2017. November 23. Csütörtök - Kelemen

2006.03.23.

Koncepció

MAZDA BT-50

MAZDA BT-50

A rendkívűl sikeres Mazda B2500 pick-up-ot megválasztották már korábban a világ legmegbizhatóbb terepjáró kisteherautójának is, és például tavaly hazánkban az év legnagyobb darabszámban eladott gépkocsija volt kategóriájában. De az idő nem áll meg, és sikeressége ellenére lassan eljön az ideje, hogy a B2500 átadja helyét utódjának, a vadonatúj MAZDA BT-50-nek.


A formaterv stílusos és atlétikus – „ A Mazda BT-50 egy sportos és atletikus formai irányvonal figyelembevételével lett megtervezve. Örökölte elődje kemény és masszív vonásait, de mindemellett kifinomult stílust kapott, amellyel minden felhasználási területhez jól áll, legyen szó munkáról, vagy szabadidőről.”- így Kunihiko Kurisu tervező. A legújabb pick-up generációkhoz illeszkedve, a Mazda BT-50 teljesen új tervezésú külsővel és belsővel rendelkezik.

Erőtől duzzadó külsejével a BT-50 jól edzett atlétaként vizionálja önmagát már az első pillantásra a szemlélőben. Növeli a forma dinamikáját, hogy az övvonal, így az ablakok alsó határvonala, illetve a plató oldalfalainak a magassága megemelkedett. Egyfajta Mazda BT-50kifinomult szedán hatást visz a megjelenésbe a harmonikus és karakteres vonalvezetésű külső, az ízléses elhelyezésű króm díszítésekkel. A MAZDA BT-50 az első gépkocsi az osztályában amely teljesen ittegrált, egy darabból kimart hatást nyújtó első kiképzéssel rendelkezik, az integrált első hűtőráccsal és lökhárítóval. Hozzájárul a luxus hatáshoz a karakterisztikus öt-pontos krómozott, nagyméretű hűtőrács, kimondottan széles lamellával, és a nagyméretű szintén krómozott Mazda embléma. Minden összkerékhajtású kivitel sárvédőszélesítésekkel van szerelve, melyek tovább erősítik a karosszéria robusztus jellegét, stílusosságát. A kétkerékhajtású modellek sárvédői szintén domborodnak kifelé, hasonló ívvel mint az előbb említett szélesítések.
Létezik egy a négykerékhajtású modellek külsejével megegyező megjelenésű kétkerékhajtású kivitel is, amely így ugyanolyan robusztus formájú mint azok, viszont valamivel takarékosabb és könnyedebben viselkedik nagy sebességű vezetési körülmények mellett.
Az új első lámpák úgynevezett multi-reflektor egységeket tartalmaznak, egybeépített az index a sportos, modern hatást erősítő fekete keretes lámpákban. Az egységes megjelenés érdekében a hátsó lámpaegységek is hasonló kialakításúak. Az autó minőségi kisugárzását erősíti a króm BT-50 felírat a csomagtér ajtón, illetve az egyes kiviteleken krómozott kilincs ugyanitt.
A már említett sportos és atlétikus megjelenést erősítik az új 15, és 16 collos könnyűfém kerekek, melyek a Mazda BT-50 magas teljesítményét közvetítik a szemlélő felé. A rendelkezésre álló nagy színválasztékból, bárki megtalálhatja a hozzá legközelebb állót.

Belső kialakítás – A Mazda BT-50 belseje eléggé személyautószerű, sportos, és kifinomult ahhoz, hogy megfeledkezzük róla; éppen egy pick-up-ban foglaltunk helyet. AMazda BT-50 műszerfal két-tonúsú, szürke alapszínű, és ezüst díszítésekkel ellátott belső modern kialakítású, a magas minőség érzetet adja át a benne ülőknek. A bézs alapszínű belső nálunk nem lesz kapható. Az új műszerfal hasonló kialakítású a Mazda személyautókban találhatókkal. A különálló három nagy főműszer ezüst kerete az eleganciát erősíti. Immár a BT-50 is megkapja a moduláris Mazda audio egységet, mely rendkívül „tisztán” lett helyezve az ezüst felületű középkonzolban, hozzájárulva a műszerfal letisztult megjelenéséhez. Kiviteltől függően három különböző kárpitanyag áll rendelkezésre az új modellhez. Az ülések kontúrosabb kialakításúak, mint a B2500-ben, jól tartják a testet, és elég komfortosak akár Mazda BT-50 első ülések.hosszabb távú utazások fáradságmentes végrehajtásához. A Mazda BT-50 jó kezelhetősége miatt különösen fontos, hogy akár gyorsabb kanyarvételek, hirtelen irányváltások esetén sem „csúszkálnak” az utasok az autóban, a jó fogású ülésekben. Az ülések szerkezetében használt újfajta urethán hab, és az S alakú rugók alkalmazásával a kategória legjobb tartású, kialakítású ülései kerültek az új Mazda terepjáró „teherautóba”.  Csak egy Mazda tudja annyira elégedetté tenni használóit, mint amennyire ez az új BT-50 célja is. A sportos és otthonos belső tér, magas komfortjával az autó birtoklásának örömét erősíti a tulajdonosában. Éjszaka a középkonzol alatti rész indirekt megvilágítása egyfajta relaxációs hatást biztosít. Kellemes és kifinomult atmoszférát nyújt a belső világítás, a műszerek, és a kezelőszervek zöld háttérvilágítása pedig mindemellett a láthatóságot is javítja. 

