2024. Április 20. Szombat - Konrád, Tivadar

2005.12.07.

Tesztek

MAZDA MPS dupla teszt.

MAZDA MPS dupla teszt.

Sokan vannak akik manapság kétségbe vonják az erős benzines autók létjogosultságát. Nekik talán érdemes átgondolni, hogy az élet rövid és nem mindegy hogyan telnek az évek. A Mazda6 MPS határozottan szebbé teheti a hétköznapokat is! Előző tesztünkben az autó rendkívűl pozitív kritikát kapott, nézzük most az Atlanti óceán másik oldalán hogyan vélekedtek ketten is a Mazda nagyteljesítményű szedánjáról.


TESZT 1: Papíron azonnal összehasonlítható az új Mazda6 MPS  a többi nagyteljesítményű négykerékhajtású sport szedánnal. A Subaru WRX 44 lóerővel kevesebbet nyer a turbóhajtású 2.5 literes boxermotorjából, csak ötsebességes a váltója, és a kabinja is kisebb. A Subaru Legacy 24 lóerővel gyengébb és szintén ötsebességes, szemben az MPS 6 váltófokozatával. Az Audi A4 2.0T Quattro 74 lóerővel gyengébb és ráadásul sokkal többe kerül. A Volvo S60 2.5T AWD lényegesen drágább. Az olyan hathengeres vetélytársaknak is kisebb a teljesítménye és nagyobb az ára, mint a BMW 325xi, Jaguar X-Type 3.0, Lexus IS 250 AWD és a Mercedes-Benz C280 4MATIC. Bár a VW Passat 3.6 4Motion valamivel erősebb, de ugyanakkor sokkal drágább mint az MPS. A Mazda6 MPS alkalmi vételnek tűnik és az is! Viszont ez nem egy Audi vagy BMW. A vezetési élmény és benyomás egészen más mint ezen márkák autóiban és ki merem jelenteni, ez az élmény döntő tényező lesz az autó megvásárlásához. Erre még visszatérünk.

Mit kapunk?- A fronthajtású Mazda6-on alapuló limitált gyártású négykerékhajtású MPS a Mazda házi tuningcége, a Mazdaspeed által lett kifejlesztve. Érdemesebb hát a saját Mazda6-unk tuningolása helyett az MPS-t választani, hiszen így érvényes a gyári garancia az összes alkatrészre. A direktbefecskendezéses turbófeltöltéses 2.3 liter hengerűrtartalmú motor 260 lóerőt teljesít 5500-as percenkénti főtengelyfordulat mellett. A nyomatékcsúcs 3000-es fordulaton jelentkezik 380Nm (!!!)-rel. Elismerésre méltó, hogy már kétezernél  rendelkezésünkre áll ennek a 90%-a. Az új hatfokozatú váltó az alapfelszereltség része, viszont a legtöbb konkurenssel szemben nem rendelhető az automata.

A szintén új aktív nyomatékelosztással kombinált négykerékhajtási rendszer (AWD) a rengeteg szenzor adatait felhasználva, szinte már intelligensen tudja változtatni az első és hátsó tengely közötti nyomatéki arányt 0/100-tól 50/50-ig. Az AWD rendszer ugyancsak önmaga választ a Normál, Sport és Havas programlehetőségei között. Kapunk még hátsó önzáró differenciálművet, menetstabilizálót és kipörgésgátlót, illetve óriási féktárcsákkal felszerelt elektronikus fékerőelosztós, blokkolásgátlós fékrendszert. A Mazda6 teljesen független kerékfelfüggesztése is módosítva lett, az első dupla keresztlegőkaros futóműben a rugók és lengéscsillapítók erősebbek,  a stabilizátor pedig vastagabb lett. Hátsó többlengőkaros rendszerben a rugók még jobban megváltoztak, a stabilizátor itt is vastagodott, illetve megerősítették a kereszttartókat.

A Mazda6 MPS agresszív megjelenését az intercooler hűtő miatt megemelt motorháztető, az egyedi első és hátsó lökhárítók, és a hatalmas légbeömlők garantálják. Ide tartoznak még a Xenon fényszórók, a ködlámpák, az új hűtőrács, a hátsó spoiler, a küszöblégterelők, a két ovális kipufogócső-végződés, a 215/45R 18-as nagyteljesítményű gumiabroncsok és a sok küllős alumínium felnik. Belül folytatódhat a felsorolás: 8 irányban motorosan állítható a jó oldaltartású vezetőülés, 280-ig skálázott a sebességmérő, fém taposók vannak a pedálokon, fémhatású fényes borításokkal találkozhatunk a műszerfalon és a konzolokon, van 6 lemezes CD váltó és mélysugárzó, automata klíma, esőszenzoros-sebességszabályzós ablaktörlő, tempomat, oldal és függönylégzsákok, kulcsnélküli ajtónyitás és indítás, illetve riasztó. Felár nélkül kapjuk a bőrborítást is az ülésekre. A hátsó ülések nem ledönthetőek, mivel a karosszériamerevség optimalizálásához a Mazdaspeed egy külön merevítőelemet épített be ezek mögé. A csomagtér ettől függetlenül még tágas marad a maga 429 literével.

