MOTOROLAJ 5-10.

2017. November 24. Péntek - Emma

MOTOROLAJ 5-10.

Motorolaj 5-10.

Forrás: Varga István

 Motorolaj című írásunk előző négy részében tisztáztuk, hogy elsősorban nem a motorolajunk folyóssága és az olajnyomás mértéke határozza meg erőforrásunk kenését, hanem az olaj áramlásának mértéke, amit hígabb olaj használatával növelhetünk. Ez hidegindításkor különösen fontos, amit 0w-.. indexű olajok használatával maximalizálhatunk. Következzen az 5-10 rész!


Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:

Kommentek

Peti | 2010-05-03 23:16 Válasz erre

Tisztelt Cím?
37 éves traktorba tenném "alig használt" (3000km-es) 5W40-es szintetikus olajamat, tisztítás céljából. Károsodhat-e emiatt a motor?
További kérdésem volna, hogy mi a véleményed a különféle felület nemesítő "csoda" adalékokról (pl.: Xado)? És te melyiket javasolnád 250.000km-es Hiluxomba, ami jelenleg 2 deci 5W40-est eszik 1000 km-enként.
Válaszod előre is köszönöm!

laca | 2010-04-16 12:48 Válasz erre

Köszönöm, azt gondolom kezdem érteni a dolgokat.
Körülnéztem, és vannak olyan olajok, melyek 100 fokon igen közel vannak a 10 cSt-hez és 40 fokon is közelebb, mint vetélytársaik.

mazda-auto.hu | 2010-04-15 15:45 laca (2010-04-15 12:30 ) részére Válasz erre

Egy jó állapotú "korszerű" motor esetében általában a 10-es viszkozitási érték (nem index) lenne az ideális műszaki szempontból (kenési hatásfok), a motor hőmérsékletétől függetlenül. Ebből kell kiindulni. Ehhez hidegen a 0w- hidegholdali indexű többfokozatú motorolajok állnak a legközelebb, míg 100C esetén a 30-as melegoldali indexű többfokozatú motorolajok. Miért van mégis melegen mág hígfolyósabb xxw-20, vagy akár xxw-10 indexű motorolaj? Mert ha esetleg olyan motorunk van, mely ezekkel a melegen még hígfolyósabb olajokkal is minden körülmények között hozza az egyes fordulatokon elvárt olajnyomást, és nincs olajfogyasztás, akkor még tovább optimalizálható a kenés.

laca | 2010-04-15 12:30 Válasz erre

Nézegetem az olajok adatait és szeretnék választ kapni még egy dologra: a viszkozitás (ami kinematikai és függ az olaj sűrűségétől) tulajdonképpen a szivattyúzhatóság szempontjából is fontos.
Azonos indexű olajok estén is van eltérés a kategória keretein belül, pl. két 5w40 olaj adatai esetén:
40 fokon 85mm2/s és 79mm2/s
100 fokon 14,2 mm2/s és 13,2 mm2/s
Ilyenkor a kisebb értékű elvileg jobb-e?
Köszönettel: Laca

mazda-auto.hu | 2010-04-14 12:42 laca (2010-04-13 20:00 ) részére Válasz erre

Adalékolástól függően, sok motorolaj rendelkezik aktívabb takarítási képességgel, nem feltétlenül a viszkozitási jelzés a mérvadó ebben. Az viszont tény, hogy a 0w-s hidegoldali jelzésű többfokozatú (0w-xx)olajok csak teljesen szintetikusok lehetnek, ezek a fajta olajok pedig általában kiemelt takarítási képességgel rendelkeznek. Ha vannak, akkor a szennyeződések miatt elképzelhető, hogy eleinte lesz olajfogyasztás, mivel eddig 40-es olaj volt használva, nem pedig 30-as. Ezek fokozatos csökkenése után viszont megszűnhet az olajfogyasztás. Volt olyan használt autóval dolgom, melyet 5w-50-es olajjal használtak 130000km-en keresztül, majd 0w-30-ra váltás után a kezdeti olajfogyasztás fokozatosan megszűnt.

