2024. Május 3. Péntek - Tímea

Autónk belső zajszintje.

Belső zajszint

Forrás: CaD

 Az autógyárak sok munkát fordítanak az új típusok belső zajszintjének csökkentésére. Elég egy modern autót vezetnünk és máris tapasztalhatjuk, hogy nem kell kiabálnunk beszélgetés közben, illetve a rádiót sem kell maximális hangerőn hallgatnunk. Mindazonáltal az olyan zajok, melyeket eddig nem is hallottunk, hangosabbnak tűnhetnek.


 Zavaró zajok.

 A korábbinál csendesebb utasterek miatt, egyes hangok jobban hallhatóvá válhatnak. Ilyen lehet például a külső tükrök keltette szélzaj, ami nem lett hangosabb, csak éppen a többi zaj lett halkabb, így most már erősebbnek érzékeljük az eddig is meglévő szélzajt. Sokszor ez az egyetlen oka annak, hogy egyes zajok zavaróbbak.

A zajok lehetnek mechanikus természetűek, mint mikor például egy laza panel rezeg, vagy két elem egymáshoz súrlódik, de érkezhet a zaj a gumiabroncsoktól is, melynek tónúsa az útfelülettől függően változik. További zavaró tényező lehet a karosszériát körbefutó levegő által egyes pontokon keltett hang.

Nem minden zaj ennyire tárgyszerű. Néhány ember szereti az erős gyorsításkor mély tónusú kipufogóhangokat, vagy a dupla vezérműtengelyes motorok mechanikai zajait. Mások inkább a tökéletes csendre vágynak. Az autók valahol a kettő között helyezkednek el.Az útburkolat milyensége jelentősen befolyásolja a belső zajszintet.

 Megelőzési lehetőségek.

 A zavaró hangok csökkentésének három módja is van. Blokkolható a zaj forrása, megakadályozható az utastérbe jutása, vagy változtatható a frekvenciája egy kevésbé zavaró szintre.  A zaj forrásának megszüntetése tűnik a legkézenfekvőbb megoldásnak, de ez nem mindig lehetséges. Például a A gumiabroncsok között gördülési zaj szempontjából is nagy különbségek lehetnek.gumik által keltett gördülési zaj adott, aminek mértéke az útfelülettől függően még erősödhet is. A futófelület kialakítása döntő jelentőségű, egyes gumiabroncsok halkabbak, míg mások hangosabbak. Új gumik rendelésekor ezt is figyelembe vehetjük.

  Egyes zajok az erőátviteli elemektől érkeznek. Ezeket egy új autó elemeinek megtervezésekor lehet csak hatásosan csökkenteni. Egy-egy új merevítő borda csökkentheti a vibrációt. Eddig még nem említettük de leegyszerűsítve minden zaj  egy olyan vibráció, amit nem szeretünk.

 Az erőátviteli zajok csökkentésének egyik módja, a folyadékkal töltött felfüggesztő bakok alkalmazása. A folyadékkal töltött  motortartó bakok megakadályozzák a motor és a váltó keltette rezgések átadását a karosszériának. A felfüggesztési elemek és a karosszéria közé helyezett gumi alkatrészek szintén blokkolhatják a zajokat. Kiemelkedően jól csillapítják a motortérből az utastérbe bejutni szándékozó zajokat az úgynevezett szendvics tűzfalak. Ezeknél a két külső fémlemez között csillapító anyagot találhatunk.  Egy autó zajcsilapító elemeinek nagy része számunkra láthatatlanul helyezkedik el. A habbal töltött karosszéria oszlopok nem csak a stukturális merevséget növelik, hanem nagyon jó vibráció megelőző képességgel is rendelkeznek.Az alkatrész ürege habbal van kitöltve.

 A karosszéria elemek zajkeltő rezgését felragasztható zajcsillapító anyagokkal is csökkenthetjük. Ezeket azonban célszerű inkább a rezgés epicentrumában alkalmazni, mert így kevesebb kellhet belőlük. Ezt pedig azért fontos, mert ezek az anyagok meglehetősen nehezek, melyek az autónk súlyát növelveA csillapító anyagok hátránya, hogy igen nehezek. csökkentik annak takarékosságát.

 A zajok frekvenciájának megváltoztatása egyik másik lehetőség a csendes utastér megvalósításához vezető úton. Az emberi hallás nem igazán képes az igazán mély és magas hangok érzékelésére. Egy-egy alkatrész megváltoztatása az általa keltett zajokat is "beterelheti" ebbe a hallhatatlan tartományba.

 A mechanikai zajok csökkentése után sokkal zavaróbbá válhat a szélzaj. A szél süvítésének legnagyobb része az első szélvédő kereténél, az ablaktörlőkön, illetve a külső tükrökön keletekezik. A szögek megváltoztatva, az élek lekerekítése, áthelyezése redukálhatja a sűvítést, de nem igazán szüntetheti meg. Szélzaj még a "leggömbölyűbb" autóban is van.

 A szél fütyülését általában a z utaskabin és a külső tér közötti levegőszivárgás okozza. Erre a fütyülésre utal, ha az ablak kismértékű leengedésével eltűnik a hang. Az ajtó és a karosszéria közötti szigetelőgumi rossz illeszkedése, az ajtók, illetve ablakok rossz beállítása a leggyakoribb okozói a fütyülésnek. Végül, de nem utolsósorban a szél fütyülése a karosszériaelemek  illesztési hézagaitól is származhat. Ilyenek az ajtók hézagai, a felfüggesztési elemek és a karosszéria közötti lyukak, vagy az ablakrögzítések. A panelek közötti zajok csökkentése érdekében az előrébb elhelyezkedő panel általában valamivel mindig nagyobb a mögötte találhatónál. Ez csökkenti az esélyét, hogy levegő jusson a résbe. Ennek a hibának a diagnosztizálásához elég egy szigetelőszalag. Ragaszuk le a rést, és ha így megszűnik a zaj, akkor megtaláltuk annak forrását!Az új Mazda6 zajszintje kategóriája dobogójára emeli a típust.  

    

Ossza meg!

Vissza: Mazda hírek
címkék:

Kommentek

PeterUFo | 2009-12-08 22:25 Válasz erre

Csakhogy nem csak az utastérbe jutó zajt kell ám csökkenteni. Mi van a környezettel?

1

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Jaguar XJ-13 1964

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4483, 1854, 965 mm

Tengelytávolság: 2438 mm

Saját tömeg: 998 kg
Hengerelrendezés: 12 henger V alakban

Szelepek száma: 24

Furat/löket: 87 / 70 mm

Sűrítési viszony: 10,4:1  
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt

Benzin befecskendezés 
Lökettérfogat (cm3):     4994    
Szelepvezérlés típusa:   DOHC
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):     509(374,3)/ 7600
Nyomaték (Nm / 1 min):     523/ 6300

Sebességfokozatok száma: 5 

Gyorsulás 0-100 km/h: nincs adat

Végsebesség: 274 km/h

Mindössze 1 darab példány készült.

Több autó