TESZT 1: Papíron azonnal összehasonlítható az új Mazda6 MPS a többi nagyteljesítményű négykerékhajtású sport szedánnal. A Subaru WRX 44 lóerővel kevesebbet nyer a turbóhajtású 2.5 literes boxermotorjából, csak ötsebességes a váltója, és a kabinja is kisebb. A Subaru Legacy 24 lóerővel gyengébb és szintén ötsebességes, szemben az MPS 6 váltófokozatával. Az Audi A4 2.0T Quattro 74 lóerővel gyengébb és ráadásul sokkal többe kerül. A Volvo S60 2.5T AWD lényegesen drágább. Az olyan hathengeres vetélytársaknak is kisebb a teljesítménye és nagyobb az ára, mint a BMW 325xi, Jaguar X-Type 3.0, Lexus IS 250 AWD és a Mercedes-Benz C280 4MATIC. Bár a VW Passat 3.6 4Motion valamivel erősebb, de ugyanakkor sokkal drágább mint az MPS. A Mazda6 MPS alkalmi vételnek tűnik és az is! Viszont ez nem egy Audi vagy BMW. A vezetési élmény és benyomás egészen más mint ezen márkák autóiban és ki merem jelenteni, ez az élmény döntő tényező lesz az autó megvásárlásához. Erre még visszatérünk.
Mit kapunk?- A fronthajtású Mazda6-on alapuló limitált gyártású négykerékhajtású MPS a Mazda házi tuningcége, a Mazdaspeed által lett kifejlesztve. Érdemesebb hát a saját Mazda6-unk tuningolása helyett az MPS-t választani, hiszen így érvényes a gyári garancia az összes alkatrészre. A direktbefecskendezéses turbófeltöltéses 2.3 liter hengerűrtartalmú motor 260 lóerőt teljesít 5500-as percenkénti főtengelyfordulat mellett. A nyomatékcsúcs 3000-es fordulaton jelentkezik 380Nm (!!!)-rel. Elismerésre méltó, hogy már kétezernél rendelkezésünkre áll ennek a 90%-a. Az új hatfokozatú váltó az alapfelszereltség része, viszont a legtöbb konkurenssel szemben nem rendelhető az automata.
A szintén új aktív nyomatékelosztással kombinált négykerékhajtási rendszer (AWD) a rengeteg szenzor adatait felhasználva, szinte már intelligensen tudja változtatni az első és hátsó tengely közötti nyomatéki arányt 0/100-tól 50/50-ig. Az AWD rendszer ugyancsak önmaga választ a Normál, Sport és Havas programlehetőségei között. Kapunk még hátsó önzáró differenciálművet, menetstabilizálót és kipörgésgátlót, illetve óriási féktárcsákkal felszerelt elektronikus fékerőelosztós, blokkolásgátlós fékrendszert. A Mazda6 teljesen független kerékfelfüggesztése is módosítva lett, az első dupla keresztlegőkaros futóműben a rugók és lengéscsillapítók erősebbek, a stabilizátor pedig vastagabb lett. Hátsó többlengőkaros rendszerben a rugók még jobban megváltoztak, a stabilizátor itt is vastagodott, illetve megerősítették a kereszttartókat.
A Mazda6 MPS agresszív megjelenését az intercooler hűtő miatt megemelt motorháztető, az egyedi első és hátsó lökhárítók, és a hatalmas légbeömlők garantálják. Ide tartoznak még a Xenon fényszórók, a ködlámpák, az új hűtőrács, a hátsó spoiler, a küszöblégterelők, a két ovális kipufogócső-végződés, a 215/45R 18-as nagyteljesítményű gumiabroncsok és a sok küllős alumínium felnik. Belül folytatódhat a felsorolás: 8 irányban motorosan állítható a jó oldaltartású vezetőülés, 280-ig skálázott a sebességmérő, fém taposók vannak a pedálokon, fémhatású fényes borításokkal találkozhatunk a műszerfalon és a konzolokon, van 6 lemezes CD váltó és mélysugárzó, automata klíma, esőszenzoros-sebességszabályzós ablaktörlő, tempomat, oldal és függönylégzsákok, kulcsnélküli ajtónyitás és indítás, illetve riasztó. Felár nélkül kapjuk a bőrborítást is az ülésekre. A hátsó ülések nem ledönthetőek, mivel a karosszériamerevség optimalizálásához a Mazdaspeed egy külön merevítőelemet épített be ezek mögé. A csomagtér ettől függetlenül még tágas marad a maga 429 literével.
