2024. Április 24. Szerda - György

Mazda RX-8 versenyautó.

Mazda RX-8 versenyautó.

Híreinkben rendszeresen beszámolunk az amerikai SpeedSource csapat versenyeredményeiről. A csapat több Mazda RX-8 versenyautót indít a szériaközeli ST kategóriában, illetve az utcai kivitelhez képest sokkal több változtatást megengedő GT kategóriában. Most az általuk felkészített szériaközelibb ST kategóriás Mazda RX-8 versenyautót mutatjuk be.


 A Mazda RX-8 nagyon sok elismerést kapott megjelenése óta a szaksajtó részéről is. A legtöbb esetben az autó kiváló kezelhetőségét dicsérik, melyhez az 50/50 százalékos tengelyenkénti súlyelosztás nagyban hozzájárul. A tökéletes súlyelosztás egy bónusz az utcán, de még fontosabb a versenypályán. A nagyszerű kezelhetőségi jellemző az egyik fontos tényező abban, hogy a Mazda RX-8 versenyeket tud nyerni a Grand-Am Kupa világbajnokságban. Még meggyőzőbb, hogy a 67-es (ugyanilyen, mint a képeken a 70-es) rajtszámú SpeedSource Engineering Mazda RX-8, Sylvain Tremblay és David Haskell-lal a kormánya mögött megszerezte a bajnoki címet 2004-ben, sőt egy még erősebb mezőnyben megismételte ezt 2005-ben is.Az egyik, a több SpeedSource Engineering Mazda RX-8 ST versenyautó közül

 Persze a versenysikerekhez vezető úton csak félig jutunk egy jó autóval. A célbaéréshez a felkészítés, a csapatmunka, a verseny stratégia és főképpen a versenyző is nagyon fontos. A SpeedSource esetében úgy tűnik minden összeállt. A céget 1995-ben egy olyan ember alapította, akinek 16 éves korában szerzett első győzelme óta a vérében van a versenyzés. A cég egyébként más csapatok számára is felkészít komplett autókat, vagy ellátja őket a szükséges alkatrészekkel. Sylvain Tremblay nem olyan régen tért vissza a versenypályára. A lehetőség akkor adódott, amikor egy Mazda RX-7 twin turbó (FD3S) autót készítettek fel. Beneveztek az IMSA Hosszútávú Bajnokságba, ahol két verseny megnyerésével a 2. helyen zárták az évet. A következő, 1998-as bajnokság megnyerése után a Mazda RX-7 "nyugdíjba" vonult, így a SpeedSource visszatért az alkatrész és versenyautó készítéshez.A Mazdaspeed aerodinamikai elemekkel    

 Ugorjunk gyorsan előre 2001-be, amikor újabb sikerfejezet kezdődött a SpeedSource csapat életében. Porsche gyártmányú 911 és Boxster típusok versenyeztetésével több bajnoki címet is elhoztak, de a sikeresség ellenére a csapattulajdonos Sylvain és csapata nem vesztette el kötődését a gyors és megbízható wankel rendszerű motoros Mazdák iránt. Így amikor a teljesen új Renesis erőforrással hajtott Mazda RX-8 megérkezett 2004-ben, a SpeedSource nem sok időt vesztegetett el, és az első professzionális csapat lett, amely teljes egészében erre a típusra alapozta versenyprogramját.Néhány módosítással azonnal versenyképes az utcai kivitelű Mazda RX-8.

 A 9000-res fordulatszámra képes RENESIS és a rendkivűl merev karosszéria viszonylag kevés módosítást igényel a versenyeztetés előtt. Először is kiválasztották a megfelelő Mazda RX-8 kivitelt. Ez a SpeedSource számára azt jelentette, hogy a hatfokozatú váltóval szerelt modell legyen és ne legyen tetőablak rajta. A tetőablak meglehetősen nehéz és a versenyzés szempontjából a legrosszabb, azaz a legmagasabb ponton helyezkedik el az autó karosszériáján. A váltót nyilván nem kell ecsetelnünk. Az autót azonnal megfosztották minden komfort és luxus felszerelésétől, mindentől ami nem feltétlenül szükséges a versenypályán. A 6 lemezes audió egység , a középkonzol és az egyéb kiegészítők mind távoztak, hogy átadják helyüket a karbonszálas kapcsoló és kezelőszerv tartónak.Minden egyes gramm számít, így csak a legszükségesebb felszerelések maradtak meg a Mazda RX-8 utasterében, így kompenzálva részben a bukócső miatti súlynövekedést.

