2023. Január 28. Szombat - Károly,

2005.10.14.

Koncepció

Diéta MAZDA módra.

Diéta MAZDA módra.

Az összes újonnan megjelenő autótípus esetén fennáll annak veszélye, hogy az nehezebb lesz mint elődje, figyelembe véve az egyre szigorúbb biztonsági követelményeket és a vásárlók autókkal kapcsolatos megnövekedett komfortigényét. Az alábbiakban megismerhetjük a japán mérnökök hogyan kerülték el a súlynövekedést az új Mazda MX-5 esetében.


A minél kisebb saját tömeg elérése a legfontosabb fejlesztési szempont volt, ennek eredményeképpen az új Mazda MX-5 mindössze 10 kilogrammal nehezebb mint elődje. Figyelembe véve, hogy az új modell már oldallégzsákokat, nagyobb kerekeket, erősebb motorokat és magasabb felszereltséget tartalmaz a merevebb és nagyobb karosszériában, ez nagyszerű eredmény.

Köszönhetően a Mazda "gramm diéta stratégiájának" az autó a hátsókerékhajtásával és erős motorjaival továbbra is megfelel az MX-5 nimbusznak, az egyedülálló vezetési élményével. A továbbra is kézzel nyitható vászontetővel elkerülték az esetleges elektro-hidraulikus tetőmozgatással járó jelentős súlynövekedést. A karosszériaelemek 58%-a ultra magas erősségű és magas erősségű acélból készül ami 10 kg-os megtakarítást eredményezett. Könnyűsúlyú alumíniumot használnak a motorháztetőnél, a csomagtérfedélnél, az erőátvitel kereténél, az első lengőkaroknál, a hátsó kerékagyaknál, a hátsó féknyergeknél és a hátsó rugóüléseknél. Az első lengőkarok és az üreges stabilizátor önmagában 6,2 kg felesleges súlytól szabadította meg az autót.

Forradalmi hegesztési eljárás.

A hátsó csomagtérfedél hegesztésénél, a Mazda az RX-8-nál már alkalmazott ún. dörzsöléses eljárással hegeszti össze a cinkbevonatú acél lemezeket és az alumínium elemeket. Egy speciális szerszám rendkívül gyors mozgatásával az összeillesztett elemeket a kívánt pontokon dörzsöléssel olyan hőfokra melegítik, hogy ez a két különböző anyag is egymásba olvadjon. A cinkbevonat- szemben a hagyományos hegesztéssel - így nem sérül, tehát a későbbi oxidáció esélye is kisebb. Az eljárás energiaigénye lényegesen csekélyebb, a csomagtérfedél pedig 2.5 kg-mal könnyebb.

A műanyagból készült beömlési résszel és szelepfedéllel a Mazda 2,4  és 1,3kg-ot spórolt. A közvetlenül a motorra szerelt szervókormány-pumpával és az ugyanide rögzített légkondícionáló kompresszorral nincs szükség a korábbi tartóelemekre, ami  -3,2 kg-ot jelent. A két új erőforrás is könnyebb mint elődjeik. A 2,0 literes motorblokk például 5,4 kg-mal kisebb súlyú mint szürkeöntvény 1,8 literes elődje.

A optimalizált belső visszapillantó tükör 84 gramm megtakarítás.

Még az ilyen apró részletek sem kerülték el a Mazda mérnökeinek figyelmét, mint a belső tükör. Az új Mazda MX-5 fejlesztésének korai stádiumában a fejlesztők egy 573 pontos súlycsökkentési listát állítottak össze. Amennyiben mindezek érvényesültek volna, az új MX-5 43,5 kg-mal könnyebb lenne mint elődje, de hosszútávú tartóssági és  biztonsági okokból csak ezek egy része lett alkalmazva. Az autó 50/50%-os súlyeloszlása a két tengely között és az alacsony tömegközéppont rendkívüli vezethetőséget eredményez, megnövekedett biztonság mellett. A magas szilárdságságú acélok alkalmazásával a karosszéria torziós merevsége 47%-kal, míg hajlítással szembeni ellenállása 22%-kal növekedett a II. generációs modellhez képest.

A Mazda gramm startégia fontosabb pontjai, megtakarítások az elődmodellhez képest:

-Magas szilárdságú acélok alkalmazása -10kg. Alumínium motorblokk -5,4kg. Tartószerkezet nélküli szervópumpa és kompresszor -3,2 kg.  Üreges stabilizátor  -2,4kg.  Nagyszilárdságú üléskeretek -2,4kg/ülés. Műanyag szívórész -2,4kg. Műanyag szelepfedél -1,3kg. Alumínium első alsó lengőkarok: -2,3kg. Alumínium első felső lengőkarok: - 1,5kg. Alumínium hátsó féknyergek: -1,5kg. Alumínium kerékagyak: -1,75kg. Alumínium csomagtérfedél: -2,5kg. Új ABS és DSC egység: -1.1kg. Könnyebb vászontető: -200/-400gramm. Új belső visszapillantó tükör: -84g.

A biztonság növelése miatti súlygyarapodások:

Megerősített "A" oszlop: +5,4kg. Új oldalütközésvédelem az ajtókban: +1,0kg.

Varga István forrás: Mazda Japan

Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:



Autó katalógus

Monteverdi Hai 450 SS 1970.

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4343, 1788, 1021 mm

Tengelytávolság: 2548 mm

Hasmagasság:

Gumiméret elöl: 205/70-15

Gumiméret hátul: 225/70-15

Saját tömeg: 1247 kg
Hengerelrendezés: 8 henger V alakban 90 fok (Chrysler Hemi)

Szelepek száma: 16

Furat/löket: 107,95/ 95,2 mm

Sűrítési viszony: 10,25 : 1   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt, hosszában

Tüzelőanyag ellátás: Dupla négytorkú karburátorok

Sebességfokozatok száma: 5 (kézi ZF)

Hajtott tengely: hátsó
Lökettérfogat (cm3):     6974    
Szelepvezérlés típusa:  
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):     450 (335,6) / 5000
Nyomaték (Nm / 1 min):     664/ 4000

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,9 mp

Végsebesség: 290 km/h

Több autó