2024. Március 29. Péntek - Gedeon

Mazda RX-7 (FC) teszt.

Mazda RX-7 teszt

Forrás: Autó-motor

Kellemes időtöltés időnként a múlt Mazda modelljeire visszatekinteni, különösen a mai mesterségesen felgyorsított modellváltási ciklusú autós világban. Most az Autó-Motor 1987. Áprilisi 8. számában megjelent második generációs Mazda RX-7 (FC) tesztet olvashatják. A bolygódugattyús motorral szerelt sportautó a 80-as évek egyik igen vonzó típusa volt, ebben a szívó motoros kivitelben is. Következzen a teszt!


 Porsche konkurens.

 Nem európai hagyományt ápol a Mazda azzal, hogy 1978 óta Wankel-motorral készíti a Mazda RX-7-es modelljét, amely elsősorban az Egyesült Államokban népszerű, illetve komoly konkurenciát okoz mindenütt a Porsche 924-esnek, hanem az a felismerés, hogy a kezdetben kevésbé sikeres Wankel-motor azért érdemes a további fejlesztésre.

Mazda RX-7 FC 1987.

A most elkészült vadonatúj RX-7-es is a Felix Wankel elképzeléseit hordozza a könnyűfém motorháztető alatt. Az új modell előnye az igen jó úttartás, a csendes motor, a kiváló menetteljesítmény és a gazdag felszereltség. Mínuszpontnak írandó viszont a túl kemény rugózás és lengéscsillapítás, atetemes üzemanyag-fogyasztás, a nem teljes értékű pótkerék és a napfénynél csak rosszul leolvasható műszerfal.

Mazda RX-8 FC 1987.

 A korábbi nyolc éven át gyártott modellből például az NSZK-ban 5800-at adtak el - mivel a Porsche 924 S is hasonló árfekvésű volt, érthető a viszonylag kevés értékesítés. De míg a Porsche 81 kW (110LE) teljesítményű, a régi Mazda 83 kW (113 LE), addig az új modell motorja már 110 kW-os (150 LE). A tervezők mindenekelőtt mindkét kamra térfogatát növelték 160 köbcentiméterrel. A motor L-Jetronic befecskendezőtől kapja az üzemanyagot, méghozzá hatcsatornás szívórendszerrel.

 Igazi sportkupés megoldás az ajtókba átvezetett szellőzőnyílás.A régi nagy gond, a magas üzemanyag fogyasztás most is megmaradt. A korábbi modellek 100 kilométerre néha 19 liter benzint is elfogyasztottak, s mivel az új Mazda RX-7-es motorja mintegy 37 lóerővel erősebb, nem sokkal takarékosabb elődjénél. Érdemes viszont megemlíteni, hogy a kocsi normál és ólommentes benzinnel egyaránt üzemeltethető. Teszteléskor az autópályán 100 kilométerenként 17,4 litert fogyasztott, és alacsonyabb tempónál sem sikerült az étvágyát 13 liter alá szorítani. A városi közlekedésben viszont a motor ki-bekapcsolásával általában 15 liter alá sikerült szorítani a fogyasztást. Országúton komolyabb gyorsításról lemondva, és nem haladva 100km/órás tempónál gyorsabban, a fogyasztás 11,6 liter volt. De az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a Porsche-tulajdonosok is jóval 12 liter/100km fölött utaznak.

 Az RX-7 igen drága autó. AZ NSZK-ban például 40100 márkába kerül. AZ úgynevezett luxus felszerelés, amely tartalmazza az elektromos ablakműködtetőt, az elektromos napfénytetőt, a vezetőülés szintbeli állítási lehetőségét, lerakóhelyeket az ajtókban, olvasólámpákat és zármegvilágítást, ezekkel együtt máris 41800 márkára rúg a számla.

A bukólámpa a 80-as években még igazi egzotikumnak számított.

 Érdekességként említésre méltó, hogy ami a Mazda RX-7-nél természetszerűleg tartozék, azt a Porschénál igen keményen extraként kell megfizetni.

 Az új RX-7-es tömege 1245 kg - közel 140 kilóval nyom többet a régi modellnél. Ennek ellenére 18 km/órával nagyobb a végsebessége elődjénél (219,5 km/ó) -, viszont a többlettömeg miatt a kocsi lassabban gyorsul. Álló helyzetből 9,3 mp alatt gyorsul fel 100 km-es sebességre. A régi Mazda RX-7 lényegesen gyengébb motorrral közel azonos idő alatt teljesítette ezt a követelményt.

Drága autóhoz méltó volt a Mazda RX-7 utastere.

 Korábban a Wankel-motor egyik igen sokat emlegetett hibája az volt, hogy az erőforrás viszonylag hamar tönkrement. Ma már ez nem téma, hiszen például az NSZK-ban a Mazda képviselet a nyolc év alatt mindössze hét motorkárosodásról szerzett tudomást -, ezek többsége is annak köszönhető, hogy kevés volt az erőforrásban a kenőolaj, vagy a hűtőfolyadék. Tehát alapvetően a tulajdonos hanyagsága miatt következett ez be. Szintén sokan kifogásolták a régebbi Wankel-motor nyugtalan járását, amely nagyfokú vibrációban jelentkezett. A Wankel-motor különösen pörgőskedvű, de ma már az üzemelése aligha hangosabb, mint egy hasonló teljesítményű, hagyományos motorrl szerelt járműé. Az új RX-7-es motorja most már kimondottan csendes járású, mindamellett, hogy az erőforrást "harapós" jelzővel lehet említeni.

