2017. November 23. Csütörtök - Kelemen

MAZDA3 MPS bővebben.

MAZDA3 MPS bővebben.

Forrás: Mazda

A Mazda szakemberei szívesen indulnak el a megszokottól eltérő irányba. Megszállottságukat példázza, hogy a cégvezetés felhatalmazása nélkül megálmodtak már olyan új elképzeléseket, melyek később megvalósultak. Ez a merészség és elkötelezettség is érvényesül a nagyteljesítményű MPS modellekben. Igen modellekben, hiszen a Mazda6 MPS után immár megvalósult a Mazda3 MPS is.


„A most debütált Mazda3 MPS drámai mértékben fokozza az eredeti Mazda3 típusok dinamikáját, és maximális vezetési élményt nyújt; hatalmas teljesítményével, kiváló futóművével.”- mondta Tatsuo Maeda, a Mazda3 széria fejlesztéséért felelős igazgató. „ A 3-as MPS megvalósításakor három szempontot tartottunk a szemünk előtt:
- Vezetési élmény: Hatalmas teljesítmény az MZR 2.3 DISI erőforrásból, kombinálva az autó közvetlen kezelhetőségével, melyben nagy szerepe van a könnyű, kompakt karosszériának.
- Tulajdonosi elégedettség: Külső formaterv amely azonnal az élményszerű vezetés képzetét kelti a szemlélőben, és a várakozásokat meghaladó minőségérzetet adó belső kialakítás.
- Mindennapi használhatóság: Különleges egyensúly a vezetési élmény, a funkcionalitás, és a komfort között.Mazda3 MPS
Az eredményként megszületett Mazda3 zászlóshajó megjelenésében finoman elkülönül a többi 3-as kiviteltől, menetteljesítményével  pedig felveszi a versenyt a legjobb elsőkerék-hajtású sport kompaktokkal. A Mazda3 MPS elképesztően gyorsul álló helyzetből, mozgás közben az általános sebességtartományokról úgyszintén hihetetlen vehemenciával gyorsul, és mindemellett végsebessége is az egyik legnagyobb a kategóriában.

A Mazda3 MPS nem négykerék-hajtású, szemben a Mazda6 MPS -sel. A 3-asnál a kisebb súly és a kompakt karosszéria miatt így lehetett maximálisan kihasználni az autóban rejlő agilis kezelhetőséget. Ennek következményeképpen az autó ára is alacsonyabb maradhatott, szélesebb tömegeknek elérhetővé térve az extrém módon szórakoztató, dupla adag ’Zoom-zoom’ élményt magában rejtő Mazdát.MAZDA3 MPS

MPS DNA tervezés – A kifinomultság és érzékiség harmóniája
A Mazda3 MPS formatervének célja az volt, hogy szilárdságot, erősséget sugározzon, már első pillantásra utalva az autóban rejtőző teljesítményre, de mindemellett ne legyen túl hivalkodó. A merészen domborodó első sárvédők, amelyek 20 mm-rel szélesebbek a normál Mazda3-as sárvédőinél, az éles törésvonalak a motorháztetőn, és más elemeken adják az MPS megjelenésének karakterét. Ezek kombinációja az első és hátsó lökhárító burkolatok funkcionális, aerodinamikai szempontok alapján megtervezett formájával, egy radikális ’Zoom-zoom’ képviselőt adnak a elsőkerék hajtású sport kompaktok mezőnyének.MAZDA3 MPS
Végeredményben a Mazda3 MPS formaterve sportos és masszív, mindenféle túlzások nélkül. Inkább az eredeti forma finom átalakítása volt a cél, egy olyan autó megalkotása amelybe büszkeséggel ülnek bele a tulajdonosok. Az MPS modelleknél alkalmazott DNA tervezési módnak ez talán a lényege. Ha már a Mazda6 MPS-nél tartunk, két formatervi elemet is átvettek a szuper 3-as tervezői a testvérmodelltől, ezek az ötszögletű hűtőrácstól induló erős domborítás a motorháztetőn, ami helyet ad a hűtőrács felső részén belépő levegőnek a töltőlevegő-hűtőig, illetve a már említett lökhárítók, az elsőn a hatalmas alsó légbeömlő nyílással.MAZDA3 MPS A már szintén említett szélesebb sárvédők helyet adnak a nagyobb gumiabroncsoknak, és fokozzák az autó megjelenésének hatásosságát. A Mazda3 MPS egyedi személyiségét szintén fokozza az először alkalmazott szögletes első ködfényszóró. A oldalsó küszöbborítások és a 10 küllős 18 collos könnyűfém felnik atletikusak és elegánsak is egyben. Az autó hátulnézetét a hátsó lökhárító karakterizálja, melynek formája sugallja az MPS kiváló úttartását. A hátsó ajtón található tetőspoiler LED-es féklámpát kapott, az egy kipufogó végződés pedig 95 mm-es átmérőjével elég nagynak számít. A megoldások eredményeképpen a leelőzött autósok azonnal azonosítani tudják a Mazda3 MPS-t.MAZDA3 MPS

