Mazda 3 MPS KW Variant futómű tuning

2017. Szeptember 22. Péntek - Móric

2013.08.30.

Mazda tuning

Mazda 3 MPS KW futómű tuning.

Mazda 3 MPS KW Variante

Forrás: Varga István

A Mazda3 MPS futóművének elemei a motor 260 lóerős teljesítményének megfelelően jóval feszesebb hangolásúak, mint a mezeibb Mazda3-asok alkatrészei. De az autóvezetők képességei nem egyformák, és egy autógyárnak mindig az arany középutat kell megtalálnia a lengéscsillapítók, rugók, hasmagasság tekintetében, ezért nem mehet el szélsőségesebb irányokba, még ebben a kategóriában sem. Ettől csak nagyon drága autók esetében térnek el a gyárak, de azok az autók nem olyan széles vevőkört céloznak meg, így mindenki tudja, mire számíthat. Sajnos nálunk a Mazda3 MPS is exkluzív autónak számít, de azért ez még nem az a kategória, hogy ne lehetne tovább javítani az autó menettulajdonságain.


Vajon ez a vége?

 

A piros MPS, és tulajdonosa régi vendég márkaszervizünkben, így akár honlapunkon is végigkövethetők az autón eddig elvégzett módosítások. Még ha az átlagosnál esetleg jobban vezető MPS tulajdonosok igényeit is bőven kielégíti a gyári futómű hangolás, ügyfelünk versenyeken szerzett vezetéstechnikai tudása gyakran felszínre hozta a Mazda 3 MPS gyári futómű képességeinek határait. Az évek során szélesedett az autó nyomtávja, került bele ültető rugó, voltak benne keményebb Bilstein lengéscsillapítók, és az utastérből állítható húzófokozati keménységű csillapítók is. A (feltehetőleg) végső megoldás mégis most érkezett el, egy KW Variant 3-as rugó-lengéscsillapító készlet formájában.

Mazda 3 MPS KW Variante

 

 A KW Variant 3 Mazda3 MPS készletben a lengéscsillapítók tetején és alján sok fokozatban állítható a húzó és nyomófokozati csillapítás mértéke. Elöl oldalanként egy sűrű menetes és vékony, illetve egy vastag anyagú, de ritkább tekercselésű rugó valósítja meg a progresszív rugó karakterisztikát, míg hátul, egy-egy darab progresszívMazda 3 MPS KW Variante tekercselésű sárga acélrugó van a készletben. Progresszív, mert a kezdeti szűk lágy rugótartományt váltja a jóval keményebb szakasz. Elöl a lengéscsillapító menetes orsójával állítható az autó hasmagassága, míg hátul a lengéscsillapítótól függetlenül elhelyezett rugó alá szerelendő „pogácsán” lehet 20 mm-es tartományban emelni és süllyeszteni a karosszériát.

 

Elöl és hátul egyaránt a lengéscsillapítók tetején található kis imbuszfejű csavarral állíthatjuk a húzócsillapítás mértékét. Az óramutató járásával megegyezően lassíthatjuk a kerekek kirugózási gyorsaságát, míg ellentétes irányban gyorsítjuk azt. Elöl ezt 18, hátul 12 fokozatban tehetjük meg. A berugózási, azaz nyomófokozati csillapítási mértéket elöl a lengéscsillapítók alján elhelyezett csavarral, míg hátul a csillapítók alsó felének oldalán található tárcsa forgatásával tehetjük ezt meg. Erre elöl-hátul 12 fokozat áll rendelkezésünkre.

 

 Az első lengéscsillapítók nyomófokozatának lágyítása fokozza a kényelmet, illetve hibázás esetén könnyebben korrigálhatóvá, megbocsátóbbá teszi az autó elejét, de egyben alulkormányzottá válik vele az autó. A berugózási fokozat keményítése precizebbé, és agresszívebbé teszi az autó elejét, de ha túlzásba visszük, tapadást veszhetünk vele, illetve nagyobb a gördülési zaj, és a komfort is redukálódik.