Mazda RX-7 FC 1987.

 A motor a maximális forgatónyomatékot, a 182 Nm-t 3000 ford/percnél adja le, és általában elmondható, hogy az erőforrás jól osztja el az erejét.

 Mintegy 100 km/órás sebességnél a motor zaja már nem is hallható, mert az egyéb menetzaj elnyomja azt. Az esőcsatorna nélküli karosszéria jóformán nem okoz semmiféle zajt, viszont 100 km/óra felett erősen hallani a gumiabroncsok futózaját. Ez a csomagtér pótlólagos lefedésével - ez külön kapható a kereskedelemben - csökkenthető.

Nyitott állapotban spoilernek is elmenne a fedél.

 A motor halk hangja miatt, mivel a magasabb fordulatszámú tartományokban már alig hallható, könnyen el lehet felejteni, hogy a négyesből az ötödikbe kapcsoljunk. Épp ezért a Mazda 6700-as fordulatszámnál rövid jellel figyelmezteti a vezetőt erre az esedékes műveletre. Nyolcezres fordulatszám felett viszont a motor már kihagyásokkal reagál a túlterhelés ellen.

A Mazda RX-7 sportautó mivolta ellenére van két hátsó ülés is.

 A régi Mazda RX--esnek a hátsó hídfja merev kiképzésű volt. Ezen a konstruktőrök alaposan változtattak, és igen igényes hátsó futóművet szerkesztettek. A keresztstabilizátoros kerékfelfüggesztést olyan ügyesen oldották meg, hogy kanyarban a hátsó kerekek automatikusan korrigálják a "spúrt". Épp így mintaszerű a szervókormány kiképzése. Az ehhez kapcsolódó számítógép szenzorjai 0,3 másodpercenként jelentik a sebességet és a kormány mozgását, s az "agy" nnek megfelelően utasítja a szervóberendezést, hogy mekkora erővel dolgozzék. Alacsony sebességnél minimális erőre van szükség a kormányzáshoz -, de mégsem szűnik meg a vezető kontaktusa az útfelülettel. Ahogy növekszik a sebesség, egyre nagyobb erő kell a kormányzáshoz, míg 180 km/órás sebesség felett a szervóhatás teljesen megszűnik.

A csomagtér elfogadható méretű, a rugótornyok tetején hangszórókat találunk.

 A sportos hátsó futóműnek köszönhetően ezzel a kocsival öröm az autózás. Mindenféle mozdulatra, utasításra és parancsra azonnal engedelmeskedik - tiltakozás nélkül. De csak jó minőségű utakon. A rossz utat ez az autó sem kedveli, mert az első futómű rugózása kemény - úgyszintén a lengéscsillapítás is. A hátsó futómű ugyan lágyabban rugózik, a lengéscsillapítás viszont itt is kemény maradt. Rossz úton való haladáskor az egyenetlenségekből származó rezgéseket a kemény, sportos ülések sem csillapítják. A kényelem rovására történik az is, hogy a fejtámla csak hosszirányban állítható.

A turbós Mazda RX-7 FC a motorháztető nyílásáról ismerhető fel a legkönnyebben.

 A pluszpontok közé számít viszont a kocsi belsejének tökéletes kidolgozása. Minden pontosan illeszkedik - az akkumulátorfedéltől a csomagtér burkolásáig. Viszont az itt helyet foglaló pótkerék nem teljes értékű - bár ez a negatívum aligha veszi el a kedvét a vásárlóknak, ha ilyen sportos autót keresnek. A kocsiszekrény optikailag is nagyon jól sikerült, s annak ellenére, hogy a teljesítménynövekedés az árban is jelentkezik, a Mazda RX-7 továbbra is az egyik legerősebb konkurense marad a Porsche 924 S modellnek. L.K.

Mazda Wankel történelem I.rész ITT. , Mazda Wankel történelem II rész ITT.

Ossza meg!

Vissza: Tesztek
címkék:

Kommentek

Még nincsnenk hozzászólások.

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Mazda3 MPS BL 2009-

Ajtók száma:     5
Ülések száma:     5
Hossz./szél./mag.: 4505/1770/1460 mm

Tengelytávolság: 2640 mm

Hasmagasság: 145 mm

Saját tömeg: 1460 kg

Légellenállási együttható: 0,32 cw

Hengerelrendezés:  soros

Turbófeltöltő.   
Hengerszám:     4
Motorbeépítés:   elöl, keresztben

Nagynyomású, közvetlen benzin befecskendezés.

Sebességfokozatok száma: 6 
Lökettérfogat (cm3):     2261
Furat / löket (mm): 87,5 / 94   
Sűrítési viszony:  9,5:1   
Hengerenkénti szelepszám:     4
Szelepvezérlés típusa:   változtatható Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):     260(191)/ 5500
Nyomaték (Nm / 1 min):     380/3000

Gyorsulás 0-100 km/h: 6,1 mp.

Végsebesség: 250 km/h

Több autó