MOTOROLAJ 5-10.

2017. Július 28. Péntek - Szabolcs

MOTOROLAJ 5-10.

Motorolaj 5-10.

Forrás: Varga István

 Motorolaj című írásunk előző négy részében tisztáztuk, hogy elsősorban nem a motorolajunk folyóssága és az olajnyomás mértéke határozza meg erőforrásunk kenését, hanem az olaj áramlásának mértéke, amit hígabb olaj használatával növelhetünk. Ez hidegindításkor különösen fontos, amit 0w-.. indexű olajok használatával maximalizálhatunk. Következzen az 5-10 rész!


Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:

Kommentek

mazda-auto.hu | 2011-04-01 15:32 lorant (2011-03-29 16:33 ) részére Válasz erre

Előre is köszönöm, köszönjük!

lorant | 2011-03-29 16:33 Válasz erre

Kedves Szakerto, Koszonom szepen a valaszat,es megfogadom.valamint a kesobiekben leirom az eszreveteleimet az uj olajal kapcsolatban.

KF | 2011-03-29 11:29 Válasz erre

Kedves Szakerto,
Koszonom szepen a valaszat es a reszletes felvilagosito cikksorozatot is.
udvozlettel, KF

mazda-auto.hu | 2011-03-29 09:03 lorant (2011-03-28 22:05 ) részére Válasz erre

Azt kell mondanom, hogy egy 170000 km-t futott 1,6-os turbós dízelmotortól, melyben 20000 km-enként cseréltek olajat (csak feltételezem) egyáltalán nem sok 10000 km-re vetítve 2 liter olajfogyás. Remélem ez a két liter nem 10000 km-enként van utántöltve, hanem a folyamatos pótlásokkal jön össze ennyi. Valószínűleg egyébként egy 0w-40-es motorolajjal csökkenthető az olaj fogyasztás.

mazda-auto.hu | 2011-03-29 08:37 KF (2011-03-28 21:37 ) részére Válasz erre

1.A felsorolt olajok közötti különbségnél lényegesen nagyobb jelentőségű, hogy milyen időközönként vannak cserélve. Érdemes az említett 8000km de legkésőbb 10e km-enként. 2. Két egyszerű megoldás van. Az olajnyomás lámpa olajgombájának helyére be lehet csavarni egy "T" elosztót, így a lámpa gombája, és az műszer gombája is becsavarható ide. Az olajszűrő alá helyezhető "szendvics" elem szintén jó helyen van, de csak egy nyomásmérő (hőmérő nem) beszerelése esetén, valamivel egyszerűbb a "T" elosztós megoldás.

lorant | 2011-03-28 22:05 Válasz erre

Tisztelt szakerto ur!a segitseget kernem van 1 2006 -os Volvo S40 1,6D 170000km-el!10000km-ren 2 liter olajat fogyasztott,eddig 5W 30as olajat hasznaltunk!tanacstalanok vagyunk hogy milyen olajat hasznaljunk!!!valaszat elore is koszonom!!!

KF | 2011-03-28 21:37 mazda-auto.hu (2011-03-28 11:47 ) részére Válasz erre

Kedves Szakerto,
koszonom a valaszat, vegulis leszukitettem a kort a Mobil Super 3000 X1 es a Shell Helix Ultra olajokra, mindkettobol 5w-40es termeszetesen. Ezek szerint barmelyiket is veszem vegul a TwinSpark Alfaba, egyikkel se fogok melle ugye? Illetve meg az olajnyomasmerovel kapcsolatban: van olyan hely ahova erdemesebb felszerelni, jo helyre kerul ha a “szendvicset” hasznalom, vagy mindegy hogy az olajkorben hova kerul?
koszonettel,
KF

