Miért van?
Először is, a blokkolásgátló a kerekek blokkolását, illetve az útfelületen csúszását hivatott megelőzni. Nem számít, hogy az út vizes, jeges, poros, vagy éppen tiszta, minden fékezési helyzetben előfordulhat, hogy a fékek megállítják a még haladó autó kerekeinek forgását. Amikor ez történik, a jármű írányítása kikerül a kezünkből, amit viszont az ABS bekapcsolása azonnal "visszaad" kezeinkbe.
Mikor a legnagyobb a lassulás?
A maximális lassulási képesség kihasználása azt jelenti, hogy a kerekek 14-20%-kal kisebb kerületi sebességgel forognak, mint ahogy az autónk halad. Amennyiben a sebességkülönbség kisebb, mint 14%, akkor nem használtuk ki autónk maximális fékezési képességét. Ha viszont az autó és a kerekek kerületi forgási sebessége között több, mint 20% különbség van, akkor túlságosan csúsznak a gumik, így gyengül az autó kontrollálhatósága.
Mit csinál?
Sok ABS rendszer gyártó létezik, így a szoftver és számítógép variációk lehetősége tág, de a működésben nagyon közel állnak egymáshoz a különböző gyártótól származó blokkolásgátló rendszerek. Amikor az autó vezetője a fékpedálra lép, a ABS komputer a kerékszenzorok segítségével figyeli a kerekek lassulási mértékét. Ezt összehasonlítja a tárolt lassulási érték táblázat adatával és eldönti, hogy blokkolnak-e a kerekek. Amennyiben a számítógép úgy véli, hogy blokkolnak a kerekek, az ABS rendszer először megakadályozza a fékfolyadék további áramlását a blokkolt kerék fékmunkahengeréhez. Amennyiben a kerék továbbra is túl gyorsan lassul, akkor az ABS engedélyezi valamennyi fékfolyadék visszaáramlását fékmunkahengerből, amit egy motoros pumpa segítségével vissza is nyom a munkahengerbe, amikor újra fékezésre késznek érzékeli az adott kereket. Amikor előzőlega fékfolyadék visszaáramlott a kerék fékmunkahengerből az ABS rendszer beavatkozása miatt, a kerék újra elkezdett forogni.
Ez az egész folyamat hosszúnak tűnik, de egy másodpercen belül akár 15-ször is megismétlődhet, minden egyes keréknél. Ilyenkor gyors kattogó hangot hallhatunk amit solenoid szelepek fékfolyadék ki és vissza áramlási szabályzása ad.
Nagyon sok vezető úgy véli, hogy a blokkoló kerekekkel gyorsabban meg lehet állni, mint gördülőkkel. Néhány szituációban ez igaz lehet, ilyenek a laza talaj, kavics, vagy a mély hó. A blokkolt kerék és gumi ilyenkor úgy viselkedik, mint egy buldózer tolólapja és egyfajta "dombot" képez maga előtt az utat borító anygaból, ami gyorsítja az autó megállítását. Azonban a blokkolt kerekek miatt ilyenkor elveszítjük az autó feletti kormányzási képességünket, így akár le is csúszhatunk az útról.
Az ABS forgásban tartja a kerekeket, így fékezés közben is tudjuk kormányozni az autót. Rövidebb úton sikerülhet megállni ha ilyenkor egyenesen haladunk, hiszen a bekormányzott kerekeket további csúszási szögekkel terheljük. Ennek ellenére a nem blokkolt kerekek miatt a vezető képes lehet kikerüléssel elkerülni az ütközést, vagy oda kormányozni az autót, ahol jobban tapadó felületet lát. A legtöbb autóvezető ennek ellenére automatikusan egyenesen tartja a kormányt, amikor "ráugrik" a fékpedálra, pedig a vészfékezés közbeni kormányzás megtanulásával nagyon sok ütközést el lehetne kerülni.
Egy másik asszisztens.
A vészfékasszisztens egy másik felszerelés, ami szép csendesen belopódzott a gépkocsi felszereltségébe. Ez a berendezés a pánikszerű fékezéseknél maximális fékerőt produkál, lehetővé téve ezzel a blokkolásgátlós fékrendszer maximális hatásfokának kihasználását. Amikor potenciális ütközési veszély áll fenn, a legtöbb autóvezető gyorsan rálép a fékpedálra, de néhány századmásodperc elmúltával már nem nyomja azt teljes erővel. Emiatt akár több autóhossznyival nőhet az autó megállásáig megtett távolság. A vészfékasszisztens figyeli a pedálmozgás mértékét pánikszerű fékezéskor és teljes mértékben kihasználja a fékrendszer képességeit, természetesen a tapadási határok által megszabott mértékben.
A fizika örök.
Még egy dolog a fékrendszerekkel kapcsolatban: Ezek a segédeszközök is csak a fizika törvényein belül képesek segíteni. Csúszós kanyarban bekövetkező oldalirányú megcsúszás esetén a blokkolásgátlós fékrendszer nem sokat segíthet. Ez az a helyzet amikor máraz elektronikus stabilitás kontroll, illetve a hasonló eszközök ígyekeznek megelőzni egy baleset kialakulását. Vezessünk úgy, mintha nem lenne ABS az autóban, így biztonságosabb, illetve dolgoztassuk, amennyiben muszáj.