Belső kiképzés – A fekete tónusú belső magas minőséget feltételez, már az első pillantásra. A bőrbevonatú kormánykerék, váltógomb és szoknya, a kézifékkar ugyanúgy, ahogy a Mazda6 MPS esetében piros cérnával van öltve, fokozva a sportos hangulatot. A műszerfal belső panelja matt fekete egyedi kiképzést kapott, a pedálok pedig alumínium borításokat. A küszöbborítások rozsdamentes acélból készülnek, míg a testet jobban fogó ülésekbe belehímezik az MPS logót. A csak gyújtásra megvilágosodó számos kilométeróra 280km/h-ig van skálázva, utalva az autó nem mindennapi menetteljesítményére.MAZDA3 MPS

Az MPS-ben található motor a MAZDA MZR 2.3 DISI közvetlen-befecskendezéses, turbófeltöltős benzinmotor. A gyár 3 teljesítményvariációban kínálja a Mazda3-as - Mazda6-os MPS, illetve a CX-7 terepjáró részére. A Mazda3 MPS-ben valamivel 250 lóerő fölött teljesít, visszafogott fogyasztás, és nagyfokú környezetkímélés mellett. A könnyű és kompakt karosszériás autót könnyedén segíti, az egyébként elektronikusan kontrollált 250km/h sebességig, a 0-100km/h-ra gyorsításhoz pedig mindössze 6.1 másodpercre van szükség. Ezekkel az értékekkel, és a cikk végén közölt nyomaték-rugalmassági adatokkal rendelkezve nem sok vetélytársa akad a szélvészgyors Mazdának.MAZDA3 MPS Ahhoz, hogy ezt az óriási teljesítményt kezelni lehessen az fronthajtású autóban, a nyomaték leadási karakterisztika szintén kontrollálva van, kerülve a hirtelen fellépő csúcsokat. A belépő levegő mennyiség és a turbónyomás finom szabályozása gondoskodik az egyenletes, és állandó nyomatékleadásról. A szabályzó rendszer figyeli a kormányzási szöget, és a két féltengely egyenkénti terhelését is. A Mazda3 MPS-ben újonnan kifejlesztett részlegesen önzáró differenciálművet találunk, amely az ívbelső kerékre is bőséges nyomatékot juttat gyors kanyarvételeknél, a kiegyensúlyozottabb, és érezhetőbb kanyarodás érdekében.MAZDA3 MPS

A karosszéria, a felfüggesztés, a fékek szintén különleges felkészítésben részesültek, ahogy az autó minden részegysége össze is lett hangolva egymással. Az eredmény az egyedülálló kezelhetőségben, a kimagasló teljesítményben, és az autó szórakoztató mivoltában jelentkezik. Miután ilyen fajta vezethetőség általában csak valódi sportautókban tapasztalható, a Mazda3 MPS által nyújtott élmény jóval meghaladja a vezető elvárásait.MAZDA3 MPS

A váltó - Az új, már a Mazda6 MPS-ben is alkalmazott hatsebességes váltómű könnyedén kapcsolható, csendes, és fokozza az üzemanyag takarékosságot. A három tengelyes belső kialakítás következtében a váltó hossza nem növekedett, hanem megegyezik a kéttengelyes ötsebességes Mazda3-ok egységével. A Mazda3 MPS –ben a váltó hosszabb áttételezéssel van ellátva, kihasználva a motor hatalmas, és széles fordulatszám tartományban elérhető nyomatékát. A 6. fokozat kimondottan hosszú, a csendesebb és takarékosabb nagysebességű autózáshoz. Az első három fokozat tripla szinkronizálást, míg a negyedik sebesség dupla szinkront kapott a gyorsabb-rövidebb- könnyebb váltások érdekében.MAZDA3 MPS

Merev karosszéria – Az eredeti Mazda3 modelleknél merevebb a 3-as MPS karosszériája. Az ötajtós karosszéria sok helyen megerősítéseket kapott a kimagasló menetteljesítményekhez szükséges kellő merevség, erősség eléréséhez. Az első rugótornyok a hagyományos keresztmerevítős megoldással egyenértékű javulást biztosító megerősítést kaptak, megelőzve a futómű geometriát „elrontó” torzulásokat. A karosszéria alsó részén (a középső alagútnál) ,egy nagyméretű zárt kiegészítő elemmel javították a torziós merevséget, míg hátul a rugótornyok alsó része lett megerősítve.MAZDA3 MPS