mazda-auto.hu | 2011-03-28 11:47 KF (2011-03-26 20:29 ) részére Válasz erre

1.10w-40-esről 5w-40-es jelzésű motorolajra váltani, nem jár kockázatokkal. 2. Nem gondolnám, hogy ebben az esetben túl nagy jelentősége lenne a Fiat minősítésnek. A gyár alap elvárásait általában túlteljesítik ezek az olajok. 3. Nem olyan nagy probléma, hogy 1-2 dl régi olaj marad a motorban. 4. Mindhárom felsorolt olaj "csak" szintetikus technológiájú, nem pedig teljesen szintetikus. Persze ez csak megjegyzés, ettől még jó minőségű termékek, de hagy ne tegyek különbséget köztük. Bármelyik használható az Alfában. 5. Az úgynevezett szendvics elem jó, és egyszerű megoldás, de a szűrőből ki fog folyni az olaj.

KF | 2011-03-26 20:29 Válasz erre

Kedves Szakerto,


egy 2000-es evjaratu, 140ezer km-t futott 1.6-os 16 szelepes Alfa Romeo 145-om van, Twin Spark motorral, amihez a gyar a Selenia 20K for Alfa Romeo olajat ajanlja. Ez egy 10w-40-es "ket szintetikus es egy asvanyi osszetevon alapulo motorolaj", ami megfelel a FIAT 9.55535-G2 specifikacionak. Ezt az olajat az Alfas tarsadalomban nagyon sokan jonak tartjak, es tulajdonkeppen en is jo velemennyel vagyok rola, nemreg egy olajteszterrel osszehasonlitottuk a nivopalcarol nyert 7000km-es olaj allapotat egy altalam vitt es a tesztelonel felbontott gyari dobozbol vett mintaval (persze eloszor kalibraltuk a muszert a dobozbol kivett 0 km-es olajjal) es a kb 30 fokozatu skalan 4 egyseg volt a kiteres, tehat nagyon jol teljesitett, sot a muhely szerint ebbol a motor jo allapotara is kovetkeztethetunk. A kovetkezo kerdesekben kernem a tanacsat:

1. On szerint mennyire erdemes ragaszkodnom ehhez az olajhoz, vagy barmi olyanhoz ami a FIAT 9.55535-xx specifikacioknak megfelel? Sokan azt mondjak ezt az olajat a Selenia gyar kifejezetten a Twin Spark motorokhoz adalekolta. Tenyleg elkepzelheto hogy egy olaj adott motorhoz van fejlesztve, es ha igen akkor ettol szabad-e elterni, vagy ez inkabb marketing?
A Selenia 20K for Alfa Romeo olaj adatai: SAE 10w-40, ACEA A3, API SL/CF, Viszkozitas (40ºC): Selenia oldalon nincs adat , (100ºC): 14,9 cSt, Viszkozitas Index: Selenia oldalon nincs adat, HTHS viszkozitas (150º C): Selenia oldalon nincs adat, suruseg 15 ºC-on: 0,878 kg/l