   Következett a nagyon sok csövet tartalmazó, rengeteg helyen kiegészítő merevítésekkel ellátott bukókeret beszerelése, majd a gyári légkondícionáló rendszer helyét átvette a három porlasztófejjel is rendelkező tűzoltó rendszer. A gyári műszerfali kijelzők helyére egy egyszerűbb, köridő számlálóval egybeépített Motec Digital Dasn kijelző került, amely a sebességváltás szükségességét villanófénnyel jelzi. A légzsákkal felszerelt meglehetősen nehéz gyári kormánykerék helyét egy szarvasbőrrel bevont Sparco vette át, mely jobban megfelel a versenykesztyűknek. A komfortos bőrülések egy szintén Sparco gyártmányú EVO versenyülésnek adták át helyüket. A pilóták méreteinek megfelelő helyen és magasságban leheggesztett ülés alját plusz acéllemezekkel erősítették meg. A Sparco jegyében a gyári automata biztonsági övek helyett hatpontos verseny "szíj" került az autóba.Nem csak a pilótát védi, hanem az autó szerkezetét is erősíti a gondosan elkészített bukókeret csőhálózat.

 A bukókeret rendszer úgy lett megtervezve, hogy a versenyzőnek elegendő helye legyen, de közben maximális védelmet nyújtson az úgynevezett ajtótól-ajtóig ütközések esetén is. A csövek bonyolult hálózata még az oldalajtók belsejében is utat tör magának, úgy ahogyan azt a széria RX-8-ban is megtaláljuk (oldalvédelem). A könnyítésből egyébként az ajtók sem maradtak ki és csak a fém héj maradt meg szinte belőlük. Jó tudni, hogy a pilóták teljes biztonságban vannak a SpeedSource által felkészített autókban. Amikor a csőszerkezet elkészült, az egész lecsupaszított belsőt, az autó külsején is alkalmazott egy rétegű (súlycsökkentés) festékkel vonták be.A multifunkciós MOTEC M400 műszeregység és a Sparco kormánykerék a Mazda RX-8 belsejében.

 Bár kívül úgy tűnik, mintha széria állapotú lenne az autó, avatottabb szemek azonnal észreveszik a Mazdaspeed első lökhárítót, amely óriási hűtőnyílásával több levegőt enged a forró motortérbe, mint a gyári orrkiképzés. Hátrafelé haladva feltűnik a Mazdaspeed szárny és hátsó lökhárító, amely a leszorítóerőt növeli nagy sebességnél, míg az küszöbborítások az autó oldala melleti turbulenciát csökkentik. Nyilván szambetűnő a képeket nézőknek az autó aggresszív kiállása, amely a Dynamic Suspension-tól érkezett felfüggesztés komoly mértékű karosszéria ültető hatásának is köszönhető. A Racing Hart könnyűfém kerektárcsák mögött megmaradt az eredeti kiváló fékrendszer, csak a fékbetéteket cserélték  Hawk verseny kivitelűekre.A versenyautón használt Mazdaspeed aerodinamikai karosszériaelemek megrendelhetőek az Autó-Expanzió Kft.-nél.

 Talán a legmeglepőbb dolog mindenki számára az, hogy a forgódugattyús erőforrás azon kívül, hogy kiegyensúlyozták és kékre fényezték, teljesen gyári állapotú. Köszönhetően annak, hogy szinte a gyárból a pályára született nagy teljesítményű Renesis erőforrás ideális, a szériától kevés eltérést megengedő Grand-Am ST kategóriában való versenyzésre. A motortérben végrehajtott változások rövid listájába belekerül a MOTEC motorvezérlő egység, a SpeedSource hideg levegős szívórendszer, és a verseny hűtő radiátor. Nyilván sok más apróbb változtatás is szükséges ahhoz, hogy egy gyári RX-8 bajnoki címet nyerő versenyautóvá alakuljon, de a lényegi változások az előzőekben leírtak voltak.A versenyautó az igazi életterében, a versenypályán.

