Az elmúlt négyszáz év főbb eseményeinek áttekintése előtt nézzük a wankel rendszerű erőforrások lényegesebb jellemzőit.
Kompakt és könnyű: A forgódugattyús motor sokkal kisebb és könnyebb, mint egy hasonló teljesítményű dugattyús motor. Ez alapvető előnyöket biztosít az ilyen motorral szerelt autóknak.
Alacsony zaj és vibráció szint: A forgódugattyús motorban nincsenek le-fel mozgást végző alkatrészek, így a forgó mozgást végző részegységek miatt nagyon alacsony a motor mechanikai eredetű zajszintje, illetve gyakorlatilag rezgésmentes az erőforrás működése. Ezért komfortosabb utaskabint is eredményezhet a használata.
Kevesebb alkatrész: A forgódugattyús motor lényegesen kevesebb alkatrészből áll, mint egy "hagyományos" dugattyús erőforrás. Kevesebb dolog romolhat el, megbízhatóbb, könnyebb a karbantartása és nem utolsó sorban olcsóbb gyártani.
A forgódugattyú(rotor) a rotorházban(rotor housing) helyezkedik el. A rotorházra gondoljunk úgy, mint a dugattyús motorok hengerére. A rotor csúcsai működés közben végigfutnak a futópálya alakjához hasonló ház belső felületén. A oldalfedelek (side housing) tömítik oldalról a kamrákat. A két-rotoros erőforrásokban három oldalfedél van. A lekerekített háromszöghöz hasonló rotor egyenértékű a dugattyúval. A csúcsain elhelyezkedő apex tömítések érintkeznek a rotorház belső felületével, és "lekövetik" azt működés közben. Az excentrikus tengely (eccentric shaft) funkciója megegyezik a dugattyús motorok főtengelyével, a forgó dugattyú erejét konvertálja át és továbbítja a sebességváltó irányába, illetve a kerekekhez.
Lenyűgöző teljesítmény: Mivel a forgódugattyús motor magasabb fordulatszámokon is könnyedén teljesít, ezért kis méretei ellenére nagyon erős, illetve magas és alacsony fordulatszámokon is használható teljesítményt ad le.
Környezetbarát forgódugattyús motor: A Mazda RX-8 Hydrogen RE a világ első praktikus autója, melynek wankel rendszerű motorja hidrogént használ üzemanyagként. A hidrogén üzemanyagként használata nulla szén-dioxid és nitrogén-oxid emisszióval jár. A rendkívül környezetbarát belső égésű erőforrás mindezek mellett nyomatékos, jó gyorsulást biztosít, nem csökkenti az autó szórakoztató vezethetőségi jellemzőit. A hidrogénnel üzemelő forgódugattyús motort a Mazda az 1991-es tokió-i autószalonon mutatta be először és a fejlesztése ma is folyamatban van. Az első Mazda RX-8 Hydrogen RE 2006-ban került az "utcákra".
400 év mérföldkövei forgódugattyús szempontból:
1588- Egy olasz mérnök, Ramelli, feltalál egy forgó dugattyúval rendelkező vízpumpát. 1636- Pappenheim (Német) feltalálja a fogaskerekes pumpát, amely erőforrások kenési feladatait szolgálhatja. 1782- James Watt (Anglia) továbblépett a forgó dugattyúval rendelkező motor terveit illetően. 1799- Murdoch (Anglia) megépít egy további kutatásokra alkalmas forgó dugattyús erőforrást. 1901- Cooley (USA) megépít egy kísérleti forgó dugattyús gőz motort, két ütemű működési ciklussal. 1909- Umpleby (Anglia) megépít egy belső égésű két-ütemű forgó dugattyús motort. 1923- Wallinder, Scoog és Lundby (Svédország) vezetésével kutatás indul a forgódugattyús motor-technológia irányában elkötelezve.
