A Mazda RX-8 nagyon sok elismerést kapott megjelenése óta a szaksajtó részéről is. A legtöbb esetben az autó kiváló kezelhetőségét dicsérik, melyhez az 50/50 százalékos tengelyenkénti súlyelosztás nagyban hozzájárul. A tökéletes súlyelosztás egy bónusz az utcán, de még fontosabb a versenypályán. A nagyszerű kezelhetőségi jellemző az egyik fontos tényező abban, hogy a Mazda RX-8 versenyeket tud nyerni a Grand-Am Kupa világbajnokságban. Még meggyőzőbb, hogy a 67-es (ugyanilyen, mint a képeken a 70-es) rajtszámú SpeedSource Engineering Mazda RX-8, Sylvain Tremblay és David Haskell-lal a kormánya mögött megszerezte a bajnoki címet 2004-ben, sőt egy még erősebb mezőnyben megismételte ezt 2005-ben is.
Persze a versenysikerekhez vezető úton csak félig jutunk egy jó autóval. A célbaéréshez a felkészítés, a csapatmunka, a verseny stratégia és főképpen a versenyző is nagyon fontos. A SpeedSource esetében úgy tűnik minden összeállt. A céget 1995-ben egy olyan ember alapította, akinek 16 éves korában szerzett első győzelme óta a vérében van a versenyzés. A cég egyébként más csapatok számára is felkészít komplett autókat, vagy ellátja őket a szükséges alkatrészekkel. Sylvain Tremblay nem olyan régen tért vissza a versenypályára. A lehetőség akkor adódott, amikor egy Mazda RX-7 twin turbó (FD3S) autót készítettek fel. Beneveztek az IMSA Hosszútávú Bajnokságba, ahol két verseny megnyerésével a 2. helyen zárták az évet. A következő, 1998-as bajnokság megnyerése után a Mazda RX-7 "nyugdíjba" vonult, így a SpeedSource visszatért az alkatrész és versenyautó készítéshez.
Ugorjunk gyorsan előre 2001-be, amikor újabb sikerfejezet kezdődött a SpeedSource csapat életében. Porsche gyártmányú 911 és Boxster típusok versenyeztetésével több bajnoki címet is elhoztak, de a sikeresség ellenére a csapattulajdonos Sylvain és csapata nem vesztette el kötődését a gyors és megbízható wankel rendszerű motoros Mazdák iránt. Így amikor a teljesen új Renesis erőforrással hajtott Mazda RX-8 megérkezett 2004-ben, a SpeedSource nem sok időt vesztegetett el, és az első professzionális csapat lett, amely teljes egészében erre a típusra alapozta versenyprogramját.
A 9000-res fordulatszámra képes RENESIS és a rendkivűl merev karosszéria viszonylag kevés módosítást igényel a versenyeztetés előtt. Először is kiválasztották a megfelelő Mazda RX-8 kivitelt. Ez a SpeedSource számára azt jelentette, hogy a hatfokozatú váltóval szerelt modell legyen és ne legyen tetőablak rajta. A tetőablak meglehetősen nehéz és a versenyzés szempontjából a legrosszabb, azaz a legmagasabb ponton helyezkedik el az autó karosszériáján. A váltót nyilván nem kell ecsetelnünk. Az autót azonnal megfosztották minden komfort és luxus felszerelésétől, mindentől ami nem feltétlenül szükséges a versenypályán. A 6 lemezes audió egység , a középkonzol és az egyéb kiegészítők mind távoztak, hogy átadják helyüket a karbonszálas kapcsoló és kezelőszerv tartónak.
Következett a nagyon sok csövet tartalmazó, rengeteg helyen kiegészítő merevítésekkel ellátott bukókeret beszerelése, majd a gyári légkondícionáló rendszer helyét átvette a három porlasztófejjel is rendelkező tűzoltó rendszer. A gyári műszerfali kijelzők helyére egy egyszerűbb, köridő számlálóval egybeépített Motec Digital Dasn kijelző került, amely a sebességváltás szükségességét villanófénnyel jelzi. A légzsákkal felszerelt meglehetősen nehéz gyári kormánykerék helyét egy szarvasbőrrel bevont Sparco vette át, mely jobban megfelel a versenykesztyűknek. A komfortos bőrülések egy szintén Sparco gyártmányú EVO versenyülésnek adták át helyüket. A pilóták méreteinek megfelelő helyen és magasságban leheggesztett ülés alját plusz acéllemezekkel erősítették meg. A Sparco jegyében a gyári automata biztonsági övek helyett hatpontos verseny "szíj" került az autóba.
A bukókeret rendszer úgy lett megtervezve, hogy a versenyzőnek elegendő helye legyen, de közben maximális védelmet nyújtson az úgynevezett ajtótól-ajtóig ütközések esetén is. A csövek bonyolult hálózata még az oldalajtók belsejében is utat tör magának, úgy ahogyan azt a széria RX-8-ban is megtaláljuk (oldalvédelem). A könnyítésből egyébként az ajtók sem maradtak ki és csak a fém héj maradt meg szinte belőlük. Jó tudni, hogy a pilóták teljes biztonságban vannak a SpeedSource által felkészített autókban. Amikor a csőszerkezet elkészült, az egész lecsupaszított belsőt, az autó külsején is alkalmazott egy rétegű (súlycsökkentés) festékkel vonták be.