mazda-auto.hu | 2010-04-14 11:21 Krisztián (2010-04-13 16:47 ) részére Válasz erre

Célszerű nem megvárni a minimum szint elérését feltöltés előtt, mertezzel is csökkenthető az olajfogyasztás. Nem tűnik jelentősnek az olajfogyasztás, így lehet a 30-as melegoldali jelzésnél maradni. A melegen vastagabb említett 0w-40-es csökkentheti az olajfogyasztást, de közben minimális mértékben csökkenti a kenési hatásfokot egyes használati körülmények esetén.

laca | 2010-04-13 20:00 Válasz erre

Köszönöm a választ, megpróbálom 0w30-cal, ha elkezdi enni váltok 0w40-re.
Egy kérdésem lenne még: a 0w40 olaj is rendelkezik olyan tisztító képességgel, mint a 0w30 és, hogy a tisztítás miatt okozhat-e átmenetileg olajfogyasztást a 0w30/ 0w40?
Köszönettel, Laca.

Krisztián | 2010-04-13 16:47 Válasz erre

Ezek szerint ha 5W-30 az előírás szerint, és én 0W-30 at használok helyette, akkor jót teszek a motornak. De ha 5W-30 az előírás, akkor a 0W-30 al jobban járok mint a 0W-40-el? a kocsi 12 éves 140 ezer Km-el! Egy évben 15000 Km-t teszek meg, és a minimumról 2-szer kell feltölteni egy évben a maximum szintig.

mazda-auto.hu | 2010-04-13 15:21 Krisztián (2010-04-13 13:01 ) részére Válasz erre

100C fokon egy 0w-30 és 5w-30 jelzésű olaj között nem mérvadó az eltérés. A hidegindítási eltérés viszont már jelentősebb. Télen van a legnagyobb hátránya a 30-as helyett 40-es melegoldali jelzésű olajat használni, hiszen bemelegedve is vastagabb, márpedig ilyenkor kevesebb a teljesen bemelegedett állapot.

mazda-auto.hu | 2010-04-13 15:16 laca (2010-04-10 11:55 ) részére Válasz erre

Tekintettel a futásteljesítményre, elképzelhető, hogy már a 0w-40 az optimálisabb választás. Viszont amennyiben a 30-as melegoldali jelzésű olajjal (próba) nincs olajfogyasztás, akkor bizonyosan egy 0w-30 az optimálisabb.

Krisztián | 2010-04-13 13:01 Válasz erre

Köszönöm a válaszát. Tehát 0W-30 a legjobb választás. A hidegoldali érték világos a számomra. Megerősítést szeretnék kérni a meleg oldallal kapcsolatban is. Ha jól értelmezem,a melegoldali tehát lehet 30, vagy akár 40. (Ha 5W-30 az előírás) Ha jól értette a cikk alapján, ha a kocsi előírása 30 melegoldali indexűt ír elő, és nem versenyre használom forró égövön, akkor elég a ha 30-ast használok, és felesleges a 40-es. De a lényeg, hogy ha jól értelmezem, hogy ha 30-as helyett 40-est használok,akkor nem az a gond, hogy legfeljebb nem használom ki a tudását az olajnak, mert nem extrém körülményekre használom, hanem azt jelenti, hogy a 0W-30 vékonyabb, jobban olajoz, mint az 5W-30-as normál használatkor? Hidegíndításkor, és 100 celsius fokon. Tehát ha 5W-30 az előírás télre, inkább 0W-30 ast használjak, mint §W-40- est? Válaszát előre is köszönöm!

laca | 2010-04-12 20:54 Válasz erre

Helyesbítenék: eddig TXT 5w40 volt benn, ami szintetikus, legutóbb pedig Magnatec 5w40 került bele, ami rész szintetikus, de magasabb teljesítmény szintű. A gyári ajánlás (5w30) ellenére a szervizben is 5w40-et használnak.

