MOTOROLAJ 5-10.

2017. November 23. Csütörtök - Kelemen

MOTOROLAJ 5-10.

Motorolaj 5-10.

Forrás: Varga István

 Motorolaj című írásunk előző négy részében tisztáztuk, hogy elsősorban nem a motorolajunk folyóssága és az olajnyomás mértéke határozza meg erőforrásunk kenését, hanem az olaj áramlásának mértéke, amit hígabb olaj használatával növelhetünk. Ez hidegindításkor különösen fontos, amit 0w-.. indexű olajok használatával maximalizálhatunk. Következzen az 5-10 rész!


Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:

Kommentek

Lukácsi László | 2010-11-18 22:26 Válasz erre

Tisztelt Szakértő! Miből lehet egyértelműen tudni hogy egy olaj PAO (API group 4) alapolajból készült? Ugyanis a flakonon ezt soha nem írja. Köszönöm

mazda-auto.hu | 2010-11-15 10:11 Márton (2010-11-13 13:53 ) részére Válasz erre

1. Közel sem akkora 100C fokon a vastagsági különbség az egyes 0w-40, 5w-40, 10w-40 motorolajok között, mint ezek és egy xxw-30 között. Persze a SAE fokozatok alapján egy 30-as és 40-es melegoldali jelzésű olaj 100C fokos viszkozitása akár meg is egyezhet, ha éppen az egyik esetében a felső, míg a másik esetében az alsó határétáékre esik a viszkozitás, de ez viszonylag ritka. A furgonunk elég sok mindent látott már, és több "láb" is használja, ezért maradtunk a 40-es olajnál. Amennyiben az Opel motorja égeti el az olajat - tehát nem elfolyik -, akkor célszerűbb a 40-es melegoldali jelzésű olajnál maradni, vagy felújítani a motort. A 0w hidegoldal választása ettől független, az mehet, sőt javasolt.

2. Nekem is a szívem szakadt meg, hogy azt a 12 hengeres motort így indították. Mindenképpen érdemes lett volna az üzemanyag ellátást megszüntetni (biztosíték ki) és úgy indítózni 10-15 másodpercig akár többször is, főleg ha úgy mint a Ferrari esetében a teljes rendszerből (olajhűtő, csövek) ki lett folyatva az olaj. Azért kell a gyújtás helyett az üzemanyag ellátást megszüntetni, mert a sok benzin a katalizátort és mást is károsíthat. Például az Mazda RX-8 esetében nagyszerűen használható, hogy ha teljes gázt adva indítózunk, akkor nincs benzin befecskendezés. Más autókban - ahogy már említettem -, például a befecskendezés biztosítékát kell kivenni.

Márton | 2010-11-13 13:53 Válasz erre

Tisztelt Szakértő!
Gratulálok az írásához. Sok tévhitemet eloszlatta.
Opel Astrám van 300 000Km-el a háta mögött. Az Autódata szerint is jó bele az xxW 30,40,50 (konkrétan írja a 0W30 és 0W40 et is, ami önt igazolja.)
Jelenleg 10W40 es olajt használok.
Az írásán fellelkesülve már rohannék is 0W30 as olajért. De a céges furgonjuk példája elbizonytalanított. (0W40) valamint egy korábbi hozzászólónak adott válasz(az első részben) a Ladája melegedésére. Idézem önt: "A bemelegedett állapotokat tekintve viszont meg kell jegyezni, hogy egy 90-100C fokos 0w-40 általában vastagabb, mint egy 10w-40, vagy 15w-40. A vastagabb olaj enyhén gyengébb keringése magyarázatot adhat a jelenségre. A szintetikus 0w-40 egyébként valószínűleg ki fogja takarítani a motor belsejét (főleg ha időben cserélve van és mindig jó az olajszint) így idővel tovább javulhat a motor hatásfoka, ami hőmérséklet csökkenéssel jár. Mintegy megerősítésként egyébként a Mobil is a 0w-40-et preferálja az 1976 után gyártott Ladákhoz."
Ebből az idézetből arra következtettem, hogy a 0W30 amolyan "váltó mérete" is lehet a nem szintetikus xxW40-eseknek. De a céges furgon példája össze zavart...
Másfelől a másik autónkba gyárilag is xxW30 az előírt olaj. Ezért szeretnék csak 0W30 as olajból bevásárolni. Hiszen így, egy fajtát elég lenne itthon tartani az esetleges után töltéshez.
Ahogy a boltokban néztem, a CASTROL EDGE olaját látom csak mindenfelé. Gondolom, ez is hasonlóan jó, mint a Mobil1?

