2024. Április 20. Szombat - Konrád, Tivadar

2006.03.28.

Tesztek

MAZDA CX-7 első próba.

MAZDA CX-7 első próba.

A Zoom-zoom vezetési élmények lassan minden jármű kategóriában megtapasztalhatóak, hála a különböző Mazda típusoknak. Ebből eddig kimaradt a terepjáró-szabadidőautók osztálya, de a Mazda CX-7 érkezésével garantáltan nem lesz itt sem hiányérzetünk. Tesztünkben a közel 240 lóerős 2.3 literes turbós-benzines MZR-DISI erőforrással szerelt kivitel első tengerentúli menetpróbájáról olvashatnak.


A Japán gyártó tudatosítani akarja bennünk, hogy a Mazda CX-7 egy új fajta terepjáró-szabadidőautó (SUV), az egyre népszerűbb kategóriának egy olyan kompakt képviselője, melyben egy sportautó lelke lapozik. Egy olyan autó amit akkor is vezetni akarunk, amikor nem is lenne muszáj. Talán a Nissan Murano, a Mazda CX-7-hez árban, és megjelenésben a legközelebbi konkurens típus. Ezeknél többet csak a Porsche Cayenne és a Lexus RX-300 nyújt, ha komolyan vehető sportosságról beszélünk, bár mindkettő sokkal drágább, mint a Mazda.

Még ha a Mazda hasonló is a Nissan Murano-hoz, árban jóval az alatt helyezkedik el, a CX-7 induló ára (benzines) több mint egymillió forinttal kevesebb. Opcióként kérhető az összkerékhajtás, a holdfény-tető, a navigáció, és a high-end sztereo rendszer, melyekkel azért már valamivel drágább az autó, de mindenképpen igaz, hogy így is az érték az egyik fő üzenete a Mazda új típusának.

De nem csak az értékről szól a CX-7. Ez a gép nem olyan mint egy hétköznapi családi autó. A Mazda CX-7 megvásárlásával annak egyéniségét is megkapjuk. A mérnökök, és a formatervezők a vezetőre szabták az autót, a helyviszonyokat, és tulajdonságokat tekintve egyaránt. Az első üléssorban helyet foglalók környezetének megtervezése után, rögtön a csomagtér felé fordították figyelmüket, és csak ennek megalkotása után tértek rá a második üléssorra. A ide jutott harmadlagos figyelmet mutatja, hogy az ülések meglehetősen szűkek. Valószínűleg a Mazda szerint a CX-7 vásárlóknak nincsenek gyerekei, maximum csak tervbe vannak véve, illetve éppen csak megszülettek. Mire a gyerekek kamaszodnak és megnyúlnak, addigra az egyelőre még nem létező CX-9 is megérkezhet 3 üléssorral, vagy megjelenhet az éppen legújabb MPV modell. Okosan gondolkodnak ezek a „Mazda emberek”.

A belső tér elöl hatalmas, a legmagasabb emberek is kényelmesen elférnek. A GT felszereltség egyedi megvilágítású műszerfala, és kezelőszerveinek jelzései jól olvashatók, a gyengébben felszerelt modellek narancsszínű világítása valamivel kevésbé. Az extrafelszereltségnek számító 9 hangszórós BOSE HiFi rendszer pompás. Hangosan is tisztán szól, mély basszussal, szégyen lenne MP3-at játszani ezen a szép hangzású rendszeren. A navigációs képernyő fényereje állítható, ami nem éppen hátrány, hiszen erős nappali fényben sem árt, ha látjuk a tolatókamera képét.