Vezetési élmények- A gyorsulás csodálatos. A helyi autós újságírók szervezetének mérései alapján nem kellett 6 másodperc sem a 0-ról 100km/h-ra gyorsuláshoz. Ez azt jelenti, hogy az MPS jobban gyorsul mint az Audi A4 3.2, a BMW 330i , a Lexus IS350 és a kisebb és könnyebb Subaru WRX-et is megelőzi 0.1 másodperccel. A rugalmassági tesztben 80-ról 120km/h-ra gyorsuláshoz a Mazda MPS-nek 4.3 másodpercre van szüksége, amivel az összes riválisánál gyorsabb. Amennyiben a fordulatszám 2500/perc felett van és a turbó pörög, a gázpedál legkisebb érintésére is azonnali reakció a válasz. Olyan előzési manőverek amelyek más autókkal esetleg veszélyesnek tűnnek, a Mazdával hezitálás nélkül biztonságosan végrehajthatók. Mialatt Porsche-kkal és Corvette-tekkel incselkedtünk nehéz elhinni, hogy "mindössze" egy négyhengeres erőforrás van a motorháztető alatt. Még hatodik fokozatban is túláradó teljesítménnyel van dolgunk és éppen ezért ritkán kell normál autózás közben a váltókarhoz nyúlnunk. Egyedül induláskor kell egy kicsit odafigyelni amíg a fordulatszám 2000/perc alatt van. Mindenesetre köszönet a Mazdaspeed "isteneknek" hogy négykerékhajtással tervezték az MPS-t, mivel anélkül ez a hatalmas nyomaték félelmetessé tenné az autó vezetését.
A hatfokozatú váltó könnyedén kapcsolható fokozatról-fokozatra, a tengelykapcsoló pedál viszont igényel egy kis megszokást. Néhányszor majdnem lefullasztottam a motort induláskor, annyira sportautósan harapós a gyári beállítás. A kormányzással sem voltam teljesen elégedett. Fordulatszámfüggő rásegítésével parkoláskor egy kicsit nagy erő kell tekergetni és bár kanyarokban nagyon érzékeny, lehetne kommunikatívabb is. A komputerizált AWD rendszer, az önzáró LSD differenciálmű, a menetstabilizáló és kipörgésgátló segítségével az autó vezethetősége nedves úton is kiváló, viszont ezek együttesen sem mentesítenek bennünket a téli gumi használatától a leghidegebb hónapokban. A Mazda6 MPS szabad magassága 123 mm-re lett csökkentve mely az autó kezességében is megnyilvánul. A súlyelosztás az első és hátsó tengely között 60/40 ami kicsit orrnehezebbé teszi az autót, mint mondjuk a BMW 325xi, vagy az Infiniti G35x. A Mazda6-hoz képest keményebb rugózás a nagy kerekek ellenére jól tűri az úthibákat és nem közvetíti azokat az utastérbe.
A fékteljesítmény fenomenális. Az újságíró szervezetünk által végrehajtott teszteken 100 km/h-ról 35.2 méteren állt meg a Mazda6 MPS. Szenzációs! Összehasonlításképpen, a 2006-os Corvette Z06-nak 2m-rel több kell a megálláshoz.
Végszó - Mazda6 MPS: Villámszerű gyorsulás, fantasztikus fékek, sportos megjelenés, versenyképes ár. Carpe Diem!
TESZT 2: A Mazda6 MPS, a talán a piacon található legsportosabb fronthajtású autót a Mazda6-ot a teljesítmény, a stílus és az "érdekesség" egy új szintjére helyezi. Az MPS a turbótöltött motorjával, négykerékhajtásával, szuper felszereltségével és megjelenésével egy originál Audi-vadásznak tűnik. Ehhez még hozzátehetjük, hogy az ára is alig magasabb a Mazda6 Sedan jól felszerelt változatánál.
Első látásra egyértelműen gyorsabbnak és drágábbnak hat az alapját képező modellnél. Miközben a Mazda6 visszafogottabb, az MPS attól hangsúlyosan elkülönülő megjelenést kapott. A nagy teljesítményű modell köszönhetően a szinte erőszakos lökhárítóknak, a turbós motort fedő domborodó motorházfedélnek és a nagy 18 collos felniknek unikális megjelenésű. A csomagtérfedélen megtaláljuk az ilyen szinten elvárható hátsó spoilert, amit gyönyörűen integráltak. A hátsó löklap alsó diffúzorszerű részéből két ágyúcső méretű kipufogócső-végződés kandikál ki. Sokkal drágább autókon megszokott ennyire részletekbe menő kidolgozás amit például itt a hátsó löklap kiképzésénél láthatunk és szinte sugározza az összeszerelési minőség magas szinvonalát. Az autó megjelenése felkészít bennünket a várható vezetési élményekre.
