2017. November 21. Kedd - Olivér

MAZDA MX-5 Kupé.

MAZDA MX-5 Kupé.

Sokak szerint csak a vászontetős nyitott sportautó az igazi. Nincs ez másképp a kezelhetőség bajnokaként ismert Mazda MX-5 rajongóinak körében sem, de azért halkan ők is megjegyzik, hogy például télen a komfort rovására megy a vagányabb vászotető és ráadásul nem szívesen hagyják őrizetlenűl könnyen kivágható tetejű szeretett autójukat a közbiztonságban nem élenjártas országokban.


 A Mazda a keménytető megoldások miatt fanyalgók kedvében is akart járni, amikor megalkotta az elektromosan nyitható-zárható keménytetős Mazda MX-5 Kupé kivitelt. Miért mondjuk ezt? Kisebb csoda ennek a tetőnek a mechanikája és nem is igazán értjük, hogy például a Mercedes-Benz, BMW, Volvo, vagy az Opel miért nem tudja ugyanezt megoldani. Igaz, hogy a Mazda teteje nem az igazi egy gombos megoldás, mert a tető záró kallantyút először kézzel oldanunk kell, mielőtt az elektromotor átveszi a szerepet, de egy deka helyet nem vesz el a csomagtérből az összecsukott tető, szemben a legtöbb konkurens megoldásával. Nem utolsó sorban a tető mindössze 10 másodperc alatt eltűnik a helyén és ha mindezekhez hozzávesszük, hogy "csak" 400000,-Ft felárat kell fizetnünk a keménytetős Kupé kivitelért egy azonos felszereltségű vászontetőshöz képest, akkor még csábítóbb az ajánlat.Lehet akár tél vagy nyár, a keménytetős Mazda MX-5 Kupé-t mindig élmény vezetni.

 Hogyan fér el a tető ilyen kis helyen? Az MX-5 teteje viszonylag kis méretű, míg a konkurensek összecsukható teteje általában nagyobb és esetenként több üvegfelületet is tartalmazhat. Túl ezen a Mazda tető csak két darabból áll, ami a hátsó tető-takaró idom kinyílása után behajtogatja magát, az így megnyílt nyílásba. Ez a nyílás valamivel nagyobb, mint a vászontetős MX-5 "tetőtároló" rekesze. Ezt úgy érték el, hogy a Mazda MX-5 Kupé csomatérfedele és az egész hátsó karosszériarész kicsit magasabb kialakítású, mint a "ponyvás" kivitelé. Annyira nem szembetűnő ez a karosszéria módosítás, hogy csak az igazi MX-5 megszállottak veszik észre. Csukott tetővel viszont már más a helyzet, mivel a Kupé teteje íveltebb, és a csukott tetőt takaró idom ilyenkor formailag is feltűnően, de harmonikusan hozzákapcsolja a tetőt az MX-5 karosszériájához. A tető íveltsége azt is jelenti, hogy alatta nagyobb a tér, így a Kupé tágasabb, és a nagy hátsó ablaknak köszönhetően a kilátás is sokat javult.Mindig bebizonyosodik, hogy az egyszerű az jó. A Mazda MX-5 Kupé hihetlen egyszerűségével éppen tökéletes tető nyitó/záró mechanikája mőködés közben

 Az összecsukható keménytető viszont nem jelenti a teljes kifinomultságot. Én sokkal jobb zajszigetelést vártam tőle, de nagy sebességnél továbbra is elég nagy a zaj. Éppen ezért nem hátrány, hogy a BOSE gyártmányú audio rendszer mérőmikrofonja mindig az aktuális zajszinthez állítja a zene hangerejét. Persze mindez nem jelenti azt, hogy ellene lennék az MX-5 érzéshez tartozó zajoknak, azaz a gumik dübörgésének, a váltó sivításának, vagy a motor morgásának. Ezek a zajok részei az intenzív vezetési élménynek. Még amikor csendben ülünk a bezárt tető alatt akkor is nagy élmény, hogy a jobb kezünk szinte közvetlenül tologatja a fokozatokat a váltóban és a lábunk majdnem az utat tapossa.Minden kézközelben. A Mazda MX-5-be ülve azonnal az autó részeivé válunk.

