2024. Május 17. Péntek - Paszkál

2008.03.05.

Mazda hírek

Blokkolásgátló, azaz ABS.

ABS fékrendszer

 Lassan a blokkolásgátlós fékrendszer alapfelszerelés minden modern autóban, de még mindig sok téves elképzelés merül fel róla, miben is segíthet az autó vezetőjének ez a rendszer. Főleg csúszós úton történő erős fékezéskor bárki tesztelhette már az ABS működését, de mégis mi történik, amikor a fékre lépünk? 


 Miért van?

 Először is, a blokkolásgátló a kerekek blokkolását, illetve az útfelületen csúszását hivatott megelőzni. Nem számít, hogy az út vizes, jeges, poros, vagy éppen tiszta, minden fékezési helyzetben előfordulhat, hogy a fékek megállítják a még haladó autó kerekeinek forgását. Amikor ez történik, a jármű írányítása kikerül a kezünkből, amit viszont az ABS bekapcsolása azonnal "visszaad" kezeinkbe.

 Mikor a legnagyobb a lassulás?

 A maximális lassulási képesség kihasználása azt jelenti, hogy a kerekek 14-A lagnagyobb lassulás elérése érdekében a kerekek kerületi forgási sebessége nem különbözhet túl nagy mértékben az autó haladási sebsségétől.20%-kal kisebb kerületi sebességgel forognak, mint ahogy az autónk halad. Amennyiben a sebességkülönbség kisebb, mint 14%, akkor nem használtuk ki autónk maximális fékezési képességét. Ha viszont az autó és a kerekek kerületi forgási sebessége között több, mint 20% különbség van, akkor túlságosan csúsznak a gumik, így gyengül az autó kontrollálhatósága.

 Mit csinál?

 Sok ABS rendszer gyártó létezik, így a szoftver és számítógép variációk lehetősége tág, de a működésben nagyon közel állnak egymáshoz a különböző gyártótól származó blokkolásgátló rendszerek. Amikor az autó vezetője a fékpedálra lép, a ABS komputer a kerékszenzorok segítségével figyeli a kerekek lassulási mértékét. Ezt összehasonlítja a tárolt lassulási érték ABS vezérlőegység.táblázat adatával és eldönti, hogy blokkolnak-e a kerekek. Amennyiben a számítógép úgy véli, hogy blokkolnak a kerekek, az ABS rendszer először megakadályozza a fékfolyadék további áramlását a blokkolt kerék fékmunkahengeréhez. Amennyiben a kerék továbbra is túl gyorsan lassul, akkor az ABS engedélyezi valamennyi fékfolyadék visszaáramlását  fékmunkahengerből, amit egy motoros pumpa segítségével vissza is nyom a munkahengerbe, amikor újra fékezésre késznek érzékeli az adott kereket. Amikor előzőlega fékfolyadék visszaáramlott a kerék fékmunkahengerből az ABS rendszer beavatkozása miatt, a kerék újra elkezdett forogni.

 Ez az egész folyamat hosszúnak tűnik, de egy másodpercen belül akár 15-ször is megismétlődhet, minden egyes keréknél. Ilyenkor gyors kattogó hangot hallhatunk amit solenoid szelepek fékfolyadék ki és vissza áramlási szabályzása ad.

 Nagyon sok vezető úgy véli, hogy a blokkoló kerekekkel gyorsabban meg lehetA hókotrót is lasstíja a tolólap előtti hótömeg. állni, mint gördülőkkel.  Néhány szituációban ez igaz lehet, ilyenek a laza talaj, kavics, vagy a mély hó. A blokkolt kerék és gumi ilyenkor úgy viselkedik, mint egy buldózer tolólapja és egyfajta "dombot" képez maga előtt az utat borító anygaból, ami gyorsítja az autó megállítását. Azonban a blokkolt kerekek miatt ilyenkor elveszítjük az autó feletti kormányzási képességünket, így akár le is csúszhatunk az útról.

 Az ABS forgásban tartja a kerekeket, így fékezés közben is tudjuk kormányozni az autót. Rövidebb úton sikerülhet megállni ha ilyenkor egyenesen haladunk, hiszen a bekormányzott kerekeket további csúszási szögekkel terheljük. Ennek ellenére a nem blokkolt kerekek miatt a vezető képes lehet kikerüléssel elkerülni az ütközést, vagy oda kormányozni az autót, ahol jobban tapadó felületet lát. A legtöbb autóvezető ennek ellenére automatikusan egyenesen tartja a kormányt, amikor "ráugrik" a fékpedálra, pedig a vészfékezés közbeni kormányzás megtanulásával nagyon sok ütközést el lehetne kerülni.

 Egy másik asszisztens.

  A vészfékasszisztens egy másik felszerelés, ami szép csendesen belopódzott a gépkocsi felszereltségébe. Ez a berendezés a pánikszerű fékezéseknél maximális fékerőt produkál, lehetővé téve ezzel a blokkolásgátlós fékrendszer maximális hatásfokának kihasználását. Amikor potenciális ütközési veszély áll fenn, a legtöbb autóvezető gyorsan rálép a fékpedálra, de néhány századmásodperc elmúltával már nem nyomja azt teljes erővel. Emiatt akár több autóhossznyival nőhet az autó megállásáig megtett távolság. A vészfékasszisztens figyeli a pedálmozgás mértékét pánikszerű fékezéskor és teljes mértékben kihasználja a fékrendszer képességeit, természetesen a tapadási határok által megszabott mértékben.

 A fizika örök.

 Még egy dolog a fékrendszerekkel kapcsolatban: Ezek a segédeszközök is csak a fizika törvényein belül képesek segíteni. Csúszós kanyarban bekövetkező oldalirányú megcsúszás esetén a blokkolásgátlós fékrendszer nem sokat segíthet.  Ez az a helyzet amikor máraz elektronikus stabilitás kontroll, illetve a hasonló eszközök ígyekeznek megelőzni egy baleset kialakulását. Vezessünk úgy, mintha nem lenne ABS az autóban, így biztonságosabb, illetve dolgoztassuk, amennyiben muszáj. Kanyarban megcsúszásnál már az ABS nem sokat tud tenni az autó irányításáért.

Ossza meg!

Vissza: Mazda hírek
címkék:



Autó katalógus

Mazda RX-8 2002-2012.

Ajtók száma:  2+2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4430/1770/1340 mm

Tengelytávolság: 2700 mm
Ülések száma:   4
Hengerelrendezés: 

Kéttárcsás wankel elvű motor  
Bolygódugattyúk száma: 2
Motorbeépítés:   elöl, hosszában

Szívómotor, szekvencionális befecskendezés

Sebességfokozatok száma: 5, vagy 6 kézi 
Kamratérfogat (cm3):   2 x 654 = 1308   
Sűrítési viszony: 10,0:1    
Változó hosszúságú szívócső rendszer
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min): 192 (141)/7000, illetve 231 (170)/8200 
Nyomaték (Nm / 1 min): 220/5000, illetve 211/5500

Gyorsulás 0-100 km/h: 7,2 és 6,4 mp.

Végsebesség: ~223, és ~235 km/h

Több autó