MOTOROLAJ 5-10.

2017. November 21. Kedd - Olivér

MOTOROLAJ 5-10.

Motorolaj 5-10.

Forrás: Varga István

 Motorolaj című írásunk előző négy részében tisztáztuk, hogy elsősorban nem a motorolajunk folyóssága és az olajnyomás mértéke határozza meg erőforrásunk kenését, hanem az olaj áramlásának mértéke, amit hígabb olaj használatával növelhetünk. Ez hidegindításkor különösen fontos, amit 0w-.. indexű olajok használatával maximalizálhatunk. Következzen az 5-10 rész!


Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:

Kommentek

Márton Attila | 2011-02-24 22:47 Válasz erre

Dacia Logan 1.4 első olajcsere: Mobil Super 3000 Formula FE 5W-30, a szervízből kiérve feltűnik a könnyedsége, rugalmassága olyan mértékben változott, hogy érezhető a menet-tulajdonságokon. Az ember hamar megszokja a jót, de érzékeim nem csaltak ott és akkor. Továbbra is ezt fogom használni, esetleg jobb lenne egy 0W-30-as? Mondjuk Castrol Edge?

miki | 2011-02-22 15:47 mazda-auto.hu (2011-02-22 10:27 ) részére Válasz erre

Nagyon köszönöm válaszát. A Mobil 1 5-50 szimpatikusnak tűnik. :)

mazda-auto.hu | 2011-02-22 11:09 laca (2011-02-22 09:41 ) részére Válasz erre

Használható, elsősorbsn az alacsonyabb hamutartalomban különböznek, mivel a turbó dízelt egyes korom részecskaszűrős autókhoz ajánlják.

mazda-auto.hu | 2011-02-22 10:27 miki (2011-02-21 11:08 ) részére Válasz erre

Az én értelmezésemben a - főleg régebben - bejáratásra ajánlott olcsó ásványi olaj inkább arról szólt, hogy kár a drágább olajért, hiszen viszonylag kevés futásteljesítmény után le kell cserélni. Nem fér bele az elképzelésembe, hogy a gyengébb kenés miatti fokozott kopás okán kellett volna ezeket az olajokat használni. Ráadásul újkorukban (és bemelegedve) ezek az olajok is képesek jó kenésre. Tehát én rögtön szintetikussal indítanék. Általában a 40-es melegoldali jelzés feletti többfokozatú olajok több ZDDP tartalommal bírnak. Ez még inkább igaz a verseny olajokra és a dízel olajokra. Ezért is ajánlottam a 15w-50 Motorsport Formula-t. Viszont a Mobil-1 5w-50 is igen magas HTHS viszkozitással rendelkezik (mint a 15w-50), mely utal a magas ZDDP-re, így csökkenthető a hidegoldali jelzés, és maradunk a teljesen szintetikus terméknél. Érdekességként megjegyzem, hogy a Mobil a régi léghűtéses 911-es Porsche motorhoz is elsődlegesen ajánlja a 0w-40-es olaját, igaz 10 liter van abban a motorban, tehát termikusan stabilabban tartható a hőmérséklet.

laca | 2011-02-22 09:41 Válasz erre

Tisztelt mazda-auto!

Köszönöm eddigi tanácsaikat, remekül működik Yarisom a 0w30-as olajjal. Lassan elérkezik az olajcsere ideje, a kérdésem az lenne, hogy Edge 0w30 helyett használhatok-e Edge Turbo Diesel 0w30-at, mivel ezt jóval kedvezőbben tudnám most megszerezni. A Yaris benzines, nem tudom okozna-e problémát, van-e valamiféle különbség a 2 olaj között?
Válaszát előre is köszönöm.

miki | 2011-02-21 11:08 mazda-auto.hu (2011-02-21 10:45 ) részére Válasz erre

Tiszteletem!

Bejáratással kapcsolatban kértem véleményét. Nagyon köszönöm eddigi segítségé.
Esetleg van ásványi alapú motorolaj magas ZDDP tartalommal, mivel az első néhány ezer kilométeren inkább az ásványi olajat preferálnám. Vagy már a bejáratás után belerakhatom a szintetikus olajat?

Esetleg nem lenne jobb egy alacsonyabb hideg oldali viszkozitású olaj, hogy a motor ne kopjon annyira?
Esetleg még a motorokhoz használt olajok közül is lehet olyan ami jó lehet?