Elfordítjuk a - nos hát indítókulcs az nincs, csak egy gomb - és hirtelen csalódunk egy kicsit. A 2.3-as DISI motor simábban jár és halkabb mint a Mazda6 V6( Észak-Amerikában forgalmazzák), a kipufogók szolídan szólnak. Elindulva lényegesen javul a helyzet, a fordulatszámmérő pillanatok alatt eléri a piros 6700-as értéket és a fokozatok váltása közben a turbó lefúvószelepe visít és puffog hátborzongatóan. Mivel turbólyuk gyakorlatilag nincs és a nyomaték is hatalmas, teljesen mindegy, hogy éppen 10-el poroszkálunk, lámpánál indulunk vagy előzünk, a gázpedál lenyomására azonnali intenzív gyorsulás a válasz. Segítve az erős és sima járású motor munkáját a hatfokozatú kézi váltó könnyedén kapcsolható, a fokozatai jól vannak elosztva, majdnem olyan jó kezelni mint a Mazda MX-5 váltóját. Az összkerékhajtással kombinált zseniális hajtáslánccal a sport szedánunk sokkal gyorsabb autókkal is képes tartani a lépést bármilyen időjárási körülmények között. Emlékeim szerint az Audi S4-el sem tudtam gyorsabban közlekedni.
A Mazdák mindig is inkább a jó kezelhetőségükről, mint nagy sebességükről voltak ismertek és ez az a pont ahol az Mazda MPS egy kicsit fals. Ez nem jelenti azt, hogy ne tudnánk csikorogva szinte elképzelhetetlen nagy sebességgel bevenni a kanyarokat a közutakon, mert betudjuk. Nem jelenti azt, hogy a fékek nem erősek. Nagyon fognak és jól adagolhatóak. A kormányzás is nagyon tetszett. A MAZDA6 MPS is ugyanúgy ahogy márkatársai könnyedén kezelhető. Talán a kicsit nagyobb súllyal és a 215 mm széles extra alacsony profilú gumikkal van problémám. A szűk kanyarokban egy kicsit nehézkes az autó, az úthibákon pedig dübbenésekkel tudatja a futómű a megpróbáltatásait. A Mazda6 "hagyományos" kiviteleinél nem szembesültünk ezzel. Szintén megjegyezném, hogy lassú városi tempónál a hatalmas erő és az érzékeny kuplung miatt az autót egy kicsit nehéz finoman vezetni, akár az igazi sportautókat.
Az autópálya belső sávjában már sokkal jobban szeret tartózkodni a Mazda MPS. A szabályos sebességhatárokon messze túl is csendes az utastér ( soha nem tudjuk, hogy négyhengeres a motor ), és a nagysebesség melletti stabilitás is lenyűgöző. A kényelmes bőrülésekben stressz és fáradtságmentesen vezethetünk le hosszú túrákat is. A 6 lemezes CD-váltóval kombinált BOSE rendszer dobhártyaszaggató hangerőre képes, tiszta zenei produkció mellett. A belső tér megjelenése és kidolgozása a zongorafekete betétekkel bármelyik Audi vagy BMW belsővel összevethető. Az egyetlen hiányosság a tágas beltérben az elektromos ülésállítás memóriájának hiánya, illetve az ülések oldaltartása lehetne jobb is a gyors kanyarokban.
Bár a Mazda MPS nem teljesen az amire számítottam, kétségtelenül nagyon gyors autó, rendkívűl attraktív megjelenéssel és nyugodtan összevethető bármelyik "német autópálya királlyal". Amennyiben a tradicionális Mazda érzékenységet és "szabályozhatóságot" keressük, ne adj isten egy kicsit sportosabb formában, fordítsuk fejünket inkább a hasonlóan árazott Mazda RX-8 felé! Viszont, ha télen és rossz időjárási körülmények között is igényünk van a nyugodt, komfortos és gyors autózásra akkor a MAZDA MPS a főnyeremény!
Tesztfogyasztás: város 11.6l/100km, országút 8.2l/100km
xx