A változtatások részletes listája:

Motor: Motec M400 motorvezérlő elektronika, SpeedSource hideg levegős szívó rendszer, NGK verseny gyújtógyertyák, könnyített lendkerék, minden ECU csatlakozó DTM szabványúra lett cserélve.

Hűtés: Verseny alumínium vízhűtő, új vízcsövek, egyedi rozsdamentes hűtővédő, dupla sebességváltó és differenciálmű olajhűtő-olajpumpákkal.A Mazda RX-8 versenyautó motortere.

Kipufogó: Egyedi építésű, hangolt hosszúságú rozsdamentes acél csövek teljes hővédelemmel, két részes rendszer a könnyebb szervizelésért.

Hajtáslánc: Kezelt fogaskerekek, szintetikus seb.váltómű olaj, SpeedSource verseny kuplung tárcsa, "hőtesztelt" 5.12-es differenciálmű.

Szerkezet:  Grand-Am Kupa szabvány 0.095 D.O.M csövekből álló bukókeret, TIG17 collos keréktárcsákon feszülnek a versenygumik. hegesztés különböző erősítésekkel, minél alacsonyabb súlypont tervezés, könnyített ajtók, egyrétegű fényezés. Mazdaspeed aerodinamikai külső elemek.

Felfüggesztés: duplán állítható Dynamic felfüggesztés, külső tartályos lengéscsillapítók verseny szelepekkel, Eibach versenyrugók, egyedi készítésű-csapágyazott rugótornyok, állítható első stabilizátor.

Beltér: Motec Digital műszerfali kijelző beépített köridőmérővel, Motec adatrögzítő, Sparco versenykormány adapterrel, a kapcsolók a kormánykeréken elhelyezve, 6 pontos Sparco biztonsági övek, oldalüveg háló, Sparco versenyülések, áramtalanító főkapcsoló, szénszálas középkonzol, tűzoltórendszer, könnyebb vezetékelés

Fékek: Gyári féknyergek, Hawk Race fékbetétek, Castrol SRF fékfolyadék, SpeedSource fékcsövek, új kerékcsapágyak.

Kerekek: 17x8 collos Racing Hart könnyüfém felnik.                  VIMazda RX-8 versenyautó, forgódugattyús erőforrással.

Ossza meg!

Vissza: Mazda tuning
címkék:

Kommentek

RX-8 & LPG | 2014-01-21 09:21 Válasz erre

Több hozzászólásban is láttam utalást a hátsó szárnyra. Ha jól emlékszem, akkor ennél a "diszkrét" esetben nem kell a gyári "ragasztott" spoilert levenni, s még csak levágni sem belőle! igaz ez? nálatok lehet ilyet kapni?
előre is köszönöm a választ!

lala és jános | 2010-11-06 13:40 Válasz erre

jó a kocsikád menyivel megy na cső

Zsanee | 2010-01-12 21:24 Válasz erre

Fav. járgány :D Imádooom:D

Sándor Gábor | 2008-01-09 11:57 Válasz erre

Kívülről jól néz ki . Kipróbálnám!

Sándor Gábor | 2008-01-09 11:57 Válasz erre

Kívülről jól néz ki . Kipróbálnám!

1

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Lamborghini Diablo GT 1999

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4430, 2040, 1115 mm

Tengelytávolság: 2650 mm

Hasmagasság: 110 mm

Saját tömeg: 1530 kg
Hengerelrendezés: 12 henger V alakban 60°

Szelepek száma: 48

Furat/löket: 87 / 84 mm

Lökettérfogat (cm3) : 5992

Sűrítési viszony: 10,7:1   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt

Benzin befecskendezés 
Szelepvezérlés típusa:   Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):  574,9(422,8)/ 7300
Nyomaték (Nm / 1 min): 630 Nm / 5500

Sebességfokozatok száma: 5

Hátsókerékhajtás

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,4 mp

Végsebesség: 338 km/h

Több autó