További szép napot,
Miki


Korábban ezt a tanácsot kaptam Öntől:


Például a MOBIL-1 15w-50 (a Motorsport Formula, nem a 4T Racing!!!) kimondottan magas HTHS viszkozitásal rendelkezik. Bár versenyautókhoz is ajánlják, ugyanígy idős autókhoz, nyomórudas szelepemeléshez is, bár ez utóbbit a hazai ismertetőkből gyakran kifelejtik. Nagy nyírásstabilitású, és teljesen szintetikus. Semmiképpen nem adalékolnám. Nagyon jól gondolja, hogy régi motorokban is előnyösebbek a legmodernebb csúcskategóriájú motorolajok. Jobban vigyáznak a féltett kincsekre.




mazda-auto.hu | 2011-02-21 10:45 Péter (2011-02-20 16:43 ) részére Válasz erre

A léghűtés és a nedves kuplung miatt kipróbálnám például a Mobil-1 Racing 4T olajat. A léghűtés miatt ragaszkodnék az 50-es melegoldali jelzéshez, viszont a hidegoldali jelzést akár lehetne tovább is csökkenteni, csak az olaj feleljen meg a nedves kuplung követelményeinek (JASO M). Így több olaj áramlik át hidegindításkor a hidrotőkéken, és gyorsabban is jut el oda, mint egy hidegen vastagabb 20w-s olajjal.

Péter | 2011-02-20 16:43 Válasz erre

Tisztelt mazda-auto!
Rengeteget tanultam a cikkükből ! Köszönöm!
Viszont az lenne a kérdésem, hogy egy léghűtéses V2 motornál(Buell xb12s) ami nekem van, milyen olaj lenne a legjobb. Az üzemi hőfoka kb 140 és akár 200c fok felet is lehet ha jól tudom.
Nemrég vettem a motort és most az agip racing api sg sae 20w-50 van benne.De van egy hang ami nekem annyira nem tetszik. Hideg indítás után kb 10-15 mp-el elkezd kicsit csattogni mintha valami szelep állítás kéne. De mivel hidrotőkés szelepet nem lehet állítani. Mire bemelegszik eltűnik mondhatni teljesen a hang. Most kb 24e. Km van benne.
Mit javasol mit tegyek bele
Köszönöm!

Tibi | 2011-02-17 15:01 mazda-auto.hu (2011-02-16 08:41 ) részére Válasz erre

Ha jól emlékszem akkor alapjáraton (900-1000 fordulatnál) az olajnyomás 1,5bar
Fordulaton: 6000-nél 5,5bar
Végnyomás:14bar

mazda-auto.hu | 2011-02-16 08:41 Tibi (2011-02-15 21:57 ) részére Válasz erre

Az olajnyomás is lett emelve? Ettől függetlenül a hidegoldali jelzés csökkentése minden motor esetében csökkenti a kopásokat. Mivel utcai autónál ez nagyobb jelentőségű, így javaslom.

Tibi | 2011-02-15 21:57 Válasz erre

Az utcai LADA motorom kisebb átalakításon esett át, 72LE-ből 100LE lett, és a végnyomás is megemelkedett. Tulajdonképpen utcai körülmények között használom az autót, fordulatszám tartósan ritkán megy 5000 fölé. Jelenleg Vr1 racing 20w 50 olaj van benne! Érdemes lenne 5w 50-re váltanom?

mazda-auto.hu | 2011-02-12 19:10 h dan (2011-02-11 16:47 ) részére Válasz erre

Szervizben rá lehet csatlakoztatni egy tesztelő órát az olajnyomás gomba helyére. Így álló helyzetben még egy ember segítségével (kivéve ha elér a szélvédőig az óra, akkor nem kell segítség) le lehet ellenőrizni a nyomást. Jól bemelegedett motor (olaj) esetén kell különböző fordulatszámokon feljegyezni az óra által mutatott értékeket.

h dan | 2011-02-11 16:47 mazda-auto.hu (2011-02-11 14:26 ) részére Válasz erre

A motorban 408.000 km van, viszont 10.000 km-rel ezelött teljes motorfelujítás kellett. hengerek tömítések mindent kicseréltek. Liqui Moly-t csak azért választottam, mert ilyet tudok szerezni. Természetesen a 8-10.000-res csere intrevallumot be fogom vele tartani, akármit is mondanak. Köszönöm a válaszát, 0W-30 at fogom kipróbálni. Sajnos az autómba, csak olaj höm. mérő van, hogy tudnám ellenőrizni az optimális olajnyomást?

mazda-auto.hu | 2011-02-11 16:07 mazda-auto.hu (2011-02-11 14:26 ) részére Válasz erre

Kimaradt, hogy a Volkswagen-nek saját motorolaj minősítési szabványa van, ezt pedig az olajcégek komolyan veszik. A 2000 előtti VW szabvány szempotjából valószínűleg már ezt a LM 0w-30 terméket nem minősítették, így rá kell irniuk a nem ajánlást.

