2017. November 23. Csütörtök - Kelemen

Mazda RX-8 2008.

Mazda RX-8

Forrás: CD

 A Mazda több mint 40 évvel ezelőtt mutatta be az első wankel rendszerű bolygódugattyús erőforrással ellátott típusát, a Cosmo Sportot. Miközben más autógyárak már régen feladták Felix Wankel újszerű háromszög alakú dugattyús (rotor) találmányának fejlesztését, a Mazda hosszú évek alatt többek között az R100, RX-3, RX-7 stb... típusokon keresztül lépett pontról-pontra előrébb.


 Mozgó testamentum.

 A most kiadott 40. Évfordulós Különleges Kiadású Mazda RX-8 nem csak a négy évtized megünneplésének szól. Az autó egy valódi testamentum, mely a japán gyár makacs kitartásának eredményét hirdeti, azt, hogy a mai szigorú emissziós normák mellett is életképessé tették a bolygódugattyús wankel rendszerű erőforrást. A Mazda egyébként sikeresen dolgozik a hidrogénnel hajtott Mazda RX-8-asokon is. Ehhez kapcsolódó híreink: HÍR1, HÍR2Mazda RX-8

Ismerj fel!

Mivel a piacon jelenleg a Mazda RX-8 az egyetlen wankel rendszerű motorral hajtott sportautó, így önálló kategóriát is alkot egyben...és ez nem csak a motorja miatt van így. Az RX-8 megjelenése sem hasonlítható máshoz; szoborszerű sárvédők, csőrszerű orr, kiemelt hátsó sárvédő ívek és fedélszerű hátsó ablak teszi összetéveszthetetlenné az autó megjelenését. Miközben az RX-8 úgy néz ki mintha két ajtós lenne, két kisebb ajtó is van az elsők mögött, melyek hátrafelé nyílnak és nagyban megkönnyítik a hátul ülők beszállását.

 Szélességével és alacsony gravitációs középpontjával, melyhez a 48/52% tengelyek közötti súlyelosztás társul, az RX-8 a legkevésbé sem hajlamos felborulásra ütközés esetén. Ezt az autó kiváló ütközésbiztonsági eredményei is igazolják. Másrészről ez azt is jelenti, hogy az RX-8 kezelhetőségi határai igen messze ki vannak tolva.Hosszú a tengelytáv, széles és lapos autó a Mazda RX-8.

Forog és pörög.

Az RX-8 két rotoros Renesis nevű bolygódugattyús erőforrása csak 1,3 literes, de 232 lóerőt produkál 8500-as fordulatszámon. Mindezt turbófeltöltő nélkül. Mivel a wankel rendszerű motorban inkább csak forognak, mint le-fel járnak a rotorok, ennek a motornak magasabban van a maximális fordulatszáma (9000)a hagyományos erőforrásokhoz képest. Magas fordulatszámokon úgy szól a Mazda RX-8, mint semmi más, olyan mint egy versenyautó vagy egy sportmotor.Műanyag burkolatok alatt rejtőzik a RENESIS.

Cosmo szellemiséggel.

Az RX-8 már önmagában unikális, de ha igazán egyedit akarunk, akkor vásároljunk egyet a 40. évfordulóra készült különleges SE kiadásból. Ez csak grafitmetál színben, kékes fényű ködlámpákkal és különleges jelvénnyel a sárvédőkön kapható. A könnyűfém felnik szintén csak ezen a modellen ilyen kialakításúak.

 Az SE modell belseje régi időket, a Cosmo Sport-ot idézi az ajtók és ülések fekete, illetve réz színű bőrborításával. A kormánykerék, a váltógomb és a kézifékkar, szintén bőrborítást kapott. A teljesítményfokozó átalakítások a Bilstein lengéscsillapítókra, illetve a komfortot (zajszint csökkentés) fokozó habbal töltött felfüggesztés bölcsőkre szorítkoznak.Mazda RX-8.

 Az RX-8 SE belső tere vizuálisan igen megnyerő. Ütős réz színű bőrkárpitok jól harmonizálnak a fekete színű műszerfallal, az alumínium és zongoralakk fekete elemekkel, illetve az alumínium pedálokkal. A Wankel érzés fokozására sok rotor alakú formai elemet találunk az utastérben. Ilyen például az ülések és a fejtámlájuk közötti rés, vagy a váltógomb kialakítása.A "B" oszlop hiánya nem menet a karosszériamerevség rovására.

 Négyüléses sportautó.

 Az RX-8 négyüléses, de a két hátsó ülés ketté van osztva és inkább csak kisebb termetű felnőtteknek, vagy gyermekeknek nyújtanak elegendő helyet. Mindazonáltal a hátrafele nyíló kisebb hátsó ajtók miatt könnyű ki és beülniük. A hátsó ajtók további előnye, hogy a vezető könnyen a hátsó ülésekre tehet egy bevásárló szatyrot, laptopot, vagy bármilyen kisebb csomagot. Megesküdnék, hogy sokkal gyakrabban vannak csomagok az RX-8-asok hásó ülésein, mint utasok.Mazda RX-8. 