laca | 2010-04-10 11:55 Válasz erre

Tisztelt Szakértő!
1,3 -as Yarisomba lassan eljön a 150.000-es olajcsere.
A gyár 5w30, SL olajat ajánl hozzá.
Eddig rész-szintetikus 5w30 olaj volt benne, a legutolsó olajcserekor pedig 5w40. (SM szintű)
Az autó semmi olajat nem fogyaszt. Pörgős, váltózó szelepvezérlésű, vezérműláncos szerkezet, él-hal a pörgetésért. Válthatok-e 0w30-ra vagy inkább 0w40-et használjak hozzá?
Köszönettel: Laca

Braakhuis | 2010-04-08 15:00 mazda-auto.hu (2010-04-08 13:58 ) részére Válasz erre

Köszönöm megerősítését és gyors válaszát.Nekem is ez jött le és logikusan is így következtettem, de a sok "hozzáértő" elbizonytalanított.

Üdv
Braakhuis

mazda-auto.hu | 2010-04-08 13:58 Braakhuis (2010-04-07 22:22 ) részére Válasz erre

mint a cikkben is részletezem, kizárólag a melegoldali index csökkentésében van kockázat, a hidegoldali index (vastagság) csökkentésével csak próbálunk közelíteni az optimális értékhez. Tehát mehet a 0w-40 a motorba.

Braakhuis | 2010-04-07 22:22 Válasz erre

Üdvözletem! Nagyon jó írás. Apámnak van egy Fiat Grande Punto 1,4 8V-s autója, amibe a gyári ajánlás Selenia 5W-40. Ezt én Mobil1 0W-40-es olajra átválthatom-e? Olajos topikon azt mondták, ennek nincs Fiat ajánlása és az 5W-től ne térjek el. Az Ön válaszát fogadnám inkább meg, jó választás-e az említett olaj, vagy van jobb javaslata. Zömmel autópályán használjuk a gépet.
Tisztelettel:
Braakhuis

mazda-auto.hu | 2010-04-07 16:42 Krisztián (2010-04-07 16:16 ) részére Válasz erre

Többfokozatú olajokról beszélünk, ami az esetek többségében azt jelenti, hogy el lehet felejteni a téli és nyári átállást. A kivétel a melegoldali jelzés esetleges növelése a terhelésre az átlagosnál jóval nagyobb hőleadással válaszoló fajlagosan nagyteljesítményű motorok esetében. Tehát a 0w-30 télre-nyárra is tökéletes választás, ahogy a hidegen kissé jobban "besűrűsödő" 5w-30-is. Az SL-SM minősítésekről a MOTOROLAJ 1-4 cikk utáni egyik utolsó válaszomban írtam pár sort. A Mobil-1 a Mobil olajcég "elit" termékeit takarja, melyek minden esetben teljesen szintetikusak. A 100C fokon mért minimális vastagsági eltérés ne ijessze meg. A 0w-30 a legoptimálisabb kockázat mentes választás (szerintem is), ha nincs utólagos olajnyomás-olajhőmérséklet műszer az említett Mazdában, illetve nincs számottevő olajfogyasztás. Ilyen magas színvonalú motorolajok esetében kerülném az adalékok használatát. Az ESP 5w-30, és a 0w-40 is jó választás.