Bár kívül úgy tűnik, mintha széria állapotú lenne az autó, avatottabb szemek azonnal észreveszik a Mazdaspeed első lökhárítót, amely óriási hűtőnyílásával több levegőt enged a forró motortérbe, mint a gyári orrkiképzés. Hátrafelé haladva feltűnik a Mazdaspeed szárny és hátsó lökhárító, amely a leszorítóerőt növeli nagy sebességnél, míg az küszöbborítások az autó oldala melleti turbulenciát csökkentik. Nyilván szambetűnő a képeket nézőknek az autó aggresszív kiállása, amely a Dynamic Suspension-tól érkezett felfüggesztés komoly mértékű karosszéria ültető hatásának is köszönhető. A Racing Hart könnyűfém kerektárcsák mögött megmaradt az eredeti kiváló fékrendszer, csak a fékbetéteket cserélték Hawk verseny kivitelűekre.
Talán a legmeglepőbb dolog mindenki számára az, hogy a forgódugattyús erőforrás azon kívül, hogy kiegyensúlyozták és kékre fényezték, teljesen gyári állapotú. Köszönhetően annak, hogy szinte a gyárból a pályára született nagy teljesítményű Renesis erőforrás ideális, a szériától kevés eltérést megengedő Grand-Am ST kategóriában való versenyzésre. A motortérben végrehajtott változások rövid listájába belekerül a MOTEC motorvezérlő egység, a SpeedSource hideg levegős szívórendszer, és a verseny hűtő radiátor. Nyilván sok más apróbb változtatás is szükséges ahhoz, hogy egy gyári RX-8 bajnoki címet nyerő versenyautóvá alakuljon, de a lényegi változások az előzőekben leírtak voltak.
A változtatások részletes listája:
Motor: Motec M400 motorvezérlő elektronika, SpeedSource hideg levegős szívó rendszer, NGK verseny gyújtógyertyák, könnyített lendkerék, minden ECU csatlakozó DTM szabványúra lett cserélve.
Hűtés: Verseny alumínium vízhűtő, új vízcsövek, egyedi rozsdamentes hűtővédő, dupla sebességváltó és differenciálmű olajhűtő-olajpumpákkal.
Kipufogó: Egyedi építésű, hangolt hosszúságú rozsdamentes acél csövek teljes hővédelemmel, két részes rendszer a könnyebb szervizelésért.
Hajtáslánc: Kezelt fogaskerekek, szintetikus seb.váltómű olaj, SpeedSource verseny kuplung tárcsa, "hőtesztelt" 5.12-es differenciálmű.
Szerkezet: Grand-Am Kupa szabvány 0.095 D.O.M csövekből álló bukókeret, TIG hegesztés különböző erősítésekkel, minél alacsonyabb súlypont tervezés, könnyített ajtók, egyrétegű fényezés. Mazdaspeed aerodinamikai külső elemek.
Felfüggesztés: duplán állítható Dynamic felfüggesztés, külső tartályos lengéscsillapítók verseny szelepekkel, Eibach versenyrugók, egyedi készítésű-csapágyazott rugótornyok, állítható első stabilizátor.
Beltér: Motec Digital műszerfali kijelző beépített köridőmérővel, Motec adatrögzítő, Sparco versenykormány adapterrel, a kapcsolók a kormánykeréken elhelyezve, 6 pontos Sparco biztonsági övek, oldalüveg háló, Sparco versenyülések, áramtalanító főkapcsoló, szénszálas középkonzol, tűzoltórendszer, könnyebb vezetékelés
Fékek: Gyári féknyergek, Hawk Race fékbetétek, Castrol SRF fékfolyadék, SpeedSource fékcsövek, új kerékcsapágyak.
Kerekek: 17x8 collos Racing Hart könnyüfém felnik. VI
Kommentek
RX-8 & LPG | 2014-01-21 09:21 Válasz erre
Több hozzászólásban is láttam utalást a hátsó szárnyra. Ha jól emlékszem, akkor ennél a "diszkrét" esetben nem kell a gyári "ragasztott" spoilert levenni, s még csak levágni sem belőle! igaz ez? nálatok lehet ilyet kapni?
előre is köszönöm a választ!
lala és jános | 2010-11-06 13:40 Válasz erre
jó a kocsikád menyivel megy na cső
Zsanee | 2010-01-12 21:24 Válasz erre
Fav. járgány :D Imádooom:D
Sándor Gábor | 2008-01-09 11:57 Válasz erre
Kívülről jól néz ki . Kipróbálnám!
Sándor Gábor | 2008-01-09 11:57 Válasz erre
Kívülről jól néz ki . Kipróbálnám!