 Az első ülések nem csak nagyon hívogató megjelenésűek, igen kényelmesek is. Oldaltartások agresszív kanyarvétel esetén is megfelelő. A vezető oldali ülés magassága mellett a deréktámasz és a háttámla is elektromosan állítható, iletve mindkét első ülésnek van fűtése. Az RX-8 műszerfalának nagyméretű kijelzői első pillanatra azonnal leolvashatóak. Nincs tradicionális kilométeróra, digitális kijelő mutatja sebességünket a fordulatszámmérőben. A háromküllős kormánykerék csak magasságban állítható.Sportautóhoz méltóan a fordulatszámmérő van a középpontban.

 A középkonzol tetején egy jól olvasható, pirosan megvilágított kijelzőn láthatjuk a rádió/CD, fűtés/szellőzés, óra és a külső hőmérséklet hasznos információit. A Mazda RX-8középkonzol stilizált kör alakú formatervet tartalmaz, zongoralakk alapon alumímium elemekkel. Belsejében többek között 6 lemezes erőteljes BOSE audió rendszer lakozik (9 hangszóróval). Kicsit lejjebb a klíma és szellőzés kerek kezelőgombjait találjuk. Még lejjeb egy kisebb tárolórekesz és 12V-os aljzat lakozik.

 Az utasteren végigfutó középső elválasztó rész elég alcsony ahhoz, hogy ne zavarja a vezető jobb kezét a sebességváltó kezelésében. Ez igen bólcs részlet. A kissé szokatlan kézifékkar foggantyú a sebváltótól jobbra helyezkedik el, és szintén nem zavar a váltásban. A sebességváltó kar mögött két elhúzható fedelű pohártartó lakozik, melyek mögött további fedett rekesz található. A középső elválasztó elem- a kardánalagút felett -, a hátsó ülések között is folytatódik, valódi 2+2 ülésessé téve az autót. Az autó csomagtere nem túl nagy és az alakja sem szokásos, de teljesen kárpitozott, és van egy sílécalagút is a két hátsó ülés között.Sportautóhoz mérten meglepően tágas a csomagtér.

Vezetési benyomások.

Az RX-8 pilótája mgelehetősen mélyen ül, de az alacsony motorházetőnek, illetve a boltívszerű hátsó ablaknak köszönhetőn jó a kilátás az autóból. Az egyetlen vak folt a vastga C oszlop miatt van. Az RX-8  1,3 literes kamratérfogatú (hengerűrtartalom) Renesis motorja 232 lóerőt teljesít 8500-as fordulatszámon, kissé alacsony, 211Nm-es nyomatákcsúcsát pedig 5500-as fordulatszámon adja le. A wankel rendszerű motort így nagyobb fordulatszámon produkálja erejét, míg nyomatéka kisebb egy hasonló teljesítményű dugattyús motorénál. Ennek ellenére én nem találtam alulmotorizáltnak az autót a városi, vagy országúti közléekedésben sem. Az alig több mint 6 másodperc időigényű 0-100km/h gyorsulás pedig igen-igen jó érték.

Cirkálás közben az autópályán , az RX-8 wankel 3200-at forog hatodik fokozatban 100km/h sebesség esetén. Ez magasnak tűnhet, de valójában ez kevesebb mint a fele a piros vonalas 8500-as értéknek. Érdekesség, hogy a rotorok csak minden harmadik főtengelyfordulatra tesznek meg egy teljes fordulatot a tengelyük közül. A motor egyébként igen csendesen dolgozik a szokásos autópálya sebességek mellett is.Mazda RX-8

 Egyike a wankel rendszerű motor hátrányainak a kissé magasabb fogyasztás. Egy hét tesztvezetés alatt 13,5 literes fogyasztási átlagot mértem 100km-re. A motor másik egyedisége, hogy olajat is fogyaszt, így a gyár azt javasolja, hogy minden második tankolásnál ellenőrizzük az olajszintet. Átlagosan 2-3 dl olajjal kell számolnunk 1000km-en.  De az RX-8 vásárlót, az izgalmas motor és a csodálatos kezelhetőség mellett valószínűleg kevésbé fogja érdekelni az üzemanyag és olaj költsége. A Mazda RX-8 lenyűgözően jól vezethető autó, nagyon pontos és érezhető kormányzással. Hihetetlenül stabilan manőverezhető nagy sebességnél is, fantasztikus a fék, gyorsan és röviden kapcsolhatóak a fokozatok, illetve rendkívűl könnyedén és simán pörög az erőforrás. Az RX-8 önhordó karosszériája igen masszív, részben az első keresztmerevítőnek és a különleges motortartó bölcsőnek köszönhetően. A bölcsőnek köszönhetően a hajtáslánc rezgései sem jönnek át a karosszériára.