A felfüggesztés – Különleges futóműtuningot kapott az autó, a motor erejének útra- vitele érdekében. Az első McPherson és a hátsó többlengőkaros futóműben is erősebb rugókat találunk, és a stabilizátor rudak átmérője is nagyobb. A lengéscsillapítók szintén erősebbek, mint a normál Mazda3 kivitelekben. A csillapítási képességük alacsony dugattyúsebesség esetén, ki és berugózáskor egyaránt hatszor jobb, míg nagyjából másfélszer (1.3) jobb átlagos dugattyúsebesség mellett. A futómű így 60%-kal nagyobb gördülési merevséget, karosszériadőléssel szembeni ellenállást biztosít a "normál" Mazda3 felfüggesztéshez képest. 
                Rugóerő elöl - Mazda3 MPS: 33N/mm, Mazda3: 23N/mm
                Rugóerő hátul - Mazda3 MPS: 30N/mm, Mazda3: 23N/mm

A 250km/h végsebességhez tervezett aerodinamikai jellemzők – A Mazda3 MPS kivételes teljesítménye kivételes aerodinamikai tulajdonságokat igényel. A Mazda mérnökei (Mazdaspeed) különleges figyelmet szenteltek a légellenállás csökkentésére, a nagy végsebesség elérése, a stabil egyenesfutási jellemzők, és a nagysebességű manőverek biztonságosabb végrehajtása érdekében. Az autó alján nagyon sok különböző kiegészítő elemet helyeztek el a Mazda szakemberei a karosszéria alatti jobb légáramlás érdekében, a kiváló 031-es cw (légellenállási) érték elérésére.MAZDA3 MPS

Fókuszban a biztonság – A kiindulási pont a Mazda3 MPS esetében az volt, hogy az alapot képező Mazda3 kiszámítható, pontos kezelhetősége megmaradjon a nagyteljesítményű modell többlet alkatrészei ellenére. Elöl 320 milliméteres belső hűtésű féktárcsákat, hátul 280 mm átmérőjű tárcsákat kapott az autó. A főfékmunkahenger 8+9 collos tandem rendszerű, a munkahenger belső átmérője 1 collos, a stabil és erőteljes fékteljesítmény megteremtése érdekében. Alapfelszereltség a fejlett blokkolásgátló rendszer, a vészfékasszisztens, a mentestabilizáló, az MPS aktív biztonsági csomagjának teljességéért. Egyes piacokon az automata világítás, illetve az esőszenzoros ablaktörlés is szériatartozék.MAZDA3 MPS

A bármilyen irányból bekövetkező ütközések esetére, utasvédelmi szempontok alapján a Mazda3 MPS teste a Mazda Fejlett Ütközési Energia Szétosztó és Elnyelő rendszerének alkalmazásával lett megtervezve, melynek eredménye a robusztus és biztonságos felépítés. A szériafelszereltség része a dupla első, az oldalsó, és a függönylégzsákok. Ütközés esetén a behúzódó fékpedál és a módosított kormányoszlop-szerkezet igyekszik a vezető lábának sérülési kockázatát csökkenteni. Végül, de nem utolsósorban a biztonsági övek használatára figyelmeztető rendszer immár az MPS összes utasát figyelmezteti azok bekötésére.MAZDA3 MPS

Műszaki adatok:
Hengerűrtartalom: 2261cm3 , furat/löket: 87,5x94.0, teljesítmény: >250 LE/5500rpm, forgatónyomaték: 380Nm/3000rpm, üzemanyag: benzin 98 oktán, 6-sebességes váltó, elsőkerékhajtás, elektronikusan limitált végsebesség: 250 km/h, gyorsulás: 0-100 km/h - 6.1 mp., 50-100km/h 3. sebességfokozatban: 4.2 mp., 80-120 km/h 5. fokozatban: 5.4 mp., átlagos üzemanyag fogyasztás: 9.7 liter, felniméret: 18x7coll, gumiabroncs méret: 215/45R 18, féktárcsa átmérő elöl: 320 mm, -hátul: 280mm.MAZDA3 MPS  

Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:

Kommentek

Még nincsnenk hozzászólások.

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Maserati Bora

 

Gyártási időszak: 1971-1978

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4355, 17688, 1134 mm

Tengelytávolság: 2000 mm

Hasmagasság:       mm

Légellenállási együttható:

Saját tömeg: 1619 kg
Hengerelrendezés: 8 henger, 90 fokos V alakban.

Szelepek száma: 16

Furat/löket: 93,9 / 89 mm

Sűrítési viszony: 8,05:1   
Motorbeépítés:  Hátsó tengely előtt hosszában, középen

Tüzelőanyag ellátás: 4 db Weber DCNF karburátor

Sebességfokozatok száma: 5 kézi (ZF)

Meghajtott tengely: hátsó
Lökettérfogat (cm3):  4930  
Szelepvezérlés típusa:   Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):   330 (246,1)/ 5500
Nyomaték (Nm / 1 min):     440,6/ 4000

Gyorsulás 0-100 km/h: 6,6

Végsebesség: 284 km/h

Gumiméret elöl: 205/70 VR15

Gumiméret hátul: 215/70 VR 15

Összesen 564 db készült.

 

Több autó