2024. Május 8. Szerda - Mihály

2007.05.30.

Mazda hírek

40 éves a wankel rendszerű Mazda motor.

40 éves a wankel rendszerű Mazda motor.

Az elmúlt négyszáz évben nagyon sok különböző elképzelés született forgáson alapuló motor kialakítására, de a Mazda által átvett háromszög alakú forgódugattyúval elkészült NSU Wankel motor jelentette az igazi áttörést. Ennek a kialakításnak a lényege, hogy rotor és a rotorház falai között három, a rotor forgásával állandóan változó térfogatú kamra helyezkedik el, melyek tágulnak és sűrítenek, akár az "alternáló" dugattyús motorok.


Az elmúlt négyszáz év főbb eseményeinek áttekintése előtt nézzük a wankel rendszerű erőforrások lényegesebb jellemzőit.

 Kompakt és könnyű: A forgódugattyús motor sokkal kisebb és könnyebb, mint egy hasonló teljesítményű dugattyús motor. Ez alapvető előnyöket biztosít az ilyen motorral szerelt autóknak.

Alacsony zaj és vibráció szint: A forgódugattyús motorban nincsenek le-fel mozgást végző alkatrészek, így a forgó mozgást végző részegységek miatt nagyon alacsony a motor mechanikai eredetű zajszintje, illetve gyakorlatilag rezgésmentes az erőforrás működése. Ezért komfortosabb utaskabint is eredményezhet a használata.

Kevesebb alkatrész: A forgódugattyús motor lényegesen kevesebb alkatrészből áll, mint egy "hagyományos" dugattyús erőforrás. Kevesebb dolog romolhat el, megbízhatóbb, könnyebb a karbantartása és nem utolsó sorban olcsóbb gyártani.Nincsenek hajtókarok, vezérműtengelyek, szelepek. A forgódugattyús motor alkalmazásával könnyebb jó súlyelosztást elérni egy autóban, mint a

A forgódugattyú(rotor) a rotorházban(rotor housing) helyezkedik el. A rotorházra gondoljunk úgy, mint a dugattyús motorok hengerére. A rotor csúcsai működés közben végigfutnak a futópálya alakjához hasonló ház belső felületén. A oldalfedelek (side housing) tömítik oldalról a kamrákat. A két-rotoros erőforrásokban három oldalfedél van. A lekerekített háromszöghöz hasonló rotor egyenértékű a dugattyúval. A csúcsain elhelyezkedő apex tömítések érintkeznek a rotorház belső felületével, és "lekövetik" azt működés közben. Az excentrikus tengely (eccentric shaft) funkciója megegyezik a dugattyús motorok főtengelyével, a forgó dugattyú erejét konvertálja át és továbbítja a sebességváltó irányába, illetve a kerekekhez. 

Lenyűgöző teljesítmény: Mivel a forgódugattyús motor magasabb fordulatszámokon is könnyedén teljesít, ezért kis méretei ellenére nagyon erős, illetve magas és alacsony fordulatszámokon is használható teljesítményt ad le.

Környezetbarát forgódugattyús motor: A Mazda RX-8 Hydrogen RE a világ első praktikus autója, melynek wankel rendszerű motorja hidrogént használ üzemanyagként. A hidrogén üzemanyagként használata nulla szén-dioxid és nitrogén-oxid emisszióval jár. A rendkívül környezetbarát belső égésű erőforrás mindezek mellett nyomatékos, jó gyorsulást biztosít, nem csökkenti az autó szórakoztató vezethetőségi jellemzőit. A hidrogénnel üzemelő forgódugattyús motort a Mazda az 1991-es tokió-i autószalonon mutatta be először és a fejlesztése ma is folyamatban van. Az első Mazda RX-8 Hydrogen RE 2006-ban került az "utcákra".

400 év mérföldkövei forgódugattyús szempontból:

1588- Egy olasz mérnök, Ramelli, feltalál egy forgó dugattyúval rendelkező vízpumpát.  1636- Pappenheim (Német) feltalálja a fogaskerekes pumpát, amely erőforrások kenési feladatait szolgálhatja.                                                                                             1782- James Watt (Anglia) továbblépett a forgó dugattyúval rendelkező motor terveit illetően.                                                                                                                                     1799- Murdoch (Anglia) megépít egy további kutatásokra alkalmas forgó dugattyús erőforrást.                                                                                                                                1901- Cooley (USA) megépít egy kísérleti forgó dugattyús gőz motort, két ütemű működési ciklussal.                                                                                                  1909- Umpleby (Anglia) megépít egy belső égésű két-ütemű forgó dugattyús motort.                                                                                                                                      1923- Wallinder, Scoog és Lundby (Svédország) vezetésével kutatás indul a forgódugattyús motor-technológia irányában elkötelezve.                                                                                                                    

