódása, hiszen nekik jelentheti a Lambo Style Door-t is, azaz Lambo (Lamborghini) stílusú ajtókat. Ez tulajdonképpen felfelé nyíló ajtókat jelent, mely a csodálatos Lamborghini Miura-t leváltó, és talán a mai napig minden idők legmegdöbbentőbb megjelenésű autóján, a Lamborghini Countach-on jelent meg először a világon. A Countach örök és utánozhatatlan, de utódain, azaz a 12 hengeres vérvonalon, így a csodás Diablo-n és Murcielago-n, illetve a legújabb Aventador-on is ilyen megoldást találunk.

Mazda RX-8 Lambó stílusú ajtónyitással.

De vissza a hétköznapibb dolgokhoz! Ma már a legtöbb autóba utólag is csinálhatunk felfelé nyíló ajtókat.  Ehhez csak a típusspecifikus ajtózsanérokra van szükség, illetve nem kevés beszerelési, beállítási időre. Persze a korábban említett Lamborghini típusok karosszériája eleve úgy van kialakítva, hogy az ajtók függőleges írányban fekszenek be fészkükbe, így az oldalra nyíló ajtajú autók esetében egy kis csalásra van szűkség, ezért először egy kissé oldalirányba ki kell nyitni az az ajtót, mielőtt a gázteleszkópok segítségével felfelé tudnánk mozgatni. Sajnos kevesen engedik meg maguknak a drága LSD gyártmányú zsanért, így esetünkben is egy olcsóbb másolat került beszerelésre, nem kevés plusz munkaórát igényelve. . Nem véletlen, hogy az eredeti LSD márkanevű felfelé nyitást lehetővé tevő zsanérkészletek ára igen borsos, hiszen jóval könnyebb azokat beszerelni.Továbbra is megdönthetetlen, az Olcsó húsnak híg a leve közmondásunk.

Mazda RX-8 Lambó stílusú ajtónyitással.

De végül elkészült, és garantáltan feltűnést kelt, az autó hangja miatt már valószínűleg eleve figyelő nézőközönség előtt.

Tükröm tükröm mutasd meg nekem merre indexelek!

A kissé gyenge bevezető cím magyarázata a következő.  A gyári tükrök helyét jóval kisebb és könnyebb oldalsó tükrök foglalták el. Kék színű helyzetjelző ledek világítanak bennük, de szintén kék színű ledek villognak indexeléskor a tükörházakban. Ráadásul indexeléskor a tükör felületek mögött szintén kék ledekből kialakított nyilak jelzik a pilótának az indexelést.

Sötétben is egyedi.

Hogy miért? A már említett tükör ledek, és az eddig még nem említett alváz világítás miatt. A vízhatlan burkokban kialakított LED füzérek a küszöbök alatt húzódnak meg hosszanti irányban, illetve egy X alakot képeznek az autó elülső alsó felületén. Távirányítóval bármikor aktiválhatók, színeket és akár ritmikus villogást, folyamatos színváltoztatás programok választhatóságával. Erről sajnos képet nem sikerült készíteni.

Ha divat, ha nem, szárnyalj!

Luca di Montezemolo már évtizedekkel ezelőtt kijelentette, hogy nem akar szárnyakat látni az utcai Ferrarikon, és már egy ideje a legtöbb szupersportautó gyártó cég is hasonlóan jár el. Persze vannak kivételek, így például a már említett Lamborghini, mely a Superveloce, vagy más, a limitáltnál is limitáltabb példányszámú típusain előszeretettel alkalmaz fixen telepített (de állítható) hátsó szárnyakat. Persze tuningberkekben általában még mindig alapvető művelet egy hátsó szárny felszerelése. Hasonlóan a kipufogóhoz, néhány ízléstelen kivételtől eltekintve ez is csak addig tűnik feleslegesnek, amíg nem a mi autónkra van felszerelve.

Mazda RX-8 hátsó szárny.

Az RX-8-asra egy nem mindennapi darab  került, mely valódi szénszálból készült, így nagyon mutatós, és rendkívül könnyű. Stabilan áll a hátsó csomagtér ajtón, melyhez arra is szükség volt, hogy a csomagtérfedél külső lemeze, és a belső kárpit alatt megtalálható merevítések közötti teret kikeményedő tömítőanyaggal töltöttük fel.

Mazda RX-8.

Mérések.

Az autó teljesítmény mérésen is átesett, mégpedig nem is egy alkalommal. Az első mérés még az átépítések előtt történt, míg a második a gyakorlatilag majdnem teljesen nyitott kipufogó rendszer beépítése után. A teljes képhez hozzátartozik, hogy egy úgynevezett hideg levegős K&N légszűrő rendszer is volt már az RX-8-ban, de ez is csak az első teljesítménymérés után váltotta fel a gyári légszűrőházat. De, hogy ne csigázzam tovább a kíváncsiságukat, a légszűrő, és a kipufogó tuning eredménye nem kevesebb mint 20 lóerő, ennyivel mutatott ugyanis többet a második mérés. 

Tervek.

Az autó tulajdonosának csak az út egy állomását jelentették a fenti módosítások. Miután sikeresen lebeszéltem az általa beszerzett elektromos hajtású szívócső ventillátor beszereléséről, melyet egyébként megtévesztően Supercharger-nek, azaz kompresszornak neveztek el, most már egy valódi kompresszor, vagy turbófeltöltő rendszer beépítését tervezi.  "Említést tett" még szénszálas motorháztetőről - bár a gyári alumínium is nagyon könnyű -, illetve szélesebb gumiabroncsokról, más könnyűfém felnikről. Így a jövőben még jobban kibontakozhatnak a módosított futómű képességei, illetve a hátsó szárny dőlésszögét is meredekebbre állíthatjuk!

 A belső térben speciális középkonzol alkalmazásával idővel dupla dines multimédiás fejegység fogja átvenni a gyári helyét. A speciális konzol nélkül a szellőzés rendszer beállíthatósága, illetve a központi kijelző működése megszűnne.        Varga István

 

Ossza meg!

Vissza: Mazda tuning
címkék:

Kommentek

Még nincsnenk hozzászólások.

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Lamborghini Countach QV 1985-1988.

Ajtók száma:  2
Ülések száma: 2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4170, 2000, 1070 mm

Tengelytávolság: 2500 mm

Hasmagasság: 105 mm
Hengerek:  12 henger V alakban 60°

Szelepek száma: 48 
Motorbeépítés:  hátsó tengely előtt hosszában

Szívómotor, karburátorok. (néhány késői USA verzió befecskendezővel) 

Lökettérfogat (cm3):   5167

Furatxlöket (mm): 85,5x75 mm  
Sűrítési viszony: 9,5:1    
Teljesítmény (LE/ 1 min): 455 /7000 
Nyomaték (Nm / 1 min): 501/5200

Sebességfokozatok száma: 5

Hátsókerékhajtás

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,8 mp.

Gyártott darabszám: 610

Végsebesség: ~295-310 km/h

Több autó