2. Jol gondolom-e, hogy erdemes 5w-40-es szintetikus olajra valtanom? Ha atallok 10w-40-rol 5w-40-re, akkor mennyire kell az olajkört szetszedni es kicsepegtetni? A gyari leiras szerint 5 liter olaj fer a rendszerbe, es olajcserekor kb 4,4 liter szokott belemenni, tehat 0,6 deci maradna a 20K-bol ha csak a hagyomanyos kicsopogtetos olajcseret csinaljuk. Ez gond?
Az 5w-40-esek kozott a kovetkezo olajokra gondoltam, ebben a sorrendben rangsorolva:
- Shell Helix Ultra 5w40, szintetikus, ACEA A3-98/ B3-98/B4-98, API SL/CF ECI, Viszkozitas (40°C-on): 76,3 mm2/s, Viszkozitas (100°C-on): 13,8 mm2/s, suruseg 15 ºC-on: 0,851 kg/l, viszkozitas index 187
- Castrol Edge 5w-40, szintetikus, ACEA A3/B3, A3/B4, C3, API SM/CF, Viszkozitas (40°C-on): 78.95 mm2/s, Viszkozitas (100°C-on): 12.98 mm2/s, suruseg 15 ºC-on: 0,851 kg/l
- Mobil Synt S 5w-40, szintetikus, ACEA A3/B3/B4, API SL/SJ/EC/CF, Viszkozitas (40ºC): 84 cSt, (100ºC): 14,2 cSt, Viszkozitas Index: 175, HTHS viszkozitas (150º C): 3,6 mPas, suruseg 15 ºC-on: 0,855 kg/l
- Selenia Star: 5w-40, szintetikus, megfelel a FIAT 9.55535-H2-nek, ACEA A3/B3,API SM, Viszkozitas (40ºC): Selenia oldalon nincs adat, Viszkozitas (100ºC): 15,5 cSt, Viszkozitas Index: Selenia oldalon nincs adat, HTHS viszkozitas (150º C): Selenia oldalon nincs adat, suruség 15 ºC-on: 0,856 kg/l -> viszkozitas adatok hianyaban kicsit lutri, elismerem, bar a 20K for Alfa Romeo-rol sincs, tehat nem vagyok hatrebb :)
- Castrol Magnatec 5w-40, felszintetikus ACEA A3/B3/B4, C3, API SM/CF, Viszkozitas (40°C-on): 79.0 mm2/s, Viszkozitas (100°C-on): 13.2 mm2/s
- Shell Helix Premium, 5w-40, felszintetikus, ACEA A3/B3, API SL/CF, Viszkozitas (40°C-on): 102 mm2/s, Viszkozitas (100°C-on): 14 mm2/s, suruseg 15 ºC-on: 0,870 kg/l, viszkozitas index 160


Mivel egy evben kb 8-10ezer km-t megyek az autoval, es ezutan le is cserelem az olajat, kerem tanacsaban az olajak arat ne vegye figyelembe, egyszer egy evben boven ki lehet birni azt a par ezer Ft tobbletet a jobb valasztas es magunk megnyugtatasa erdekeben (meg szerintem egyebkent is belefer annak aki nem csak arra hasznalja az autojat hogy A-bol B-be utazzon, hanem torodik is vele). Az autot nem szoktam hajtani, max 4500-ig porgetem ki kb havonta egyszer, es javareszt varosban hasznalom.
(En a Shell Helix Ultra-ra szvaznek)

3. Ha egy 10 eves benzines kocsirol beszelunk, akkor gond ha az altalam fent is leirt olajak kozul van ami C3-as minositesu?

4. Olajnyomasmero nincs a kocsiban (csak a visszajelzo lampa), viszont mindenkeppen szeretnek beszereltetni. Olyan adapterre gondoltam ami az olajszuro "ala" teheto. Ez azt jelenti hogy olajcserekor lehet csak beszerelni ezt a tipust, vagy kesobb is elvegezheto jelentosebb olajveszteseg (szuroleszedes miatti kifolyasbol fakado potlasigeny) nelkul? Illetve ez a megoldas mennyire szamit jonak?


Koszonettel
KF

mazda-auto.hu | 2011-03-18 14:42 Komives Balazs (2011-03-17 10:54 ) részére Válasz erre

Fél liter motorolaj fogyasztás tízezer kilométerenként nagyon kevés. Különösen egy turbófeltöltős motor esetében. Emiatt kár lenne a hatékony kenést gyengíteni egy melegen kissé vastagabb olajjal.

Komives Balazs | 2011-03-17 10:54 Válasz erre

Bocsanat az elobb elirtam nem 0.5 liter 1000 hanem 10000 ren.Koszonom

Komives Balazs | 2011-03-17 10:24 Válasz erre

Udvozlom, egy vw golf IV tdi 66kw 2001 evjaratu 185000 km levo autoba erdemes e 5w-30 olajat tolteni? Most is 5w-30 olaj van benne. A olajfogyasztas 0.5 liter 1000km. Erdemes valtani 5w-40 re? Koszonom

Farkas Bálint | 2011-03-07 18:10 Válasz erre

Nagyon szépen köszönöm a válaszát!