1938- Dimitri Sensaud de Lavou (Franciaország) vezetésével kísérleti gyártás indul.    1943-  Maillard (Svájc) legyárt egy csillag alakú forgódugattyús motort.                             1951- Felix Wankel (Németország) szövetkezik az NSU-val, saját forgódugattyús erőforrási kutatásainak és motorok kifejlesztésének támogatására.                             1957- Wankel és az NSU megépíti a DKM prototípus erőforrást.                                      1958- Wankel/NSU megépíti a KKM prototípus motort.                                                      1959- Wankel befejezi a KKM250 típusú forgódugattyús erőforrást.                            1960-  Wankel/NSU nyílvánosan tesztelik forgódugattyús erőforrásukat.                         1961- A Mazda kapcsolatba lép az NSU-val és Wankel-lel technikai kérdésekben. Ebben az évben Novemberben a Mazda befejezi első prototípus forgódugattyús motorját.Az első Mazda gyártmányú forgódugattyús erőforrás.

1963.04.- Külön forgódugattyús erőforrás fejlesztő részleg alakul a Mazda-nál. 1964.09.-  Egy forgódugattyús prototípus motorral szerelt sportautót mutat be a Mazda a Tokio Motor Show-n.                                                                                                            1967.05.- A Japán piacon elérhetővé válik a Mazda első wankel rendszerű motorral szerelt típusa a Cosmo Sport (Mazda110S, 2x491ccm).Korabeli fotó, a Mazda Cosmo Sport-tal

1968.07.- Bemutatják a Familia Rotary Coupe típust, melynek motortípusa 13A, 2x491ccm.                                                                                                                                1969.09.- Megindul a forgódugattyús motorral szerelt Mazdák exportja Ausztráliába és Thaiföldre. A következő hónapban megjelenik a Luce Rotary Coupé (Mazda R130 Coupe, 13A, 2x655ccm), illetve a Mazda wankel motorja sikeresen teljesíti az amerikai környezetvédelmi tesztet.A 13A jkódú 2x655 kamratérfogatú Mazda wankel motor.

 1970.04.- A Japán Mechanikai Tervezési Szervezet kitünteti a Mazdát a wankel rendszerű motor piaci bevezetéséért.  Májusban megindul a Capella Rotary (Mazda RX-2, 12A, 2x573ccm) svájci exportja. Júniusban az Egyesült Államokba is megkezdődik a forgódugattyús motorral szerelt Mazda típusok exportja. Decemberben elkészül a 100000., forgódugattyús motorral szerelt Mazda gépkocsi.                         1971.09.- Bemutatják a Savanna Rotary típust (Mazda RX-3, 10A, 2x491ccm). Októberben elkészül a 200000. forgódugattyús Mazda.                                                1972.01.-   Egy Capella Rotary Coupe leplombált motorral Európa 11 országán keresztül 100000 km-t tesz meg, egy megbízhatósági teszt keretein belül. Megjelenik a Luce Rotary azaz a Mazda RX-4 típus. (12A, 2x573ccm)Luce Rotary, azaz a Mazda RX-4.

1973.02.- A Mazda forgódugattyús motorral szerelt autója teljesíti az 1975-ben érvénybe lépő amerikai emissziós előírásokat. Júniusban elkészül az 500000. wankel Mazda. Decemberben megjelenik a Luce AP Grand Tourismo. ( 13B, 2x654 ccm ) 1974.07.- Bemutatják a Mazda Parkway Rotary 26 típust (13B), a wankelmotoros autóbuszt. Mazda Parkway Rotary. Az 1300 köbcentiméteres wankel rendszerű motor 100 km/h fölötti utazótempót tett lehetővé az autóbusz számára.

1975.03.- Megérkezik a Mazda Roadpacer AP (13B), az amerikai stílusú Mazda. Ugyanebben az évebn Októberben bemutatják a Cosmo AP-t, másnéven a Mazda RX-5 típust. Az RX-5 új kivitelű 13B forgódugattyús motorja 40%-kal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint elődje.A amerikai stílusú, wankelmotoros Mazda Roadpacer AP.Mazda RX-5 (Cosmo AP)

1977.07.- Megvásárolható a Mazda Cosmo L, majd Októberben megjelenik a Luce Legato (12A, 2x573ccm, illetve 13B, 2x 654 ccm).                                                          1978.03.- Bemutatják a Savanna RX-7, azaz a Mazda RX-7 típust (12A, 2x 573 ccm). Ebben az évben Novemberben elkészül az egymilliomodik forgódugattyús motorú Mazda.                                                                                                                                           1981.10.- Megjelenik a Cosmo és a Luce Rotary, vagyis a Mazda 929 (12A, 2x573ccm)A Mazda 929 wankel rendszerű erőforrása. 12A kód, 2x573 ccm.

1983.09.- A ráncfelvarráson átesett Mazda RX-7 megkapja a világ első turbófeltöltővel szerelt wankel rendszerű motorját.                                                                                   1985.10.- Bemutatják a Mazda RX-7 második generációját. (13B turbó)A második generációs Mazda RX-7 turbó.