Vezetési élmények- A gyorsulás csodálatos. A helyi autós újságírók szervezetének mérései alapján nem kellett 6 másodperc sem a 0-ról 100km/h-ra gyorsuláshoz. Ez azt jelenti, hogy az MPS jobban gyorsul mint az Audi A4 3.2, a BMW 330i , a Lexus IS350 és a kisebb és könnyebb Subaru WRX-et is megelőzi 0.1 másodperccel. A rugalmassági tesztben 80-ról 120km/h-ra gyorsuláshoz a Mazda MPS-nek 4.3 másodpercre van szüksége, amivel az összes riválisánál gyorsabb. Amennyiben a fordulatszám 2500/perc felett van és a turbó pörög, a gázpedál legkisebb érintésére is azonnali reakció a válasz. Olyan előzési manőverek amelyek más autókkal esetleg veszélyesnek tűnnek, a Mazdával hezitálás nélkül biztonságosan végrehajthatók. Mialatt Porsche-kkal és Corvette-tekkel incselkedtünk  nehéz elhinni, hogy "mindössze" egy négyhengeres erőforrás van a motorháztető alatt. Még hatodik fokozatban is túláradó teljesítménnyel van dolgunk és éppen ezért ritkán kell normál autózás közben a váltókarhoz nyúlnunk. Egyedül induláskor kell egy kicsit odafigyelni amíg a fordulatszám 2000/perc alatt van. Mindenesetre köszönet a Mazdaspeed "isteneknek" hogy négykerékhajtással tervezték az MPS-t, mivel anélkül ez a hatalmas nyomaték félelmetessé tenné az autó vezetését.

A hatfokozatú váltó könnyedén kapcsolható fokozatról-fokozatra, a tengelykapcsoló pedál viszont igényel egy kis megszokást. Néhányszor majdnem lefullasztottam a motort induláskor, annyira sportautósan harapós a gyári beállítás. A kormányzással sem voltam teljesen elégedett. Fordulatszámfüggő rásegítésével parkoláskor egy kicsit nagy erő kell tekergetni és bár kanyarokban nagyon érzékeny, lehetne kommunikatívabb is. A komputerizált AWD rendszer, az önzáró LSD differenciálmű, a menetstabilizáló és kipörgésgátló segítségével az autó vezethetősége nedves úton is kiváló, viszont ezek együttesen sem mentesítenek bennünket a téli gumi használatától a leghidegebb hónapokban. A Mazda6 MPS szabad magassága 123 mm-re lett csökkentve mely az autó kezességében is megnyilvánul. A súlyelosztás az első és hátsó tengely között 60/40 ami kicsit orrnehezebbé teszi az autót, mint mondjuk a BMW 325xi, vagy az Infiniti G35x. A Mazda6-hoz képest keményebb rugózás a nagy kerekek ellenére jól tűri az úthibákat és nem közvetíti azokat az utastérbe.

A fékteljesítmény fenomenális. Az újságíró szervezetünk által végrehajtott teszteken 100 km/h-ról 35.2 méteren állt meg a Mazda6 MPS. Szenzációs! Összehasonlításképpen, a 2006-os Corvette Z06-nak 2m-rel több kell a megálláshoz. 

 Végszó - Mazda6 MPS: Villámszerű gyorsulás, fantasztikus fékek, sportos megjelenés, versenyképes ár. Carpe Diem!

 TESZT 2: A Mazda6 MPS, a talán a piacon található legsportosabb fronthajtású autót a Mazda6-ot a teljesítmény, a stílus és az "érdekesség" egy új szintjére helyezi. Az MPS a turbótöltött motorjával, négykerékhajtásával, szuper felszereltségével és megjelenésével egy originál Audi-vadásznak tűnik. Ehhez még hozzátehetjük, hogy az ára is alig magasabb a Mazda6 Sedan jól felszerelt változatánál.

Első látásra egyértelműen gyorsabbnak és drágábbnak hat az alapját képező modellnél. Miközben a Mazda6 visszafogottabb, az MPS attól hangsúlyosan elkülönülő megjelenést kapott. A nagy teljesítményű modell köszönhetően a szinte erőszakos lökhárítóknak, a turbós motort fedő domborodó motorházfedélnek és a nagy 18 collos felniknek unikális megjelenésű. A csomagtérfedélen megtaláljuk az ilyen szinten elvárható hátsó spoilert, amit gyönyörűen integráltak. A hátsó löklap alsó diffúzorszerű részéből két ágyúcső méretű kipufogócső-végződés kandikál ki. Sokkal drágább autókon megszokott ennyire részletekbe menő kidolgozás amit például itt a hátsó löklap kiképzésénél láthatunk és szinte sugározza az összeszerelési minőség magas szinvonalát. Az autó megjelenése felkészít bennünket a várható vezetési élményekre.