  Az erő forrása – „Az újonnan kifejlesztett MZR-CD erőforrások élvezetes vezetést és takarékosságot biztosítanak, a már alacsony fordulatszámon rendelkezésre álló hatalmas nyomatékukkal, és közepes gázpedálállásnál is élénk gyorsító képességükkel. A Mazda büszke rá, hogy ezek a motorok óriási teljesítményük mellett osztályuk legtakarékosabb, és egyben legalacsonyabb kipufogó károsanyag kibocsátású erőforrásai.”- mondta Makoto Kuniyoshi, a fejlesztési részleg egyik munkatársa. A fejlesztőcsapat szeme előtt a Mazdákra jellemző ’Zoom-zoom’ vezethetőség és az abból fakadó élmények lebegtek, amikor a nagyobb teljesítményű, jobb hatásfokú, és csendesebb erőforrás-hajtásláncokat kombinációkat megalkották.

A két új erőforrás a 2.5, és a 3.0 literes MZR-CD közvetlen-befecskendezéses közös nyomócsöves turbó dízel motorok, melyek mellett egyes piacokon elérhető lesz a 4.0 literes V6 benzines, és a korábbi dízelmotorok is. A benzines választási lehetőségét gyarapítja az MZI 2.6, és az MZI 2.2 literes blokk, melyek szintén finom kombinációját alkotják az erőnek, takarékosságnak, csendességnek, és a megbízhatóságnak. 

  A MAZDA BT-50 megjelenése tökéletes alkalmat kínál a gyárnak, hogy bemutathassa az új 2.5 és 3.0 literes verzióját az MZR-CD közös nyomócsöves dízelMazda BT-50 közös nyomócsöves, nagynyomású turbó-dízel erőforrás. motorcsaládnak, melyek teljesítmény leadási karakterisztikája kifejezetten a pick-up-okhoz lett hangolva. A furaton és löketen, illetve a hengerűrtartalmon kívül ezek a motorok nagyon hasonlítanak, és ugyanazokat a komponenseket tartalmazzák, így a befecskendezési rendszert, az új turbófeltöltőt és a többi haladó Mazda technológiai megoldást, mint a motorcsalád többi, már sikeres kivitele. (Mazda5, Mazda6)

Mindkét lökettérfogatú motor már kis fordulaton nagy nyomatékot ad le, mely elősegítve a könnyedén kontrollálható kezelést szinte majdnem a teljes fordulatszám tartományban rendelkezésünkre áll. A 2.5 literes MZR-CD 142 lóerőt ad le 3500-as fordulatszámon, a nyomaték pedig 330 Newton méter, 1800-as (!!!) főtengelyfordulaton. Ugyanez a 3000 cm3- motor esetében 155LE/3200, és 380Nm/1800.

Mindkét motor 32 bites vezérlő számítógéppel, változó geometriájú turbófeltöltővel, nagynyomású, közös gyűjtőcsöves üzemanyag-befecskendezéssel (1800 bar) rendelkezik.
A direkt befecskendezéses dízelmotorok turbófeltöltői nagyobb töltőlevegő-hűtőt Közös nyomócsöves, nagynyomású üzemanyagellátás a Mazda BT-50 motorjában.kaptak, melynek használatával 60%-kal javult a hűtés hatásfoka a jelenlegi motor, és 74%-kal az új 2.5/3.0 MZR-CD motorok esetében. Az új motoroknak friss fejlesztésű 16 szelepes, dupla vezérműtengelyes hengerfeje van, mely szemben a korábbi 12 szelepes konstrukcióval javítja a ki-, és beömlés hatásfokát, a hengerpalást nagyobb felületének hasznosításával. A 16 szelep alkalmazásával csökkenteni lehetett a hengerfejben használt legtöbb alkatrész tömegét is, ez például nagyobb szelepemelést tett lehetővé, amely a gázcserét, a töltést javítja. A szelepemelő himbák görgősre cserélése csökkenti a súrlódási veszteséget, amikor a vezérműbütykök lenyomják azokat, hozzájárulva a mechanikai veszteségek, és a fogyasztás csökkenéséhez.