1938- Dimitri Sensaud de Lavou (Franciaország) vezetésével kísérleti gyártás indul. 1943- Maillard (Svájc) legyárt egy csillag alakú forgódugattyús motort. 1951- Felix Wankel (Németország) szövetkezik az NSU-val, saját forgódugattyús erőforrási kutatásainak és motorok kifejlesztésének támogatására. 1957- Wankel és az NSU megépíti a DKM prototípus erőforrást. 1958- Wankel/NSU megépíti a KKM prototípus motort. 1959- Wankel befejezi a KKM250 típusú forgódugattyús erőforrást. 1960- Wankel/NSU nyílvánosan tesztelik forgódugattyús erőforrásukat. 1961- A Mazda kapcsolatba lép az NSU-val és Wankel-lel technikai kérdésekben. Ebben az évben Novemberben a Mazda befejezi első prototípus forgódugattyús motorját.
1963.04.- Külön forgódugattyús erőforrás fejlesztő részleg alakul a Mazda-nál. 1964.09.- Egy forgódugattyús prototípus motorral szerelt sportautót mutat be a Mazda a Tokio Motor Show-n. 1967.05.- A Japán piacon elérhetővé válik a Mazda első wankel rendszerű motorral szerelt típusa a Cosmo Sport (Mazda110S, 2x491ccm).
1968.07.- Bemutatják a Familia Rotary Coupe típust, melynek motortípusa 13A, 2x491ccm. 1969.09.- Megindul a forgódugattyús motorral szerelt Mazdák exportja Ausztráliába és Thaiföldre. A következő hónapban megjelenik a Luce Rotary Coupé (Mazda R130 Coupe, 13A, 2x655ccm), illetve a Mazda wankel motorja sikeresen teljesíti az amerikai környezetvédelmi tesztet.
1970.04.- A Japán Mechanikai Tervezési Szervezet kitünteti a Mazdát a wankel rendszerű motor piaci bevezetéséért. Májusban megindul a Capella Rotary (Mazda RX-2, 12A, 2x573ccm) svájci exportja. Júniusban az Egyesült Államokba is megkezdődik a forgódugattyús motorral szerelt Mazda típusok exportja. Decemberben elkészül a 100000., forgódugattyús motorral szerelt Mazda gépkocsi. 1971.09.- Bemutatják a Savanna Rotary típust (Mazda RX-3, 10A, 2x491ccm). Októberben elkészül a 200000. forgódugattyús Mazda. 1972.01.- Egy Capella Rotary Coupe leplombált motorral Európa 11 országán keresztül 100000 km-t tesz meg, egy megbízhatósági teszt keretein belül. Megjelenik a Luce Rotary azaz a Mazda RX-4 típus. (12A, 2x573ccm)
1973.02.- A Mazda forgódugattyús motorral szerelt autója teljesíti az 1975-ben érvénybe lépő amerikai emissziós előírásokat. Júniusban elkészül az 500000. wankel Mazda. Decemberben megjelenik a Luce AP Grand Tourismo. ( 13B, 2x654 ccm ) 1974.07.- Bemutatják a Mazda Parkway Rotary 26 típust (13B), a wankelmotoros autóbuszt.
1975.03.- Megérkezik a Mazda Roadpacer AP (13B), az amerikai stílusú Mazda. Ugyanebben az évebn Októberben bemutatják a Cosmo AP-t, másnéven a Mazda RX-5 típust. Az RX-5 új kivitelű 13B forgódugattyús motorja 40%-kal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint elődje.