Még egy kérdésem lenne. Szó esett az olaj fogyasztásról. Régi Opelos révén nem szoktam foglalkozni vele. Folyik itt is ott is. Időnként utána kell tölteni. De most egy Budapest - Stutgart - Budapest (2000Km 2 hideg indítással) elfogyasztott 1 liter olajt. Ezt betudhatom az autópályának (amolyan "sietős" stílusban), vagy már ne álmodozzak a 0W30 - ról?
Végezetül engedje meg, hogy én is hozzájáruljak az autóink gondozásához. A Ferrari 575-ös olaj cserélő csapatáról jutott eszembe. ("Beindulás után 10 kínosan hosszú másodpercig erős mechanikai zajjal üzemelt a motor, miután végre hirtelen elcsendesült. ")
Általam nagyra tartott gépműhelyes szaki szerint.: Sokat árt az autónak az olaj csere utáni beindítás is. Ezért az ideális az lenne, ha ilyenkor kivennénk a gyertyákat, majd önindítóznánk gyertyák nélkül, addig, ameddig elalszik az olaj lámpa. Persze a szervizek sietős ritmusába ez nem fér bele...
Válaszát köszönöm.
Márton

mazda-auto.hu | 2010-11-11 12:51 Bandi (2010-11-10 22:21 ) részére Válasz erre

Inkább a szintetikusat (hosszabb élettartamú), a hidegen valamivel könnyebb kapcsolhatóságot biztosító 75w-90-et.

Bandi | 2010-11-10 22:21 mazda-auto.hu (2010-11-10 16:23 ) részére Válasz erre

Elnézést, még egy kérdés felmerült. Váltó olajból ásványi 80W-90 GL-3/4/5 vagy szintetikus 75W-90 GL-3/4/5?
Köszönöm

mazda-auto.hu | 2010-11-10 16:23 Bandi (2010-11-09 18:53 ) részére Válasz erre

Rendben. Várjuk!

mazda-auto.hu | 2010-11-10 16:22 laca (2010-11-09 17:59 ) részére Válasz erre

Nem. Kritikus (alacsonyabb) olajnyomás értékek magas hőmérsékleten jelentkezhetnek, hiszen ilyenkor vékonyodhat el az olaj annyira, hogy az olajszivattyú nem képes elegendő mennyiséget szállítani a megkívánt nyomásértékek fenntartásához. Márpedig magas hőmérsékleten nincs alapvető vastagsági különbség egy 0w-40, 5w-40, 10w-40, vagy 15w-40 jelzésű motorolaj között.

Bandi | 2010-11-09 18:53 mazda-auto.hu (2010-11-09 10:43 ) részére Válasz erre

4000-es fordulatnál 140nél vagyunk, kb 4500 lehet a 150. Munkába járáskor (Újpest-Budaörs) azért van 100-as tábla pár km-en, tehát nem csak a tipikus városi tötymörgésről van szó. Már megrendeltem az olajat, 1-2 hét és beszámolok az eredményről mindenképp.
Köszönöm a válaszokat!

laca | 2010-11-09 18:06 Válasz erre

Mondjuk használtam 5w40-es olajjal is, működöt :)

laca | 2010-11-09 17:59 Válasz erre

Tisztelt Szakértő!

Toyotám vvti rendszerű, ahol az olajnyomás a vezérlési paraméterek egyike. Nem a működési elv a fontos, hanem, hogy okozhat -e a szelepvezérlés működésében zavart, az, ha a későbbiek folyamán 0w40-re váltok. Azzal a felsőbb fordulatszámon nincs akkora olajnyomás és ez zavart okozhat a rendszerben vagy gondoltak erre a mérnökök a tervezéskor?

mazda-auto.hu | 2010-11-09 10:43 Bandi (2010-11-08 16:02 ) részére Válasz erre

Gondolom az 1,5-ös Lanos-nak a 150 km/h-ás tempó már viszonylag magas fordulatszámot jelent, és ebben az üzemállapotban általában jelentkezhet, illetve van olajfogyasztás a viszonylag jobb állapotú motorokban is. Persze rövid utakra használt autók esetében előfordul, hogy csak ilyenkor tud elpárologni a gyakori hidegüzem miatt az olajba került benzin, így ezért csökken a szintje. Nem tudom erről van-e szó? Első körben ki kellene próbálni egy teljesen szintetikus motorolajat, például az említett 5w-40 index-szel. Ezek stabilabbak a tartósan magas hőmérsékleti viszonyok esetében.