mazda-auto.hu | 2011-02-11 14:26 h dan (2011-02-09 21:25 ) részére Válasz erre

Nem tudom mennyi kilométer van a motorban, ezért elképzelhető, hogy a már nem annyira szűk hézagolások miatt kell a 40-es melegoldali index esetenként kell az olajnyomás fenntartásához. Viszont az említett LM 0w-30-as 100C fokon mérhető viszkozitása súrolja a 40-es index kategóriát. Így mivel a 0w-30-as teljesen szintetikus az elhasználódás során akkor is tartja még melegoldali viszkozitását, amikor már egy félszintetikus 5w-40-es nem. Tehát a használat során lehet, hogy a 0w-30-asunk már vastagabb, mint az 5w-40-es, mely hamarabb elveszti vizskozitását. Viszont a 30000km-es motorolaj csereperiódust reklám (marketing) betegségnek tartom a személygépkocsik esetében.

h dan | 2011-02-09 21:25 Válasz erre

Tiztelt szakértő!

Olajcsere előtt állok. 1996 Audi A6 2.8 30V V6 -os motor van szó. A gépkönyv szerint 5W-40 olaj kell az autómba, de a cikket végigolvasva liqui moly 0W-30 olajra gondoltam. Némi olajfogyás tapasztalható, 3-4 deci/1000 km, illetve a gyártó honlapján azt olvastam, ez az olaj nem ajánlott 2001 elötti audikba. Kérem erősítsen meg abban, hogy ez az olaj megfelelő az autómba, esetleg számíthatok-e több olajfogyásra. Válaszát előre is köszönöm!

mazda-auto.hu | 2011-02-02 21:23 Luki (2011-02-01 17:59 ) részére Válasz erre

Igen, a lámpa csak vészjelzőként funkcionál. Egy bizonyos nyomás (0,5-0,7 Bar) alatt elkezd jelezni, de ez nem sokat mond arról, hogy alapjárat felett meg van-e a fordulatszámhoz arányos minimális olajnyomás. A "legegyszerűbb" és egyben alkalmazott megoldás, az olajnyomás lámpa gombájának helyére "becsavarni" egy nyomásmérő óra csövét. Ehhez az olajteknőt csak nagyon kevés típusnál kell levenni.

Luki | 2011-02-01 17:59 Válasz erre

Tisztelt Szakértő!
Kérdésem a következő lenne: megállapítható valahogy házilag hogy nem-e alacsony az olajnyomás?
Az olajnyomás-méréshez állítólag eléggé szét kell kapni az autó alját és ezt csak szerelő tudná elvégezni.
Az olajnyomás-jelző lámpa természetesen nem gyúl ki járó motornál és indításkor azzonnal kialszik, de úgy tudom ettől még lehet alacsonyabb nyomás a kellettnél.

mazda-auto.hu | 2011-02-01 10:04 Dojcsák László (2011-01-29 17:18 ) részére Válasz erre

Nem nevezhető rossz választásnak. Egy ilyen futásteljesítményű autóban már lehet jelentősége a köztes hőmérsékleteken mérhető nagyobb olajvastagságnak (10w-40). Teljesen bemelegedve viszont nincs különbség egy 0w-40-eshez képest, melyet például a Mobil első helyen ajánl ehhez a típushoz is. Ha nincs olajfogyasztás, akkor azért egy teljesen szintetikus 0w-40-es vagy 5w-40-es motorolaj "nagyobb tudású" lenne, de persue ez az árukban is tükröződik. A 7500 km-es olajcsere a motornak kedvező üdvözlendő megoldás!

Dojcsák László | 2011-01-29 17:18 Válasz erre

1994-es Mercedes W124 E250D 20V,83Kw,ca:420000Km.Jól karbantartott oktató autó.Jelenleg MOBIL SUPER 2000 X1 Diesel 10W-40 olajat használok,7500Km-enkénti cserével.Legnagyobb mínuszban is rögtön indul.Van-e jobb választás a jelenlegi olajnál?Köszönöm.

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Lamborghini Diablo GT 1999

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4430, 2040, 1115 mm

Tengelytávolság: 2650 mm

Hasmagasság: 110 mm

Saját tömeg: 1530 kg
Hengerelrendezés: 12 henger V alakban 60°

Szelepek száma: 48

Furat/löket: 87 / 84 mm

Lökettérfogat (cm3) : 5992

Sűrítési viszony: 10,7:1   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt

Benzin befecskendezés 
Szelepvezérlés típusa:   Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):  574,9(422,8)/ 7300
Nyomaték (Nm / 1 min): 630 Nm / 5500

Sebességfokozatok száma: 5

Hátsókerékhajtás

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,4 mp

Végsebesség: 338 km/h

Több autó