 

A hátsó tengely csillapítóinak keményebb nyomófokozata segíti a gyors irányváltások végrehajtását, és csökkenti a túlkormánzottsági hajlamot. Lágyabb berugózási fokozat esetén az autó hátulja lazábbá válik, és javíthatja a stabiltást, ha korábban nagyon alulkormányzott volt az autó. Túl kemény fokozat hátul is növelheti a gördülési zajt, és tapadást veszíthetünk vele. A KW Variant lengéscsllapítók nagy sebességű fázis szelepének hála a nyomófokozat túlzott keménysége sincs igazán hatással a gördülési komfortra.

 

 

Mazda 3 MPS KW Variante

 

 

Elöl viszonylag jól hozzá lehet férni a csavarfejekhez, míg hátul is csak a húzófokozat állítását gátolja a csomagtér kárpitozása. Persze egyszer kell beállítani, de ennek ideje sok próbálkozás és kilométer után jön el. A mi esetünkben a kárpiton egy kémlelőnyílás lett kialakítva, így nem kell minden állításhoz leszerelni a borítást.

 

 A KW Variant csillapítók húzófokozatának állítgatása jóval nagyobb hatással van a lassú sebesség tartomány komfortjára, mint a nyomófokozaté. Kicsi húzóerő esetén azonban nagy sebesség mellett csökkenti a stabilitást, és a kormányozhatóság precízitását.Az első tengely csillapítóinak húzóerejének növelése javítja a stabilitást, a kezelhetőséget, viszont emeli a tapadás vesztés esélyét, és drasztikusan csökkenti a komfortot. Figyelem, nem szabad az első, és hátsó tengely húzófokozata között túl nagy különbséget beállítani!

 

Mazda 3 MPS KW Variante

 

 
 Komfort, vagy gyorsaság? Most az utóbbi, de a KW szett alkatrészeinek egymással, és a Mazda 3 MPS-sel jól összehangolt karakterisztikájú elemei nem teljesen ölik meg a komfortot, bár ez függ a beállított csillapítási fokozatoktól is.
 
 
Az időközben megtett kilométerek során kiderült, hogy bár közepes sebességtartományig nagyon jól teljesít a futómű, nagyobb sebesség esetén az első rugók gyengének bizonyultak, és túl nagy feladat elé állították a lengéscsillapítókat, mely a stabilitás rovására ment. Ebben a korábban módosított növelt nyomtáv szélesség, és a nagyobb rugózatlan tömeg is szerepet játszik, de nem feledkezhetünk meg a szélsőségesebb használatról sem. Nem maradt más megoldás, ki kellett cserélni a rugókat, szintén a KW palettájáról, melyben a forgalmazó volt segítségünkre. Most talán jó lesz az autó, de a puding próbája az evés.                                          Varga István
 
 
Mazda 3 MPS KW Variante
 

Ossza meg!

Vissza: Mazda tuning
címkék:



Autó katalógus

Lamborghini Murcielago LP670-4 Superveloce 2009

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2+2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4705, 2058, 1135 mm

Tengelytávolság: 2665 mm

Hasmagasság:       mm

Légellenállási együttható:

Saját tömeg: 1565 kg
Hengerelrendezés:12 henger, 60 fokos V alakban.

Szelepek száma: 48

Furat/löket: 88 / 89 mm

Sűrítési viszony: 11,0:1   
Motorbeépítés:  Hátsó tengely előtt hosszában, középen

Benzin befecskendezés

Sebességfokozatok száma: 6 automata 

Négykerék-hajtás
Lökettérfogat (cm3):  6496    
Szelepvezérlés típusa:   Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):   670,2 (492,9)/ 8000
Nyomaték (Nm / 1 min):     660/ 6500

Gyorsulás 0-100 km/h: 3,3

Végsebesség: 337 km/h

Összesen 350 darab készült.

Több autó