1986.04.- Immár az 1500000. wankelmotoros autó is elkészül a Mazdánál. Ugyanebben az évben bemutatják az átfésült Mazda Luce Rotary-t ( 13B turbó, 2x654 ccm )A frissített Mazda 929, Japán nevén Luce Rotary. 

1990.04.- Megérkezik az Eunos Cosmo óriás kupé. A gyönyörű autó a világon elsőként, három forgódugattyús motorral van  szerelve. (20B-REW, 3x654 ccm, vagy 13B-REW 2x654 ccm)Akár háromrotoros wankel rendszerű motorral is elérhető volt a Mazda Eunos Cosmo.  

 1991.06.- Abszolút győzelmet arat Le-Mans-ban a Mazda 787B versenyautó, a 24 órás versenyen. Októberben megjelenik a harmadik generációs Mazda RX-7, melynek wankelmotorja 255 lóerőt teljesít. (Anfini RX-7, 13B-REW)                                             1995.10.- A Tokió Motor Shown a Mazda bemutatja az RX-01 prototípust, melynek hajtásáról az MSP-RE motor gondoskodik.                                                                        1996.01.- A Mazda RX-7 motorjának teljesítménye 265 lóerőre nő.                               1998.12.- A Mazda RX-7 motorjának teljesítménye 280 lóerőre nő.Az utolsó harcos a Mazda RX-7 generációból, immár 280 lóerővel.

 1999.10.- A tokió-i szalonon a Mazda bemutatja az RX-EVOLV koncepciót, melyben már a Renesis nevű prototípus erőforrást találjuk.                                                            2001.10.- Megjelenik a Mazda RX-8 koncepció autó, szintén Tokió-ban. kapcsolódó cikk: http://www.mazda-auto.hu/mazda+koncepcio/171/?sid=                                  2002.04.- A Mazda bemutatja a Mazda RX-7 Spirit-R korlátozott példányszámú kivitelt. 2003.01.- Az észak-amerikai Autókiállításon bemutatják a szériagyártásra érett állapotú Mazda RX-8-at, illetve beindul az új RENESIS erőforrás gyártása.  Februárban beindul a Mazda RX-8 szériagyártása is. Áprilisban már megvásárolható a Mazda RX-8. Májusban szerepet kap az RX-8 az X-MEN 2 mozifilmben. Júniusban győzelmet szerez a Renesis a Nemzetközi Év Motorja választáson. kapcsolódó cikk: http://www.mazda-auto.hu/mazda+koncepcio/254/?sid= Októberben a Mazda Tókió-ban bemutatja a hidrogénnel is üzemelő Mazda RX-8 Hydrogen RE-t. kapcsolódó cikk: http://www.mazda-auto.hu/mazda+koncepcio/152/?sid=  Novemberben technológiai díjat kap 2004-re a RENESIS.Mazda RX-8

2004.01.- A Mazda RX-8 megnyeri a Wheels magazin év autója választását. Februártól megvásárolható korlátozott darabszámban a Mazdaspeed verziójú Mazda RX-8. Áprilisban a RENESIS wankel rendszerű motor elnyer egy rangos Japán technológiai díjat. Májusban másodszor is első díjat kap a Renesis, a nemzetközi év motorja választáson a 2.5-3.0 literes kategóriában. Szeptemberben elkészül a 100000. Mazda RX-8. Októberben megjelenik az RX-8 Mazdaspeed II verzió, 40 rekordot állít fel a típus egy 24 órás megbízhatósági "verseny-teszten" Németországban, illetve Japánban az illetékes minisztérium engedélyezi a "hidrogénes" Mazda RX-8 közúti tesztelését. Novemberben megjelenik a Mazda RX-8 Sport Prestige Limited kiadás.A Mazda RX-8 Mazdaspeed II.

 2005.11.- Megjelenik a Mazda RX-8 Sport Presztige Limited II különleges kiadás.       2006.01.- A Mazda RX-8 Hydrogen RE kíséri a Japán maratoni váltóversenyen résztvevő futókat. Februártól beindul a környezetbarát típus bérelhetősége. Márciusban megjelenik a Mazda RX-8 True Red Style különleges kivitel. Kapcsolódó cikk:  http://www.mazda-auto.hu/mazda+koncepcio/263/?sid=

Ossza meg!

Vissza: Mazda hírek
címkék:



Autó katalógus

Ferrari 288 GTO 1984

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4225, 1850, 1150 mm

Tengelytávolság: 2450 mm

Hasmagasság: 120 mm

Saját tömeg: 1160 kg
Hengerelrendezés: 8 henger V alakban 90 fok

Szelepek száma: 32

Furat/löket: 80 / 71 mm

Sűrítési viszony: 7,6:1

Turbófeltöltő: 2 db IHI turbó, 2 db levegő-levegő köztes hűtő   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt

Benzin befecskendezés

Sebességfokozatok száma: 5 
Lökettérfogat (cm3):     2855     
Szelepvezérlés típusa:   Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):     400(294,6)/ 7000
Nyomaték (Nm / 1 min):     496/ 3800

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,8

Végsebesség: 305 km/h

Több autó