Elfordítjuk a - nos hát indítókulcs az nincs, csak egy gomb - és hirtelen csalódunk egy kicsit. A 2.3-as DISI motor simábban jár és halkabb mint a Mazda6 V6( Észak-Amerikában forgalmazzák), a kipufogók szolídan szólnak. Elindulva lényegesen javul a helyzet, a fordulatszámmérő pillanatok alatt eléri a piros 6700-as értéket és a fokozatok váltása közben a turbó lefúvószelepe visít és puffog hátborzongatóan. Mivel turbólyuk gyakorlatilag nincs és a nyomaték is hatalmas, teljesen mindegy, hogy éppen 10-el poroszkálunk, lámpánál indulunk vagy előzünk, a gázpedál lenyomására azonnali intenzív gyorsulás a válasz. Segítve az erős és sima járású motor munkáját a hatfokozatú kézi váltó könnyedén kapcsolható, a fokozatai jól vannak elosztva, majdnem olyan jó kezelni mint a Mazda MX-5 váltóját. Az összkerékhajtással kombinált zseniális hajtáslánccal a sport szedánunk sokkal gyorsabb autókkal is képes tartani a lépést bármilyen időjárási körülmények között. Emlékeim szerint az Audi S4-el sem tudtam gyorsabban közlekedni.

A Mazdák mindig is inkább a jó kezelhetőségükről, mint nagy sebességükről voltak ismertek és ez az a pont ahol az Mazda MPS egy kicsit fals. Ez nem jelenti azt, hogy ne tudnánk csikorogva szinte elképzelhetetlen nagy sebességgel bevenni a kanyarokat a közutakon, mert betudjuk. Nem jelenti azt, hogy a fékek nem erősek. Nagyon fognak és  jól adagolhatóak. A kormányzás is nagyon tetszett. A MAZDA6 MPS is ugyanúgy ahogy márkatársai könnyedén kezelhető. Talán a kicsit nagyobb súllyal és a 215 mm széles extra alacsony profilú gumikkal van problémám. A szűk kanyarokban egy kicsit nehézkes az autó, az úthibákon pedig dübbenésekkel tudatja a futómű a megpróbáltatásait. A Mazda6 "hagyományos" kiviteleinél nem szembesültünk ezzel. Szintén megjegyezném, hogy lassú városi tempónál a hatalmas erő és az érzékeny kuplung miatt az autót egy kicsit nehéz finoman vezetni, akár az igazi sportautókat.

 Az autópálya belső sávjában már sokkal jobban szeret tartózkodni a Mazda MPS. A szabályos sebességhatárokon messze túl is csendes az utastér ( soha nem tudjuk, hogy négyhengeres a motor ), és a nagysebesség melletti stabilitás is lenyűgöző. A kényelmes bőrülésekben stressz és fáradtságmentesen vezethetünk le hosszú túrákat is. A 6 lemezes CD-váltóval kombinált BOSE rendszer dobhártyaszaggató hangerőre képes, tiszta zenei produkció mellett. A belső tér megjelenése és kidolgozása a zongorafekete betétekkel bármelyik Audi vagy BMW belsővel összevethető. Az egyetlen hiányosság a tágas beltérben az elektromos ülésállítás memóriájának hiánya, illetve az ülések oldaltartása lehetne jobb is a gyors kanyarokban.

Bár a Mazda MPS nem teljesen az amire számítottam, kétségtelenül nagyon gyors autó, rendkívűl attraktív megjelenéssel és nyugodtan összevethető bármelyik "német autópálya királlyal". Amennyiben a tradicionális Mazda érzékenységet és "szabályozhatóságot" keressük, ne adj isten egy kicsit sportosabb formában, fordítsuk fejünket inkább a hasonlóan árazott Mazda RX-8 felé! Viszont, ha télen és rossz időjárási körülmények között is igényünk van a nyugodt, komfortos és gyors autózásra akkor a MAZDA MPS a főnyeremény! 

Tesztfogyasztás: város 11.6l/100km, országút 8.2l/100km 

xx

 

 

 

 

 

Ossza meg!

Vissza: Tesztek
címkék:



Autó katalógus

Lamborghini Countach QV 1985-1988.

Ajtók száma:  2
Ülések száma: 2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4170, 2000, 1070 mm

Tengelytávolság: 2500 mm

Hasmagasság: 105 mm
Hengerek:  12 henger V alakban 60°

Szelepek száma: 48 
Motorbeépítés:  hátsó tengely előtt hosszában

Szívómotor, karburátorok. (néhány késői USA verzió befecskendezővel) 

Lökettérfogat (cm3):   5167

Furatxlöket (mm): 85,5x75 mm  
Sűrítési viszony: 9,5:1    
Teljesítmény (LE/ 1 min): 455 /7000 
Nyomaték (Nm / 1 min): 501/5200

Sebességfokozatok száma: 5

Hátsókerékhajtás

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,8 mp.

Gyártott darabszám: 610

Végsebesség: ~295-310 km/h

Több autó