 Minthogy egy hátsókerékhajtású autóval van dolgunk, télen az RX-8 sem nyújtja egy elsőkerékhajtású autó kezelhetőségét, de a széria menetstabilizáló és kipörgésgátló segít megfékezni az autó váratlan kitörési hajlamait. A kuplungpedál kis erővel működtethető, a tengelykapcsoló fogáspontja jól érezhető. Az RX-8 feszesen gördül, jól érezhetőek az útegyetlenségek, de sportossága ellenére semmiképpen nem nevezhető kényelmetlennek az autó. A fordulási köre 10,6 méter, mely parkoláskor is jó manőverezhetőséget biztosít, ennek a különleges, szép és nagyszerű autónak.Egy különleges autó. Mazda RX-8. 

Ossza meg!

Vissza: Tesztek
címkék:

Kommentek

Róbert | 2012-05-02 15:47 Válasz erre

Nagyon megbízhato, és nem egy lehetetlen megvásárolni ezt az autót. Személy szerint nekem is ez van, igaz szívesen nyeli a benzint, de megfizethető és megbízható autó.

horváth99 | 2011-06-30 14:04 Válasz erre

nem mindegy 8 liternél nem fogyaszt többet ha nem minden másodpercben nyomod tövig a gáz pedált amugy se le hehet gyorsan menni mert jogositvány nincs többé

kisatti | 2011-03-17 12:46 Válasz erre

én most akarok veni egy ijet de hogy olvastam a komenteket el ment tőle a kedvem hogy ehet enyit nem értem na mindegy inkább nézek egy másik autot magam nak csumi mindenkinek

Pisti | 2010-12-11 18:36 Válasz erre

Nagyon tetszik.Csak arra lennék kíváncsi ha normálisan haszálják az autót,tehát nem padló gázzal,Hanem kimélve normálisan városi használatra.Akkor menyit fogyasztha?Ez lenne az egyik kérdésem,a másik pedig hogy vannak -e problémák az autóval pl 100000km ig.Valami komojab probléma ami sokpénnel járó javitáshoz vezetne?Nagyon örülnék a kérdéseimre választ kapnék.Előreis köszönöm.

Papp Istvan | 2010-11-21 01:55 Válasz erre

Sracok...el kell gondolkodni,hogy 230LE = 13 liter/100km,tehat ha 115 lovas lenne akkor fogyasztana 6.75 liter benzint 100 kilometerenkent,ha aranyokban szamolunk.Nos...a mai 100lovas otto motorral szerelt autok ennel tobbet fogyasztanak.Ugy kb 8litert vegyesben.Akkor hol fogyaszt sokat ez az auto?Amellett,hogy 8ezernel meg nincs pirosban,es olyan egyenesen jar a motor,hogy az kesz csoda.

vip | 2010-09-30 15:16 Válasz erre

ASok RX-8-ban 80.000 km után motort kell cserélni. Ha végig egy helyen szervizelték, akkor van esély a garanciális cserére, egyébként 2 milla ugrott.

Builder | 2010-07-25 15:14 Cs Zsolt (2010-04-23 21:56 ) részére Válasz erre

231 LE-vel 3 litert fogyasszon vagy mit akarsz?? ez 1 SPORTAUTÓ, nem 1 trabant! ha nincs pénzed ne vegyél :)

Cs Zsolt | 2010-04-23 21:56 Válasz erre

Mi még hogy nincsenek hibái????akkor valaki kihagyta a 13,5 literes fogyasztást!!!!!

Balogh Ferenc | 2009-05-09 17:59 Válasz erre

Sziasztok!nekem nincs rx-8as mazdám de imádom ha egyszer lesz rá pénzem akkor tuti azt veszek már várom nagyon ahogy olvasom nagy hibái sincsenek I LOVE RX-8

Bence Viktoria | 2008-11-18 14:24 Válasz erre

Eccerűen imádom eszt a kocsit.

mazda-auto.hu | 2008-08-04 12:22 vallac (2008-07-28 09:48 ) részére Válasz erre

Köszönjük az észrevételt! Korrigáltuk az adatot. 2-3dl/1000km a helyes adat.

vallac | 2008-07-28 09:48 Válasz erre

Elnézést,de szerintem 1 nulla lemaradt a cikkben.2-3 dl olajfogyasztás 1000!km-en.

1

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Monteverdi Hai 450 SS 1970.

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4343, 1788, 1021 mm

Tengelytávolság: 2548 mm

Hasmagasság:

Gumiméret elöl: 205/70-15

Gumiméret hátul: 225/70-15

Saját tömeg: 1247 kg
Hengerelrendezés: 8 henger V alakban 90 fok (Chrysler Hemi)

Szelepek száma: 16

Furat/löket: 107,95/ 95,2 mm

Sűrítési viszony: 10,25 : 1   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt, hosszában

Tüzelőanyag ellátás: Dupla négytorkú karburátorok

Sebességfokozatok száma: 5 (kézi ZF)

Hajtott tengely: hátsó
Lökettérfogat (cm3):     6974    
Szelepvezérlés típusa:  
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):     450 (335,6) / 5000
Nyomaték (Nm / 1 min):     664/ 4000

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,9 mp

Végsebesség: 290 km/h

Több autó