Bandi | 2010-11-08 16:02 mazda-auto.hu (2010-11-08 15:34 ) részére Válasz erre

Értem, köszönöm.
Egy talán lényeges dolgot kihagytam, normál üzemben egyáltalán nem eszi az olajat, 150 feletti tartós használat esetén fogy.

mazda-auto.hu | 2010-11-08 15:34 Bandi (2010-11-08 15:18 ) részére Válasz erre

1.A hidegoldali jelzés csökkentése, így az "5w-re" váltás mindenképpen előnyös.2. Objektív tényekkel nem tudom alátámasztani ezeknek a termékeknek a nem ajánlását, egyszerűen nincs elérhető hosszútávú tapasztalat. Másrészről "bízom" a minőségi szintetikus olajokban, melyek munkáját véleményem szerint nem tanácsos zavarni még ilyen nem olajadalékokkal sem. De ettől még lehetnek jóók ezek a termékek, bátraké a szerencse!

Bandi | 2010-11-08 15:18 Válasz erre

Tisztelt Szakértő!

Az alany: Daewoo Lanos 1.5, '98, ~160.000 km.
Előző tulaj shell ásványi 15w40et használt, én ezt egyből lecseréltem castrol magnatec 10w40-re (ez a gyári előírás is). Garázsom nincs, elég sok idő, mire üzemmelegként viselkedik az autó. 5w40-re csere jó döntés lenne? Korábban más kérdezte xado termékekről, mi az oka, hogy nem javasolja? TÜV tanusítvánnyal rendelkezik, "A XADO NEM egy olajadalék!! A XADO NEM befolyásolja az olaj karakterisztikáját vagy viszkozitását, habár az olajat használjuk, hogy a XADO eljusson a motor mozgó alkatrészeihez."
A mostani cserénél tervezem olajrendszer tisztító használatát ettől a gyártótól. Kérem erről is ossza meg a véleményét, tapasztalatát.
Köszönöm!

mazda-auto.hu | 2010-11-08 11:44 laca (2010-11-08 11:08 ) részére Válasz erre

1. Hidegindítás után a hűtővíz lényegesen hamarabb éri el az üzemi hőmérsékletet, mint a motorolaj. Tehát a víz már lehet üzemmeleg ( a műszerek alapján is), amikor az olaj még messze nem az. Az ebből kifolyó veszélyek csökkenthetőek a hidegen minél hígfolyósabb olajokkal. 2. Egy hidegen hígfolyósabb olaj (pl.:0w-xx) ugyanazon nyomásértékek mellett egységnyi idő alatt sokkal többször végigjárja az olajteknő-motor-olajteknő "útvonalat", mint egy vastagabb olaj (5w-xx, 10w-xx, 15w-xx). Ezért a teljes olajmennyiség hamarabb melegedhet át. Viszont a 0w-30, 0w-40 között ebből a szempontból minimális a különbség.

laca | 2010-11-08 11:08 Válasz erre

Tisztelt Szakértő!
Érdeklődöm, hogy a motorolaj vagy a hűtővíz éri el előbb az üzemi hőmérsékletet? Tehát üzem-meleg motor esetén már üzem-meleg az olaj is?
És, hogy a 0W30 olaj a jobb hűtési tulajdonságai miatt később éri-e el az üzemi hőmérsékletet, mint mondjuk a 0w40, vagy nem számottevő a különbség.
Köszönettel, Laca

mazda-auto.hu | 2010-11-02 15:23 Adamo (2010-10-31 19:10 ) részére Válasz erre

Egyáltalán nem rossz ötlet, hogy télire 5w-30-as került a motorba. Az alacsonyabb bemelegedett motorolaj hőmérsékletek miatt a 30-assal is biztosan megvan az előírt nyomásérték. Nyáron én nem mennék el az 50-es melegoldali jelzésig, lévén a vastagabb olaj valamivel lassabb áramlása önmagában is hőmérséklet emelkedést generál, tehát amit nyertünk a vámon, részben elvesztettük a réven. Egy 0w-40 teljesen szintetikus motorolaj viszont minden közúti helyzetre elegendő tartalékokkal rendelkezne egész évben, és a Honda előírásainak is megfelel. A versenypálya viszont más, valójában ott illene az olajhőmérsékletet, illetve az olajnyomást mérni, és ezeknek megfelelően választani hozzá motorolajat.

Adamo | 2010-10-31 19:10 Válasz erre

Tisztelt Uram!

A kérdésem a következő volna: 2000-es évjáratú Honda Accord Type-R (212 le)embe melyik olajat válasszam a következő két olaj közül.