mazda-auto.hu | 2011-03-04 14:30 Farkas Bálint (2011-03-03 15:24 ) részére Válasz erre

Hivatalosan ebben a motorban 80C fokos motorolaj hőmérséklet esetén 2000-res fordulaton minimum 2 Bar olajnyomást kell mérni, a nyomásszenzor helyére becsavart órával. A maximális olajnyomás pedig nem haladhatja meg a 7 Bar-t. 60C fokos olajnál nem sok a 2 Bar alapjáraton, de például 90-100C fokos olaj esetén sok. Tehát fontos, hogy mit nevezünk hideg és meleg olajhőmérsékletnek. Ha a 40-es olajjal egyáltalán nem sikerül elérni a 7 Bart magasabb fordulaton, akkor nem valószínű, hogy beragadt az olajnyomásszabályzó szelep. Közvetlenül indítás után -5C fokos olajjal lehet a fordulatszámhoz képest meglepően magas az olajnyomás, de 5w-s olajjal kissé magas a 4-5 Bar 800-as percenkénti főtengely fordulaton, kivéve, ha pár másodpercen belül leesik. Egyébként van ráció abban, hogy kitámasztanak a hidrotőkék a túl magas nyomás miatt, de az előbb leírt értékeket ellenőrizni kell, az olaj hőmérsékletét is pontosan figyelve. 2Bar+/2000 frsz, 80C, max 7 Bar bármilyen fordulaton 80-100C xxw-40 motorolaj.

Farkas Bálint | 2011-03-03 15:24 Válasz erre

Tisztelt Szakértő! Egy '96, B4, 1.9TDi, AFN autóval kapcsolatban szeretnék kérdezni! (Futott km: 390 000 km) Az autóm a hidegebb idő beálltával, indítás után, ha a gázra léptem elkezdett dadogni, egy vagy két henger leállt, és így kűszködött egy rövid ideig (5-25 mp-ig), majd beindultak a kiesett hengerek és onnantól semmi gond nem volt. Januárban emiatt elkerült szerelőhöz, ahol kompressziót mért rajta, de az 28-27-26-27 baros értékeket adott, viszont a szelepek igencsak lötyögtek, így a hengerfej kapott új szelepeket, szelepvezetőket és szimmeringeket. Hidrotőkék kb. 40 ezer km-rel ezelőtt lettek cserélve. Emelett az adagolót és a porlasztót is elvitte adagolóshoz, ahol padra tették (remélhetőleg) és megállapították, hogy rendben vannak. A motor összeszerelése és indítása után, alapjáraton szép a hangja és gyönyörűen, egyenletesen is jár. Viszont amint gázt ad az ember, eszméletlenül elkezd rángatózni a motor, füstöl (szürkésen), dadog majd rövid időn belül leáll, és egy ideig nem is lehet beindítani. Mivel csak hideg állapotban csinálja, arra gondoltunk, hogy az olajkörben lehet még valami hiba, kapott 5W-40-es Fina olajat. A szerelő a hengerfejnél ezután megmérte az olajnyomást, ami a mostani hidegben (-5fok) indításkor alapjáraton 4-5 bar, melegen alapjáraton 2 bar, illetve magasabb fordulaton 5-6 bar értéket adott. A szerelő és a hengerfejet felújjító cég szerint, ezek magas értékek és valószínűsítik, hogy az olajpumpának hibás a nyomáshatároló szelepe.

Érdeklődnék, hogy Önnek mi a véleménye?

Segítségét előre is köszönöm!

mazda-auto.hu | 2011-02-25 10:42 Márton Attila (2011-02-24 22:47 ) részére Válasz erre

Eltekintve a sokszor kifejtett műszaki magyarázattól, amennyivel drágább egy 0w-30-as (teljesen szintetikus), annyival jobb is.
Örülök a jó tapasztalatoknak, így azoktól függetlenül írom, hogy sajnos a profitorientáltság, és az árverseny az olajcégeket is elérte, így gyakorlatilag már alig van olyan 5w-s hidegoldali jelzésű többfokozatú motorolaj, amely teljesen szintetikus, hiszen az ilyen típusú olajok előállítása drágább. a 0w-sek viszont teljesen szintetikusok. Persze a Super FE-ről nem is állítják, hogy szintetikus, de ettől még nem rossz olaj.

