Zavaró zajok.
A korábbinál csendesebb utasterek miatt, egyes hangok jobban hallhatóvá válhatnak. Ilyen lehet például a külső tükrök keltette szélzaj, ami nem lett hangosabb, csak éppen a többi zaj lett halkabb, így most már erősebbnek érzékeljük az eddig is meglévő szélzajt. Sokszor ez az egyetlen oka annak, hogy egyes zajok zavaróbbak.
A zajok lehetnek mechanikus természetűek, mint mikor például egy laza panel rezeg, vagy két elem egymáshoz súrlódik, de érkezhet a zaj a gumiabroncsoktól is, melynek tónúsa az útfelülettől függően változik. További zavaró tényező lehet a karosszériát körbefutó levegő által egyes pontokon keltett hang.
Nem minden zaj ennyire tárgyszerű. Néhány ember szereti az erős gyorsításkor mély tónusú kipufogóhangokat, vagy a dupla vezérműtengelyes motorok mechanikai zajait. Mások inkább a tökéletes csendre vágynak. Az autók valahol a kettő között helyezkednek el.
Megelőzési lehetőségek.
A zavaró hangok csökkentésének három módja is van. Blokkolható a zaj forrása, megakadályozható az utastérbe jutása, vagy változtatható a frekvenciája egy kevésbé zavaró szintre. A zaj forrásának megszüntetése tűnik a legkézenfekvőbb megoldásnak, de ez nem mindig lehetséges. Például a gumik által keltett gördülési zaj adott, aminek mértéke az útfelülettől függően még erősödhet is. A futófelület kialakítása döntő jelentőségű, egyes gumiabroncsok halkabbak, míg mások hangosabbak. Új gumik rendelésekor ezt is figyelembe vehetjük.
Egyes zajok az erőátviteli elemektől érkeznek. Ezeket egy új autó elemeinek megtervezésekor lehet csak hatásosan csökkenteni. Egy-egy új merevítő borda csökkentheti a vibrációt. Eddig még nem említettük de leegyszerűsítve minden zaj egy olyan vibráció, amit nem szeretünk.
Az erőátviteli zajok csökkentésének egyik módja, a folyadékkal töltött felfüggesztő bakok alkalmazása. A folyadékkal töltött motortartó bakok megakadályozzák a motor és a váltó keltette rezgések átadását a karosszériának. A felfüggesztési elemek és a karosszéria közé helyezett gumi alkatrészek szintén blokkolhatják a zajokat. Kiemelkedően jól csillapítják a motortérből az utastérbe bejutni szándékozó zajokat az úgynevezett szendvics tűzfalak. Ezeknél a két külső fémlemez között csillapító anyagot találhatunk. Egy autó zajcsilapító elemeinek nagy része számunkra láthatatlanul helyezkedik el. A habbal töltött karosszéria oszlopok nem csak a stukturális merevséget növelik, hanem nagyon jó vibráció megelőző képességgel is rendelkeznek.
A karosszéria elemek zajkeltő rezgését felragasztható zajcsillapító anyagokkal is csökkenthetjük. Ezeket azonban célszerű inkább a rezgés epicentrumában alkalmazni, mert így kevesebb kellhet belőlük. Ezt pedig azért fontos, mert ezek az anyagok meglehetősen nehezek, melyek az autónk súlyát növelve csökkentik annak takarékosságát.
A zajok frekvenciájának megváltoztatása egyik másik lehetőség a csendes utastér megvalósításához vezető úton. Az emberi hallás nem igazán képes az igazán mély és magas hangok érzékelésére. Egy-egy alkatrész megváltoztatása az általa keltett zajokat is "beterelheti" ebbe a hallhatatlan tartományba.
A mechanikai zajok csökkentése után sokkal zavaróbbá válhat a szélzaj. A szél süvítésének legnagyobb része az első szélvédő kereténél, az ablaktörlőkön, illetve a külső tükrökön keletekezik. A szögek megváltoztatva, az élek lekerekítése, áthelyezése redukálhatja a sűvítést, de nem igazán szüntetheti meg. Szélzaj még a "leggömbölyűbb" autóban is van.
A szél fütyülését általában a z utaskabin és a külső tér közötti levegőszivárgás okozza. Erre a fütyülésre utal, ha az ablak kismértékű leengedésével eltűnik a hang. Az ajtó és a karosszéria közötti szigetelőgumi rossz illeszkedése, az ajtók, illetve ablakok rossz beállítása a leggyakoribb okozói a fütyülésnek. Végül, de nem utolsósorban a szél fütyülése a karosszériaelemek illesztési hézagaitól is származhat. Ilyenek az ajtók hézagai, a felfüggesztési elemek és a karosszéria közötti lyukak, vagy az ablakrögzítések. A panelek közötti zajok csökkentése érdekében az előrébb elhelyezkedő panel általában valamivel mindig nagyobb a mögötte találhatónál. Ez csökkenti az esélyét, hogy levegő jusson a résbe. Ennek a hibának a diagnosztizálásához elég egy szigetelőszalag. Ragaszuk le a rést, és ha így megszűnik a zaj, akkor megtaláltuk annak forrását!
Kommentek
PeterUFo | 2009-12-08 22:25 Válasz erre
Csakhogy nem csak az utastérbe jutó zajt kell ám csökkenteni. Mi van a környezettel?