Krisztián | 2010-04-07 16:16 Válasz erre

Tisztelt Cím! Nekem egy 1998-as évjáratú Mazda 323 F BA 1.5 (1994-1998) széria gépkocsim van, 140 ezer Km-el. A gyári érlték nyáron 10W-30, téen 5W-30. Sajnos általánosabb a 10W-40 olaj, ezért általában ezt szokták beletölteni a 10W-30 helyett.Mivel laikus vagyok, és a legjobbat szeretném tenni az autómmal, próbáltam utána nézni a dolgoknak, de még a Totalcar-os olajdoki sem tudta ilyen mélyrehatóan elmagyarázni a motorolaj működését! Ezért külön gratulálok, és örülök, hogy rátaláltam erre az oldalra, ami szerintem a létező legjobb ebben a témában. Éppen olajcsere előtt állok. A kérdésem, hogy lehetne a 10W-30 helyett 5W-30 öntenem a kocsiba nyáron, amit télen is használhatok, hiszen télre 5W-30 az előírás. A cikkéből azt vettem ki, hogy igen, de ebben kérnék megerősítést. Eddig Q8, Valvoline, Shell, Castrol motorolajok lettek benne használva. Félszintetikusak. Át akarok térni a szintetikusra, azonban ebben a kategóriában ilyet nem találtam (10W-40) Most a Mobil, vagy Mobil 1-et szeretném kipróbálni. Mi a különbség köztük? A cikke alapján lehetne bele töltenem akár 0W-30 olajat is, sőt, még jobban is járnék vele? Olyat próbálok keresni a cikke alapján, ami 100 C fokon 10 körüli, mert utcai használatra kell, és nem versenyre. Jelenleg a Mobil ESP 5W-30, Mobil 1 0W-30, és 0W-40 (mindkettő a legmodernebb Supersyn Antiwear Technology adalékanyagos) próbálok dönteni. Ezek közül a 5W-30 (ESP technológia) rendelkezik API SM/SL minősítéssel és EC. A két utóbbi SL EC CF ILSAC GF3. (Az ACEA minősítések nem tiszták számomra) A lényeg, elsődleges szempont nálam, hogy minél jobban meg szeretném a motort védeni, kímélni a kopásoktól, az autót a meghibásodásoktól. Mindezt lehetőleg úgy, 2. szempont, hogy üzemanyag megtakarítást is eredményezzen, ha ez lehetséges. a 3. szempont a teljesítmény növekedés. Ami szintén fontos, de az előbbi kettő után jön csak. Bár kíváncsi lennék, hogy mit javasolna üzemanyag megtakarításra, és mit teljesítmény növelésre, ha ez mellett a legfontosabb, az autó és a motor védelme, hogy hosszú távon megbízható maradjon, az elsődleges szempont.

A Mobil 0W-30 100 C fokon 10,3 cSt viszkozitású(ezt látom laikusként a legjobbnak) Az 5W-30 12,1 a 10W-40 pedig 14,3


Az 5W-40 est meg sem említem gondolom, az nem lenne a legjobb választás. Az Mobil és nem Mobil 1. A Statoil LazerWay C2 5W-30 100 C fokon 10 mm2/S viszkozitásó. Mi a véleménye erről az olajról?

Mi a véleménye a Total és ELF olajokról? Mi a véleménye a motorolaj adalékokról? Kerámia, grafit, teflon, olaj alapú(pl prolong).

Xeramic, Xado, Metabond, Black diamond, XPA stb. De lehet márkák nélkül is általánosságban, ha másképp nem lehet.

Tisztelettel: Krisztián

Krisztián | 2010-04-07 12:30 Válasz erre

Az 5W-40 est meg sem említem gondolom, az nem lenne a legjobb választás. Az Mobil és nem Mobil 1. A Statoil LazerWay C2 5W-30 100 C fokon 10 mm2/S viszkozitásó. Mi a véleménye erről az olajról?

Krisztián | 2010-04-07 12:03 Válasz erre

Elfelejtettem megírni, hogy a Mobil 0W-30 100 C fokon 10,3 cSt viszkozitású(ezt látom laikusként a legjobbnak) Az 5W-30 12,1 a 10W-40 pedig 14,3

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Lamborghini Murcielago LP670-4 Superveloce 2009

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2+2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4705, 2058, 1135 mm

Tengelytávolság: 2665 mm

Hasmagasság:       mm

Légellenállási együttható:

Saját tömeg: 1565 kg
Hengerelrendezés:12 henger, 60 fokos V alakban.

Szelepek száma: 48

Furat/löket: 88 / 89 mm

Sűrítési viszony: 11,0:1   
Motorbeépítés:  Hátsó tengely előtt hosszában, középen

Benzin befecskendezés

Sebességfokozatok száma: 6 automata 

Négykerék-hajtás
Lökettérfogat (cm3):  6496    
Szelepvezérlés típusa:   Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):   670,2 (492,9)/ 8000
Nyomaték (Nm / 1 min):     660/ 6500

Gyorsulás 0-100 km/h: 3,3

Végsebesség: 337 km/h

Összesen 350 darab készült.

Több autó