2017. November 21. Kedd - Olivér

2006.08.10.

Tesztek

MAZDA CX-7. Mindig sietne.

MAZDA CX-7. Mindig sietne.

Bár hozzánk csak 2007 tavaszán érkezik meg a legújabb Mazda típus, a terepjáró-szabadidőautók táborát gyarapító CX-7, de Kanadában és az USA-ban már kapható, a kizárólag Japánban összeszerelt autó. A várakozás felcsigázása érdekében immár a második, az észak-amerikai kontinensen készült tesztet olvashatják az alábbiakban.


Az autógyárakat tekintve én mindig úgy találtam, hogy a Mazda az egyik meghatározó, élenjáró gyárnak számít. Egyik részről több sikermodellje van, például a Mazda3, amely általában az eladási listák élén áll, a Toyota Corolla –val, és a Honda Civic –kel szoros csatában küzdve, vagy ott a Mazda MX-5 ,amely a könnyűsúlyú sportautók mércéjének számít, elérhető áron nyújtott pengeéles kezelhetőségével és teljesítményével.
De ettől függetlenül, még mindig sokszor tűnik „elfeledett” márkának a Japán gyártó, amikor autós témákban emberekkel beszélgetek, és a Mazda egy-egy modelljére hivatkozom. Gyakran meglepő tekintetekkel találkozom, sokan nem is vették észre eddig ezt a márkát. De, hogy a cég ismét tegyen ez ellen, a Mazda most egy új szegmensbe lép be, egy újabb kategóriába, a vadonatúj CX-7 modell megjelentetésével.MAZDA CX-7

A gyár  többcélú járműnek hívja a CX-7 –et, és bár ez elég sok autóra igaz lehet a Mazdák között is, a CX-7 –re mindenképpen találó elnevezés. A Mazda CX-7 nagyobb mint egy szedán, de nem olyan nagy, mint a legnagyobb terepjáró-szabadidőautók (SUV-ok). A legjobb az egészben, hogy sokkal inkább úgy kezelhető, mint egy személyautó, szemben a legtöbb emelt hasmagasságú autóval. Ez az autó az egyik legvonzóbb alternatíva a falkában.

A Mazda CX-7 két felszereltségi fokozatban elérhető (Kanadában), ez az alap GS, illetve a tesztelt GT kivitel. A lényeges különbségek a GT javára, a Xenon fényszórók, első ködlámpák, automata klíma, elektromosan nyitható tető, 8 irányban is elektromosan mozgatott vezetőülés, fűthető és bőrbevonatú ülések, indirekt műszerfalvilágítás és csomagtérfedő. Napfénytető a GS kivitelhez is kérhető, míg a GT-hez úgynevezett Luxus Csomagot kérhetünk, amely 6-lemezes CD váltót és kulcsnélküli indítást, vagy navigációs rendszert és tolatókamerát tartalmaz.MAZDA CX-7

Mindkét felszereltségi szinthez ugyanaz a motor társul, mégpedig a 2.3 literes soros négyhengeres, közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltős MZR-DISI benzinmotor, amely 244 lóerőt, és 380 Nm nyomatékot ad le, tiszteletreméltóan már 2500-as percenkénti főtengelyfordulaton. Ez ugyanaz a motor, mint amit a Mazda6 MPS motorházteteje alatt találunk, a gyár szerint mindössze a turbó más, és a beömlőrészen módosítottak az alacsony fordulati gázreakciók javítása érdekében. Lehet, de én ennek ellenére is úgy éreztem, a CX-7 hezitál egy kicsit amikor előadásra akarom késztetni, utána viszont úgy elindul, hogy önkéntelenül hátracsapódik a fejünk. Az autó visszafogása nem könnyű, a CX-7 mindig gyorsan akar menni. Elég nehéz úgy kezelni a rendkívül érzékeny gázpedált, hogy visszafogottan tudjunk álló helyzetből elindulni. Ami egy hagyományos autóban normális gázadásnak minősül, az a CX-7-ben egyenlő az autó kilövésszerű reakciójával. Ha haladós hangulatban vagyunk, a Mazda CX-7 rendkívüli dinamikájával nagyon jó partner ehhez. A hatalmas nyomaték 5000-res fordulatig rendelkezésünkre áll, azaz éppen addig, ahol a maximális lóerő „váltja”. Nagyon szórakoztató tud lenni az autó vezetése. Ha például hatvanas, hetvenes tempónál rálépünk a gázra, amikor a váltó ötödikben van, az autó rögtön kész a gyorsulásra, azonnali visszakapcsolás a válasz. Ezt akár a hanghatások kedvéért is érdemes próbálgatni, annyira jó a motor hangja, ahogy a váltó a BMW –k szekvenciális manuális egységéhez hasonlóan rakosgatja a fokozatokat. Ennek ellenére jó lenne egy V6-ossal szerelve is látni a CX-7 -est, amellyel talán szélesebb rétegeknek jelentene vonzó alternatívát vezetési stílus szempontjából nézve, hiszen nem biztos, hogy mindenkinek megfelel a Mazda CX-7 2.3i állandóan rohanni akaró stílusa.MAZDA CX-7

 Az erő kerekekhez továbbítása hatfokozatú, manuálisan is kapcsolható automata váltón keresztül történik, amely lágyan kapcsol. Az autóhoz számítógép által felügyelt összkerékhajtási rendszer is kérhető, amely akár fele-fele arányban is képes elosztani a nyomatékot a tengelyek között, ha erre van szükség. A blokkolásgátlós fékrendszer, a kipörgésgátló, és a menetstabilizáló, minden Mazda CX-7 alapfelszereltségébe tartozik.