1. Mobil1 5w30 ESP
Formula

* ACEA C3,C2, A5/A3/B5/B4/B3
* API (megfelel a következő motortesztek követelményeinek) SM/SL
* API CF

* SAE viszkozitási fokozat: 5W-30
* Viszkozitás (40ºC): 72,8 cSt
* Viszkozitás (100ºC): 12,1 cSt
* Viszkozitás Index: 164
* Szulfáthamu: 0,6% (m/m)
* HTHS viszkozitás 150°C-on: 3,58 mPas
* Folyáspont: –45ºC
* Lobbanáspont: 254ºC
* Sűrűség 15ºC-on: 0,850 kg/l


2. Mobil1 5w50 Rally Formula

* ACEA A3, B3, B4
* API SL, SJ, CF

* SAE fokozat 5W-50
* Formula RN 4677 AAE
* Viszkozitás (40ºC): 104,9 cSt
* Viszkozitás (100ºC): 17,5 cSt
* Viszkozitás Index: 184
* Szulfáthamu: 1,2 m/m%
* HTHS viszkozitás (150ºC): 4,21 cSt
* Folyáspont: –54ºC
* Lobbanáspont: 236ºC
* Sűrűség 15ºC-on: 0,859 kg/l

Az autóval általában egyhuzamban 25-30km-es utakat teszek meg, gyakran jár magas fordulaton a motor, van hogy dugóban is araszolok vele, és lehet, hogy egyszer egy Hungaroring nyílt napra is kinéznék vele.
Most télre az 5w30-as lett bele téve, de tavasszal az 5w50 est szeretném beletenni. ön szerint ez hülyeség? A HTHS értéke a Rally Formulanak jobb, árban ugyan annyi a két olaj. Mivel a Honda motorok eléggé magas fordulaton adják le a legnagyobb teljseítményüket ezért gondoltam a Rally Formulára.

Válaszát előre is köszönöm!

mazda-auto.hu | 2010-10-20 14:49 zsoooc (2010-10-20 14:31 ) részére Válasz erre

Nehéz ezt így megmondani. Nem valószínű, hiszen igen tág hőmérséklet tartományú, teljesen szintetikus motorolajról beszélünk. Egyébként a neve ellenére "utcai" motorolaj. Az viszont tény, hogy a vastagabb olaj miatt kisebb fordulaton nyitott a nyomásszabályzó szelep, mint egy 30-as olajjal, így főleg a kenési kör periférikus elemei kevesebb olajat kaptak egységnyi idő alatt a megkerülő szelep (nyomásszabályzó) nyitása után. Ez pedig csökkenti a kenési hatásfokot, így például növelhette egyes alkatrészek hőmérsékletét...hogy ez mennyire gond hosszútávú kopások szempontjából ebben a motorban, azt nem tudom.

zsoooc | 2010-10-20 14:31 Válasz erre

Egy 1,4-es benzines autóm van, Toyota Corolla (4ZZ-FE motorral).
Problémám a következő: az autó új kora óta vezetett szervízkönyvvel rendelkezik (számláa is van minden kötelező szervízről, olajról), mióta nálam van az autó, most először néztem bele, hogy mikor cseréltek olajat, 45 ezer km van most benne 5 éves az autó). Ekkor vettem észre, hogy Mobile 1 5W50 Rally Formula olajat töltöttek bele mindig, vagyis minden szervíznél, évente, max. 10 ezer km-enként (15 ezer a gyárilag megadott).
Azonban a kézikönyvében 5W30-ast írnak, olyat kellene beletölteni. Ezért már meg is rendeltem az új 5W30-as olajat.

A kérdésem az lenne, hogy Ön szerint az (egyébként szinte kifogástalan műszaki állapotú) autó motorja károsodhatott-e emiatt? Úgy tudom, hogy ezt az olajat verseny használtra tervezték, nem utcai autókba, amiket nem szoktak nagyon hajtani (én is szoktam nagyon pörgetni).
Gondolom, hogy nem 50 ezer km-nél jönnek elő a problémák, de én mindenképpen hosszú távra tervezek,én ezt az autót sokáig akarom használni, mivel mostanában biztos nem lesz pénzem újra (és nem is lenne rá szükségem). Tehát röviden összefoglalva: előfordulhat, hogy a motor élettartama csökkent, amiatt, hogy kb. 30-35 ezer km-t nem belevaló olajjal ment az autó?

Válaszát előre is köszönöm!

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Monteverdi Hai 450 SS 1970.

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4343, 1788, 1021 mm

Tengelytávolság: 2548 mm

Hasmagasság:

Gumiméret elöl: 205/70-15

Gumiméret hátul: 225/70-15

Saját tömeg: 1247 kg
Hengerelrendezés: 8 henger V alakban 90 fok (Chrysler Hemi)

Szelepek száma: 16

Furat/löket: 107,95/ 95,2 mm

Sűrítési viszony: 10,25 : 1   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt, hosszában

Tüzelőanyag ellátás: Dupla négytorkú karburátorok

Sebességfokozatok száma: 5 (kézi ZF)

Hajtott tengely: hátsó
Lökettérfogat (cm3):     6974    
Szelepvezérlés típusa:  
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):     450 (335,6) / 5000
Nyomaték (Nm / 1 min):     664/ 4000

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,9 mp

Végsebesség: 290 km/h

Több autó