1977.07.- Megvásárolható a Mazda Cosmo L, majd Októberben megjelenik a Luce Legato (12A, 2x573ccm, illetve 13B, 2x 654 ccm). 1978.03.- Bemutatják a Savanna RX-7, azaz a Mazda RX-7 típust (12A, 2x 573 ccm). Ebben az évben Novemberben elkészül az egymilliomodik forgódugattyús motorú Mazda. 1981.10.- Megjelenik a Cosmo és a Luce Rotary, vagyis a Mazda 929 (12A, 2x573ccm)
1983.09.- A ráncfelvarráson átesett Mazda RX-7 megkapja a világ első turbófeltöltővel szerelt wankel rendszerű motorját. 1985.10.- Bemutatják a Mazda RX-7 második generációját. (13B turbó)
1986.04.- Immár az 1500000. wankelmotoros autó is elkészül a Mazdánál. Ugyanebben az évben bemutatják az átfésült Mazda Luce Rotary-t ( 13B turbó, 2x654 ccm )
1990.04.- Megérkezik az Eunos Cosmo óriás kupé. A gyönyörű autó a világon elsőként, három forgódugattyús motorral van szerelve. (20B-REW, 3x654 ccm, vagy 13B-REW 2x654 ccm)
1991.06.- Abszolút győzelmet arat Le-Mans-ban a Mazda 787B versenyautó, a 24 órás versenyen. Októberben megjelenik a harmadik generációs Mazda RX-7, melynek wankelmotorja 255 lóerőt teljesít. (Anfini RX-7, 13B-REW) 1995.10.- A Tokió Motor Shown a Mazda bemutatja az RX-01 prototípust, melynek hajtásáról az MSP-RE motor gondoskodik. 1996.01.- A Mazda RX-7 motorjának teljesítménye 265 lóerőre nő. 1998.12.- A Mazda RX-7 motorjának teljesítménye 280 lóerőre nő.
1999.10.- A tokió-i szalonon a Mazda bemutatja az RX-EVOLV koncepciót, melyben már a Renesis nevű prototípus erőforrást találjuk. 2001.10.- Megjelenik a Mazda RX-8 koncepció autó, szintén Tokió-ban. kapcsolódó cikk: http://www.mazda-auto.hu/mazda+koncepcio/171/?sid= 2002.04.- A Mazda bemutatja a Mazda RX-7 Spirit-R korlátozott példányszámú kivitelt. 2003.01.- Az észak-amerikai Autókiállításon bemutatják a szériagyártásra érett állapotú Mazda RX-8-at, illetve beindul az új RENESIS erőforrás gyártása. Februárban beindul a Mazda RX-8 szériagyártása is. Áprilisban már megvásárolható a Mazda RX-8. Májusban szerepet kap az RX-8 az X-MEN 2 mozifilmben. Júniusban győzelmet szerez a Renesis a Nemzetközi Év Motorja választáson. kapcsolódó cikk: http://www.mazda-auto.hu/mazda+koncepcio/254/?sid= Októberben a Mazda Tókió-ban bemutatja a hidrogénnel is üzemelő Mazda RX-8 Hydrogen RE-t. kapcsolódó cikk: http://www.mazda-auto.hu/mazda+koncepcio/152/?sid= Novemberben technológiai díjat kap 2004-re a RENESIS.
2004.01.- A Mazda RX-8 megnyeri a Wheels magazin év autója választását. Februártól megvásárolható korlátozott darabszámban a Mazdaspeed verziójú Mazda RX-8. Áprilisban a RENESIS wankel rendszerű motor elnyer egy rangos Japán technológiai díjat. Májusban másodszor is első díjat kap a Renesis, a nemzetközi év motorja választáson a 2.5-3.0 literes kategóriában. Szeptemberben elkészül a 100000. Mazda RX-8. Októberben megjelenik az RX-8 Mazdaspeed II verzió, 40 rekordot állít fel a típus egy 24 órás megbízhatósági "verseny-teszten" Németországban, illetve Japánban az illetékes minisztérium engedélyezi a "hidrogénes" Mazda RX-8 közúti tesztelését. Novemberben megjelenik a Mazda RX-8 Sport Prestige Limited kiadás.
2005.11.- Megjelenik a Mazda RX-8 Sport Presztige Limited II különleges kiadás. 2006.01.- A Mazda RX-8 Hydrogen RE kíséri a Japán maratoni váltóversenyen résztvevő futókat. Februártól beindul a környezetbarát típus bérelhetősége. Márciusban megjelenik a Mazda RX-8 True Red Style különleges kivitel. Kapcsolódó cikk: http://www.mazda-auto.hu/mazda+koncepcio/263/?sid=