Mazda Cosmo - Ötvenéves a Wankel-motoros

2019. Július 17. Szerda - Endre, Elek

2017.07.06.

Mazda hírek

Mazda Cosmo - Ötvenéves a Wankel-motoros

Forrás: Autósvilág

Fontos pillanat volt az autózás történetében, amikor pontosan 50 éve, a Mazda bemutatta a Wankel-motoros Mazda Cosmo Sport modellt.


A stílusos kétüléses egy olyan innovációs hagyomány kezdetét jelentette, amely a mai napig él a Mazdánál: a cél egyedi műszaki megoldásokkal különleges vezetési élményt adó és motorsportsikereket eredményező autók gyártása. 1967-ben a Cosmo Sport volt a világ első kéttárcsás motorral meghajtott személyautója, a Mazda számára pedig az első saját gyártású sportautó. A Japánon kívül 110S-ként ismert autó már hordozta azokat a tulajdonságokat, amelyek később a Mazda RX-7 és az MX-5 legendás modellekben, sőt tulajdonképpen az összes Mazdában tovább éltek. Bár csak összesen 1176 darabot gyártottak belőle, a Cosmo Sport meghatározó volt a japán márka számára, hiszen ekkor vált a leginkább kisteherautók és kisautók gyártójából egy izgalmas, egyedi márkává, amelyet a műszaki megoldások és a design terén is a sablonoktól való eltérés jellemez.

A Cosmo Sport motorjának fejlesztése a Mazda kihívásokat kereső és feladást nem ismerő gondolkodását szemlélteti, amely ma, 50 évvel később is igaz a cégre. A mérnökök számos akadályt és nehézséget legyőzve, a prototipusokat több százezer kilométeren át tesztelve tették a Wankel-motort kereskedelmi szempontból is működőképes, valódi alternatívává. Bár több tucat vállalat, köztük a legnagyobb autómárkák írtak alá licenszmegállapodást az NSU-val, hogy továbbfejlesszék a német autó- és motorkerékpárgyártó új technológiáját, csak egy járt sikerrel. Kiaknázva a forgótárcsás motorban rejlő lehetőségeket, a Mazda a jóval nagyobb és nehezebb dugattyús motorokkal egyenértékű teljesítményt tudott kihozni az új megoldásból és közel kétmillió Wankel-motoros autót épített, illetve jelentős sportsikereket is elért: az RX-7 például a ’80-as években egyeduralkodó volt kategóriájában a Nemzetközi Motorsportszövetség (IMSA) versenyein. A legnagyobb győzelem azonban 1991-ben történt, amikor egy 2,6 liter kamratérfogatú, négytárcsás, összesen 710 lóerős Mazda 787B megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt. Ez nemcsak az első, nem dugattyús motorral felszerelt autó, de az első ázsiai márka győzelme is volt a legendás versenyen.

Az állandó akarat új dolgok kipróbálására és a határok könyörtelen kitolására már szinte egyet jelent a Mazdával: ebből a hozzáállásból született a SKYACTIV technológiát is bevezető MX-5 is, amelynek Jinba-Ittai, azaz vezető és autó egységét jelentő szellemisége a világ legnépszerűbb roadsterévé tette. A mai Mazda modellekben megtalálható könnyűépítésű és a forgótárcsás motorhoz hasonlóan szokatlan SKYACTIV motorok, karosszériák és egyéb műszaki megoldások olyan mérnöki áttörések eredményei, amelyek a teljesítmény és a hatékonyság egyedi kombinációit jelentik. A SKYACTIV motorok például, megkülönböztetve a Mazdát a többi márkától, kiküszöbölik az extrém sűrítés hátrányait, így élvezetesebb, ugyanakkor takarékosabb vezetést tesznek lehetővé.

 

Ossza meg!

Vissza: Mazda hírek
címkék:



Autó katalógus

Lamborghini Diablo GT 1999

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4430, 2040, 1115 mm

Tengelytávolság: 2650 mm

Hasmagasság: 110 mm

Saját tömeg: 1530 kg
Hengerelrendezés: 12 henger V alakban 60°

Szelepek száma: 48

Furat/löket: 87 / 84 mm

Lökettérfogat (cm3) : 5992

Sűrítési viszony: 10,7:1   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt

Benzin befecskendezés 
Szelepvezérlés típusa:   Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):  574,9(422,8)/ 7300
Nyomaték (Nm / 1 min): 630 Nm / 5500

Sebességfokozatok száma: 5

Hátsókerékhajtás

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,4 mp

Végsebesség: 338 km/h

Több autó