Mazda CX-5 kezelhetőségi titkok.

2024. Április 23. Kedd - Béla

2012.04.02.

Koncepció

Mazda CX-5 kezelhetőségi titkok.

Mazda CX-5.

Forrás: CD

Nemrég mutatta be a Mazda új kompakt szabadidőautó típusát, a CX-5-öst. A japán gyártó nem utolsó sorban arról ismert, hogy személyautó típusai is sportos vezethetőség élményét nyújtják. A CX-5-ösről ezen felül az is elmondható, hogy az első olyan Mazda típus, mely már teljes mértékben, tehát a karosszériát, motort, hajtásláncot, futóművet beleértve is az új fogyasztás csökkentő Mazda SkyActive technológia alapelvei szerint készült.


Jó alap nélkül nem megy! 

Már az első Mazda CX-5 tesztvezetések és szlalomozási próbák zárt pályán is világossá tették, hogy a SkyActive tervezés lényegesen többről szól, mint motorok és sebességváltók áttervezése. A futómű, és a karosszéria felépítésének újragondolása nagyban hozzájárul a jobb kezelhetőséghez,  stabilitáshoz, komforthoz.

Mazda CX-5.

 Az elvárt gördülési jellemzők mindenkinek mást és mást jelent. Van aki a lágy felfüggesztést részesíti előnyben, mely teljesen kizárja a külső környezetet. Néhány sofőr viszont a kemény beállítást szereti, mely minden kavicson átgördülést érezhetővé tesz, és pontos visszajelzésekkel szolgál az útfogásról a kormánykeréken, illetve az ülésen keresztül. A legtöbbünknek valahol ezen két véglet közötti elvárásunk van a gördülési tulajdonságokkal kapcsolatban. Komfortos, de az útról visszajelzésekkel szolgáló, jól kezelhető legyen az autó. A gördülési tulajdonságok javítását elsősorban a lengéscsillapítók, rugók, gumi szilentek keménységének megválasztása, lengőkar bekötési pontok helyzete, toronymerevítők alkalmazása és a karosszéria további merevítése alkalmazása jelenti. Mindezek a jármű kezelhetőségét is megváltoztatják, így először nézzük meg, a karosszéria felépítése hogyan hat a gördülésre, kezelhetőségre!

Mazda CX-5.

Minél merevebb a karosszéria szerkezet, annál jobb. Egy flexibilis szerkezet nem képes egymáshoz képest azonos pozícióban tartani a felfüggesztés elemeinek rögzítését, így a gördülés sem lesz megfelelő, és a kezelhetőség sem lesz precíz.

A Mazda CX-5 karosszériájának extrán megerősített részei.

Képzeljük el, hogy a papírhajóban ülünk a medencében. Minden hullámnál nyeklik-nyaklik a hajó, és a állandón fészkelődnünk kell, hogy a hajó ne boruljon fel. Általában nem is sikerül, és még evezni sem könnyű egy ilyen hajóban. Mindezt próbáljuk ki egy fából, vagy üvegszálból készült hajóban, és rögtön nincs baj a hullámokkal, sőt az evezővel kormányozni is tudunk.  Más gyártókhoz hasonlóan a Mazda is növeli karosszériái merevségét az anyagvastagság megválasztásával, és több zárt struktúrájú, vagy dobozszerű szerkezeti elemmel. Ez igen jól működik is a CX-5 esetében, még a flexibilátást azonnal leleplező versenypályán sem érezhető ilyen jellegű gyengeség.

Mazda CX-5.

 Merevebb karosszéria esetén a felfüggesztés bekötési pontjainak gumi elemeit lágyabbakra lehet készíteni, hogy jobb legyen a gördülési komfort, de a rögzitési pontok elhelyezésének is nagy jelentősége van. A legtöbb mai autóban hátul nagyon alacsonyan vannak a lengőkarok rögzítve, hogy a nagyobb legyen a csomagtér és az utastér. Amikor a kerekek kátyún, döccenőn haladnák át, felfelé mozdulnak, illetve a padlón alacsonyan rögzített hosszanti lengőkar miatt kissé előre mozdulnak. Ha ez a lengőkar pont magasabban helyezkedik el, mint a kerék tengelye, akkor hátrafele mozdulnak berugózáskor a kerekek, mint a CX-5 esetében. Ezzel pedig kisebb a karosszériát érő erőhatás, hiszen a természetes irányba mozdulnak a kerekek. Egyszerűnek tűnhet a lengőkar rögzítési pontokat feljebb elhelyezni, de gondos tervezést igényel, hogy az utastér és a csomagtér is olyan méretű maradhasson, mint a CX-5 típusé.

A Mazda CX-5 hátsó futóműve.

  Végül essen szó a gumiabroncsokról, melynek méretváltása a legegyszerűbb módszere a gördülés és a kezelhetőség változtatásának. Alacsony profilú gumiabroncsok feszesebb gördülést eredményeznek, de a kormányreakciók, és a kezelhetőség is közvetlenebbé válik, hiszen kisebb a gumiabroncs oldalfalának flexibilitása.  A magasabb profilú gumiabroncsok jobb komfortot, de rosszabb kezelhetőséget képviselnek. 

Miközben bárki a guminyomás, és gumiabroncs méret váltással változtathat autója viselkedésén, a gyárilag jól megtervezett autó nagyon fontos a legjobb menettulajdonságok eléréséhez. A Mazda CX-5 ilyen autó.  Varga István

Mazda CX-5. 

Kapcsolódó cikkek:

Mazda CX-5 menetpróba.

SKYACTIVE Technológiai megoldásokról.  

Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:



Autó katalógus

Lancia Rallye 037 Stradale 1982.

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 3915, 1850, 1245 mm

Tengelytávolság: 2440 mm

Hasmagasság: 

Saját tömeg: 1170 kg
Hengerelrendezés: 4 henger (soros)

Szelepek száma: 8

Szelepvezérlés típusa: DOHC

Furat/löket: 84 / 90 mm

Sűrítési viszony: 7,5:1

Feltöltés: Abarth kompresszor   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt keresztben

Tüzelőanyagellátás: 1db duplatorkú Weber karburátor

Sebességfokozatok száma: 5 
 

Hajtás: Hátsókerék

Lökettérfogat (cm3):     1995    
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):    207,8 (152,9)/ 7000
Nyomaték (Nm / 1 min):     226 / 5000

Gyorsulás 0-100 km/h: 7 mp.

Végsebesség: 220 km/h

Több autó