Ahol ez az autó igazán brillirozik, az a saját kezelhetősége. Szinte olyan vezetni, mint a Mazda3 valamelyik nagyobb verzióját. A CX-7 elöl-hátul tekercsrugós, stabilizátoros, független kerékfelfüggesztésekkel rendelkezik, szervókormánya pedig sebességfüggő. Szoros beállítású rendszer, mely nem enged karosszériadőlést, egy gyors kanyarvétel után akár azonnal beeshetünk egy másikba. A fékek nagyon gyorsan reagálnak, egészen enyhén bólint a nagy Mazda egy-egy erőteljes fékezés esetén. Elég gyakran előfordul, hogy ha két kategóriát akar egy gyártó egyesíteni, akkor a végeredmény mindkét kategória erényeinek csorbulásával jár,  azaz egyet előre, kettőt hátra lépnek. Esetünkben ez nem igaz.  A Mazda CX-7 annyira jó, amennyire az alkatrészeinek összessége lehetővé teszi. Méreteiben egy nagyobb SUV-hoz mérhető, de sokkal vezethetőbb azoknál. Vezetés közben kombinált körülmények között, közepesen nehéz lábbal 11.7 liter /100km fogyasztást mértünk.MAZDA CX-7

A Mazda CX-7 nagyon szép belülről is; a bőrbevonatú ülések nagyon kényelmesek és jól tartják a testet. A hátsó lábtér tökéletesen elegendő átlagos magasságú emberek számára, bár jó lenne, ha az első üléseket egy kicsivel magasabbra lehetne emelni, hogy a hátul ülők lábfeje könnyebben beférjen azok alá. A GT kivitelek különleges műszerfalvilágítása nagyon kellemes a halványkék háttérvilágítás, és az immár Mazda hagyománynak tekinthető piros piktogram megvilágítás kombinációjával.

A nemmegszokott középkonzol a kardánalagút fölött lebeg, egyszerűen kezelhető nagyméretű nyomó-forgó klíma és szellőzéskezelő gombok vannak rajta alul, míg feljebb egy kissé komplikáltabb kivitelezésben találjuk az audió egység gombjait. A még feljebb található szellőzőnyílások egy mozdulattal teljesen lezárhatóak, vagy nyithatóak. A gombok, kezelőszervek megvilágítása majdnem teljes, egyedül a zárógombnak lehetne szüksége háttérfényre.

A hátsó ülések támlája, a csomagtérben található karok meghúzásávalMAZDA CX-7 ledönthető, amivel a csomagtér belső hosszúsága 100cm-ről 165 cm-re növekszik. A csomagtérajtó csodálatosan kiegyensúlyozott, egy enyhe rántással nyitható, vagy csukható. A csomagtérben találunk leszorító füleket, de nincsenek kis akasztók táska és szatyor számára. Ezek a kis kampók elvileg lehetnének a szériafelszereltség részei is, az ilyen „hasznos” autókban, vagy lehet, hogy az autótervezők nem járnak például zöldségeshez?

A GT kivitelű tesztautónk az intelligens kulcsot is tartalmazó Luxus Csomaggal volt felszerelve. Ezzel a rendszerrel a kulcsot ki sem kell vennünk a zsebünkből az ajtók nyitásához, zárásához, illetve az indításhoz. Ez egy jól kezelhető rendszer, de vajon ki volt az, aki ezt a kulcsot tervezte? Ez egy nagy lapos műanyag, 8 centiméter hosszú, úgy néz ki mint egy hitelkártya gombokkal. Egyszerűen túl nagy és esetlen ahhoz, hogy betegyük a nadrágunk zsebébe. Akkor már inkább az ingzseb, de például hány női felsőn találunk ilyen zsebet? Amikor ráfűztem a lakáskulcsom karikájára, szintén nagyon esetlenül festett. Szóval én inkább maradnék a hagyományos kulcsnál.MAZDA CX-7

Végeredményként mégis csak gratulálhatunk a Mazdának, hogy egy újabb izgalmas autót hozott a piacra. Világosan látható, hogy ez a cég sportos, technikailag előrehaladott és innovatív formatervezésű autókat dob piacra ellenállhatatlan áron. A „Zoom-zoom” filozófia több mint marketing, így el kell fogadni, hogy néha igazat is mondhat egy reklám. 
 

Ossza meg!

Vissza: Tesztek
címkék:



Autó katalógus

Monteverdi Hai 450 SS 1970.

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4343, 1788, 1021 mm

Tengelytávolság: 2548 mm

Hasmagasság:

Gumiméret elöl: 205/70-15

Gumiméret hátul: 225/70-15

Saját tömeg: 1247 kg
Hengerelrendezés: 8 henger V alakban 90 fok (Chrysler Hemi)

Szelepek száma: 16

Furat/löket: 107,95/ 95,2 mm

Sűrítési viszony: 10,25 : 1   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt, hosszában

Tüzelőanyag ellátás: Dupla négytorkú karburátorok

Sebességfokozatok száma: 5 (kézi ZF)

Hajtott tengely: hátsó
Lökettérfogat (cm3):     6974    
Szelepvezérlés típusa:  
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):     450 (335,6) / 5000
Nyomaték (Nm / 1 min):     664/ 4000

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,9 mp

Végsebesség: 290 km/h

Több autó