Márton Attila | 2011-02-24 22:47 Válasz erre

Dacia Logan 1.4 első olajcsere: Mobil Super 3000 Formula FE 5W-30, a szervízből kiérve feltűnik a könnyedsége, rugalmassága olyan mértékben változott, hogy érezhető a menet-tulajdonságokon. Az ember hamar megszokja a jót, de érzékeim nem csaltak ott és akkor. Továbbra is ezt fogom használni, esetleg jobb lenne egy 0W-30-as? Mondjuk Castrol Edge?

miki | 2011-02-22 15:47 mazda-auto.hu (2011-02-22 10:27 ) részére Válasz erre

Nagyon köszönöm válaszát. A Mobil 1 5-50 szimpatikusnak tűnik. :)

mazda-auto.hu | 2011-02-22 11:09 laca (2011-02-22 09:41 ) részére Válasz erre

Használható, elsősorbsn az alacsonyabb hamutartalomban különböznek, mivel a turbó dízelt egyes korom részecskaszűrős autókhoz ajánlják.

mazda-auto.hu | 2011-02-22 10:27 miki (2011-02-21 11:08 ) részére Válasz erre

Az én értelmezésemben a - főleg régebben - bejáratásra ajánlott olcsó ásványi olaj inkább arról szólt, hogy kár a drágább olajért, hiszen viszonylag kevés futásteljesítmény után le kell cserélni. Nem fér bele az elképzelésembe, hogy a gyengébb kenés miatti fokozott kopás okán kellett volna ezeket az olajokat használni. Ráadásul újkorukban (és bemelegedve) ezek az olajok is képesek jó kenésre. Tehát én rögtön szintetikussal indítanék. Általában a 40-es melegoldali jelzés feletti többfokozatú olajok több ZDDP tartalommal bírnak. Ez még inkább igaz a verseny olajokra és a dízel olajokra. Ezért is ajánlottam a 15w-50 Motorsport Formula-t. Viszont a Mobil-1 5w-50 is igen magas HTHS viszkozitással rendelkezik (mint a 15w-50), mely utal a magas ZDDP-re, így csökkenthető a hidegoldali jelzés, és maradunk a teljesen szintetikus terméknél. Érdekességként megjegyzem, hogy a Mobil a régi léghűtéses 911-es Porsche motorhoz is elsődlegesen ajánlja a 0w-40-es olaját, igaz 10 liter van abban a motorban, tehát termikusan stabilabban tartható a hőmérséklet.

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Maserati Bora

 

Gyártási időszak: 1971-1978

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4355, 17688, 1134 mm

Tengelytávolság: 2000 mm

Hasmagasság:       mm

Légellenállási együttható:

Saját tömeg: 1619 kg
Hengerelrendezés: 8 henger, 90 fokos V alakban.

Szelepek száma: 16

Furat/löket: 93,9 / 89 mm

Sűrítési viszony: 8,05:1   
Motorbeépítés:  Hátsó tengely előtt hosszában, középen

Tüzelőanyag ellátás: 4 db Weber DCNF karburátor

Sebességfokozatok száma: 5 kézi (ZF)

Meghajtott tengely: hátsó
Lökettérfogat (cm3):  4930  
Szelepvezérlés típusa:   Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):   330 (246,1)/ 5500
Nyomaték (Nm / 1 min):     440,6/ 4000

Gyorsulás 0-100 km/h: 6,6

Végsebesség: 284 km/h

Gumiméret elöl: 205/70 VR15

Gumiméret hátul: 215/70 VR 15

Összesen 564 db készült.

 

Több autó