A Mazda CX-7-tel menni nagyon hasonló a Nissan Murano-val való közlekedéshez, és nagyságrendekkel nagyobb élvezetet nyújt az ugyanebben az árkategóriában található Toyota RAV4, vagy Honda CRV vezetésénél. A turbófeltöltős motor furcsa választásnak tűnhet, de éppen ez az egyik olyan dolog, ami egyéniséget ad a CX-7-nek a V6-os motorral szerelt versenytársakkal szemben A Mazda új 2.3-as DISI motorja csendben és rezgésmentesen jár, csak erős gyorsításkor jön meg lelkesítő hangja, hatalmas erejével pedig pillanatok alatt messze a szabályos sebességhatárok fölé repíti az autót. Bár turbólyukról nem beszélhetünk, azért kicsit hozzá kell szoknunk az autóhoz, hogy teljesen simán induljunk el vele. Viszont ez után már semmi panaszunk nem lehet a hajtásláncra. A 6 fokozatú automata sok áttételi választási lehetőséget ad, amennyiben manuális üzemmódban, kézzel akarjuk kapcsolgatni azt. A jó hosszú hatodik fokozat autópályán kedvező, 9 liter/100km üzemanyag fogyasztást biztosít. A városi fogyasztás 12.7 literre jött ki, amely a motor teljesítményét tekintve elfogadható érték. A négykerékhajtású változat átlagosan 0.2 literrel fogyaszt többet száz kilométerre vonatkoztatva. A kormányzás jól érezhető, és kellően direkt az áttételezés, a suhanás megfelelő kontrollálásához. Nem mondhatnám, hogy sportautószerű a vezetési élmény, de a CX-7 például a szeles országúton is tökéletesen stabilan viselkedik, messze felülmúlva a Honda CR-V, vagy akár a Mazda Tribute által nyújtott vezetési élményt. A futómű hangolása leginkább a BMW 3-as széria viselkedésére emlékeztet, szoros, de kényelmes, a 18 collos felnikre szerelt 235-ös gumikkal pedig biztos nem lesznek tapadási problémáink.

A alap felszerelésű kivitelben kicsit morózus hangulatot ad a sok fekete színű kárpitanyag, de ezüst kiegészítőkkel megfűszerezte azt a gyár, ami valamelyest oldja a komorságot. A teljes felszereltségű modellben már nagyon menő lakozott felületekkel is találkozhatunk, nagyon gondos munkára utal a bőrülések felületének középső eltérő színű csíkja elöl és hátul egyaránt. A hátsó ülések különleges rugós mechanizmussal rendelkeznek ( Karakuri), amely lehetővé teszi a teljesen sík padló elérését, a csomagtér végében található karok meghúzásával. Mások is csináltak már hasonlót, de kétségtelenül a Mazdáé az elsőség.

A Mazda CX-7 nyilvánvalóan egy családi jármű, vagy legalábbis egy majdnem család már járműve, így a biztonság elsődlegességet élvez. Minden CX-7-ben alap a menetstabilizáló, az első, oldalsó, és függöny-légzsákok, az állítható fejtámlák, biztonsági öv rögzítések, illetve a lopásbiztos indításgátlós riasztó rendszer, hiszen az autónknak is biztonságban kell lennie, igaz?

Valószínűleg a legtöbb vásárló a GT modellt fogja választani összkerékhajtással, és a luxus felszereltségi csomaggal. Én is inkább vagy a jobban felszerelt alap típust, vagy a teljesen komplett GT –t javasolnám. Manapság úgyis az a jelszó: Vegyél nagyot, vagy menj haza…

Más mint bármelyik nagy légterű sportos autó, a Mazda CX-7 a terepjáró-szabadidőautók (SUV) új generációnak első képviselője: feltűnő, könnyed, élvezetesen vezethető, ellenállhatatlan, tartós, és elérhető.

/ A MAZDA CX-7 részletes bemutatóját koncepció rovatunkban olvashatják./

Ossza meg!

Vissza: Tesztek
címkék:



Autó katalógus

Lamborghini Countach QV 1985-1988.

Ajtók száma:  2
Ülések száma: 2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4170, 2000, 1070 mm

Tengelytávolság: 2500 mm

Hasmagasság: 105 mm
Hengerek:  12 henger V alakban 60°

Szelepek száma: 48 
Motorbeépítés:  hátsó tengely előtt hosszában

Szívómotor, karburátorok. (néhány késői USA verzió befecskendezővel) 

Lökettérfogat (cm3):   5167

Furatxlöket (mm): 85,5x75 mm  
Sűrítési viszony: 9,5:1    
Teljesítmény (LE/ 1 min): 455 /7000 
Nyomaték (Nm / 1 min): 501/5200

Sebességfokozatok száma: 5

Hátsókerékhajtás

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,8 mp.

Gyártott darabszám: 610

Végsebesség: ~295-310 km/h

Több autó