  Az új Mazda MX-5 nagyobb, mint az első és második generációs elődei, de ennek ellenére még mindig kisebbnek érezzük a legtöbb autónál. Nem mintha ez baj lenne, csak egyértelműen jelzi, hogy jelenleg méretnövekedési tendencia figyelhető meg az autóiparban. Nagyon mélyen ülünk a fülkében, de a vállaink így is az autó övvonala felett vannak, kitéve a szél és a nap hatásának. Ijedősebbeknek lenyitott tetővel olyan  érzésük lehet, hogy egy Hummer H2 anélkül átgázolhatna rajtuk, hogy észrevenne bármit, de persze ez egy nyitott  Ferrari-ban is elmondható. Profilból az MX-5 klasszikus arányokkal rendelkezik, hosszú az orr és rövid a hátsó rész. Az autóban ülve mégsem érezzük, hogy olyan messzi lenne az autó eleje. A kezelőszervek szintén nem távoliak, még a legtávolabbi gomb is nagyon közel van a kormányhoz, vagy a váltókarhoz, ami egy sportautóban különösen nagy előny.Szép, sportos és informális a Mazda MX-5 műszerfala. 

   Az új MX-5 Kupé nagyon virgoncnak bizonyult a 166 lóerős erőforrásssal. A szuper pontosan működő hatsebességes váltó segítségével a 188 Newtonméternyi nyomatékkal bármikor oldalcsúsztatható  a téli gumival szerelt autó hátulja, még mielőtt közbeavatkozna a gyári menetstabilizáló. Ez a csúsztathatóság az egyik olyan tulajdonság ami a vezető eszközévé teszi a Mazda MX-5-öt, szemben a "túlgumizott" vetélytársakkal. Bár az erősebb vetélytársak vezetése, mint például a Mini Cooper Cabriolet nagyon szórakoztató, mégsem érhető el velük az a tiszta és kellemes vezetési élmény, mint ami az MX-5-re jellemző, mégha gyorsabbak is. Ráadásul akármennyire sportos és kicsi, a Mazda Kupé praktikus és akár mindennnapi használatra is tökéletesen alkalmas. A csomagtér elég nagy a heti bevásárlások elvégzésére, vagy egy-két közepes bőrönd elhelyezéséhez. További előny a vetélytársakkal szemben, hogy a viszonylag alacsony övvonal miatt még bezárt tetővel (télen) sincs bezártság érzetünk és hogy a Mazda MX-5 megbízhatósága, tartóssága vitán felül áll, nem úgy mint egyes konkurens típusé.Bár nem túl huzatos a Mazda MX-5, azért télen nem ajánlott nyitott tetővel közlekedni.

 A kérdés számomra továbbra is az, hogy bár nem sok a felár, de ad-e valamit hozzá az élvezeti értékhez a motoros keménytető? Ez a leggyorsabban működő ilyen megoldás, de még mindig lassabb, mint a zseniális megoldásként egy kézzel nyitható-zárható vászontető, és igazból más előnyöket sem hoz. Az én kedvenc MX-5 kivitelem továbbra is a legolcsóbb induló modell. Ennek ellenére a motoros keménytető nagyon menő, és ha másért nem is, már ezért biztosan növeli a Mazda MX-5 eladási darabszámokat.

Ossza meg!

Vissza: Tesztek
címkék:

Kommentek

Még nincsnenk hozzászólások.

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Maserati Bora

 

Gyártási időszak: 1971-1978

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4355, 17688, 1134 mm

Tengelytávolság: 2000 mm

Hasmagasság:       mm

Légellenállási együttható:

Saját tömeg: 1619 kg
Hengerelrendezés: 8 henger, 90 fokos V alakban.

Szelepek száma: 16

Furat/löket: 93,9 / 89 mm

Sűrítési viszony: 8,05:1   
Motorbeépítés:  Hátsó tengely előtt hosszában, középen

Tüzelőanyag ellátás: 4 db Weber DCNF karburátor

Sebességfokozatok száma: 5 kézi (ZF)

Meghajtott tengely: hátsó
Lökettérfogat (cm3):  4930  
Szelepvezérlés típusa:   Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):   330 (246,1)/ 5500
Nyomaték (Nm / 1 min):     440,6/ 4000

Gyorsulás 0-100 km/h: 6,6

Végsebesség: 284 km/h

Gumiméret elöl: 205/70 VR15

Gumiméret hátul: 215/70 VR 15

Összesen 564 db készült.

 

Több autó