A motorok nagyon jó gyorsulást biztosítanak az autónak, legyen szó állóhelyi indulásról, vagy előzésről. A fogyasztás csökkenése lehetővé teszi, hogy akár egy tankolással hosszú utakat tegyünk meg. A teljesítmény, és az üzemanyag takarékosság közötti egyensúly a piaci verseny éllovasává teheti az új Mazda típust. Környezetvédelmi szempontból az MZR-CD motorok kipufogógáz visszavezetéssel rendelkeznek, mely lehetővé teszi a nitrogén-oxid kibocsátás csökkenését. A motorok bármelyik ország kipufogógáz összetételi szabályzásait túlteljesítik. A MZR-CD motorokról bővebben olvashatnak korábbi cikkünkben, ezen a linken: http://www.mazda-auto.hu/mazda+koncepcio/145/?sid=
A sűrítési ütem finomszabályzása lehetővé teszi a dízelmotorok működési elvéből következő zajok, rezgések csökkentését, amit az alkalmazott két kiegyensúlyozó tengely, és más mechanikus változtatások is elősegítenek. Az új motorokkal 1.5 decibellel csendesebb elődjénél az új modell, ami a versenytársak között egyértelműen a legcsendesebb autóvá teszi a Mazda BT-50-et. Mivel egy pick-up-nak rendkívül változatos körülmények között kell helytállnia, legyen szó perzselő hőségről, dermesztő hidegről, sárról, vontatásról, hegyvidékről stb…, kiemelt figyelmet kapott az új BT-50 hűtési rendszere is.

Erőátvitel hosszú szolgálatra tervezve – A Mazda BT-50 rendelhető 5 fokozatú manuális, vagy elektronikusan kontrollált szintén ötfokozatú automata ( csak benzineshez) váltóművel. Mindkettő az erőforrások nagy teljesítményéhez lett hangolva, a „Zoom-zoom” vezethetőségi élmények, és az üzemanyag-takarékosság figyelembevételével. Az új közös nyomócsöves dízelmotorral szerelt kivitelek friss fejlesztésű 5 fokozatú manuális váltóművet kaptak, melyek konstrukciója elősegíti a motorok által szállított óriási nyomaték legjobb kihasználását. Az első 2 fokozat tripla szinkronizálással van ellátva a „multi-szinkron csomag” keretében, rendkívül könnyűvé téve a fokozatok közötti váltásokat.

Fejlett négykerékhajtási rendszer – A kézi váltós kivitelekben a váltókar melletti kis választókarral négy állás között választhatunk, ezek pedig a következők:Mazda BT-50 hátsókerékhajtás normál áttétellel, összkerékhajtás normál áttétellel, összkerékhajtás felezővel, illetve egy üres fokozat a váltótól a lehajtások szétkapcsolására. A szabadonfutó továbbra is a műszerfalról kapcsolható. A négykerékhajtású modelleken hátul részlegesen önzáró differenciálművet találunk (LSD), amely az egyik oldali kerék tapadásvesztése esetén a másikhoz irányítja át a nyomatékot. Az autó alján különböző védőlemezek vannak elhelyezve a terepezésből adódó sérülések elkerülése esetére, és a töltőlevegőhűtő is külön védelmet kapott. „ A nagyon népszerű elődmodell alvázán és karosszériáján számos ponton hajtottunk végre fejlesztéseket, hogy a Mazda BT-50 még jobb menettulajdonságokkal rendelkezzen. Ennek eredménye, hogy jövőbeni vásárlóink magabiztosan és biztonságban érzik majd magukat az autóban, amelynek vezetése igazi Zoom-zoom élményeket biztosít.”- mondta Kenji Kudo, az autó fejlesztési részlegének munkatársa.

Finomított felfüggesztés - A dupla keresztlengőkaros első felfüggesztés, és a hátsó laprugós megoldás úgymond öröklődött a B2500-ből, de jelentős módosításokat végeztek azokon a Mazda mérnökei, a komfortosabb gördülés érdekében. Elöl, és hátul egyaránt megnövelték a lengéscsillapítók méretét, illetve a hátsó laprugók teljes hossza 1320 miliméterre növekedett, mely így a kategória leghosszabb fadere lett, bár ennél fontosabb, hogy jelentősen csökkentette a hátsó futómű pattogási hajlamát terheletlenül, és lényegesen kényelmesebb utazást biztosít. További képek: http://www.mazda-auto.hu/mazda+hir/266/?sid=

Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:



Autó katalógus

Lamborghini Diablo GT 1999

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4430, 2040, 1115 mm

Tengelytávolság: 2650 mm

Hasmagasság: 110 mm

Saját tömeg: 1530 kg
Hengerelrendezés: 12 henger V alakban 60°

Szelepek száma: 48

Furat/löket: 87 / 84 mm

Lökettérfogat (cm3) : 5992

Sűrítési viszony: 10,7:1   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt

Benzin befecskendezés 
Szelepvezérlés típusa:   Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):  574,9(422,8)/ 7300
Nyomaték (Nm / 1 min): 630 Nm / 5500

Sebességfokozatok száma: 5

Hátsókerékhajtás

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,4 mp

Végsebesség: 338 km/h

Több autó