2017. November 22. Szerda - Cecília

2005.10.14.

Koncepció

Diéta MAZDA módra.

Diéta MAZDA módra.

Az összes újonnan megjelenő autótípus esetén fennáll annak veszélye, hogy az nehezebb lesz mint elődje, figyelembe véve az egyre szigorúbb biztonsági követelményeket és a vásárlók autókkal kapcsolatos megnövekedett komfortigényét. Az alábbiakban megismerhetjük a japán mérnökök hogyan kerülték el a súlynövekedést az új Mazda MX-5 esetében.


A minél kisebb saját tömeg elérése a legfontosabb fejlesztési szempont volt, ennek eredményeképpen az új Mazda MX-5 mindössze 10 kilogrammal nehezebb mint elődje. Figyelembe véve, hogy az új modell már oldallégzsákokat, nagyobb kerekeket, erősebb motorokat és magasabb felszereltséget tartalmaz a merevebb és nagyobb karosszériában, ez nagyszerű eredmény.

Köszönhetően a Mazda "gramm diéta stratégiájának" az autó a hátsókerékhajtásával és erős motorjaival továbbra is megfelel az MX-5 nimbusznak, az egyedülálló vezetési élményével. A továbbra is kézzel nyitható vászontetővel elkerülték az esetleges elektro-hidraulikus tetőmozgatással járó jelentős súlynövekedést. A karosszériaelemek 58%-a ultra magas erősségű és magas erősségű acélból készül ami 10 kg-os megtakarítást eredményezett. Könnyűsúlyú alumíniumot használnak a motorháztetőnél, a csomagtérfedélnél, az erőátvitel kereténél, az első lengőkaroknál, a hátsó kerékagyaknál, a hátsó féknyergeknél és a hátsó rugóüléseknél. Az első lengőkarok és az üreges stabilizátor önmagában 6,2 kg felesleges súlytól szabadította meg az autót.

Forradalmi hegesztési eljárás.

A hátsó csomagtérfedél hegesztésénél, a Mazda az RX-8-nál már alkalmazott ún. dörzsöléses eljárással hegeszti össze a cinkbevonatú acél lemezeket és az alumínium elemeket. Egy speciális szerszám rendkívül gyors mozgatásával az összeillesztett elemeket a kívánt pontokon dörzsöléssel olyan hőfokra melegítik, hogy ez a két különböző anyag is egymásba olvadjon. A cinkbevonat- szemben a hagyományos hegesztéssel - így nem sérül, tehát a későbbi oxidáció esélye is kisebb. Az eljárás energiaigénye lényegesen csekélyebb, a csomagtérfedél pedig 2.5 kg-mal könnyebb.

A műanyagból készült beömlési résszel és szelepfedéllel a Mazda 2,4  és 1,3kg-ot spórolt. A közvetlenül a motorra szerelt szervókormány-pumpával és az ugyanide rögzített légkondícionáló kompresszorral nincs szükség a korábbi tartóelemekre, ami  -3,2 kg-ot jelent. A két új erőforrás is könnyebb mint elődjeik. A 2,0 literes motorblokk például 5,4 kg-mal kisebb súlyú mint szürkeöntvény 1,8 literes elődje.

A optimalizált belső visszapillantó tükör 84 gramm megtakarítás.

Még az ilyen apró részletek sem kerülték el a Mazda mérnökeinek figyelmét, mint a belső tükör. Az új Mazda MX-5 fejlesztésének korai stádiumában a fejlesztők egy 573 pontos súlycsökkentési listát állítottak össze. Amennyiben mindezek érvényesültek volna, az új MX-5 43,5 kg-mal könnyebb lenne mint elődje, de hosszútávú tartóssági és  biztonsági okokból csak ezek egy része lett alkalmazva. Az autó 50/50%-os súlyeloszlása a két tengely között és az alacsony tömegközéppont rendkívüli vezethetőséget eredményez, megnövekedett biztonság mellett. A magas szilárdságságú acélok alkalmazásával a karosszéria torziós merevsége 47%-kal, míg hajlítással szembeni ellenállása 22%-kal növekedett a II. generációs modellhez képest.

A Mazda gramm startégia fontosabb pontjai, megtakarítások az elődmodellhez képest:

-Magas szilárdságú acélok alkalmazása -10kg. Alumínium motorblokk -5,4kg. Tartószerkezet nélküli szervópumpa és kompresszor -3,2 kg.  Üreges stabilizátor  -2,4kg.  Nagyszilárdságú üléskeretek -2,4kg/ülés. Műanyag szívórész -2,4kg. Műanyag szelepfedél -1,3kg. Alumínium első alsó lengőkarok: -2,3kg. Alumínium első felső lengőkarok: - 1,5kg. Alumínium hátsó féknyergek: -1,5kg. Alumínium kerékagyak: -1,75kg. Alumínium csomagtérfedél: -2,5kg. Új ABS és DSC egység: -1.1kg. Könnyebb vászontető: -200/-400gramm. Új belső visszapillantó tükör: -84g.

A biztonság növelése miatti súlygyarapodások:

Megerősített "A" oszlop: +5,4kg. Új oldalütközésvédelem az ajtókban: +1,0kg.

Varga István forrás: Mazda Japan

Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:



Autó katalógus

Lamborghini Countach QV 1985-1988.

Ajtók száma:  2
Ülések száma: 2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4170, 2000, 1070 mm

Tengelytávolság: 2500 mm

Hasmagasság: 105 mm
Hengerek:  12 henger V alakban 60°

Szelepek száma: 48 
Motorbeépítés:  hátsó tengely előtt hosszában

Szívómotor, karburátorok. (néhány késői USA verzió befecskendezővel) 

Lökettérfogat (cm3):   5167

Furatxlöket (mm): 85,5x75 mm  
Sűrítési viszony: 9,5:1    
Teljesítmény (LE/ 1 min): 455 /7000 
Nyomaték (Nm / 1 min): 501/5200

Sebességfokozatok száma: 5

Hátsókerékhajtás

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,8 mp.

Gyártott darabszám: 610

Végsebesség: ~295-310 km/h

Több autó